Χαιρετισμός του Υπουργού Οικονομικών κ. Κίκη Καζαμία στη συνέντευξη Τύπου με θέμα: «Αναδιοργάνωση και βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των Τμημάτων Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών και Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας», στη Λευκωσία
05/12/2011Με μεγάλη μου χαρά σας καλωσορίζω στη σημερινή συγκέντρωση στο Υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο της οποίας εξαγγέλλεται και επίσημα η έναρξη ενός ιδιαίτερα σημαντικού εκσυγχρονιστικού έργου, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης €2.199.905,00, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά 85% και από εθνικούς πόρους κατά 15%.
Το έργο με τίτλο «Αναδιοργάνωση και βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των Τμημάτων Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών και Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων», δικαιούχος του οποίου είναι το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Απασχόληση, Ανθρώπινο Κεφάλαιο και Κοινωνική Συνοχή 2007-2013» και υλοποιείται στο πλαίσιο του ειδικού στόχου «Αναβάθμιση της Διοικητικής Ικανότητας του Δημόσιου Τομέα και των Παρεχόμενων Υπηρεσιών», του Άξονα Προτεραιότητας 1, «Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού και Προσαρμοστικότητα».
Το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, ως το καθ’ ύλην αρμόδιο κυβερνητικό Τμήμα για τη διαμόρφωση και εφαρμογή της ενδεδειγμένης πολιτικής σε θέματα δημόσιας διοίκησης και διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα στην Κύπρο, έχει αναλάβει τον σχεδιασμό, τη διαχείριση και την υλοποίηση του υπό αναφορά έργου, οι δράσεις του οποίου αφορούν τα Τμήματα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, Εργασίας, Πολεοδομίας και Οικήσεως, Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και τις Επαρχιακές Διοικήσεις όσον αφορά στην έκδοση άδειας οικοδομής.
Είναι γενικά αποδεκτό ότι σε μια περίοδο παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η δημόσια διοίκηση έχει αποφασιστικό ρόλο να διαδραματίσει. Οφείλει να δημιουργήσει τις βάσεις για ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο να μετουσιώνεται σε πράξη η κοινωνική συνοχή και στο οποίο οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις να μπορούν να δραστηριοποιούνται και να λειτουργούν σε συνθήκες ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού, καθώς και οι πολίτες να απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Και όλα αυτά, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Ως εκ τούτου, σημαντική παράμετρο για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και της προσαρμογής της οικονομίας της Κύπρου στις απαιτήσεις του έντονου ανταγωνιστικού διεθνούς περιβάλλοντος, αποτελεί ο ουσιαστικός εκσυγχρονισμός των δημόσιων υπηρεσιών. Η ενδυνάμωση της διοικητικής τους ικανότητας θα συμβάλει στην αύξηση της παραγωγικότητας και στην αναβάθμιση της ποιότητας εργασίας, στην προώθηση της επιχειρηματικότητας, στην προσέλκυση επενδύσεων και στη δημιουργία απασχόλησης.
Οι στρατηγικές προτεραιότητες που τίθενται για τη δημιουργία μιας σύγχρονης, αποτελεσματικής, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και η αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, θα επιτρέψουν τον σχεδιασμό και την εφαρμογή αποτελεσματικών και αποδοτικών πολιτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων, την προσφορά υψηλού ποιοτικού επιπέδου υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και την αντιμετώπιση με επιτυχία των προκλήσεων και των ευκαιριών που παρουσιάζονται στον ευρωπαϊκό και στον διεθνή χώρο.
Ως μέρος της γενικότερης στρατηγικής για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης, επιδίωξη του παρόντος έργου είναι, μεταξύ άλλων, η αναδιοργάνωση και βελτίωση των διοικητικών δομών, ο ανασχεδιασμός και η απλοποίηση των ακολουθούμενων διαδικασιών, ο εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου και η εφαρμογή συστημάτων ποιότητας σε επιλεγέντα Τμήματα του Δημοσίου, που να τα καθιστούν αποτελεσματικότερα στη λειτουργία τους, και κατ’ επέκταση να προσφέρουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες και στις επιχειρήσεις.
