Ομιλία του Υπουργού εσωτερικών κ. Σωκράτη Χάσικου
Η σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη πραγματοποιείται μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και αποσκοπεί στην παρουσίαση του συνολικού έργου του κάθε Υπουργείου ξεχωριστά, για το πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη.
Η σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη πραγματοποιείται μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και αποσκοπεί στην παρουσίαση του συνολικού έργου του κάθε Υπουργείου ξεχωριστά, για το πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη.
Όπως είναι κοινά γνωστό, το Υπουργείο Εσωτερικών, είναι το κατεξοχήν Υπουργείο του πολίτη. Είναι δηλαδή το Υπουργείο, του οποίου κάθε απόφαση έχει άμεση επίδραση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στην καθημερινή ζωή των πολιτών.
Οι τομείς δραστηριότητας του Υπουργείου, του οποίου προΐσταμαι πολιτικά, είναι πολλοί σε αριθμό, αλλά και πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους. Έχουν όμως μια κοινή συνισταμένη, ένα κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα: όλοι οι τομείς δράσης του Υπουργείου έχουν τον άνθρωπο στο επίκεντρό τους.
Είμαι βέβαιος πως αυτό το χαρακτηριστικό του Υπουργείου Εσωτερικών θα αναδειχθεί μέσα από το σημερινό απολογισμό του πολυσχιδούς έργου του Υπουργείου, κατά τους τελευταίους έξι μήνες.
Όλοι γνωρίζετε την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρήκαμε μπροστά μας ως Κυβέρνηση, αναλαμβάνοντας την εξουσία τον περασμένο Μάρτιο.
Στην πράξη, παραλάβαμε ένα κράτος που μετρούσε ώρες πριν την καθολική χρεοκοπία. Μέσα σε ένα εξάμηνο μόνο, με πολύ σκληρή δουλειά και αποφασιστικότητα, καταφέραμε να αποφευχθεί η χρεοκοπία της Κυπριακής Δημοκρατίας και, ταυτόχρονα, λαμβάνοντας μέτρα με πρωτοφανή ταχύτητα, να θέσουμε τις βάσεις για το πώς θα προχωρήσουμε μπροστά, πώς θα αποκτηθεί ξανά η εμπιστοσύνη του κόσμου απέναντι στο πολιτικό σύστημα και στους θεσμούς. Παράλληλα, υλοποιήσαμε και πολλές από τις προεκλογικές διακηρύξεις του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Πολλά έχουν ήδη υλοποιηθεί αυτούς τους έξι μήνες στο Υπουργείο Εσωτερικών και πολλοί άλλοι σχεδιασμοί έχουν τροχιοδρομηθεί. Κορυφαία πολιτική μας προτεραιότητα και στόχος είναι να συνεχισθούν οι σχεδιασμοί και ο προγραμματισμός νέων έργων ώστε να μπορούμε να προχωρούμε με την υλοποίησή τους, αξιοποιώντας κάθε χρηματοδοτική ευκαιρία που εμφανίζεται και, γενικότερα, όταν το επιτρέψει η δημοσιονομική μας κατάσταση.
Α. ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΡΩΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
1. ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
- Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Οι σημερινές συνθήκες απαιτούν θεσμικές και οργανωτικές αλλαγές που να προάγουν την αποτελεσματικότητα, την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στον πολίτη και τον εξορθολογισμό των δαπανών. Εξάλλου, υπάρχει συμβατική υποχρέωση στο Μνημόνιο για την αναδιοργάνωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με στόχο την αποτελεσματικότερη χρήση των πόρων και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών σε όλους τους πολίτες.
Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός της ταυτότητας και του ρόλου της, των οργάνων, καθώς και των αρμοδιοτήτων που κρίνεται σκόπιμο να αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Για τον σκοπό αυτό ξεκινήσαμε από τον Απρίλιο του 2013 μια συλλογική προσπάθεια, με τη σύσταση της Μικτής Επιτροπής Κυβέρνησης και Ένωσης Δήμων Κύπρου, στην οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι των Κοινοβουλευτικών Κομμάτων, η οποία σε συνεργασία με την Επίτροπο Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υπηρεσίας δρομολογεί την αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με μεθοδική εργασία και διάλογο.
