25/3/12

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους στο συνέδριο με θέμα «Ο Ελληνικός Πολιτισμός στην Παιδεία: Ήθος και Ηθική», χθες στη Δημοσιογραφική Εστία

25/03/2012





Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία για τη μεγάλη σημασία των συνεδρίων και ημερίδων, τα οποία παρέχουν την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς, αλλά και σε άλλους ενδιαφερόμενους, να προβληματιστούν και να ανταλλάξουν ιδέες και εμπειρίες για σημαντικά θέματα της κυπριακής και της διεθνούς εκπαιδευτικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο χαιρετίζω το σημερινό συνέδριο που διοργανώνουν η Γραμματεία Πολιτισμού και η Νεολαία του Ευρωπαϊκού Κόμματος. Σας συγχαίρω τόσο για τη διοργάνωση του συνεδρίου όσο και για την επιλογή του θέματος που αφορά στον ρόλο του ελληνικού πολιτισμού στην παιδεία μας.

Κυρίες και Κύριοι

Όπως αναφέρεται ρητά στο προοίμιο των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, η εκπαίδευση μας συντελείται στο πλαίσιο του ελληνικού πολιτισμού, όπως αυτός διαμορφώθηκε στο πέρασμα των χρόνων και ιδιαίτερα στην επαφή του με άλλους πολιτισμούς. Στο πλαίσιο αυτό τα παιδιά μας ενισχύονται για να διαμορφώσουν αυτόνομα και με αυτοπεποίθηση την ταυτότητα τους (εθνική, θρησκευτική, πολιτισμική), μαθαίνοντας ταυτόχρονα να σέβονται τους συμμαθητές τους με διαφορετική ταυτότητα.

Οι συντεταγμένες της παιδείας μας παραμένουν σταθερές και ξεκάθαρες. Ταυτόχρονα, όμως, θέλουμε μιαν ελληνική παιδεία υψηλής ποιότητας. Πρέπει να σημειώσω, δυστυχώς, ότι η θέση στην οποία κατατάσσεται η Κύπρος στις εκπαιδευτικές επιδόσεις, με βάση διεθνείς έρευνες που διεξάγονται τα τελευταία χρόνια. Κατατάσσεται, όπως είναι γνωστό, στις τελευταίες θέσεις των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και στη γλώσσα.

Όλοι οι ειδήμονες και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί συμφωνούν ότι στον σημερινό κόσμο τέτοια αποτελέσματα υποσκάπτουν το μέλλον μιας χώρας. Και είμαι βέβαιος ότι μοιράζομαι με όλους σας τη μοναδική άποψη που επιτρέπεται να έχουμε στο ζήτημα αυτό: Αυτή δεν είναι η θέση που μας αξίζει, αυτή δεν είναι η θέση που μας ανήκει, αυτό δεν είναι το μέλλον που θέλουμε για τα παιδιά μας και για την πατρίδα μας.

Με την άποψη μου αυτή δεν υποτιμώ κανέναν άλλο λαό. Έχω λόγους που λέω δεν μας αξίζει και δεν μας ανήκει. Οι λόγοι είναι ότι είμαστε:

-η χώρα με τις υψηλότερες δημόσιες και τις υψηλότερες ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση,
-η χώρα με τους πιο καλά καταρτισμένους επιστημονικά εκπαιδευτικούς,
-η χώρα με τους μαθητές και τις μαθήτριες που δουλεύουν περισσότερο από όλους τους συνομήλικους τους στην Ευρώπη,
-η χώρα με τους γονείς που κάνουν τις περισσότερες θυσίες για τη μόρφωση των παιδιών τους.

Με όλα αυτά ως δεδομένα, είμαι βέβαιος ότι εκφράζω την επιθυμία όλων των πολιτών όταν δηλώνω ότι αυτή η αρνητική κατάσταση πρέπει να αλλάξει άμεσα. Αυτό τον στόχο έρχεται να υπηρετήσει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που υλοποιούμε.

Με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θέλουμε να ανεβάσουμε την παιδεία μας στο επίπεδο που της αξίζει. Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε μιαν ελληνική παιδεία υψηλών προδιαγραφών και απαιτήσεων, μέσα στο πλαίσιο της οποίας θα καλλιεργείται ο σεβασμός στις παραδόσεις, στην ιστορία, στη θρησκεία, στη γλώσσα και στα ιδιαίτερα εθνικά μας χαρακτηριστικά. Ταυτόχρονα, το νέο, ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο που διαμορφώνουμε έχει ως βασικό του στόχο την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού που αποτελεί τη βάση του ευρωπαϊκού πολιτισμού, καθώς επίσης και την καλλιέργεια αισθητικών, ηθικών και πανανθρώπινων αξιών όπως τη δημοκρατία, την ελευθερία, τον αλληλοσεβασμό και την αγάπη.

Φίλες και φίλοι,

Όπως έχω τονίσει επανειλημμένα, για να πετύχουμε την αναγκαία αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, χρειάζεται η συνεργασία όλων. Κανείς δεν περισσεύει. Όλοι μαζί μπορούμε να οικοδομήσουμε μια Ελληνική Παιδεία υψηλού επιπέδου. Για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας και για την Κύπρο μας.

Με αυτές τις σκέψεις χαιρετίζω το σημερινό συνέδριο και συγχαίρω εκ νέου τη Γραμματεία Πολιτισμού και τη Νεολαία του Ευρωπαϊκού Κόμματος.