5/2/16

Δηλώσεις του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως
στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ


Ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου προέβη σήμερα σε δηλώσεις στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ. Ο κ. Νικολάου αναφέρθηκε στην απόρριψη των ενστάσεων από το Συμβούλιο Εφετών στην Αθήνα του πρώην προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της Λαϊκής Τράπεζας κ. Ανδρέα Βγενόπουλου. Επίσης, αναφέρθηκε και στην ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων.

Να ξεκινήσουμε από την υπόθεση Βγενόπουλου. Ήταν πολύ σημαντική η εξέλιξη με την απόφαση του Εφετείου;

Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη με την οποία τελειώνει η συζήτηση γύρω από τις ενστάσεις τις οποίες είχαν εγείρει για τους συγκεκριμένους λόγους ο κ. Βγενόπουλος και οι δύο άλλοι συνεργάτες του. Τώρα θα αναλάβουν οι ελληνικές ανακριτικές αρχές. Είχε προγραμματιστεί τον Σεπτέμβριο του 2015 με   δικαστική συνδρομή της Ελλάδας η ανάκριση έξι προσώπων για τη συγκεκριμένη υπόθεση ανάμεσα των οποίων και ο κ. Βγενόπουλος. Τότε όμως έγειραν ένσταση ο κ. Βγενόπουλος και άλλοι δυο συνεργάτες του στο Συμβούλιο Εφετών,   το οποίο εξέτασε χθες το πόρισμά τους επί της ένστασης απορρίπτοντάς την.   Η απόφαση που έχει εκδοθεί, πρέπει να πω, ότι αφορά συγκεκριμένη υπόθεση και δεν θα γίνει ανάκριση εφ’ όλης της ύλης.

Ο ανακριτής που θα ανακρίνει τον κ. Βγενόπουλο θα υποστηριχθεί από ανακριτές από την Κύπρο. Είναι σημαντικό να συνδράμουμε ουσιαστικά βοηθώντας τις ελληνικές αρχές να συμπληρώσουν όλα τα αιτήματα δικαστικής συνδρομής που εκκρεμούν ενώπιον τους.  

Να ξέρετε ότι για κάθε περίπτωση θα υποβάλουμε αίτημα δικαστικής συνδρομής. Μάλιστα για την ίδια υπόθεση μπορεί να υποβληθεί και συμπληρωματικό αίτημα. Δηλαδή για κάθε υπόθεση υποβάλλεται αίτημα δικαστικής συνδρομής και ζητείται να συγκεντρωθούν κάποιες μαρτυρίες ή κάποια έγγραφα. Επίσης, για ένσταση δεν μπορεί να προβάλει την ίδια αντίρρηση με το ίδιο δικαιολογητικό, ότι δηλαδή «εσείς δεν χειριστήκατε υποθέσεις δικές μου στην Κύπρο, για αυτό δεν μπορείτε να με ανακρίνετε και εμένα τώρα». Ανταποκριθήκαμε στα αιτήματα που είχαμε από τις ελληνικές αρχές με πολύ καλό τρόπο, γι’ αυτό και απορρίφθηκε και η ένσταση του κ. Βγενόπουλου.

Είστε ικανοποιημένος από την «ταχύτητα» που γίνεται η έρευνα;

Οι έρευνες είναι πολύπλοκα ζητήματα. Υπήρξε μια καθυστέρηση από αιτήματα δικαστικής συνδρομής που έχουν υποβληθεί και υπάρχει καθυστέρηση ακόμη. Υπάρχουν αιτήματα που εκκρεμούν εδώ και καιρό χωρίς να έχουν ακόμη συμπληρωθεί οι απαντήσεις ή να μην έχουν καν ληφθεί απαντήσεις.

Σχετικά με τα αεροδρόμια, πάει η ασφάλεια; Ιδιωτικοποιείται;

Έχει γίνει μια μελέτη από ανθρώπους που έχουν την ευθύνη για τα θέματα αυτά, δηλαδή από την Αστυνομία και την Πολιτική Αεροπορία, οι οποίοι έχουν την ευθύνη για την ασφάλεια των αεροδρομίων. Έγινε μια μελέτη η οποία κατέδειξε τρία βασικά σημεία. Η μελέτη κατέδειξε ποιες θα είναι οι συνέπειες, οι επιπτώσεις και ποιο είναι το όφελος, το οποίο μπορεί να προκύψει σε περίπτωση που παραχωρηθεί η ασφάλεια των χειραποσκευών, του ελέγχου των αποσκευών, του ελέγχου των επιβατών όταν εισέρχονται στο αεροδρόμιο, καθώς και των οχημάτων. Δεν αφορά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια γιατί βάσει κανονισμού καθορίζεται ότι δέκα αρμοδιότητες θα μπορούσαν να παραχωρηθούν σε ιδιωτική εταιρεία με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.  

Υπάρχουν δύο ειδών αρμοδιότητες. Υπάρχουν αυτές που αφορούν την εθνική ασφάλεια και αυτές που αφορούν την ασφάλεια χειραποσκευών κτλ. Η εθνική ασφάλεια, που αφορά το μεγαλύτερο μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων, παραμένουν στην Αστυνομία. Αυτό είναι ένα μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων. Η εθνική ασφάλεια είναι ο έλεγχος των διαβατηρίων με την είσοδο και έξοδό μας από το αεροδρόμιο, ο έλεγχος του ίδιου του αεροδρομίου με περιπόλους, οι αστυνομικοί που ελέγχουν τα αεροπλάνα πριν αναχωρήσουν. Όλα αυτά τα θέματα αφορούν την Αστυνομία.

