7/1/21

Γραπτή απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στο ΑΚΕΛ

 
Γραπτή απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στο ΑΚΕΛ

Με χθεσινή δήλωση, το ΑΚΕΛ δείχνει είτε να μην παρακολουθεί γεγονότα και εξελίξεις είτε να θέλει να τα αγνοεί. Γι’ αυτό πρέπει να προχωρήσουμε σε κάποιες επισημάνσεις σχετικά με γεγονότα και δεδομένα, τα οποία με την τοποθέτησή του παραβλέπει.

1. Αν ήθελε, το ΑΚΕΛ θα μπορούσε να λάβει υπόψη, όπως είναι δημόσια γνωστό, ότι πριν την έναρξη αυτής της σχολικής χρονιάς το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) έλαβε πρόνοια και έχει έλθει σε συμφωνία με τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο των  σχολείων, δηλαδή την ΑΤΗΚ και αυτή αναβαθμίζει τη σύνδεση όλων των σχολείων στο Διαδίκτυο και ενισχύει σε συνεργασία με τις σχολικές εφορείες, όπου χρειάζεται, την εσωτερική δικτύωση. Για τον σκοπό αυτό διατέθηκε ποσό που ξεπερνά το μισό εκατομμύριο. Οι σχετικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλο το εύρος της Μέσης Εκπαίδευσης και στα περισσότερα δημοτικά σχολεία. Σε κάποιες λίγες περιπτώσεις που συναντώνται ανυπέρβλητα τεχνικά προβλήματα, γίνονται προσπάθειες για να δοθούν λύσεις. Στο προηγούμενο χρονικό διάστημα τα αποτελέσματα φάνηκαν στην πράξη, αφού λύκεια και τεχνικές σχολές λειτούργησαν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

2. Από την προηγούμενη σχολική χρονιά και συνεχίζοντας και φέτος, το ΥΠΠΑΝ έχει θέσει στη διάθεση των σχολείων μεγάλο αριθμό ηλεκτρονικών συσκευών και πακέτων σύνδεσης στο Διαδίκτυο, προκειμένου να εξοπλισθούν παιδιά που δεν διαθέτουν τα μέσα. Συνολικά διατίθενται αυτή τη στιγμή στα σχολεία συσκευές που αντιστοιχούν σε περίπου 12% του συνόλου των μαθητών/τριών. Επομένως διερωτάται κανείς αν σε οποιαδήποτε στιγμή, κάποια άλλη κυβέρνηση είχε θέσει στη διάθεση των μαθητών/τριών και των οικογενειών τους τέτοια κάλυψη. Αφού όμως μόνιμα επικρίνει, θα ήταν ενδιαφέρον αν το ΑΚΕΛ μπορούσε να μας πληροφορήσει τι έκανε για τον εξοπλισμό των σχολείων, όπως και των οικογενειών σε ηλεκτρονικά μέσα και αν τυχόν διατέθηκαν δωρεάν συσκευές σε μαθητές/μαθήτριες όταν εκείνο άσκησε διακυβέρνηση.

3. Όσο αφορά στον εξοπλισμό των ίδιων των σχολείων, το ΥΠΠΑΝ μερίμνησε και εφαρμόζεται συγκεκριμένος σχεδιασμός για αναβάθμιση, εκεί όπου χρειάζεται, και για κάλυψη των πρόσθετων αναγκών που φάνηκαν με την ευκαιρία της έκτακτης κατάστασης που αντιμετωπίζουμε. Κάτι όμως που παρεμποδίζει την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού και δυσκολεύει τα σχολεία μας είναι αποφάσεις στις οποίες συνέβαλε και το ΑΚΕΛ καταψηφίζοντας τον Προϋπολογισμό. Διότι η παραλαβή πέραν των δυο χιλιάδων ηλεκτρονικών υπολογιστών που θα γινόταν ακριβώς αυτές τις μέρες, δεν μπορεί πλέον να γίνει με «δωδεκατημόρια», όπως δυστυχώς κάποιοι αποφάσισαν ότι θα λειτουργεί το κράτος σε συνθήκες πανδημίας. Γι’ αυτό τον λόγο η παραλαβή έχει ανασταλεί και κάποια σχολεία μας θα δυσκολευτούν μέσα στο επόμενο διάστημα. Θα έπρεπε να λάβουν υπόψη αυτά τα αποτελέσματα πολιτικών τους προτού επικρίνουν άλλους.

