Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Εσωτερικών:
Παρουσίαση του έργου του Υπουργείου κατά τα δύο χρόνια διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια
09/04/2010
Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σας ευχαριστώ για την εδώ παρουσία σας, ένδειξη της πολύτιμης συμβολής σας στην προσπάθεια μας να ενημερώσουμε τον κάθε Κύπριο πολίτη για το έργο που επιτελέσαμε στο Υπουργείο Εσωτερικών κατά τα δύο χρόνια Διακυβέρνησης υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια.
Ανέλαβα τα καθήκοντα μου έχοντας πλήρη γνώση πως το Υπουργείο Εσωτερικών είναι ένα καίριας σημασίας, σύνθετο και με ευρύτατες αρμοδιότητες Υπουργείο, αφού κτίζει τις σχέσεις του κράτους με τον πολίτη. Τόσο για την Κυβέρνηση ως σύνολο όσο και για τον πολιτικό προϊστάμενο του Υπουργείου Εσωτερικών το στοίχημα είναι μεγάλο: Να υλοποιήσουμε τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε έναντι των πολιτών μέσω του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια και να τους προσφέρουμε έτσι ουσιαστικές λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα που τους ταλαιπωρούν. Η αξιοπιστία μας, οι στοχευμένες πολιτικές και στρατηγικές τοποθετήσεις μας για κάλυψη των αναγκών, ανησυχιών και προσδοκιών των πολιτών δοκιμάζονται, λοιπόν, από την αποτελεσματικότητα και την ικανότητα με την οποία, αφενός, διαχειριζόμαστε τα διάφορα προβλήματα και, αφετέρου, παράγουμε πολιτικό έργο. Στο πλαίσιο αυτό, στο Υπουργείο Εσωτερικών εργαζόμαστε μεθοδικά και συστηματικά εστιάζοντας τις δράσεις μας σε τρεις πρωταρχικής σημασίας άξονες πολιτικής: 1. Την εισαγωγή νέων στρατηγικών στα Σχέδια Ανάπτυξης για υλοποίηση μέτρων κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής. Προς το σκοπό αυτό ενισχύσαμε και συνεχίζουμε να ενισχύουμε τον οικοδομικό κλάδο, τον τομέα ανάπτυξης γης, καθώς και την περιφερειακή ανάπτυξη, προκειμένου να δημιουργήσουμε συνθήκες ισόρροπης και ορθολογικής ανάπτυξης μεταξύ αστικών περιοχών και περιφέρειας. Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει εκείνους τους απαραίτητους μηχανισμούς που θα μας επιτρέψουν την απορρόφηση και αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων σε ποσοστό 100%. 2. Τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, και την επιτάχυνση της μηχανογράφησης των Υπηρεσιών, προκειμένου να επιτύχουμε αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και, συνεπώς, διευκόλυνση της καθημερινότητας τους. 3. Την προώθηση εκείνων των θεσμικών αλλαγών που θα επιτρέψουν στην κοινωνία μας να υπερβεί αδιέξοδα πολλών δεκαετιών και να πάει βήματα μπροστά, για να μπορέσουμε έτσι να ξανακτίσουμε τις σχέσεις του κράτους με τον πολίτη σε νέες, πιο υγιείς βάσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας. Μέσα από αυτές τις θεσμικές αλλαγές που προωθήσαμε και συνεχίζουμε να προωθούμε, θέλουμε να δώσουμε πραγματικό νόημα και ουσιαστικό περιεχόμενο στις αρχές της χρηστής διοίκησης, της διαφάνειας, του δημόσιου διαλόγου και της συμμετοχικής δημοκρατίας. Για εμάς, η διαχείριση των διαφόρων ζητημάτων και η παραγωγή πολιτικού έργου μέσω της υποστήριξης της στοχευμένης ανάπτυξης, του εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Διοίκησης και των Υπηρεσιών και των θεσμικών αλλαγών που επιχειρούμε, με τρόπο που προάγουν τις αρχές της αξιοκρατίας και της ισονομίας και συνάδουν με τις αρχές και αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελούν θεμελιώδη προαπαιτούμενα για εμπέδωση συνθηκών ισόρροπης και βιώσιμης ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής στον τόπο μας. Τη δημιουργία εκείνων των συνθηκών, δηλαδή, που θα μας φέρουν πιο κοντά στο όραμα μας για μια πιο δίκαιη και, ταυτόχρονα, οικονομικά εύρωστη και περιβαλλοντικά βιώσιμη κοινωνία. Με χρονικό ορίζοντα τη λήξη της θητείας αυτής της Κυβέρνησης, είναι πεποίθηση μας πως, αν και ακόμη απομένουν πολλά να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση, στα δύο χρόνια που πέρασαν έχουμε ήδη επιτύχει σημαντική πρόοδο. Σε αυτά που έχουμε υλοποιήσει και δρομολογήσει στα δύο τελευταία χρόνια θα επικεντρωθώ στη συνέχεια. ΙΙ. ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ Η δρομολόγηση της ριζικής μεταρρύθμισης του Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί πλέον γεγονός. Με επίκεντρο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας των πολιτών, στις στρατηγικές παραμέτρους της προωθούμενης μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουμε προτάξει την αποκέντρωση, τη διοικητική αυτοτέλεια και την οικονομική αυτονομία του θεσμού. Ως γνωστόν η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου, ανέθεσε στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών της Ελλάδας την εκπόνηση μελέτης για μεταρρύθμιση του Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τόπο μας. Τον Ιανουάριο του 2010 και εντός των χρονοδιαγραμμάτων που είχαμε ορίσει, η μελέτη αυτή έφτασε στα χέρια μας. Λαμβάνοντας υπόψη τις πλέον σύγχρονες ευρωπαϊκές αρχές σε ό,τι αφορά την κατανομή αρμοδιοτήτων σε διάφορα επίπεδα διοίκησης, αλλά και τη σημερινή κυπριακή πραγματικότητα, η εν λόγω μελέτη προσδιορίζει τις βέλτιστες διαθέσιμες πρακτικές και εμπειρίες και εισηγείται ένα συγκεκριμένο δεκαετές πρόγραμμα μεταρρύθμισης. Οι βασικοί στόχοι του δεκαετούς Προγράμματος Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (2012-2021) είναι η αποκέντρωση, η ανασυγκρότηση και η ενδυνάμωση των Τοπικών Αρχών με νέες αρμοδιότητες και εξουσίες, ο λειτουργικός εκσυγχρονισμός τους, η διεύρυνση του ρόλου τους, η αναβάθμιση των σχέσεων τους με το κράτος και η νέα χωροταξική αναδιάταξη τους. Συγκεκριμένα προτείνεται η διαμόρφωση ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου που ονομάζεται Ενιαίος Κώδικας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, κάτω από τον οποίο θα ενοποιηθούν οι Νομοθεσίες περί Δήμων και περί Κοινοτήτων, αλλά και όλες οι θεσμικές ρυθμίσεις που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση που τώρα είναι διάσπαρτες σε πολλές νομοθεσίες. Περαιτέρω, σε πρώτο στάδιο, προτείνεται η συμπλεγματοποίηση των Κοινοτήτων ως Συνδέσμων Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με προοπτική την εξέλιξη τους υπό μορφή Ενιαίων Περιφερειακών Δήμων. Επίσης, προνοείται η συνένωση υπηρεσιών, αλλά και η σύσταση Επαρχιακών Συμβουλίων για προώθηση του δεύτερου βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπό την ευθύνη των οποίων θα τεθούν η υλοποίηση έργων και η λειτουργία και διαχείριση δικτύων υποδομών υπερτοπικής σημασίας, όπως, για παράδειγμα, τα