Η προσπάθεια της κυπριακής πολιτείας και των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης στα πλαίσια της συνεργασίας με τους ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες που ανέλαβαν τη μελέτη αναδιάρθρωσής της, επικεντρώνεται στην εκπόνηση, με την αξιοποίηση και των εισηγήσεων και παρατηρήσεων που θα υποβληθούν, ενός σχεδίου για μια πιο νοικοκυρεμένη Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έχει ήδη κατατεθεί εκ μέρους του Υπουργείου, έγγραφο Στρατηγικής το οποίο καθορίζει το πλαίσιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ο διάλογος επί του εγγράφου, στον οποίο θα συμμετάσχουν και οι κοινότητες, βρίσκεται σε εξέλιξη, και σύντομα αναμένεται η ολοκλήρωσή του. Βεβαίως, η κατάληξη του κειμένου θα οδηγηθεί ενώπιον της Βουλής, η οποία θα λάβει και την τελική απόφαση.
- Περιφερειακές Συσκέψεις
Στην προσπάθειά μας για την όσο το δυνατό καλύτερη, υπό τις περιστάσεις, διαχείριση των θεμάτων που απασχολούν τις τοπικές αρχές και ιδιαίτερα τις κοινότητες, πραγματοποιούμε σειρά περιφερειακών συσκέψεων παγκύπρια.
Στόχος είναι η επιτόπου εξέταση των προβλημάτων που απασχολούν την κάθε κοινότητα ξεχωριστά, αλλά και τις διάφορες περιφέρειες σε συνολικότερο επίπεδο.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι το Υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να αντιμετωπίσει τα θέματα που απασχολούν σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παρά τη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύει η χώρα μας. Η προσπάθεια για διαχείριση των προβλημάτων, για εξεύρεση λύσεων και απαντήσεων, συνεχίζεται και δεν πρόκειται να σταματήσει.
- Εκδημοκρατισμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Παράλληλα, για τον εκσυγχρονισμό και τον περαιτέρω εκδημοκρατισμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που ήταν μέρος των προεκλογικών μας διακηρύξεων, το Υπουργείο Εσωτερικών, υλοποιώντας απόφαση της Κυβέρνησης, έχει αποστείλει στη Νομική Υπηρεσία νομοσχέδια, τα οποία προνοούν για τον περιορισμό της δυνατότητας εκλογής στο αξίωμα του Δημάρχου και του Κοινοτάρχη, σε δύο συνεχόμενες θητείες και στο αξίωμα του Μέλους Δημοτικού και Κοινοτικού Συμβουλίου, σε τρεις συνεχόμενες θητείες.
Επίσης, μέσω των νομοσχεδίων που ετοιμάσαμε, θεσμοθετείται η υποχρέωση συμμόρφωσης των Δημοτικών Συμβουλίων με τις υποδείξεις της Γενικής Ελέγκτριας, όπως αυτές διατυπώνονται στην ετήσια έκθεσή της, όπως και η δημιουργία μηχανισμού επιβολής κυρώσεων, με τη μορφή διοικητικού προστίμου, σε Δημοτικά Συμβούλια, Προέδρους Κοινοτικών Συμβουλίων ή Μέλη τους, που αρνούνται ή παραλείπουν να συμμορφωθούν.
2. ΑΚΙΝΗΤΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
- Αναπτυξιακός προσανατολισμός
Σε ό,τι αφορά το θέμα της ανάπτυξης, το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας:
- Έχει ετοιμάσει νομοσχέδιο που θα επιτρέπει τον εκσυγχρονισμό του τρόπου διαχωρισμού των περίκλειστων ακινήτων που βρίσκονται τόσο εντός όσο και εκτός περιοχών ανάπτυξης και αναμένεται σύντομα η υποβολή του στη Βουλή. Εκτιμάται ότι με τις ρυθμίσεις που θα εισάξουμε θα απεγκλωβισθεί μεγάλος αριθμός τέτοιων ακινήτων, τα οποία θα μπορούν πλέον να αξιοποιηθούν οικοδομικά ή με άλλο τρόπο, γεγονός που θα επηρεάσει θετικά τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας.