4. Για την ομαλή στελέχωση και τη λειτουργία των σχολείων, το ΥΠΠΑΝ σε συνεργασία και με την πολύτιμη συμβολή της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, πρώτον, ολοκλήρωσε τη στελέχωση νωρίτερα από κάθε άλλη φορά και, δεύτερο, ανταποκρίνεται στην τεράστια πίεση για αντικαταστάσεις εξαιτίας των συνθηκών της πανδημίας. Περισσότερες από τρεις χιλιάδες αντικαταστάσεις έχουν ήδη γίνει μέχρι τώρα, σε ποσοστό που αντιστοιχεί περίπου σε 25% των εκπαιδευτικών, πράγμα που δεν συνέβη ποτέ προηγουμένως. 

5. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το ότι ένα κόμμα όπως το ΑΚΕΛ αποκαλεί «ανεξήγητη επιμονή» το ότι το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει τη νομοθεσία και τους Κανονισμούς για την αξιολόγηση στα σχολεία. Οι υφιστάμενοι κανονισμοί προβλέπουν αξιολόγηση, έστω και αν το ΑΚΕΛ διαφωνεί. Ανεξήγητη επιμονή είναι η συνεχιζόμενη και κατ’ εμμονή αντίδρασή τους. Αντιδρούν παρά το ότι η Βουλή κατ’ επανάληψη έχει συζητήσει και νομοθετήσει γι’ αυτό το ζήτημα. Πρόσφατα μάλιστα, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς η Βουλή ενέκρινε και βελτιώσεις στους Κανονισμούς, μετά από εισηγήσεις που έκαναν οι εκπαιδευτικοί και οι οργανωμένοι γονείς. Ανεξήγητη δεν είναι η προσπάθεια του Υπουργείου να λειτουργήσουν τα σχολεία σύμφωνα με τους Κανονισμούς. Ανεξήγητη είναι η επιμονή του ΑΚΕΛ να πολεμά την αξιολόγηση στα σχολεία και με ιδεοληπτικά κίνητρα να προσπαθεί να παρεμποδίσει την εφαρμογή αποφάσεων και κανονισμών που εγκρίθηκαν δημοκρατικά από τη Βουλή.

Τι είναι εκείνο που προβάλλει γενικότερα για την εκπαίδευση το ΑΚΕΛ; Η συνεχώς και μονότονα επαναλαμβανόμενη πρόταση τους είναι «όχι αξιολόγηση-λιγότερη ύλη/μάθηση». Θα πρέπει όμως να προσέξουμε τη διάδοση τέτοιων αντιλήψεων. Διότι η νοοτροπία που δεν θέλει αξιολόγηση της εκπαίδευσης και προκρίνει ως «βολική» λύση τη συνεχώς μικρότερη προσπάθεια και τη «λιγότερη ύλη», στην πραγματικότητα αντιστρατεύεται το δημόσιο σχολείο.

Καλό θα ήταν να αντιληφθεί το ΑΚΕΛ ότι η αντίθεση του στην αξιολόγηση, όπως και η καταδίκη του σχολείου να μη διδάσκει όσα χρειάζονται, χάριν του «συνεχώς λιγότερα», είναι ουσιαστικά το αντίθετο εκείνων που κατά τα άλλα διακηρύσσει. Αν εφαρμοστούν τέτοιες αντιλήψεις, θα οδηγήσουν σε υποβιβασμό και απαξίωση του δημόσιου σχολείου και όσοι μπορούν και έχουν τα μέσα θα αναζητούν αλλού την απαραίτητη εκπαίδευση. Θα καταφεύγουν εκεί όπου θα παρέχεται εκπαίδευση σε όλο το ενδεικνυόμενο εύρος και θα αξιολογείται για να υπάρχει η βεβαιότητα ότι αποδίδει και βελτιώνει τους νέους και τις προοπτικές τους.

Προτού το ΑΚΕΛ, ελαφρά τη καρδία, ισχυρίζεται ότι «οι εξετάσεις ανά τετράμηνο βρίσκονται σε αδιέξοδο», θα έπρεπε να συλλογιστεί ότι με αυτό τον τρόπο λειτουργούν πλείστα σχολικά συστήματα και όλα τα πανεπιστήμια. Ενώ παραμένει ακατανόητο γιατί το ΑΚΕΛ πιστεύει ότι θα ήταν επωφελές να δίνουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες μια μόνο ευκαιρία να αξιολογηθούν, εφ’ όλης της ύλης, στο τέλος της χρονιάς.

Καλούμε το ΑΚΕΛ να σταματήσει να προσπαθεί να παρεμποδίσει την ομαλή λειτουργία του δημόσιου σχολείου δημιουργώντας συνεχώς ζητήματα εκ του μη όντος και καλλιεργώντας ένα εντελώς επίπλαστο και αχρείαστο  δίλημμα μεταξύ «εξετάσεων ανά τετράμηνο», τις οποίες αντιστρατεύεται και  «εξετάσεων ανά οκτάμηνο» τις οποίες δείχνει να προτιμά, χωρίς καμία λογική εξήγηση.