Ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και
Τουρισμού κ. Νεοκλής Συλικιώτης παραχώρησε σήμερα, στο Υπουργείο,
συνέντευξη Τύπου αναφορικά με τη χθεσινή απόφαση του Υπουργικού
Συμβουλίου για την εισαγωγή της χρήσης υγραερίου στην αυτοκίνηση. Στην
εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Συλικιώτης ανέφερε τα ακόλουθα:
« Το Υπουργικό Συμβούλιο στη χθεσινή του συνεδρία αποφάσισε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην αυτοκίνηση, με την εισαγωγή της χρήσης υγραερίου στις οδικές μεταφορές.
« Το Υπουργικό Συμβούλιο στη χθεσινή του συνεδρία αποφάσισε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην αυτοκίνηση, με την εισαγωγή της χρήσης υγραερίου στις οδικές μεταφορές.
Πρόκειται για ένα θέμα που συζητείται πολύ καιρό και έχουν γίνει και σχετικές μελέτες. Όμως σήμερα, μέσα από αυτή την απόφαση , ενεργοποιούμε μια διαδικασία για να προετοιμαστούμε για την εισαγωγή της χρήσης υγραερίου, που προϋποθέτει συγκεκριμένες λεπτομέρειες στις οποίες θα αναφερθώ στη συνέχεια.
Σε μια εποχή που η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί ζητούμενο δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε πίσω.
Η καύση υγραερίου έχει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα. Πρώτο, είναι οικονομικότερο, με βάση τις μελέτες μας, κατά 50% περίπου σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Δεύτερο, προσφέρει περισσότερη ασφάλεια από τα βενζινοκίνητα οχήματα και τρίτο, αποτελεί μια καθαρότερη μορφή καυσίμου. Είναι διαπιστωμένο ότι η χρήση υγραερίου και φυσικού αερίου στις οδικές μεταφορές παρουσιάζουν αρκετά μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και άλλων αέριων ρύπων, κυρίως σε μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου και σωματίδια, σε σχέση με αυτές από τη βενζίνη και το ντίζελ.
Ήδη πολλές χώρες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν προωθήσει τη χρήση υγραερίου και φυσικού αερίου στις οδικές μεταφορές. Η Γερμανία έχει ήδη 6 χιλιάδες πρατήρια LPG (υγροποιημένο αέριο πετρελαίου) και 14 χιλιάδες πρατήρια που λειτουργούν με μικτή χρήση, ενώ άλλες χώρες που χρησιμοποιούν υγραέριο στην αυτοκίνηση είναι η Ιταλία, το Βέλγιο, η Δανία, η Ιρλανδία και η Ισπανία.
Συνεπώς, πέρα από τα πολλαπλά οφέλη που καταγράφονται από μια τέτοια εξέλιξη, οικονομικά και περιβαλλοντικά, η χρήση υγραερίου αναμένουμε ότι θα αποτελέσει τον προπομπό για την έλευση και χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση παιδείας και στην εξοικείωση του Κύπριου πολίτη με τη χρήση υγροποιημένων αερίων καυσίμων στις μεταφορές.
Άλλωστε, όπως έχω αναφέρει και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, ένα αρκετά καλό ενεργειακό μίγμα που μπορεί να έχει η Κύπρος είναι η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και του φυσικού αερίου που σε μερικά χρόνια θα έχουμε στη διάθεσή μας.
Να σημειωθεί ότι σήμερα το 49% των καυσίμων που εισάγουμε χρησιμοποιείται για τις μεταφορές. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πόσο σημαντική είναι αυτή η απόφαση.
Είναι σημαντικό, επίσης, να διευκρινιστεί ότι στη μελέτη που διεξήγαγε η Υπηρεσία Ενέργειας για τη χρήση υγραερίου στην αυτοκίνηση τόσο οι εταιρείες πετρελαιοειδών, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, αλλά και το κοινό που ρωτήθηκε , είναι όλοι θετικοί και έτοιμοι να την υιοθετήσουν.
Παράλληλα, μετά και από σχετική έρευνα από το Υπουργείο Οικονομικών, καταδεικνύεται ότι η απώλεια εσόδων του κράτους από τη φορολογία της βενζίνης λόγω αντικατάστασης μέρους της από το υγραέριο θα είναι αμελητέα. Μιλάμε για 0,06% και 0,6% για τα έτη 2014 και 2020 αντίστοιχα.
Η χρήση του υγραερίου για την αυτοκίνηση στην Κύπρο παλαιότερα επιτρεπόταν μέχρι το 1977, οπόταν και απαγορεύτηκε με Διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου. Αν και η χρήση του υγραερίου στην αυτοκίνηση έχει απαγορευτεί, η εγγραφή καινούριων οχημάτων με μηχανές διπλής προώσεως όπως λέγεται, δηλαδή που χρησιμοποιούν βενζίνη και υγραέριο, επιτρέπεται.
Για τη διασφάλιση της χρήσης του υγραερίου στην αυτοκίνηση, και αναφέρομαι στη διαμόρφωση του αναγκαίου νομικού πλαισίου, απαιτείται η συνεργασία αρκετών Υπηρεσιών από διάφορα Υπουργεία εκτός του Υπουργείου Εμπορίου και συγκεκριμένα, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τα θέματα επιθεώρησης εργασίας, του Τμήματος Οδικών Μεταφορών του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων, του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και η συνδρομή της Γενικής Εισαγγελίας.
Μέσα από την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου καθορίσαμε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Δηλαδή το Υπουργείο Εργασίας, μαζί με το Υπουργείο Συγκοινωνιών , θα αναλάβουν να ετοιμάσουν τις νομοθεσίες που αφορούν τα ζητήματα της δικής τους αρμοδιότητας, ενώ υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για κάθε Υπηρεσία που εμπλέκεται. Ο στόχος είναι όλη αυτή η εργασία που χρειάζεται να γίνει και να ολοκληρωθεί σε 12 μήνες.
Κρίνουμε ότι η δημιουργία της κατάλληλης υποδομής, η υιοθέτηση των απαραίτητων νομοθεσιών και η λήψη προληπτικών μέτρων ασφάλειας, αποτελούν το κλειδί για έλεγχο των όποιων κινδύνων συνδέονται με τη χρήση του υγραερίου στην αυτοκίνηση.
Πληροφοριακά να σας πω ότι το Υπουργικό Συμβούλιο έχει ορίσει τον Υπουργό Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού να συντονίσει τις αναγκαίες ενέργειες που πρέπει να υλοποιηθούν προκειμένου να εφαρμοστεί αυτό το μέτρο. Δηλαδή να προετοιμαστεί και να εγκριθεί η νομοθεσία και να προετοιμαστούν όλα τα Τμήματα και οι Υπηρεσίες για να μπορέσουμε να εισάξουμε τη χρήση υγραερίου στην αυτοκίνηση ».