- Επιπλέον, με νόμο που ψηφίστηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2013, θεσμοθετήθηκε ως υποχρεωτική η κατάθεση της σύμβασης πώλησης ακίνητης ιδιοκτησίας στο αρμόδιο Επαρχιακό Κτηματολογικό Γραφείο, εντός 6 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Προβλέπεται ότι αυτή η ρύθμιση θα συμβάλει καθοριστικά στην επίλυση διαφορών που προκύπτουν από τη μη έγκαιρη ή μεταγενέστερη κατάθεση συμβάσεων και θα προστατεύσει τόσο τους αγοραστές, όσο και τους πωλητές έργων ανάπτυξης.
- Μνημονιακές Υποχρεώσεις
Με βάση πρόνοιες του Μνημονίου Συναντίληψης, το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας:
- προβαίνει σε ενέργειες για επίσπευση της έκδοσης τίτλων ιδιοκτησίας και κάθε τρεις μήνες αναρτάται στην ιστοσελίδα τόσο του Τμήματος όσο και του Υπουργείου, η πρόοδος με όλα τα σχετικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν την έκδοση τίτλων, συμβόλαια πωλήσεων, μεταβιβάσεις και υποθήκες,
- παράλληλα, προωθεί τις αναγκαίες διαδικασίες για να υπάρχει και ηλεκτρονική πρόσβαση στο Σύστημα Πληροφοριών Γης του Τμήματος για τους χρηματοδοτικούς φορείς και τις κυβερνητικές Υπηρεσίες. Το θέμα τυγχάνει επεξεργασίας στο παρόν στάδιο σε συνεννόηση με τη Νομική Υπηρεσία και το Σύνδεσμο Τραπεζών.
- Το Κτηματολόγιο, συνεργάστηκε επίσης και με το Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων του Υπουργείο Οικονομικών στην υποβολή στοιχείων για την ακίνητη ιδιοκτησία, για σκοπούς επιβολής φορολογίας. Ταυτόχρονα, προχωρεί με ταχείς ρυθμούς η επικαιροποίηση των αξιών γης, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2014.
- Επιτροπή Αποζημιώσεων
Ένα άλλο σοβαρό θέμα που απασχόλησε το Υπουργείο τους τελευταίους μήνες είναι η αύξηση του αριθμού των Ελληνοκυπρίων προσφύγων που καταφεύγουν στην Επιτροπή Αποζημιώσεων στα κατεχόμενα και προχωρούν σε πώληση της κατεχόμενης περιουσίας τους σε εξευτελιστικές τιμές ή σε τιμές πολύ χαμηλότερες της πραγματικής τους αξίας.
Η συνέχιση αυτής της τάσης, βεβαίως, προκαλεί σοβαρά προβλήματα και στις διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού σε ό,τι αφορά ακριβώς το θέμα του περιουσιακού. Και επειδή η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται και έχει επίγνωση της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται αρκετοί πρόσφυγες, προωθήσαμε στη Βουλή νομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε στις 30 Απριλίου 2013, και στο οποίο περιέχονται, μεταξύ άλλων, ρυθμίσεις αναφορικά με τη μεταβίβαση ακινήτων στα κατεχόμενα.
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές που ψηφίσθηκαν προνοούν για:
- Μεταβίβαση, χωρίς καταβολή τέλους, για δωρεές ακινήτων μεταξύ ατόμων που σχετίζονται μέχρι τρίτου βαθμού συγγένειας, και
- Μεταβίβαση, χωρίς καταβολή τέλους, εγγραφής ακινήτων σε οποιοδήποτε άτομο το οποίο αποκτά τέτοιο δικαίωμα δυνάμει δωρεάς με διαθήκη.