Συμβούλια Υδατοπρομήθειας, τα Συμβούλια Αποχετεύσεων και τα Διαχειριστικά Συμβούλια για τα σκύβαλα. Στο δεύτερο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης μελετάται, ακόμη, η δυνατότητα ανάθεσης και νέων αρμοδιοτήτων στους τομείς της παιδείας, της υγείας, της κοινωνικής ευημερίας, αλλά και σε θέματα εκτέλεσης και διαχείρισης έργων υποδομής, όπως, για παράδειγμα, το συγκοινωνιακό δίκτυο. Ήδη, το Υπουργείο Εσωτερικών έχει ενημερώσει το Υπουργικό Συμβούλιο για το περιεχόμενο της μελέτης και έχει εισέλθει σε ένα κοινωνικό διάλογο, αρχίζοντας με τους αρμόδιους φορείς των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Παράλληλα, με σειρά άρθρων και παρεμβάσεων μας στα ΜΜΕ επιδιώκουμε να ενημερώσουμε τους πολίτες και στη συνέχεια να τους εμπλέξουμε σε αυτό το διάλογο, έχοντας πάντα υπόψη πως ο τελικός αποδέκτης των θετικών αυτής της ριζικής μεταρρύθμισης είναι ο ίδιος ο πολίτης. Μια αναβαθμισμένη Τοπική Αυτοδιοίκηση παρέχει αναβαθμισμένες υπηρεσίες κάτι που συνεπάγεται αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Μέσα από αυτό το διάλογο επιχειρούμε να κτίσουμε τις αναγκαίες γέφυρες και συναινέσεις που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη και όσο είναι δυνατόν ταχύτερη συζήτηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων, έτσι ώστε έγκαιρα να προετοιμαστούμε για τη διεξαγωγή των επόμενων εκλογών για ανάδειξη των μελών των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης το Δεκέμβριο 2011, με βάση ένα νέο και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο. Παράλληλα με τη δρομολογούμενη ριζική μεταρρύθμιση του Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη διετία που πέρασε προχωρήσαμε σε σειρά μέτρων με στόχο την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμού. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε θεσμοθετήσει νομικά την Ένωση Δήμων Κύπρου και την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου. Επίσης, καταθέσαμε στη Βουλή των Αντιπροσώπων νομοσχέδια που αποσκοπούν στη θεσμική κατοχύρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αναπτύσσει επιχειρηματικές δραστηριότητες και να συμμετέχει στα διάφορα Ευρωπαϊκά Προγράμματα μέσω μη κερδοσκοπικών Οργανισμών Ιδιωτικού Δικαίου. Ακόμη, υιοθετώντας πρωτοπόρες και πρωτοφανείς για τα κυπριακά δεδομένα διαδικασίες, επιτύχαμε την άμεση εμπλοκή των Τοπικών Αρχών στο σχεδιασμό και διαχείριση των αποβλήτων μέσα από τη συμμετοχή τους στα κατά Επαρχία Διαχειριστικά Συμβούλια, καθώς και την ενεργό συμμετοχή των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και των άμεσα ενδιαφερόμενων πολιτών, στο σχεδιασμό της ανάπτυξης και στη διαδικασία αναθεώρησης των Σχεδίων Ανάπτυξης. Επιπρόσθετα, προχωρήσαμε σε δραστική αύξηση των οικονομικών πόρων με τους οποίους το κράτος ενίσχυσε τις Τοπικές Αρχές. Συγκεκριμένα, τη διετία 2008-2009 διαθέσαμε €170,4 εκ. ως κρατική χορηγία προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, €173,9 εκ. ως οικονομική βοήθεια προς τους Δήμους και τις κοινότητες για την εκτέλεση σειράς μεγάλων πολεοδομικών έργων υποδομής, όπως επίσης και επιχορήγηση άλλων προγραμμάτων στις κοινότητες και €133,2 εκ. μέσω των Επαρχιακών Διοικήσεων για έργα στις κοινότητες. Παράλληλα, μειώσαμε διάφορες υποχρεώσεις τους, δίνοντας τη δυνατότητα για προώθηση και υλοποίηση μεγαλύτερων αναπτυξιακών προγραμμάτων. Ταυτόχρονα, μετά από σωστή και αποτελεσματική δική μας καθοδήγηση, οι Τοπικές Αρχές αξιοποιούν πλήρως τα διαθέσιμα προς την Κύπρο κοινοτικά κονδύλια, είτε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αειφόρος Ανάπτυξη και Ανταγωνιστικότητα» που στοχεύει στην αναζωογόνηση αστικών περιοχών και περιοχών της υπαίθρου, είτε μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013 (επισυνάπτεται σχετικός πίνακας). ΙΙΙ. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Μέσα σε δύο χρόνια επιτύχαμε με σειρά μέτρων να απλοποιήσουμε τις σχέσεις του πολίτη με το κράτος. Επιτύχαμε, επίσης, να θέσουμε τα θεμέλια ενός σύγχρονου συστήματος πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού ολόκληρης της Κύπρου, με Σχέδια Ανάπτυξης που σέβονται το περιβάλλον και θέτουν οριστικά τέρμα στην άναρχη και αποσπασματική ανάπτυξη, εμπλέκοντας άμεσα στις διαδικασίες τόσο τις Τοπικές Αρχές όσο και τους πολίτες. Καινοτομώντας, υιοθετήσαμε διαδικασίες που δίδουν σαφές περιεχόμενο στις έννοιες διαφάνεια, χρηστή διοίκηση, δημόσιος διάλογος και συμμετοχική δημοκρατία. ΙΙΙ. 1. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Στα δύο τελευταία χρόνια προχώρησαν με εντατικό ρυθμό οι διαδικασίες τροποποίησης των Τοπικών Σχεδίων Λεμεσού, Λάρνακας, Πάφου, Αθηένου και Δερύνειας. Ταυτόχρονα, επιλύσαμε και τα προβλήματα που προέκυψαν μετά την ακύρωση του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας από το Ανώτατο Δικαστήριο και ήδη στις αρχές Απριλίου δημοσιεύσαμε την πρόσκληση προς το κοινό για υποβολή απόψεων και παραστάσεων, που σηματοδοτεί την έναρξη της διαδικασίας της τακτής τροποποίησης του Σχεδίου αυτού. Επίσης, έχουμε προχωρήσει με την επεξεργασία προσχεδίου τροποποίησης της Πολεοδομικής Νομοθεσίας προς συμπλήρωση της ιεραρχίας των Σχεδίων Ανάπτυξης. Μέχρι την ψήφιση της τροποποίησης αυτής και την εκπόνηση του «Σχεδίου Νήσος Κύπρος» υπό νέα μορφή, αλλά και των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων και Τοπικών Σχεδίων που θα καλύπτουν το σύνολο της Κύπρου, προχωρούμε πιλοτικά με την εκπόνηση νέων Τοπικών Σχεδίων για τέσσερεις περιφέρειες της υπαίθρου (Μαραθάσα, Σολιά, περιοχή Δαλιού και ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου), την τροποποίηση του κειμένου της Δήλωσης Πολιτικής και την τροποποίηση των Πολεοδομικών Ζωνών για όλες τις κοινότητες της υπαίθρου. ΙΙΙ. 2. ΑΣΤΙΚΟΣ ΑΝΑΔΑΣΜΟΣ Οι θεσμικές μας πρωτοβουλίες επεκτάθηκαν κατά τη διάρκεια της διετίας σε μεγάλα ζητήματα που για χρόνια παρέμεναν διακηρύξεις χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο. Συγκεκριμένα, στις 16/12/2009 το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε το Νομοσχέδιο με τίτλο: «ο περί Αστικού Αναδασμού Νόμος», το οποίο έχει κατατεθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων από τις αρχές του χρόνου. Με την εισαγωγή του θεσμού του αστικού αναδασμού και την εγκαθίδρυση και λειτουργία μηχανισμού και διαδικασίας για την ενοποίηση, διαχείριση και αναδιανομή ακίνητης ιδιοκτησίας σε Ζώνες Ανάπτυξης, επιδιώκεται η ιδιοκτησιακή αναδιοργάνωση, έτσι που στη βάση ορθολογικών πολεοδομικών και οικονομικών κριτηρίων αφενός, να ενεργοποιήσουμε γη που είναι ώριμη προς ανάπτυξη και, αφετέρου, οι ιδιοκτήτες γης να παραλάβουν οικοπεδοποιημένες και άμεσα οικοδομήσιμες ιδιοκτησίες. Μέσα από τον αστικό αναδασμό, δηλαδή, θα ευεργετηθούν πολυάριθμοι ιδιοκτήτες γης σε Ζώνες Ανάπτυξης, οι οποίοι μέχρι σήμερα αδυνατούν να αξιοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους, λόγω της αδυναμίας ή και της καθυστέρησης κατασκευής των αναγκαίων υποδομών και ιδιαίτερα προσπέλασης. ΙΙΙ. 3.ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ Πρόσφατα έχει ολοκληρωθεί ο νομοτεχνικός έλεγχος μιας καινοτόμου νομοθεσίας για τη μεταφορά αναπτυξιακών δικαιωμάτων μεταξύ ιδιοκτησιών σε καθορισμένες περιπτώσεις και με βάση συγκεκριμένες αρχές και κανόνες. Εντός του Απρίλη το εν λόγω Νομοσχέδιο θα υποβληθεί προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Η νέα νομοθεσία θα αποτελέσει ένα ιδιαίτερα δυναμικό εργαλείο για την ενεργό εφαρμογή των προνοιών των Σχεδίων Ανάπτυξης και την απάμβλυνση σοβαρών προβλημάτων που ταλαιπωρούν μέχρι σήμερα χιλιάδες πολίτες. ΙΙΙ. 4. ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Με οδηγίες και εγκυκλίους του Υπουργού Εσωτερικών που αφορούν τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση των διαδικασιών άσκησης πολεοδομικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα, παρατηρήθηκε ουσιαστική μείωση (κατά 10% περίπου) των εκκρεμοτήτων των αιτήσεων στα Κεντρικά και Επαρχιακά Γραφεία του Τμήματος Πολεοδομίας. Είναι ενδεικτικό της επιτυχίας των μέτρων που εφαρμόσαμε μέχρι σήμερα το γεγονός πως με την ενεργοποίηση της διαδικασίας του αυτοέλεγχου, 2338 πολεοδομικές αιτήσεις έτυχαν χειρισμού μέσα στην προθεσμία του ενός μηνός για την οποία δεσμευθήκαμε. Ήδη, σε συνεργασία με το ΕΤΕΚ έχουμε καταλήξει στην επέκταση του θεσμού του αυτοελέγχου και σε άλλες κατηγορίες ανάπτυξης και σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν πριν το τέλος Απριλίου. ΙΙΙ. 5.ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΗΣ ΤΙΤΛΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ Όπως γνωρίζετε, δεκάδες χιλιάδες αγοραστών ή και ιδιοκτητών οικοδομών, αντιμετωπίζουν για πολλά χρόνια σοβαρά προβλήματα στην ολοκλήρωση διαδικασιών που καταλήγουν με την έκδοση εκσυγχρονισμένων τίτλων ιδιοκτησίας. Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε καταρχάς με διαχειριστικά μέτρα, με τον ορισμό συγκεκριμένων Λειτουργών σε κάθε Επαρχιακό Κτηματολογικό Γραφείο, στους οποίους έχει ανατεθεί ο συντονισμός της έκδοσης εκσυγχρονισμένων τίτλων. Το Υπουργείο ενημερώνεται κάθε μήνα για τις εξελίξεις στο θέμα αυτό και κατά την περίοδο από τον Ιούνιο 2009 μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2010 εκδώσαμε 6800 τίτλους περίπου. Σε ό,τι αφορά την ουσία του ζητήματος, ωστόσο, είχαμε δεσμευθεί να κόψουμε το γόρδιο δεσμό που κρατά χιλιάδες αγοραστές οικοδομών χωρίς τίτλο ιδιοκτησίας. Μέσα από μια συλλογική και ιδιαίτερα σύνθετη και πολύπλοκη προσπάθεια, αισθάνομαι πως, επιτέλους, βρισκόμαστε κοντά στην υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου στόχου. Είναι αλήθεια όμως πως αν φτάσαμε μέχρις εδώ είναι γιατί τολμήσαμε να αντικρίσουμε το πρόβλημα ολιστικά και όχι αποσπασματικά και, παράλληλα, τολμήσαμε να υποβάλουμε τις δικές μας προτάσεις στη βάσανο ενός ανοικτού δημόσιου διαλόγου. Υπενθυμίζω πως πριν την τελική διαμόρφωση των προτεινόμενων νομοσχεδίων προηγήθηκε μια πρωτοφανής για τον τόπο μας διαδικασία ευρύτατου κοινωνικού διαλόγου σε δύο φάσεις, με τη συμμετοχή των κοινοβουλευτικών κομμάτων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πολυάριθμων οργανωμένων συνόλων και πολλών πολιτών. Στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης του προβλήματος, σε στενή συνεργασία με το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και τη Νομική Υπηρεσία, την οποία ευχαριστώ για τη συνεχή στήριξη που δίνει στο έργο μας, επεξεργαστήκαμε τροποποιήσεις των ακόλουθων πέντε Νομοθεσιών: · Ο περί Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμος. · Ο περί Ρύθμισης Οδών και Οικοδομών Νόμος. · Ο περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) Νόμος. · Ο περί Πώλησης Γης (Ειδική Εκτέλεση) Νόμος. · Ο περί Συμβάσεων Νόμος. Με την προτεινόμενη ολοκληρωμένη δέσμη τροποποιήσεων επιδιώκεται ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου οι οποίοι διέπει την έκδοση αδειών για μη εγκριμένες επεκτάσεις/τροποποιήσεις σε υφιστάμενες αναπτύξεις, την έκδοση πιστοποιητικού έγκρισης των οικοδομών, την εγγραφή επιμέρους μονάδων σε πολυκατοικίες και συγκροτήματα ή αυτοτελών μονάδων και την έκδοση εκσυγχρονισμένων τίτλων ιδιοκτησίας. Παρά τη σχετική δυσπιστία από διάφορους για τις δεσμεύσεις που είχαμε αναλάβει, το σύνολο της εργασίας αυτής έχει ολοκληρωθεί τις τελευταίες μέρες και αναμένω πως μέχρι τις 20 Απριλίου τα νομοσχέδια θα κατατεθούν στη Βουλή των Αντιπροσώπων, ώστε να αρχίσει η συζήτηση τους. ΙΙΙ. 6. ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε στενή συνεργασία με το ΕΤΕΚ, έχει ολοκληρώσει την επεξεργασία των Ευρωκωδίκων, οι οποίοι αποσκοπούν στην εναρμόνιση των Κανονισμών όλων των κρατών μελών που αφορούν τον υπολογισμό της στατικής επάρκειας των οικοδομών, καθώς και όλων των μερών που τις απαρτίζουν. Παράλληλα, το Υπουργείο Εσωτερικών βρίσκεται σε στενή και συνεχή συνεργασία με τις οικοδομικές αρχές και το ΕΤΕΚ με στόχο την απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης άδειας οικοδομής. Σ’ αυτό το πλαίσιο, στους επόμενους μήνες όλοι οι Δήμοι και οι Επαρχιακές Διοικήσεις θα υιοθετήσουν κοινά έντυπα υποβολής αιτήσεων και αυτά θα διατίθενται και στο διαδίκτυο. Παράλληλα επεξεργαζόμαστε, σε συνεργασία με το ΕΤΕΚ, τη θεσμοθέτηση κατευθυντήριων οδηγιών για τα μεγάλα και μέχρι σήμερα εκκρεμούντα θέματα της πυρασφάλειας των οικοδομών και της πρόσβασης προσώπων με αναπηρίες και άλλες ευαισθησίες σε οικοδομές. IV. ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΩΡΟΜΕΤΡΙΑ Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε στενή συνεργασία με το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, έχει λάβει μια σειρά μέτρων που συμβάλλουν στην επιτάχυνση όλων των διαδικασιών που αφορούν την εξυπηρέτηση των πολιτών και των συναλλαγών, και τη μείωση των εκκρεμοτήτων. Ταυτόχρονα, έχουν δοθεί οδηγίες ώστε να δοθεί άμεση προτεραιότητα στην επιτάχυνση της έκδοσης τίτλων ιδιοκτησίας και την εκτέλεση όλων των εργασιών που συναρτώνται με την εφαρμογή της κρατικής στεγαστικής πολιτικής για εκτοπισθέντες και την υλοποίηση όλων των μεγάλων δημόσιων έργων υποδομής, δεδομένου ότι τα δύο αυτά αντικείμενα συναρτώνται άμεσα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για λήψη μέτρων που θα δώσουν νέα ώθηση στην ανάπτυξη. Παράλληλα, το Υπουργείο Εσωτερικών επεξεργάζεται τις διαδικασίες εκσυγχρονισμού της γενικής πολιτικής για τη διάθεση κρατικών γαιών, μέσω της αναθεώρησης της σχετικής Νομοθεσίας και των Κανονισμών καθώς και άλλων νομοθετικών κτηματολογικών διατάξεων, με στόχο την κατοχύρωση των ιδιοκτητών ακινήτων, τη διευκόλυνση και απλούστευση των κτηματολογικών διαδικασιών και τη μείωση στο ελάχιστο των εξόδων και του χρόνου που απαιτείται για αρκετές κτηματολογικές συναλλαγές. V. ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Έχοντας ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και, συνεπώς, τη διευκόλυνση της καθημερινότητας τους, την τελευταία διετία έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Διοίκησης, την ενίσχυση της στελέχωσης των Υπηρεσιών μας σε τομείς όπου αυτό είναι απόλυτα αναγκαίο για τη δραστική μείωση του χρόνου που απαιτείται για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών στον πολίτη (π.χ. Τεχνικές Υπηρεσίες Επαρχιακών Διοικήσεων και Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας), την αναβάθμιση των συνθηκών στέγασης των Υπηρεσιών μας (Επαρχιακά Κτηματολογικά Γραφεία Λευκωσίας, Λάρνακας, και Αμμοχώστου, Κεντρικά Γραφεία Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, Γραφεία Διοίκησης Υπουργείου), την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, και την επιτάχυνση της μηχανογράφησης των Υπηρεσιών μας. VI. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Από την πρώτη κιόλας ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας την 1 Μαρτίου 2008, θέσαμε σε εφαρμογή τη νέα, πολυεπίπεδη και ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική της Κυβέρνησης την οποία και συνεχώς εμπλουτίζουμε, γιατί θέλουμε η κάθε οικογένεια ή πρόσωπο στην Κύπρο να μπορεί να αποκτήσει ιδιόκτητη κατοικία. Υπογραμμίζω πως για πρώτη φορά η στεγαστική στρατηγική της Κυβέρνησης αποτελεί κύριο στόχο της πολεοδομικής μας πολιτικής, των Τοπικών Σχεδίων και της Δήλωσης Πολιτικής και πως σε αυτά τα Σχέδια θα περιληφθούν πρόνοιες που θα διευκολύνουν την επίτευξη του στόχου. Η στεγαστική μας πολιτική έχει τόσο κοινωνικό όσο και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Στηρίζοντας τους σχεδιασμούς μας για περιφερειακή ανάπτυξη, απευθύνεται σε διάφορες κοινωνικές και εισοδηματικές ομάδες του πληθυσμού και εφαρμόζεται μέσα από Σχέδια που διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: Στο Ενιαίο Στεγαστικό Σχέδιο, το διαχωρισμό και διάθεση οικοπέδων από κρατική γη σε φτωχές οικογένειες και τα στεγαστικά προγράμματα μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης, που απευθύνονται στο σύνολο του πληθυσμού, και στα εξειδικευμένα Στεγαστικά Σχέδια που απευθύνονται στους εκτοπισθέντες. VI. 1. ΕΝΙΑΙΟ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ Στο πλαίσιο της βελτίωσης, επέκτασης και εμπλουτισμού του Ενιαίου Στεγαστικού Σχεδίου διαφοροποιήσαμε τα κριτήρια συμμετοχής, διευρύνοντας έτσι τον κύκλο των δικαιούχων από ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού μας όπως οικογένειες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, πολύτεκνους, ανάπηρους κλπ. Ενισχύσαμε την περιφερειακή ανάπτυξη και την οικοδομική βιομηχανία, εντάσσοντας και νέες περιοχές στο Σχέδιο. Επίσης, αυξήσαμε το ποσό του δανείου που παραχωρείται για την ανέγερση / αγορά κατοικίας / διαμερίσματος κατά μέσο όρο 27,5% περίπου. Συγκεκριμένα, το δάνειο αυξήθηκε από €34.173 μέχρι €82.013, σε €51.259 μέχρι €102.517, ανάλογα με τη σύνθεση της οικογένειας. Η χορηγία αυξήθηκε από €13.669 σε €17.087 (αύξηση 20%). Όσον αφορά τη βελτίωση/συντήρηση–επέκταση ιδιόκτητης κατοικίας ή διαμερίσματος, το ύψος του δανείου αυξήθηκε από €10.252 σε €17.087 (αύξηση 40%) και της χορηγίας από €6.835 σε €8.5431 (αύξηση 20%). Επιπρόσθετα, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει αποφασίσει την κατάργηση των εισοδηματικών κριτηρίων για τους πολύτεκνους και τους ανάπηρους, όταν αυτοί αποτείνονται για στέγαση σε περιοχές που δεν καλύπτονται από τον άξονα περιφερειακής πολιτικής. Για τα έτη 2008-2009, εγκρίθηκαν 680 αιτήσεις για ανέγερση /αγορά κατοικίας / διαμερίσματος και 738 αιτήσεις για βελτίωση / συντήρηση / επέκταση κατοικίας / διαμερίσματος. Παράλληλα, το Υπουργείο Εσωτερικών σε στενή συνεργασία με τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης, έχει λάβει ουσιαστικά μέτρα που έχουν επιτρέψει τον τριπλασιασμό της παραγωγής του Οργανισμού, ώστε να είναι εφικτή η ανέγερση 350 οικιστικών μονάδων ετησίως. Επίσης, δώσαμε πλέον τη δυνατότητα στον Οργανισμό, μέσα από διαγωνισμούς ολικής ανάθεσης, να εξασφαλίζει την ανέγερση οικιστικών μονάδων χαμηλού κόστους από ιδιωτικές εταιρείες. Συνολικά για τη διετία 2009–2010 θα διατεθούν περίπου 420 οικιστικές μονάδες, ενώ μελετάται η αγορά μέχρι και 900 οικιστικών μονάδων από εταιρίες ανάπτυξης γης. Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων, η Κυβέρνηση βελτίωσε σημαντικά και το Σχέδιο Παραχώρησης κρατικών οικοπέδων σε οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Στο πλαίσιο αυτό, αυξήσαμε τα εισοδηματικά κριτήρια, αυξάνοντας σε σημαντικό βαθμό τον αριθμό των πιθανών δικαιούχων, δημιουργήσαμε ειδικό άρθρο εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό αποκλειστικά για κάλυψη των δαπανών απόκτησης ιδιωτικής γης σε περιοχές όπου δεν υπάρχει κατάλληλη κρατική γη για τέτοιους διαχωρισμούς, ενισχύσαμε το ειδικό ταμείο με επιβάρυνση της τιμής διάθεσης κάθε οικοπέδου με ποσό 25% της αξίας της διαχωριζόμενης γης, προχωρήσαμε στη ρύθμιση και απλοποίηση της διαδικασίας εξέτασης και έγκρισης αιτήσεων καθώς και διαχωρισμού οικοπέδων, και συστήσαμε ειδική Επιτροπή για την εξέταση ενστάσεων. Μέσω του Στεγαστικού Σχεδίου για Διαχωρισμό Οικοπέδων για Οικογένειες με Χαμηλά Εισοδήματα, δόθηκαν σε δικαιούχες οικογένειες για τα έτη 2008-2009, 264 οικόπεδα: 103 οικόπεδα στην Επαρχία Λευκωσίας, 66 οικόπεδα στην Επαρχία Λάρνακας, 58 οικόπεδα στην Επαρχία Λεμεσού, 31 οικόπεδα στην Επαρχία Αμμοχώστου και 6 οικόπεδα στην Επαρχία Πάφου. VI. 2. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΕΚΤΟΠΙΣΘΕΝΤΕΣ Ανταποκρινόμενοι στις πραγματικές ανάγκες του προσφυγικού μας κόσμου, επιχειρήσαμε τομές και επιφέραμε σημαντικότατες βελτιώσεις στην κοινωνική μας πολιτική προς τους πρόσφυγες. Στην περίοδο από την ανάληψη των καθηκόντων μας, η Επιτροπή Στεγαστικής Βοήθειας ενέκρινε συνολικά 8.665 αιτήσεις δικαιούχων. Εγκρίθηκαν 1.655 αιτήσεις για αυτοστέγαση σε ιδιόκτητο οικόπεδο και 4.181 αιτήσεις για αγορά διαμερίσματος ή κατοικίας. Για αυτοστέγαση σε κρατικό οικόπεδο εγκρίθηκαν 1801 δικαιούχοι. Τέλος, εγκρίθηκαν για στέγαση σε Οικισμό Στέγασης Εκτοπισθέντων 1028 δικαιούχοι. Στο Στεγαστικό Σχέδιο Επιδότησης Ενοικίου, μόνο κατά το έτος 2009 επιδοτήθηκαν 4.400 περίπου εκτοπισθέντες. Πρόσθετα, αποφασίσαμε: · Την επέκταση της οικονομικής βοήθειας που παραχωρείται στα πλαίσια του Σχεδίου για επιδιόρθωση/συντήρηση των κατοικιών σε κρατικά οικόπεδα. · Την αύξηση της προκαταβολής που παραχωρείται για αυτοστέγαση σε κρατικά και ιδιόκτητα οικόπεδα. · Την αύξηση του ποσού που παραχωρείται σε υπερήλικες που διαμένουν σε κατοικίες των Οικισμών Αυτοστέγασης, που δεν είναι χαμηλού κόστους και δεν δικαιούνται οικονομικής βοήθειας για επιδιορθώσεις. VI. 2. 1. ΕΚΔΟΣΗ ΤΙΤΛΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ Με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικούς χειρισμούς υλοποιούμε την υπόσχεση μας όπως όλοι οι εκτοπισθέντες που διαμένουν σε κρατικούς Οικισμούς Στέγασης αποκτήσουν τίτλο ιδιοκτησίας. Μέχρι σήμερα έχουν εγκριθεί 10.700 τίτλοι ιδιοκτησίας σε εκτοπισθέντες, οι οποίοι διαμένουν σε Οικισμούς Στέγασης και Συνοικισμούς Αυτοστέγασης που βρίσκονται σε γη που ανήκει ή έχει αποκτηθεί από το κράτος. Το τεράστιο αυτό έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Απριλίου. Η έκδοση τίτλων ιδιοκτησίας για 1.000 μονάδες που βρίσκονται στα τελευταία στάδια της αναδόμησης άρχισε ήδη και θα προχωρά ανάλογα με το χρόνο παράδοσης των μονάδων. 1.577 μονάδες αντιμετωπίζουν πολεοδομικά ή άλλα προβλήματα και θα μεταβιβάζονται σε δικαιούχους, εφόσον επιλύονται τα προβλήματα αυτά, με ευθύνη των δικαιούχων. VI. 2. 2. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΜΙΣΘΩΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ ΩΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΜΑ Όπως γνωρίζετε, σε όσες περιπτώσεις δεν είναι δυνατή η παραχώρηση τίτλου ιδιοκτησίας επειδή η οικιστική μονάδα βρίσκεται σε γη τουρκοκυπριακής ιδιοκτησίας η οποία δεν απαλλοτριώθηκε, η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει να παραχωρήσει Πιστοποιητικό Μίσθωσης για τη νομική κατοχύρωση της συνέχισης της κατοχής των οικιστικών μονάδων από τους σημερινούς νόμιμους κατόχους. Με την εγγραφή της μίσθωσης στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, ο εκτοπισθείς-μισθωτής θα αποκτά εμπράγματο δικαίωμα στην ακίνητη ιδιοκτησία, το οποίο είναι δυνατόν να μεταβιβαστεί ή υπομισθωθεί, να τύχει κληρονομικής διαδοχής, να υποθηκευτεί ή εκποιηθεί αναγκαστικά, κ.λ.π. Για την παραχώρηση Πιστοποιητικού Μίσθωσης έχουμε θεσπίσει ειδικές νομοθεσίες και μέχρι το τέλος Μαΐου θα είμαστε σε θέση να παραδώσουμε τα πρώτα 500 Πιστοποιητικά Μίσθωσης σε δικαιούχους εκτοπισθέντες. Επίσης, αποφασίσαμε όπως για τις περιπτώσεις αυτές προωθείται παράλληλα και η παραχώρηση οικοπέδου που θα διαχωριστεί σε γη κρατικής ιδιοκτησίας, ως αντιστάθμισμα, με προτεραιότητα στους εκτοπισθέντες που διαμένουν σε τουρκοκυπριακές κατοικίες. Μέχρι το τέλος Μαΐου προγραμματίζεται όπως παραχωρηθούν τα πρώτα 200 οικόπεδα στην περιοχή Κοκκινοτριμιθιάς–Μάμμαρη σε δικαιούχους. VI. 2. 3. ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ ΓΙΑ ΑΥΤΟΣΤΕΓΑΣΗ ΕΚΤΟΠΙΣΘΕΝΤΩΝ Στα δύο χρόνια Διακυβέρνησης έχουμε παραχωρήσει συνολικά 698 οικόπεδα παγκύπρια σε δικαιούχους εκτοπισθέντες. Παράλληλα, προχωρούμε με γρήγορους ρυθμούς στο διαχωρισμό νέων οικοπέδων σε κρατική γη, ώστε να ικανοποιηθούν μέχρι το τέλος 2010 όλοι οι ήδη εγκριμένοι δικαιούχοι εκτοπισθέντες, όπως και όσοι εκτιμάται ότι θα εγκριθούν από τους υποβάλλοντες σχετική αίτηση. Το θετικό αποτέλεσμα των προγραμματισμού αυτού θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό στην Επαρχία Λεμεσού όπου μέχρι πρόσφατα αντιμετωπίζονταν σοβαρές καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα, συνεχίζεται η αξιολόγηση νέων χώρων προς ικανοποίηση μελλοντικών αναγκών. Εδώ να δώσω και μία είδηση: την ερχόμενη βδομάδα θα παραδώσω 53 οικόπεδα σε δικαιούχους στην Αχέλεια, ενώ στις αρχές Μαΐου θα παραδοθούν γύρω στα 200 οικόπεδα που θα διαχωριστούν στο Κολόσσι και στο Καντού, ικανοποιώντας ανάγκες που εκκρεμούσαν για πολλά χρόνια. VI. 2. 4. ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΕΩΝ ΟΙΚΙΣΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ Ταυτόχρονα, τολμήσαμε και ανατρέψαμε την πολιτική που υιοθετήθηκε το 1994 και με την οποία αναστάληκε η ανέγερση οικιστικών μονάδων σε προσφυγικούς οικισμούς στέγασης. Εμείς έχουμε σχεδιάσει και προχωρούμε συστηματικά για την ανέγερση 760 νέων οικιστικών μονάδων σε χώρους που βρίσκονται μέσα στους Οικισμούς Στέγασης Εκτοπισθέντων, με δαπάνη €55 εκ. Υπό εξέλιξη βρίσκεται το πρόγραμμα ανέγερσης 358 οικιστικών μονάδων σε κενούς χώρους στους Οικισμούς Στέγασης Εκτοπισθέντων στο Τσακκιλερό και στις Κόκκινες στη Λάρνακα και δεύτερο πρόγραμμα ανέγερσης 402 οικιστικών μονάδων σε κενούς χώρους που εντοπίσθηκαν σε διάφορους Οικισμούς Στέγασης Εκτοπισθέντων. VI.2.5. ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΡΙΖΙΚΗ ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΗ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΕΓΑΣΗΣ ΕΚΤΟΠΙΣΘΕΝΤΩΝ Σε εξέλιξη βρίσκεται, επίσης, το πρόγραμμα για αναδόμηση, επιδιόρθωση και ριζική βελτίωση των κατοικιών σε οκτώ Οικισμούς Στέγασης Εκτοπισθέντων (Ανθούπολη, Αγίου Παύλου, Στροβόλου ΙΙ και Αγίου Μάμα στη Λευκωσία, Αγίου Αθανασίου, Μακαρίου ΙΙΙ και Λινόπετρας στη Λεμεσό και Αγίων Αναργύρων Ι στη Λάρνακα). VII. ΘΕΟΜΗΝΙΕΣ - ΕΝΤΟΝΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ - ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ Ένας επίσης σημαντικός στόχος του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά τη βελτίωση τόσο του συντονισμού των δυνάμεων όσο και της επιχειρησιακής ετοιμότητας των αρμόδιων Κρατικών Υπηρεσιών σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών για την προστασία των πολιτών και της περιουσίας τους έχει επιτευχθεί. Αυτό αποδείχθηκε στην πράξη στις περιπτώσεις των πρόσφατων θεομηνιών που έπληξαν τον τόπο μας και αναφέρομαι στον ανεμοστρόβιλο που έπληξε τη Λευκωσία, αλλά και στις πλημμύρες που έπληξαν πολλές περιοχές της Κύπρου. Αξιοποιώντας και αυτό το βήμα που μου προσφέρεται, θέλω, για άλλη μια φορά, να ευχαριστήσω και δημόσια την Πολιτική Άμυνα, τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου, τις Επαρχιακές Διοικήσεις, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όλους όσοι με επαγγελματισμό και