29/5/12

Χαιρετισμός του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου στην τελική καλλιτεχνική εκδήλωση των σχολείων της Ζώνης Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας Παναγίας Θεοσκέπαστης Πάφου
 
29/05/2012


Να μη μεταδοθεί πριν τις 8 μ.μ.

Θέλω να συγχαρώ τα σχολεία της Ζώνης Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας Παναγίας Θεοσκέπαστης, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές για τη δράση και τις πρωτοβουλίες τους που τα έχουν καταξιώσει σε εκπαιδευτήρια – πρότυπα.

Η αποψινή καλλιτεχνική εκδήλωση μαζί με την έκθεση ζωγραφικής που θα χαρούμε σε λίγο αποτελούν δείγματα της δημιουργικής εργασίας που επιτελείται στα σχολεία της Ζώνης Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας Παναγίας Θεοσκέπαστης.


Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες που δημιουργούνται με εντεινόμενους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης, των μεταναστευτικών ρευμάτων και της τεχνολογικής επανάστασης, επιβάλλουν νέα μοντέλα εκπαίδευσης που να ανταποκρίνονται στη νέα πραγματικότητα.

Ιδιαίτερα όμως στη σημερινή ιστορική φάση της ανθρωπότητας, η παιδεία πρέπει να βοηθά τους ανθρώπους να βρουν τον δρόμο τους στην κοινωνία που γίνεται πιο πολυσύνθετη, πιο πολύπλοκη και πιο απαιτητική. Πρέπει να τους βοηθά να χρησιμοποιούν σωστά την τεχνολογία, την πληροφορική και τα παραγωγικά μέσα με στόχο την αρμονική συμβίωση με τη φύση. Να αντιστέκονται στην πλημμυρίδα των πληροφοριών, των πολιτιστικών προτύπων παίρνοντας τα ουσιώδη, τα απαραίτητα και τα χρήσιμα. Η παιδεία πρέπει ακόμα να παρέχει την ικανότητα στους νέους να νιώθουν ότι ο σημερινός πολυπολιτισμικός κόσμος είναι ένας πλούτος από τον οποίο μπορούν να επωφεληθούν πλουτίζοντας τη δική τους ζωή και την κοινωνία στην οποία ζουν.
Στόχος ακόμα της παιδείας της σημερινής εποχής πρέπει να είναι τα ανοικτά σχολεία. Ανοικτά στην κοινωνία, στον κόσμο της εργασίας και στους θεσμοθετημένους κοινωνικούς φορείς, όπως είναι οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ακόμα η παιδεία πρέπει να είναι ανοικτή σε όλους υπό την έννοια ότι οι νέοι πρέπει να στηρίζονται οικονομικά, έτσι ώστε να επιλέξουν τον επαγγελματικό τους δρόμο αυτεξούσια και χωρίς την οικογενειακή εξάρτηση. Αυτό σημαίνει ισότητα ευκαιριών στην παιδεία που να της προσδίδει το χαρακτήρα της καθολικότητας.

Οι προκαταλήψεις, τα μειονεκτήματα, ο κοινωνικός ρατσισμός πρέπει να εξοβελίζονται μέσα από τη φιλοσοφία και την πρακτική των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Κοινή εκπαίδευση με τους ομογενείς, τους επαναπατριζόμενους μετανάστες, κοινή εκπαίδευση μαζί με τα παιδιά με ειδικές ικανότητες μπορούν και πρέπει να καλλιεργούν την ανεκτικότητα και την κοινωνική και ηθική αλληλεγγύη.

Στην Κύπρο βρισκόμαστε αναμφίβολα σε ένα οριακό σημείο ως προς τις εκπαιδευτικές κατευθύνσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της παιδείας μας. Ο τομέας της παιδείας αντιμετωπίζει συνεχώς νέες προκλήσεις μέσα στο αντιπαρατιθέμενο κλίμα που δημιουργεί η παγκοσμιοποίηση από τη μια και η αντίσταση του έθνους - κράτους από την άλλη. Μέσα σε αυτό το κλίμα είναι αναγκαία η ανάπτυξη ενός εθνικού - δημοκρατικού διαλόγου μακριά από λαϊκισμούς και δημαγωγία, στερεότυπα και ιδεολογήματα για την υιοθέτηση πολιτικών που θα ανυψώσουν την παιδεία στο βάθρο που της αρμόζει μέσα στην κυπριακή κοινωνία. Η ποσοτική διεύρυνση πρέπει να συμβαδίσει με την ποιοτική επέκταση, τις ανάγκες της νέας εποχής, το σεβασμό της ιστορίας, του πολιτισμού και της εθνικής μας καταγωγής αλλά και της επιταγής για εκσυγχρονισμό και μεταρρυθμίσεις.

Η παιδεία του χθες αφορούσε προετοιμασία για τη βιομηχανική οργάνωση της κοινωνίας. Η παιδεία του σήμερα πρέπει να στοχεύει στην προετοιμασία για την κοινωνία της πληροφορικής και το μεταβιομηχανικό πολιτισμό του 21ου αιώνα.

Οι κοινωνίες που διαπλέκονται στην ολοένα και πιο ενοποιημένη Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλουν να καλλιεργούν τόσο την εθνική τους ιδιαιτερότητα όσο και τις αρχές της πολυεθνικής συλλογικότητας, της πολυπολιτισμικής δράσης, της πολυφυλετικής ανοχής και συνεργασίας.

Γι’ αυτό η σύγχρονη ελληνική παιδεία στην Κύπρο, διαμορφώνοντας αυτό το πλαίσιο, χωρίς εσωστρέφεια, θα πρέπει να καλλιεργήσει δραστηριότητες που να βασίζονται στις αρχές της εθνικής αυτογνωσίας από τη μια και του ευρωπαϊκού συλλογικού πλαισίου από την άλλη. Η ελληνικότητα της παιδείας μας συμβαδίζοντας με τα σύγχρονα ρεύματα, θα αποβεί στοιχείο δύναμης.

Με αυτές τις σκέψεις και εκφράζοντας ξανά θερμά συγχαρητήρια στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των σχολείων Παναγίας Θεοσκέπαστης Πάφου, σας καλώ να χαρούμε την έκθεση ζωγραφικής, δείγμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας των μαθητών.