Λήφθηκε, επίσης, Απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο, για τη σύσταση Υπουργικής Επιτροπής με σκοπό την εξέταση του ευρύτερου θέματος των περιουσιών στα κατεχόμενα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες, την παροχή κινήτρων για αγορά ή πώληση ακινήτων που βρίσκονται στις κατεχόμενες περιοχές, από και προς Ελληνοκυπρίους και για εξάλειψη ή μείωση του φαινομένου της προσφυγής Ελληνοκυπρίων προσφύγων προς την Επιτροπή Αποζημιώσεων στα κατεχόμενα. Οι εισηγήσεις της Υπουργικής Επιτροπής θα κοινοποιούνται στην Υποεπιτροπή του Εθνικού Συμβουλίου για το Περιουσιακό, με στόχο την εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης για το θέμα.
3. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Στο πλαίσιο της προσπάθειας της Κυβέρνησης για την επανεκκίνηση της οικονομίας και την ανάπτυξη, το Υπουργείο υπέβαλε στο Υπουργικό Συμβούλιο Προτάσεις για την παραχώρηση Πολεοδομικών Κινήτρων, με στόχο την προσέλκυση και ενθάρρυνση επενδύσεων στην οικοδομική βιομηχανία.
Πέραν από τα κίνητρα που καθορίζονται ήδη στα ισχύοντα Σχέδια Ανάπτυξης, για σκοπούς τόνωσης της δοκιμαζόμενης οικοδομικής βιομηχανίας, κρίθηκε επιβεβλημένη η εισαγωγή πρόσθετων πολεοδομικών κινήτρων ή και ενίσχυση υφιστάμενων, τα οποία αφορούν σε αύξηση του συντελεστή δόμησης και σε διεύρυνση των επιτρεπόμενων χρήσεων, σύμφωνα με τους ακόλουθους βασικούς κανόνες:
- Επικέντρωση σε αναπτύξεις που συνάδουν με τις στρατηγικές αναπτύξεις της Κυβέρνησης (υπηρεσίες – καινοτομία/έρευνα – ανανεώσιμες πηγές ενέργειας).
- Έμφαση στις μεγάλες αναπτύξεις που μπορούν να συνεισφέρουν από μόνες τους και ουσιαστικά στο επιθυμητό οικονομικό/αναπτυξιακό αποτέλεσμα.
- Βιώσιμη πολεοδομική ανάπτυξη.
Παράλληλα, το Υπουργείο Εσωτερικών προώθησε και άλλα σημαντικά μέτρα με στόχο την επιτάχυνση και βελτίωση του οικοδομικού ελέγχου, όπως είναι:
- Νομοθετικές ρυθμίσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και τη μείωση του χρόνου έκδοσης της άδειας οικοδομής.
- Ετοιμασία νομοσχεδίου για την αύξηση των τύπων των αναπτύξεων για τις οποίες δε θα απαιτείται η υποβολή αίτησης στην Πολεοδομική Αρχή, αλλά μόνο η υποβολή αίτησης για άδεια οικοδομής. Αυτή η ρύθμιση, θα μειώσει αισθητά τον αριθμό των αιτήσεων που υποβάλλονται για χορήγηση πολεοδομικής άδειας και θα απομένει χρόνος για πιο ταχεία διεκπεραίωση των υπόλοιπων πολεοδομικών αιτήσεων. Επιπρόσθετα, θα μειωθούν οι ενέργειες στις οποίες το κοινό θα πρέπει να προβεί για να εξασφαλίσει άδεια οικοδομής.
- Ο εκσυγχρονισμός διοικητικών πρακτικών με σκοπό την ταχεία έκδοση πιστοποιητικών έγκρισης και τίτλων ιδιοκτησίας για τις διάφορες οικοδομικές αναπτύξεις.
- H εφαρμογή του θεσμού του αυτοελέγχου σε σχέση με αιτήσεις για άδεια οικοδομής για αναπτύξεις μέχρι τετρακατοικία, ώστε αυτές να εκδίδονται σε διάστημα 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής ολοκληρωμένης αίτησης στην αρμόδια Αρχή.
- Απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης φωτοβολταϊκών πάρκων.