ευσυνειδησία πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους και απέτρεψαν εκείνες τις κρίσιμες ώρες τα χειρότερα. Η δράση τους ήταν έγκαιρη και κρίσιμης σημασίας, προσφέροντας πολύμορφη βοήθεια στους πολίτες, όπως άνοιγμα δρόμων από εμπόδια, αποκατάσταση παροχής ρεύματος και επικοινωνιών, άντληση νερών από πλημμυρισμένες κατοικίες, μεταφορά οικογενειών για διανυκτέρευση σε ξενοδοχεία, άμεση καταγραφή των ζημιών. Από την πρώτη στιγμή, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών συμμεριστήκαμε τη συμφορά που έπληξε τους συμπολίτες μας, βρεθήκαμε κοντά τους και δεσμευθήκαμε πως θα ενεργήσουμε τάχιστα, έτσι ώστε κανείς από τους πληγέντες να μην νιώσει μόνος και ανυπεράσπιστος μπροστά στην καταστροφή που τον έπληξε. Όπως γνωρίζετε, πέρα από την οικονομική βοήθεια που παραχωρήσαμε σε όλους τους πληγέντες για κάλυψη των άμεσα απαραίτητων αναγκών τους, έχουμε επίσης παραχωρήσει επιπρόσθετη οικονομική βοήθεια προς τους πληγέντες στη βάση κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων, υπερβαίνοντας, όμως, τα κριτήρια της σχετικής απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου του 2004. Συγκεκριμένα, καλύψαμε το 50% της ζημιάς που είχαν υποστεί ιδιωτικές κατοικίες οι οποίες δεν καλύπτονταν από ασφάλεια. Επίσης, καλύψαμε το 80% της ζημιάς σε οχήματα που δεν καλύπτονταν από ασφάλεια, υπό τον όρο, όμως, ότι οι ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών εμπίπτουν σε ειδικές ομάδες πολιτών όπως οι συνταξιούχοι κοινωνικών ασφαλίσεων και οι λήπτες δημόσιου βοηθήματος και των οποίων το ολικό εισόδημα δεν υπερβαίνει τα €850 το μήνα. Συνολικά για τη διετία 2008–2009 το Υπουργείο Εσωτερικών δαπάνησε 1.206. 273 ευρώ για κάλυψη των αναγκών τόσο των ιδιωτών που πλήγηκαν από τις διάφορες θεομηνίες, αλλά και για επιδιόρθωση των έργων υποδομής σε Δήμους και κοινότητες. Η βελτίωση του συντονισμού των δυνάμεων και της επιχειρησιακής ετοιμότητας των Υπηρεσιών μας είχε ευεργετικά αποτελέσματα και στις περιπτώσεις αποφυγής επέκτασης πυρκαγιών, όπως αποδείχθηκε το καλοκαίρι που μας πέρασε
. Είναι γεγονός πως ενώ πέρσι είχαμε μεγαλύτερο αριθμό εστιών πυρκαγιών, οι περιπτώσεις επέκτασης τους μειώθηκαν δραστικά γιατί ακριβώς επιτυγχάναμε να αντιμετωπίζουμε τις πυρκαγιές στη γένεση τους, προτού επεκταθούν. Σημαντική βέβαια συμβολή σε αυτή τη θετική εξέλιξη είχαν και οι αποφάσεις μας να αυξήσουμε τον αριθμό των εποχιακών αγροπυροσβεστών και να ενισχύσουμε τις κοινότητες με μικρά πυροσβεστικά οχήματα. VIII. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ Έχοντας θέσει ως προτεραιότητα την οριστική επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ορθολογικής διαχείρισης των στερεών αποβλήτων για την προστασία τόσο του περιβάλλοντος όσο και της δημόσιας υγείας, προχωρούμε αποφασιστικά στην υλοποίηση ολοκληρωμένης στρατηγικής με την οποία εισάγονται νέες πρακτικές και εμπλέκονται οι τοπικές κοινωνίες στη λήψη των αποφάσεων, εφαρμόζοντας στην πράξη τις αρχές της συμμετοχικής δημοκρατίας. Να διευκρινίσω πως η υλοποίηση του στρατηγικού προγράμματος διαχείρισης των στερεών αποβλήτων είναι σύμφωνη με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και την κυπριακή Νομοθεσία. Όπως γνωρίζετε, η Μονάδα Διαχείρισης Στερεών Οικιακών Απορριμμάτων στην Κόσιη που εξυπηρετεί τις Επαρχίες Λάρνακας και Αμμοχώστου έχει ολοκληρωθεί και ήδη από την αρχή του μήνα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί και η κατασκευή του Διαμετακομιστικού Σταθμού στη Σκαρίνου, ενώ σύντομα αναμένεται να αρχίσουν τα έργα και για το δεύτερο Διαμετακομιστικό Σταθμό στην Ορμήδεια. Επίσης, το Υπουργείο Εσωτερικών τις αμέσως επόμενες εβδομάδες προχωρεί στην κατακύρωση των προσφορών για Παροχή Υπηρεσιών Συμβούλου για την ετοιμασία όλων των αναγκαίων μελετών και εγγράφων για την κατασκευή και λειτουργία της Μονάδας Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Στερεών Οικιακών Απορριμμάτων της Επαρχίας Λευκωσίας και της αντίστοιχης Μονάδας της Επαρχίας Λεμεσού. Τα κατασκευαστικά έργα για τις δύο Μονάδες αναμένεται να αρχίσουν το πρώτο εξάμηνο του 2012. Παράλληλα, προχωρούμε με τις αναγκαίες ενέργειες και για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του ΧΥΤΑ Πάφου σε Μονάδα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Στερεών Οικιακών Απορριμμάτων. Έχοντας διασφαλίσει την ορθολογική διαχείριση των αστικών απορριμάτων των Επαρχιών Πάφου, Λάρνακας και Αμμοχώστου, το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε μέσω δημόσιου διαγωνισμού στην ανάθεση σε Τεχνικούς Συμβούλους της εκπόνησης των αναγκαίων μελετών/εγγράφων για την αποκατάσταση και τη μεταγενέστερη φροντίδα των σκυβαλότοπων σε αυτές τις Επαρχίες. Οι μελέτες βρίσκονται στο τελικό στάδιο και αμέσως μετά θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη προσφορών για έναρξη των έργων που θα αφορούν την αποκατάσταση των 37 σκυβαλότοπων της Επαρχίας Πάφου και των 15 σκυβαλότοπων των Επαρχιών Λάρνακας - Αμμοχώστου.
Με βάση τους προγραμματισμούς μας, τα κατασκευαστικά έργα στην Επαρχία Πάφου αναμένονται να αρχίσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2010, ενώ στις Επαρχίες Λάρνακας – Αμμοχώστου το πρώτο εξάμηνο του 2011 και θα ολοκληρωθούν εντός 18 μηνών. Παράλληλα με την προώθηση των κατασκευαστικών έργων για αποκατάσταση των σκυβαλότοπων, προχωρούν και οι διαδικασίες για τη δημιουργία Πράσινων Σημείων σε όλη την Κύπρο που θα βοηθήσουν στη διαχείριση των αποβλήτων. Ήδη, η προκαταρκτική μελέτη έχει κατατεθεί στο Τμήμα Περιβάλλοντος προς έγκριση από την αρμόδια Επιτροπή.
Όλα τα σχετικά έργα έχουν προταθεί για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προγραμματική περίοδο 2007–2013. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Εσωτερικών, μετά από διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και οργανωμένα σύνολα, έχει ετοιμάσει προσχέδιο Κανονισμών που ορίζει τις λειτουργικές και τεχνικές απαιτήσεις για τη διαχείριση των αδρανών από κατασκευές, εκσκαφές και κατεδαφίσεις, με στόχο το διαχωρισμό και την επαναξιοποίηση τους. Επίσης, καθορίζονται οι υποχρεώσεις των παραγωγών των αδρανών, καθώς και οι κυρώσεις που θα επιβάλλονται σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης. Επιδιώκουμε να ενθαρρύνουμε τους παραγωγούς τέτοιων αποβλήτων να οργανώσουν είτε ατομικά είτε συλλογικά συστήματα συλλογής, αποκομιδής και διαχείρισης τους. Ήδη έχουν εισαχθεί εξειδικευμένες πρόνοιες στη Δήλωση Πολιτικής, που συμβάλλουν στην ταχεία εξέταση όλων των αιτήσεων που υποβλήθηκαν για τη δημιουργία ανεξάρτητων μονάδων.