Αυτές οι αρμοδιότητες, σε 42 από τις 44 χώρες που μετέχουν στον ευρωπαϊκό οργανισμό, έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες και από την πρακτική που ακολουθούν αυτές οι χώρες, έχει διαφανεί ότι το επίπεδο ασφάλειας είναι υψηλότερο. Μόνο εμείς και η Ρουμανία δεν την εφαρμόζαμε μέχρι τώρα.

Θέλω να μου πείτε ποια ήταν η αφετηρία για την απόφαση ιδιωτικοποίησης μέρους της ασφαλείας των αεροδρομίων.

Η αφετηρία ήταν να απαλλάξουμε την Αστυνομία από την εκτέλεση των οποιονδήποτε καθηκόντων και να ασχοληθεί με τα βασικά καθήκοντα. Σήμερα, η Αστυνομία έχει την ευθύνη για την επίβλεψη του καπνίσματος σε κλειστούς χώρους, μέχρι την ηχορύπανση, τα πάρκινγκ και φτάνουμε μέχρι την τρομοκρατία. Στόχος ήταν να εξετάσουμε κατά πόσο κάποια από αυτά τα καθήκοντα που κάνει η Αστυνομία, μπορούν να τα ασκήσουν άλλοι -είτε άλλοι οργανισμοί, είτε ιδιωτικές εταιρείας ασφάλειας- και η Αστυνομία να περιοριστεί στα βασικότερα καθήκοντα τα οποία πρέπει να έχει.

Από την μελέτη διαπιστώθηκε ότι η ανάληψη καθηκόντων από εξειδικευμένες εταιρείες όσον αφορά το επίπεδο ασφάλειας των αεροδρομίων είναι πιο υψηλό. Για παράδειγμα, να έχουμε ένα αστυνομικό, ο οποίος έχει τύχει κάποια ειδίκευσης, να παραμένει στη ίδια θέση, όπως μπροστά από μια οθόνη ελέγχου χειραποσκευών, για μερικά χρόνια επειδή έχει αυτή την ειδίκευση; Μπορεί ένας αστυνομικός να γίνει λοχίας ή υπαστυνόμος και να είναι μπροστά από την οθόνη να παρακολουθεί την χειραποσκευή; Η ιδιωτική εταιρεία μπορεί να έχει ένα άτομο το οποίο να κάνει αυτή τη δουλειά. Το δεύτερο σημείο στο οποίο είχε καταλήξει η μελέτη ήταν ότι θα αποδεσμευτούν 110 αστυνομικοί. Σε πρώτο στάδιο θα αποδεσμευτούν 60 αστυνομικοί, οι οποίοι θα μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα για επιπρόσθετες ανάγκες που θα έχουμε κατά τους θερινούς μήνες λόγω άφιξης τουριστών στα αεροδρόμιά μας.


Πόσο στοίχιζε συνολικά η ασφάλεια των αεροδρομίων;

Υπολογίζεται ότι η ασφάλεια των αεροδρομίων σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρείχε η Αστυνομία στοίχιζε   περίπου 6-7 εκατομμύρια τον χρόνο. Με την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών   θα έχουμε 370 αστυνομικούς για την ασφάλεια των αεροδρομίων, πέραν από αυτούς που χρησιμοποιούμε για τα έκτακτα μέτρα που έχουμε πάρει για τα θέματα της τρομοκρατίας. Από την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών το όφελος για το κράτος είναι περίπου μισό εκατομμύριο και 138 χιλιάδες για την πολιτική αεροπορία, συνολικά δηλαδή γύρω στις 650 χιλιάδες. Οι αστυνομικοί που θα αποδεσμευτούν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, και θα χρησιμοποιηθούν αρκετοί από αυτούς, για επιπρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν στα αεροδρόμια είτε λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης από τον ερχόμενο Απρίλιο λόγω της έναρξης της τουριστικής περιόδου, είτε επειδή έχουμε αυξημένες απαιτήσεις από την ΕΕ. Εντούτοις, γι’ αυτές τις ανάγκες θα χρειαστούμε επιπρόσθετους αστυνομικούς. Αν παρέμεναν οι 110 όπως είναι το σημερινό σύστημα θα χρειαζόμασταν άλλους 50-60 ή και περισσότερους.

Την εταιρεία ασφάλειας ποιός θα την πληρώνει;

Τα συγκεκριμένα καθήκοντα μέχρι σήμερα πληρώνονταν από το κράτος. Θα γίνει μια συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και του Διαχειριστή. Θα εξεταστεί και η ανάθεση στην διαχειρίστρια εταιρεία των θεμάτων αυτών, η οποία θα βγει σε προσφορές για να βρει τον επιτυχών προσφοροδότη για να αναλάβει αυτή την εργασία και αναλόγως με την τιμή που θα υποβληθεί, θα υπολογιστεί στο κόστος της ασφάλειας που πλήρωνε μέχρι σήμερα το κράτος. Και με αυτό υπολογίζουμε ότι θα υπάρχει εξοικονόμηση του μισού εκατομμυρίου.

Θα γίνουν δηλαδή διεθνείς προσφορές και ότι προκύψει θα τα πληρώνει το κράτος;

Το κράτος θα συνεχίσει να καταβάλει αυτό που καταβάλει τώρα. Δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε, και το τονίζω αυτό, μετακύλιση στον επιβάτη.