Τα αναμενόμενα οφέλη από το έργο αυτό είναι τα εξής:
· Μείωση του διοικητικού κόστους που θα επέλθει κυρίως από την αποφυγή περιττών εργασιών, τη βελτιωμένη ροή διεργασιών κ.ά.
· Επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν στην έκδοση αδειών, εγγραφή ανέργων κ.ά., αξιοποιώντας καλές πρακτικές που ακολουθούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
· Αυξημένη οργανωτική επίδοση των Τμημάτων, κυρίως λόγω της καλύτερης εσωτερικής τους οργάνωσης, η οποία ενισχύει την ικανότητά τους να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν τις απαραίτητες πολιτικές στο πεδίο αρμοδιοτήτων τους, προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.
· Αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος της γραφειοκρατίας και της ανελαστικότητας της κρατικής μηχανής που ταλανίζει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά ακόμη και την ίδια τη δημόσια υπηρεσία.
· Καλλιέργεια της απαραίτητης κουλτούρας και νοοτροπίας η οποία βασίζεται στον καλύτερο προσανατολισμό στις απαιτήσεις των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Το έργο αποτελεί ένα ακόμη μέτρο στις ήδη προωθούμενες, τα τελευταία χρόνια, σημαντικές πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, αύξησης της αποδοτικότητας, ενίσχυσης της διαφάνειας των ενεργειών και αποφάσεων της διοίκησης, αποκέντρωσης υπηρεσιών και μείωσης της γραφειοκρατίας.
Ενδεικτικά αναφέρονται: η σύσταση και λειτουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης του Πολίτη, η τροποποίηση στον περί της Δημοσίας Υπηρεσίας Νόμο προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού, ο εκσυγχρονισμός των Σχεδίων Υπηρεσίας, η προώθηση της εισαγωγής ενός νέου Συστήματος Αξιολόγησης της απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων, η εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης τόσο σε κυβερνητικά Τμήματα και Υπηρεσίες, όσο και Οργανισμούς του ευρύτερου κρατικού τομέα, η προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η σταδιακή εφαρμογή του Συστήματος Αυτοματοποίησης Γραφείου για την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση και διαχείριση εγγράφων στη δημόσια υπηρεσία, η προώθηση της εισαγωγής ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού στη δημόσια υπηρεσία, η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου (better regulation), η προώθηση ενεργειών για τη σύσταση και λειτουργία Κέντρου Τηλεξυπηρέτησης (Call Centre), η υλοποίηση άλλων συγχρηματοδοτούμενων έργων που αφορούν στην εκπαίδευση για στρατηγική, ηγετική και διευθυντική ανάπτυξη στην κυπριακή δημόσια υπηρεσία και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Είμαι βέβαιος ότι μέσα από τη βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας των Τμημάτων που εμπλέκονται στο έργο και την ανάπτυξη μεθοδολογικών εργαλείων, όπως Μεθοδολογίες Αναδιοργάνωσης Υπηρεσιών, Σύγκρισης Επιδόσεων, Καταγραφής και Απλοποίησης Διαδικασιών και Προετοιμασίας για την εφαρμογή ISO, που θα έχουν στη συνέχεια οριζόντια εφαρμογή σε άλλα Τμήματα/Υπηρεσίες της δημόσιας υπηρεσίας, θα τεθούν τα θεμέλια για την επίτευξη ενός ουσιαστικού εκσυγχρονισμού του δημόσιου τομέα στη χώρα μας. Ουσιαστική συνεισφορά στην όλη αυτή προσπάθεια θα έχουν τα Τμήματα στα οποία θα εφαρμοστούν οι μεθοδολογίες αυτές τα οποία, μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών, θα συμβάλουν στην καλλιέργεια της απαραίτητης νοοτροπίας και κουλτούρας για συνεχή αλλαγή, στο πλαίσιο και των δημοσιονομικών συνθηκών που επικρατούν, προς όφελος όλων μας.
Σημείωση: Τον χαιρετισμό διάβασε εκ μέρους του κ. Υπουργού ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών κ. Χρίστος Πατσαλίδης.