IX. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, ΑΡΧΕΙΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟ Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω πως από της ανάληψης των καθηκόντων μας, για πρώτη φορά, η αρμόδια Υπουργική Επιτροπή υπό την προεδρία του Υπουργού Εσωτερικών έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη και συγκροτημένη μεταναστευτική πολιτική, με στόχο την ορθολογική διαχείριση τόσο της παράνομης όσο και της νόμιμης μετανάστευσης, με πλήρη σεβασμό προς τον άνθρωπο και τα δικαιώματα του. Η μεταναστευτική πολιτική της Κυβέρνησης κινείται σε δύο κύριους άξονες: Ο πρώτος άξονας επικεντρώνεται στην ενεργό και εποικοδομητική συμμετοχή μας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα θέματα που αφορούν τη μετανάστευση και το άσυλο. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύξαμε έντονες και συνεχείς πρωτοβουλίες για τη σύσταση, τη συνεργασία και τις προσπάθειες διεύρυνσης της Ομάδας των Μεσογειακών Χωρών, που αποτελεί τον ισχυρότερο μοχλό πίεσης εντός της ΕΕ για προώθηση ζητημάτων όπως ο ίσος καταμερισμός των βαρών μεταξύ των κρατών μελών, η μεγαλύτερη οικονομική στήριξη εκείνων των χωρών που δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις από μεταναστευτικά ρεύματα, όπως η Κύπρος, η συμφωνία επί της αρχής της επαναπροώθησης και ελεύθερης εγκατάστασης των πολιτικών προσφύγων σε κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και η απόφαση της ΕΕ να προχωρήσει σε σύναψη συμφωνίας επανεισδοχής παράνομων μεταναστών με την Τουρκία. Επίσης, ως αποτέλεσμα της δράσης που αναπτύσσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο το οποίο εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2008, όσο και το Πρόγραμμα της Στοκχόλμης το οποίο εγκρίθηκε το Δεκέμβριο του 2009, φέρουν και τη δική μας σφραγίδα. Σαφής επιδίωξη μας που προωθείται και στα δύο αυτά ευρωπαϊκά κείμενα, είναι η δημιουργία ενός Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου μέχρι το 2012, αλλά και η δημιουργία μιας Κοινής Ευρωπαϊκής Μεταναστευτικής Πολιτικής, μέσα σε σωστό πλαίσιο, που να διέπονται από ανθρωπιστικές αρχές. Ο δεύτερος άξονας αφορά τις δράσεις που αναπτύσσουμε στην Κύπρο για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του φαινομένου της μετανάστευσης.
Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη έχουμε προωθήσει και συνεχίζουμε να προωθούμε τη θέσπιση εναρμονιστικών νομοθεσιών με σχετικές Οδηγίες και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και με τις διεθνείς συμβάσεις που υπέγραψε η Κύπρος. Στη βάση αυτού του θεσμικού πλαισίου επεξεργαζόμαστε και εφαρμόζουμε συγκεκριμένα μέτρα, όπως για παράδειγμα: · Την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης. ·
Τη βελτίωση της διαδικασίας και του χρόνου εξέτασης αιτήσεων ασύλου. · Τη σύναψη συμφωνιών επανεισδοχής με γειτονικά κράτη προέλευσης ή διαμετακόμισης παράνομων μεταναστών. Μια άλλη σημαντική παράμετρος των δράσεων που αναπτύσσουμε, αφορά το θέμα της ένταξης των νόμιμων μεταναστών στην κυπριακή κοινωνία και αγορά εργασίας.
Με στόχο, λοιπόν, την ένταξη των μεταναστών σε όλες τις πτυχές της κοινωνίας, όπως είναι η συμμετοχή τους στα κοινά, τα πολιτιστικά και τα πολιτικά δρώμενα, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συνέρχεται υπό την προεδρία του Υπουργείου Εσωτερικών, επεξεργάζεται Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα έτη 2010–2012, το οποίο αποτελείται από επτά Άξονες Προτεραιότητας: · «Πληροφόρηση – Εξυπηρέτηση – Διαφάνεια» · «Απασχόληση, Κατάρτιση, Συνδικαλισμός» · «Εκπαίδευση και Εκμάθηση της γλώσσας» · «Υγεία» · «Στέγαση–Βελτίωση ποιότητας ζωής, κοινωνικής προστασίας και αλληλεπίδρασης» ·
«Πολιτισμός, Αγωγή του Πολίτη, βασικά στοιχεία πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας» · «Συμμετοχικότητα» Μέρος της ολοκληρωμένης και συγκροτημένης μεταναστευτικής πολιτικής που έχουμε εκπονήσει, αφορά την πάταξη του φαινομένου της εμπορίας προσώπων. Στο πλαίσιο των προσπαθειών που γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση, υιοθετήσαμε σειρά μέτρων με αφετηρία την ολοκλήρωση της Νομοθεσίας του 2007, η οποία είναι πλήρως εναρμονισμένη με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο, τη Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης και σύμφωνη με τις διεθνείς συμβάσεις, και η οποία καλύπτει τα αδικήματα της εμπορίας προσώπων, της εμπορίας ανηλίκων, της εμπορίας ανθρώπινων οργάνων, τη σεξουαλική εκμετάλλευση ατόμων και τη σεξουαλική εκμετάλλευση ανηλίκων.
Επίσης, σε συνεργασία με την Πολυθεματική Συντονιστική Ομάδα για την εμπορία προσώπων, το Υπουργείο Εσωτερικών έλαβε σειρά μέτρων προς την κατεύθυνση αυτή, όπως η εκτεταμένη εκστρατεία ενημέρωσης, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε σχέση με την εμπορία προσώπων, και η ολοκλήρωση του προσχεδίου για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την περίοδο μέχρι το 2012.
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης αποσκοπεί στο να θέσει ένα συνολικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της εμπορίας προσώπων, θέτοντας υλοποιήσιμους στόχους που καλύπτουν όλες τις πτυχές του προβλήματος και προωθώντας συγκεκριμένες δράσεις στα θέματα συντονισμού, πρόληψης, εντοπισμού και αναγνώρισης θυμάτων, προστασίας και στήριξης θυμάτων, καταστολής και δίωξης, συλλογής δεδομένων, διεθνούς συνεργασίας και αξιολόγησης.
Παράλληλα, από την 1η Φεβρουαρίου 2009 τέθηκε σε ισχύ η αναθεωρημένη πολιτική που διέπει την είσοδο και απασχόληση αλλοδαπών στη Δημοκρατία σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Η πολιτική περιλαμβάνει την υιοθέτηση διαδικασιών ομοιόμορφων με τους υπόλοιπους τομείς απασχόλησης και την προστασία των δικαιωμάτων των αλλοδαπών εργαζομένων. Με τη νέα πολιτική έχουν εισαχθεί σαφή κριτήρια και προϋποθέσεις για την είσοδο και απασχόληση αλλοδαπών καλλιτεχνών στη Δημοκρατία για διασφάλιση της πραγματικής καλλιτεχνικής τους ιδιότητας και ελαχιστοποίηση της πιθανότητας τα πρόσωπα αυτά να τύχουν εκμετάλλευσης ή να πέσουν θύματα εμπορίας. Κατά την ίδια περίοδο, διαμορφώθηκε ολοκληρωμένη πρόταση για την αναθεώρηση της πολιτικής που διέπει την είσοδο και απασχόληση αλλοδαπών οικιακών βοηθών, η οποία, ανάμεσα σε άλλα, περιλαμβάνει την αναθεώρηση της μισθοδοσίας, των κριτηρίων απασχόλησης, των συμβολαίων απασχόλησης και του τρόπου καταβολής της εγγυητικής. Η αναθεωρημένη πολιτική αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέχρι το τέλος Μαϊου 2010. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την ορθή κατεύθυνση, γεγονός που μας αναγνωρίστηκε διεθνώς, βγάζοντας την Κύπρο από τη μαύρη λίστα στην οποία βρισκόταν όλα τα προηγούμενα χρόνια με την υπόδειξη πως ως χώρα δεν λαμβάναμε επαρκή μέτρα για αντιμετώπιση του φαινομένου της εμπορίας προσώπων. Η σημαντική πρόοδος που σημειώσαμε αντανακλάται και σε σχετικό Έγγραφο Εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ημερομηνίας 31/3/2009, σύμφωνα με το οποίο η Κύπρος εντάσσεται σε εκείνα τα κράτη μέλη που έχουν υιοθετήσει επαρκείς νομοθετικές ρυθμίσεις αναφορικά με την προστασία θυμάτων, την παροχή αδειών παραμονής στα θύματα, την εγκαθίδρυση πολυθεματικών συντονιστικών μηχανισμών παρακολούθησης, κλπ. Χ. ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών διαθέτει ένα τεράστιο πλούτο σε κυπριακές εφημερίδες από το 1878 μέχρι σήμερα. Αυτός ο εθνικός πλούτος τα τελευταία χρόνια ψηφιοποιείται με στόχο την προσβασιμότητα του από τους ερευνητές και άλλους ενδιαφερόμενους. Ήδη έχουν ψηφιοποιηθεί πέραν των 500 χιλιάδων σελίδων και το πρόγραμμα συνεχίζεται. Το Υπουργικό Συμβούλιο στη χθεσινή του συνεδρία ενέκρινε εισήγηση του Γ.Τ.Π. για τη δημιουργία δύο ερευνητικών κέντρων ένα στη Λεμεσό που προγραμματίζεται να λειτουργήσει σύντομα σε συνεργασία του Γ.Τ.Π. με τον Δήμο Λεμεσού, και μελλοντικά ένα στη Λευκωσία. Στόχος είναι μέσω των κέντρων αυτών ο εθνικός πλούτος που υπάρχει στο Γ.Τ.Π. σε ψηφιοποιημένο υλικό, αρχικά εφημερίδες και μελλοντικά και φωτογραφίες και ταινίες, να είναι προσβάσιμα στον κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη πράγμα που αποτελεί σημαντική πολιτιστική προσφορά. Είναι, βέβαια, κατανοητό πως στα στενά πλαίσια μιας συνέντευξης Τύπου είναι αδύνατο να αναφερθώ σε όλα όσα έχουμε επιτύχει στο Υπουργείο Εσωτερικών τα τελευταία δύο χρόνια. Για μια λεπτομερή καταγραφή των δράσεων μας σας παραπέμπω στην Ετήσια Έκθεση του Υπουργείου η οποία είναι στη διάθεση σας. Καταλήγοντας, επιτρέψετε μου απευθυνθώ σε όλους τους Διευθυντές και τους Λειτουργούς των Τμημάτων και Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών. Ευχαριστώ όλους για την άψογη συνεργασία που έχουμε κτίσει όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκομαι στο Υπουργείο. Είναι φορές που νιώθω ότι είμαστε όλοι μαζί δεμένοι στο ίδιο άρμα, αφού όλοι μαζί εργαζόμαστε και αγωνιούμε για να καλύψουμε τις σύγχρονες ανάγκες, ανησυχίες και προσδοκίες των πολιτών. _______________ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α. ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ 2007 - 2013 Α.1. Στο πλαίσιο του Ειδικού Στόχου «Αναζωογόνηση Αστικού Περιβάλλοντος και Προώθηση της Επιχειρηματικότητας», υποβλήθηκαν 12 προτάσεις με προϋπολογισμό €130,0 εκ. περίπου. Εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών επτά έργα ύψους προϋπολογιζόμενου κόστους €81,3 εκ. και θα ενταχθούν άμεσα ακόμη δύο έργα προϋπολογιζόμενου κόστους €22,0 εκ. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν τα ακόλουθα έργα: 1. Ανάπλαση τμήματος του Παραδοσιακού Πυρήνα Καϊμακλίου (Δικαιούχος Δήμος Λευκωσίας) 2. Ανάπλαση τμήματος Περιοχής Τακτ-Ελ-Καλέ στην Εντός των Τειχών Πόλη της Λευκωσίας (Δικαιούχος Δήμος Λευκωσίας) 3. Ανάπλαση Κέντρου Πόλης στη Λεμεσό (Δικαιούχος Δήμος Λεμεσού) 4. Γραμμικό Πάρκο κατά μήκος του Ποταμού Γαρύλλη στη Λεμεσό (Δικαιούχος Δήμος Λεμεσού) 5. Πολυλειτουργικό Παραθαλάσσιο Πάρκο στη Λεμεσό – Ανάπλαση Κέντρου Πόλης (Δικαιούχος Δήμος Λεμεσού) 6. Ανάπλαση Τριών Πλατειών στο Αστικό Κέντρο Λάρνακας (Δικαιούχος Δήμος Λάρνακας) 7. Ανάπλαση/Διαμόρφωση Παραλιακού Μετώπου Πάφου (Δικαιούχος Δήμος Πάφου) Α.2. Στο πλαίσιο του Ειδικού Στόχου «Ανάδειξη Πολιτιστικών Πόρων και Δημιουργία Πολιτιστικών και Κοινωνικών Υποδομών», υποβλήθηκαν δύο προτάσεις με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα €8.1 εκ. Εγκρίθηκε το έργο που αφορά την ανακαίνιση του Παττίχειου Δημοτικού Θεάτρου στη Λεμεσό με εκτιμημένο κόστος ύψους €4.8 εκ. περίπου και Δικαιούχο τον Δήμο Λεμεσού. Α.3. Στο πλαίσιο του Ειδικού Στόχου «Ανάπτυξη Ορεινών Περιοχών και Βελτίωση της Προσβασιμότητας», υποβλήθηκαν 14 προτάσεις με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα €27,0 εκ. Εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών 10 έργα ύψους €17,9 εκ. 1. Εκπόνηση Ρυθμιστικών Σχεδίων για Περιοχές της Υπαίθρου (Δικαιούχος Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως) 2. Ανάπλαση τμήματος Παραδοσιακού Πυρήνα της κοινότητας Άρσους (Δικαιούχος Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως) 3. Ανάπλαση Παραδοσιακού Πυρήνα Καλοπαναγιώτη – Ανελκυστήρας και άλλες Συμπληρωματικές Εργασίες (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Λευκωσίας) 4. Δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου Πολλαπλών Χρήσεων στο πρώην Δημοτικό Σχολείο Πολύστυπου (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Λευκωσίας) 5. Δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου στην κοινότητα Οδού (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας) 6. Ανάπλαση Πυρήνα και Δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου στην κοινότητα Αγίων Βαβατσινιάς (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας) 7. Πολιτιστικό Κέντρο Δύμων (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού) 8. Δημιουργία Πλατείας στην κοινότητα Ίνειας (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου) 9. Μετατροπή του Παλαιού Δημοτικού Σχολείου Λυσού σε Πολιτιστικό Κέντρο (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου) 10. Διαμόρφωση Πλατείας στη Σαλαμιού Β’ και Γ’ Φάση (Δικαιούχος Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου) Β. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 2007-2013 Μέτρα 3.1 και 3.2 Η συνολική χρηματοδότηση των Μέτρων για την επταετία 2007-2013 ανέρχεται στα €28,6 εκ. (μη περιλαμβανομένης της Τοπικής Συνεισφοράς) (€5,3 εκ για το Μέτρο 3.1 και €23,3 εκ. για το Μέτρο 3.2). Ο Προϋπολογισμός των έργων που έχουν ενταχθεί μέχρι στιγμής στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 ανέρχεται σε €20,8εκ. (συμπ. Τοπικής Συνεισφοράς) και αφορούν τα ακόλουθα: Α/Α ΜΕΤΡΟ /ΔΡΑΣΕΙΣ Προϋπολογισμός (€) 3.1 Ενθάρρυνση Τουριστικών Δραστηριοτήτων και Προώθηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς 3.1.3 Θεματικές Διαδρομές και Κέντρα Πληροφόρησης Πολιτιστική Διαδρομή στο Στρουμπί 469.398 Συμπλήρωση και Ανάδειξη Θεματικών Διαδρομών 935.0001,404,398 3.2.3 Θεματικά, Τοπικά και Περιφερειακά Μουσεία Υπαίθριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης (παραδοσιακών επαγγελμάτων) στη Δερύνεια 1.070.000 Δημιουργία Λαϊκού Μουσείου στο Γούρρι 434.880 Μουσείο Λαϊκής Τέχνης στην Κοινότητα Καλλέπειας 400.999 Αποκατάσταση διατηρητέας οικοδομής και παλαιού τυροκομείου και λειτουργία/χρήση ως εκθεσιακού χώρου στην Αθηένου 778.000 Μουσείο Ζιβανίας Βάσας Κοιλανίου 857.566 Μουσείο Μεταλλευτικής Κληρονομιάς Ασγάτας 716.6744,258,119 Σύνολο 5,662,517 3.2 Διατήρηση, Αποκατάσταση και Αναβάθμιση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και του Φυσικού Πλούτου 3.2.1 Ανάπτυξη Κέντρων Κοινοτικών/Κοινωνικών Παροχών Πολυδύναμο Κέντρο Πελενδρίου 4.959.695 Πολιτιστικό Κέντρο (αμφιθέατρο) στο Ιδάλιον 2.802.925 Πολυδύναμο Κέντρο Λευκάρων 2.794.000 Πολυδύναμο Κέντρο Μονιάτη 1.039.06511,595,685 3.2.2 Αναζωογόνηση και Ανάπτυξη της Υπαίθρου Διαμόρφωση Κεντρικής Πλατείας στην Κοινότητα Λετύμπου 877.250 Διάμορφωση Κοινοτικού Πάρκου Χλώρακας 1.234.783 Ανάπλαση Πλατείας και Αποκατάσταση των Προσόψεων Ιδιωτικών Οικοδομών που βρίσκονται στο Πυρήνα στην Καλαβασό 788.0002,900,033 3.2.3 Διατήρηση και Αναβάθμιση της Αγροτικής Κληρονομιάς Συντήρηση – Αποκατάσταση Παραδοσιακού Αλευρόμυλου στο Δήμο Αθηένου 621,000621,000 Σύνολο 15,116,719