Έχουν ληφθεί επίσης αποφάσεις για αναθεώρηση της πολιτικής που αφορά τη μεμονωμένη κατοικία. Το Υπουργείο τάσσεται υπέρ της μεμονωμένης κατοικίας, υπό προϋποθέσεις.
4. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟ
Ανάμεσα στα μέτρα ενθάρρυνσης της αναπτυξιακής δραστηριότητας και αναθεώρησης κριτηρίων για την προσέλκυση ξένων επενδυτών και επιχειρηματιών για επενδύσεις στην Κύπρο, η Κυβέρνηση έλαβε τα ακόλουθα μέτρα:
· Κατ’ εξαίρεση παραχώρηση Κυπριακής Υπηκοότητας σε ξένους επενδυτές, οι οποίοι:
- έχουν επενδύσει στην Κύπρο τουλάχιστον €5 εκ., ή
- διατηρούν εταιρείες στην Κύπρο, για τουλάχιστον τρία χρόνια, και καταβάλλουν φορολογία και εργοδοτούν Κύπριους υπηκόους, ή
- έχουν υποστεί απομείωση καταθέσεων ύψους τουλάχιστον €3 εκ.
· Αναθεώρηση κριτηρίων που αφορούν στη νέα, ταχεία διαδικασία χορήγησης Άδειας Μετανάστευσης σε αιτητές, υπηκόους τρίτων χωρών, που επενδύουν στην Κύπρο.
Ο Υπουργός δύναται να χορηγεί άδεια μετανάστευσης σε υπηκόους τρίτων χωρών υπό την προϋπόθεση ότι αυτοί προβαίνουν σε αγορά νέων κατοικιών αξίας €300.000, πλέον Φ.Π.Α., και διατηρούν κατάθεση τακτής προθεσμίας ύψους, τουλάχιστον, €30.000 σε κυπριακή τράπεζα για τρία (3) χρόνια. Εφόσον πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, η άδεια μετανάστευσης εκδίδεται εντός 2 μηνών το αργότερο.
Υπογραμμίζεται ότι οι άδειες οι οποίες είχαν εκδοθεί πριν την αναθεώρηση κριτηρίων, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 2012 μέχρι και τον Απρίλιο του 2013 (σε χρονικό πλαίσιο 7 μηνών), ήταν μόνο 170. Ενώ, από την έναρξη ισχύος των νέων, αναθεωρημένων κριτηρίων, δηλαδή από τις 7 Μαΐου 2013, έχουν ήδη εκδοθεί 446 άδειες μετανάστευσης σε χρονικό διάστημα μόλις 5 μηνών και παρά την οικονομική κρίση.
Ένα άλλο σημαντικό μέτρο το οποίο έλαβε η Κυβέρνηση, είναι η αλλαγή της σχετικής νομοθεσίας αναφορικά με τα επιδόματα που λαμβάνουν οι αιτητές πολιτικού ασύλου.
Σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο, η κάλυψη των βασικών αναγκών των αιτητών πολιτικού ασύλου σε τροφή και ρουχισμό παραχωρείται πλέον σε είδος (με κουπόνια) και όχι με τη μορφή επιδομάτων.
Σε ό,τι δε αφορά το επίδομα ενοικίου, αυτό καταβάλλεται πλέον απευθείας στον ιδιοκτήτη του υποστατικού και όχι στον ενοικιαστή αιτητή ασύλου, ώστε να αποφεύγονται προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο παρελθόν. Με τα μέτρα αυτά, ο Κύπριος φορολογούμενος παύει να επιχορηγεί επιδόματα τα οποία είχαν μέχρι πρόσφατα μετατρέψει τη χώρα μας σε μεταναστευτικό παράδεισο.
Σε ό,τι αφορά την Υπηρεσία Ασύλου, θέλω να σημειώσω ότι σε μια εποχή όπου ο αριθμός των προσφύγων αυξάνεται, στην Κύπρο παρουσιάζεται μείωση των αιτήσεων διεθνούς προστασίας, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή τη στιγμή, πρώτη εθνικότητα σε αιτητές ασύλου παραμένουν οι Σύριοι, για προφανείς λόγους.
5. ΜΕΡΙΜΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
Λαμβάνοντας υπόψη το διαχρονικό αίτημα των εκ μητρογονίας εκτοπισθέντων, και χωρίς οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, προχωρήσαμε στην πλήρη εξίσωση των εκ μητρογονίας με τους εκ πατρογονίας πρόσφυγες, σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή τους στα εκάστοτε ισχύοντα στεγαστικά σχέδια. Με τον τρόπο αυτό καταργήσαμε μια διάκριση που υπήρχε από το 1974 και απαντήσαμε ένα αίτημα που κρίναμε πως ήταν πλήρως δικαιολογημένο.
Συγκεκριμένα, με την τροποποίηση των σχετικών Νομοθεσιών, που έχουν ήδη αποσταλεί στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο, οι εκ μητρογονίας πρόσφυγες θα μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στα υφιστάμενα Στεγαστικά Σχέδια που αφορούν στην παραχώρηση οικονομικής βοήθειας για την αγορά κατοικίας ή διαμερίσματος και την ανέγερση κατοικίας σε ιδιόκτητο οικόπεδο, καθώς επίσης και στο Σχέδιο Επιδότησης Ενοικίου.
6. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει αναλάβει την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη διαχείριση αστικών αποβλήτων με την υλοποίηση έργων, τα οποία θα συμβάλουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της Κύπρου, αλλά και στη συμμόρφωση της Κύπρου με υποχρεώσεις που περιγράφονται στις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ.
Με βάση τα πιο πάνω, προωθείται η υλοποίηση έργων, τα οποία θα παραχωρηθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για τη διαχείριση της λειτουργίας τους, με ανάληψη και του αντίστοιχου κόστους. Τα έργα θα ενταχθούν για συγχρηματοδότηση στο Ταμείο Συνοχής της ΕΕ., τόσο κατά την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013, όσο και κατά την επόμενη Προγραμματική Περίοδο 2014-2020.
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, προχωρούμε με τα ακόλουθα μεγάλα έργα περιβαλλοντικής υποδομής:
- Την κατασκευή δύο Μονάδων Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ) για τις Επαρχίες Λεμεσού και Λευκωσίας.
Σύντομα, θα προκηρυχθούν προσφορές για τη μονάδα της Λεμεσού, η οποία θα κατασκευαστεί στο Πεντάκωμο και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016. Ακολούθως, θα συνεχίσουμε με την προκήρυξη προσφορών για τη Μονάδα της Λευκωσίας, η οποία θα κατασκευαστεί στην περιοχή Άγιοι Ηλιόφωτοι, λαμβάνοντας υπόψη τις όποιες εμπειρίες αποκομίσουμε από τη διαδικασία προσφορών της Μονάδας της Λεμεσού.
- Αποκατάσταση Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ)
Ένα άλλο θέμα είναι η αποκατάσταση των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) που αποτελεί νομική υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας, που ορίζεται στις Οδηγίες της ΕΕ για τον περιορισμό της παραγωγής μεθανίου από τους χώρους υγειονομικής ταφής. Στις 21 Ιουνίου 2013 έχει υπογραφεί το κατασκευαστικό συμβόλαιο για την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ της Επαρχίας Πάφου ύψους €6,6 εκ, πλέον Φ.Π.Α., και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2014. Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες αποκατάστασης των ΧΑΔΑ Επαρχιών Λάρνακας/Αμμοχώστου και αναμένεται σύντομα να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες αποκατάστασής τους, με κόστος που υπολογίζεται να ανέλθει σε €25 εκ., πλέον Φ.Π.Α. Σύντομα, θα προχωρήσει και η ετοιμασία των απαιτούμενων μελετών/εγγράφων για την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ των Επαρχιών Λευκωσίας και Λεμεσού.
7. ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Υλοποιώντας τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των πολιτών στα κοινά, το Υπουργείο προχώρησε στην ετοιμασία νομοσχεδίου που θα αποσταλεί στη Βουλή, και το οποίο προνοεί την αυτόματη εγγραφή στον εκλογικό κατάλογο των πολιτών που είναι μεγαλύτεροι των 18 ετών.
