Αναφορικά με χθεσινή ανακοίνωση του
Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Νοτιοανατολικής Ευρώπης – Μέσης Ανατολής –
Κύπρου, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων επιθυμεί να επαναλάβει για
μια ακόμη φορά ότι η ασφάλεια πτήσεων αποτελεί θέμα υψίστης
προτεραιότητας και διαβεβαιώνει ότι αυτή ουδέποτε θεωρείται ως δεδομένη.
Αντίθετα διατηρείται πάντοτε σε ψηλά επίπεδα, μέσω των συνεχών και
εντατικών προσπαθειών του Υπουργείου και του Τμήματος Πολιτικής
Αεροπορίας.
Απόδειξη τούτου είναι ότι το ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (European Aviation Safety Agency – EASA), που έχει επανειλημμένα επιθεωρήσει την Κύπρο από το 2007 και μετά, διαπιστώνει ότι οι απαιτήσεις του ικανοποιούνται πλήρως. Σε αυτό έχει συμβάλει η ίδρυση, μετά το αεροπορικό δυστύχημα της Helios, της Μονάδας Ασφάλειας Πτήσεων στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το προσωπικό της Μονάδας Ασφάλειας Πτήσεων του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας όχι μόνο είναι εκπαιδευμένο σε αναγνωρισμένες εξειδικευμένες σχολές του εξωτερικού και ικανοποιεί πλήρως τόσο τις απαιτήσεις της EASA όσο και του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (International Civil Aviation Organisation – ICAO), αλλά δύο από τα μέλη του είναι και αναγνωρισμένοι Επιθεωρητές της EASA από το 2007 και μετέχουν σε ελέγχους άλλων Οργανισμών Πολιτικής Αεροπορίας στον τομέα ασφάλειας πτήσεων, με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Το Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων Νοτιοανατολικής Ευρώπης – Μέσης Ανατολής – Κύπρου στην ανακοίνωσή του αναφέρει ότι οι συστάσεις τόσο της Ελληνικής, όσο και της Κυπριακής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων δεν υλοποιήθηκαν στην ολότητά τους από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του κράτους. Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων επιθυμεί να αναφέρει ότι η μόνη σύσταση ασφάλειας που καταγραφόταν στο πόρισμα της Ελληνικής Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και αφορούσε την Κυπριακή Δημοκρατία ανέφερε ότι το υπό αναδιοργάνωση τότε Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας θα έπρεπε να στηριχθεί με όλα τα μέσα, ώστε να καταστεί πλέον ικανό για την άσκηση κρατικής εποπτείας στην ασφάλεια πτήσεων και να ανταποκριθεί στις διεθνείς του υποχρεώσεις το συντομότερο δυνατόν. Η σύσταση αυτή έχει ικανοποιηθεί πλήρως με την ίδρυση της Μονάδας Ασφάλειας Πτήσεων στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, τη δημιουργία δέκα μόνιμων θέσεων για τις ανάγκες της και την πλήρη στελέχωσή της με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό.
Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας σε ανεξάρτητη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, στην οποία αναφέρεται το Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων, δεν περιλαμβάνεται στις συστάσεις ασφαλείας, αλλά στα σχόλια της Κυπριακής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, που είχαν επισυναφθεί στο Πόρισμα της Ελληνικής Αρχής.
Σ΄ ό,τι αφορά την παρατήρηση για «αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας στη βάση των σχετικών Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων σημειώνει ότι κανένας Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Αρχών Πολιτικής Αεροπορίας των κρατών μελών.
Αν οι αρχές της Πολιτικής Αεροπορίας ενός Κράτους λειτουργούν ως Τμήμα της Κυβέρνησης ή ως ένας ημικρατικός οργανισμός δεν έχει τίποτα να κάνει με την ουσία της «ασφάλειας πτήσεων».