Με ιδιαίτερη χαρά παρευρίσκομαι και απευθύνω χαιρετισμό στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την ανάληψη της Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η διατήρηση, η προβολή και η διάδοση της εκπαίδευσης και του πολιτισμού μας είναι βασικές προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ταυτότητας και την επιβίωση μας στον τόπο αυτό. Εξάλλου στον εδώ και 38 χρόνια συνεχιζόμενο αντικατοχικό μας αγώνα, βασικά μας όπλα δεν είναι άλλα από τα έργα που αναδεικνύουν την πολιτιστική και εκπαιδευτική μας κληρονομιά και δημιουργία. Το φως της γνώσης και της δημιουργίας που εκπέμπει για 50 τόσα χρόνια η Τεχνική Εκπαίδευση της Κύπρου αναδεικνύεται μέσα από τα επιτεύγματα των μαθητών της τα οποία αποτελούν ορόσημο και φάρο που συνεχίζει να φωτίζει, να συναρπάζει και να καθοδηγεί τα βήματα της νέας γενιάς.
Η δημιουργική σκέψη, η ικανότητα του ανθρώπινου νου να αναζητεί και να βρίσκει πολλές καινοτομίες, εναλλακτικές ιδέες και λύσεις για την επίλυση των διαφόρων προβλημάτων αποτελεί ικανότητα στον πολιτισμικό, κοινωνικό και οικονομικό τομέα. Στη σημερινή κοινωνία, στοιχεία όπως η αποδοτική αξιοποίηση της γνώσης και η ανάπτυξη καινοτόμων δράσεων είναι σημαντικά και απαραίτητα για την ανάπτυξη δημιουργικών ικανοτήτων ολόκληρου του πληθυσμού.
Στην περίπτωση αυτή, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η Τεχνική Εκπαίδευση. Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει πολύ σοβαρό ρόλο. Δυστυχώς, είναι απαξιωμένη στη χώρα μας, σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου κατέχει εξέχουσα θέση στα Εκπαιδευτικά Συστήματα και η αναγκαιότητά της δεν αμφισβητείται από κανένα.
Αποτελεί μύθο ότι τα παιδιά που ακολουθούν την Τεχνική Εκπαίδευση έχουν λιγότερες ικανότητες. Η αλήθεια είναι ότι την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση ακολουθούν παιδιά που έχουν ιδιαίτερη κλίση και, εκ φύσεως, αποδίδουν καλύτερα στην εφαρμοσμένη γνώση.
Δεν είναι τυχαίο που η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί την Τεχνική Εκπαίδευση ως μέσο καταπολέμησης της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Για του λόγου το αληθές, στη Φινλανδία, που θεωρείται ότι διαθέτει ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο και το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης, ποσοστό 56% παρακολουθεί Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Επίσης, δεν είναι τυχαίο που η Αυστρία έχει το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας (3,5%) από τις 27 χώρες μέλη. Στην Αυστρία ποσοστό 73% των μαθητών της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ακολουθεί Επαγγελματική Εκπαίδευση. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και στη Γερμανία. Ποσοστό 68% ακολουθεί Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Από την άλλη η Κύπρος με ποσοστό 13.7% των μαθητών της να ακολουθεί Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά. Αυτό φαίνεται στην τελευταία έρευνα της CEDEFOP (Ευρωπαϊκός οργανισμός για προώθηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης), η οποία θα δημοσιευθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Θα μπορούσα, λοιπόν, τελειώνοντας να πω ότι το μέλλον κάθε χώρας είναι ανάλογο με την ποιότητα της προσφερόμενης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσής της. Σας υπόσχομαι ότι θα αναλώσω όλες μου τις δυνάμεις για την ανάπτυξη της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Κύπρου και την αναβάθμισή της στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.