Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας στην τελετή βράβευσης
μαθητών
που διακρίθηκαν σε Διαγωνισμούς Βιολογίας, Γεωγραφίας
και Επιστήμης
Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που
χαιρετίζω την σημερινή εκδήλωση, που πραγματοποιείται για τη βράβευση των
μαθητών και μαθητριών μας που διακρίθηκαν σε Παγκύπριους, Πανευρωπαϊκούς και
Παγκόσμιους Διαγωνισμούς Βιολογίας, Γεωγραφίας και Επιστήμης κατά τη φετινή
σχολική χρονιά 2014-2015.
Οι επιδόσεις των παιδιών μας στην
Κύπρο και το εξωτερικό μάς κάνουν περήφανους, για αυτό και ως Υπουργείο Παιδείας
και Πολιτισμού αναγνωρίζουμε και επιβραβεύουμε τα αποτελέσματα αυτών των
προσπαθειών.
Η σημασία της επιστήμης της
Βιολογίας είναι αδιαμφισβήτητη, αφού, όπως δηλώνει και η ετοιμολογία της λέξης,
επικεντρώνεται στη μελέτη κάθε μορφής και κάθε διάστασης της ζωής: Καλύπτει από
τους μονοκύτταρους οργανισμούς μέχρι και τον άνθρωπο, όπως επίσης και τις
σχέσεις μεταξύ των οργανισμών και περιλαμβάνει πλειάδα επιστημονικών πεδίων, από
τη μικροβιολογία, την κυτταρική βιολογία, τη μοριακή βιολογία και τη γενετική,
μέχρι τη βοτανική, τη ζωολογία και την οικολογία.
Η ανακάλυψη της δομής του DNA το
1953 από τους Τζέιμς Γουάτσον (James D. Watson) και Φράνσις Κρικ (Francis Crick)
θεωρείται από πολλούς ως η μεγαλύτερη ανακάλυψη του 20 ου αιώνα. Η
ανακάλυψη αυτή πυροδότησε, τις επόμενες δεκαετίες, μια εκπληκτική ανάπτυξη σε
όλους τους κλάδους της Βιολογίας.
Οι βιολόγοι ερευνητές όχι μόνο
αποκάλυψαν την ακριβή δομή και διάταξη των γονιδίων πολλών οργανισμών, αλλά και
αποκρυπτογράφησαν τον «γενετικό κώδικα» και τους μηχανισμούς έκφρασης των
γονιδίων. Η ανάπτυξη, στη συνέχεια, της τεχνολογίας του ανασυνδυασμένου DNA
έφερε στο προσκήνιο νέους κλάδους της Βιολογίας. Η γενετική μηχανική τελικά
εισήγαγε τη σύγχρονη Βιολογία σε ένα τεράστιο κόσμο βιοτεχνολογικών εφαρμογών,
με τεράστιες οικονομικές, εμπορικές, περιβαλλοντικές και άλλες προεκτάσεις.
Η ικανότητά μας σήμερα να
επεμβαίνουμε, να αναλύουμε, αλλά και να τροποποιούμε κατά βούληση το ανθρώπινο
και όχι μόνο γονιδίωμα, έχει οδηγήσει τόσο στη βελτίωση της υγείας και της
ποιότητας ζωής του ανθρώπου όσο και την αειφορική διαχείριση του περιβάλλοντος
και των φυσικών πόρων. Παράλληλα, όμως, έχει φέρει τον άνθρωπο μπροστά σε
καινούργια, πρωτόγνωρα διλήμματα, τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει.
Τα πιο πάνω καταδεικνύουν και τους
λόγους για τους οποίους το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, στο πλαίσιο της
εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και του σχεδιασμού νέων εκσυγχρονισμένων Αναλυτικών
και Ωρολογίων Προγραμμάτων, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη και την
προαγωγή της Βιολογίας. Η Βιολογία θα πρέπει, σήμερα, να αποτελεί την αιχμή του
δόρατος, στην προσπάθεια για τη δημιουργία του επιστημονικά εγγράμματου, αλλά
και ευαισθητοποιημένου στα σύγχρονα προβλήματα, δημοκρατικού πολίτη της
Κύπρου.
Συγχαίρουμε θερμά τους μαθητές μας
για τις διακρίσεις που πέτυχαν σε παγκύπριο, αλλά κυρίως σε πανευρωπαϊκό και
παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και τους εκπαιδευτικούς που τους στήριξαν σε αυτήν την
προσπάθεια.
Οι επιτυχίες στον τομέα της
Βιολογίας, της Γεωγραφίας και των Φυσικών Επιστημών γενικότερα, αποδεικνύουν ότι
η μικρή Κύπρος, επενδύοντας στον τομέα της γνώσης, μπορεί να ελπίζει σε ένα
καλύτερο αύριο.
Ευχόμαστε κάθε καλό για τη
συνέχεια και οι επιτυχίες που σήμερα βραβεύουμε να γίνουν η αφετηρία για
μεγαλύτερες διακρίσεις στο μέλλον.
____________