Επίσης, το Υπουργείο θα προτείνει την ηλεκτρονική ψηφοφορία ως τρόπο άσκησης των εκλογικών δικαιωμάτων του πολίτη σε μεταγενέστερο στάδιο, εφόσον διασφαλισθούν οι αναγκαίες συνθήκες και εξοπλισμοί.
Παράλληλα, το Υπουργείο έχει προχωρήσει στη μελέτη και διαμόρφωση νομοσχεδίου για την απευθείας συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων, στη βάση διαδικασίας που θα θεσμοθετηθεί. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, εντός τακτής προθεσμίας και με τη συλλογή συγκεκριμένου αριθμού υπογραφών που θα καθοριστεί, αριθμός πολιτών θα είναι δυνατό να τροχιοδρομεί τη διαδικασία νομοθέτησης στη Βουλή. Με τη νέα αυτή ρύθμιση, θα δοθεί για πρώτη φορά το δικαίωμα στους πολίτες να έχουν άμεσο λόγο στη νομοθετική διαδικασία.
8. ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Σε ό,τι αφορά τους Οργανισμούς οι οποίοι υπάγονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο Υπουργείο Εσωτερικών, βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία αξιολόγησης των αρμοδιοτήτων και του έργου τους ώστε, όπου χρειάζεται, να ληφθούν αποφάσεις και να τεθούν σε εφαρμογή μέτρα εξυγίανσης.
- Κυπριακός Οργανισμός Αναπτύξεως Γης
Σε σχέση με τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ), θέλω να δηλώσω ότι δική μας εκτίμηση είναι πως ο Οργανισμός αυτός διαδραμάτισε ουσιαστικό ρόλο στην αγορά κατοικίας από την ίδρυσή του μέχρι πριν λίγα χρόνια. Παρόλα αυτά, σταδιακά ο ρόλος αυτός έχει ατονίσει ή έχουν διαπιστωθεί αστοχίες, οι οποίες δημιουργούν, μεταξύ άλλων, και επιβαρύνσεις στο δημόσιο, όπως για παράδειγμα η ανέγερση αριθμού κατοικιών που παρέμεναν μέχρι πρόσφατα αδιάθετες. Το Υπουργικό Συμβούλιο, στις 28 Αυγούστου 2013, αποφάσισε όπως ο Οργανισμός ολοκληρώσει τις εργασίες του με σωστό προγραμματισμό, ώστε να τις τερματίσει στις 30 Ιουνίου 2014, αφού εν τω μεταξύ σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών διευθετηθεί η ομαλή ένταξη του προσωπικού του στη Δημόσια Υπηρεσία.
- Κεντρικό Σφαγείο Κοφίνου
Το Κεντρικό Σφαγείο της Κοφίνου πρέπει να κλείσει γιατί, εδώ και πολλά χρόνια, όχι μόνο έχει ολοκληρώσει την αποστολή του, αλλά έχει μεταβληθεί σε βάρος για τα δημόσια οικονομικά. Οι ζημιές του Σφαγείου ανέρχονται στα 3,5 εκατομμύρια τον χρόνο.
Αυτή τη στιγμή το Σφαγείο οφείλει σχεδόν 35 – 36 εκατομμύρια, τα περισσότερα στο κράτος, (κοινωνικές ασφαλίσεις και ΦΠΑ), αλλά και σημαντικά ποσά σε τρίτους. Υπενθυμίζω ότι αυτή η προβληματική κατάσταση με το Σφαγείο διαρκεί εδώ και χρόνια και ουδείς μέχρι σήμερα έχει αναλάβει την ευθύνη να τερματίσει αυτή την ακατάσχετη δημοσιονομική αιμορραγία, με αποτελεσματικό τρόπο. Χθες, υπεβλήθη σχετική Πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο.
- Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου
Η προσπάθεια ουσιαστικής εξυγίανσής του άρχισε και θα συνεχισθεί με αποφασιστικότητα ώστε να έχουμε τελική, ουσιαστική κατάληξη. Θα πρέπει να καθορίσουμε μέσα από διάλογο μεταξύ πολλών εμπλεκομένων, ποιας μορφής δημόσια ραδιοτηλεόραση θέλουμε, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να καθορίσουμε ακριβώς την ταυτότητα αλλά και την αποστολή της κρατικής ραδιοτηλεόρασης στον τόπο μας. Στη συνέχεια, θα εξετάσουμε και τα υπόλοιπα κεφαλαιώδη ζητήματα, όπως το οικονομικό και τα θέματα προσωπικού. Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος για το 2014, έχουμε ήδη ενημερώσει το Διοικητικό Συμβούλιο ότι θα πρέπει να προβούν σε μειώσεις τουλάχιστον της τάξης των €6 εκ., σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2013.
Β. ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Καταλήγοντας, θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο θέμα της πάταξης της διαφθοράς, που αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της Κυβέρνησης.
Από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου προχωρήσαμε, ως είχαμε υποχρέωση, σε διερεύνηση όσων καταγγελιών ή και πληροφοριών περιήλθαν σε γνώση μας και αφορούσαν πράξεις ή και παραλείψεις, οι οποίες άπτονται αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εσωτερικών. Η διερεύνηση αφορά τόσο πειθαρχικά όσο και ενδεχόμενα ποινικά αδικήματα.
Συγκεκριμένα:
- Μετά από εισήγηση του Υπουργού Εσωτερικών, το Υπουργικό Συμβούλιο διόρισε στις αρχές Ιουνίου 2013 Τριμελή Ερευνητική Επιτροπή για τη διερεύνηση των διαδικασιών και πράξεων αγοραπωλησίας τουρκοκυπριακής γης στη Δρομολαξιά και τη μετέπειτα επένδυση του Ταμείου Συντάξεων της CYTA, καθώς και την εξέταση της έκδοσης πολεοδομικής άδειας για τη συγκεκριμένη περιουσία. Η έρευνα βρίσκεται στο τέλος της, ενώ σε συσχετισμό και με τις αστυνομικές έρευνες, έγιναν μέχρι σήμερα 10 συλλήψεις, οι δε ύποπτοι θα αχθούν ενώπιον Δικαστηρίου.
Παράλληλα, ερευνώνται φάκελοι που έχουν σχέση και με άλλες απαλλοτριώσεις ή αγοραπωλησίες τουρκοκυπριακών περιουσιών, πολλές από τις οποίες οδηγούνται στον Γενικό Εισαγγελέα.
- Επίσης, έχει διεξαχθεί Διοικητική Έρευνα για εξέταση των διαδικασιών για ετοιμασία των εγγράφων προκήρυξης-αξιολόγησης και ανάθεσης της σύμβασης της Μονάδας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Κόσιης, η οποία βρίσκεται σε λειτουργία από την 1 Απριλίου 2010 και για την οποία γίνεται πολύς λόγος τελευταία, λόγω του δυσανάλογου κόστους που καλείται να επωμισθεί ο πολίτης. Όπως ήταν η δέσμευσή μας προς τους πολίτες και προς την Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής, η Έκθεση του Ερευνώντος Λειτουργού απεστάλη ήδη στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, στη Βουλή των Αντιπροσώπων, την Ελεγκτική Υπηρεσία και τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων.
Εκ πρώτης όψεως, προκύπτουν πολύ σοβαρά ζητήματα είτε αμέλειας είτε σκοπιμότητας ή και τα δύο μαζί, τα οποία χρήζουν βαθύτερης διερεύνησης και σε ποινικό επίπεδο. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι οι κάτοικοι των επαρχιών Λάρνακας και Αμμοχώστου, μαζί με τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, επωμίζονται και το επιπλέον κόστος μιας κάκιστης συμφωνίας.
- Επιπρόσθετα, είναι σε εξέλιξη πειθαρχικές έρευνες για αριθμό υπαλλήλων του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, οι οποίες πρόκειται να ολοκληρωθούν πολύ σύντομα.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.