Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στην τελετή απονομής διακρίσεων σε σχολεία Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης που εφαρμόζουν την προσέγγιση CLIL
Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ για την τελετή απονομής των διακρίσεων σε σχολεία Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης για την εφαρμογή της προσέγγισης CLIL (Content and Language Integrated Learning).
Η προσέγγιση CLIL συνδυάζει τη διδασκαλία διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων ή θεματικών ενοτήτων με τη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας, αλλάζοντας τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Η συγκεκριμένη καινοτόμος προσέγγιση παρέχει πολλαπλές ευκαιρίες για ενίσχυση της ποιότητας της διδασκαλίας, καθώς εφαρμόζει την επικοινωνιακή μεθοδολογία, τη μαθητοκεντρική διδασκαλία, τη συστηματική εφαρμογή της αξιολόγησης για μάθηση και την ανάπτυξη στρατηγικών μάθησης.
Πρόκειται για μια προσέγγιση που προωθεί τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στο γνωστικό αντικείμενο, την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών σε μια ξένη γλώσσα και την αποδοχή και τον σεβασμό της διαφορετικότητας. Επικεντρώνεται, δηλαδή, στην ανάπτυξη κομβικών δεξιοτήτων για τα παιδιά μας και τους αυριανούς πολίτες της κοινωνίας μας, γι’ αυτό και η προώθησή της βρίσκεται στις προτεραιότητες του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Είναι στο πλαίσιο αυτό, που το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας προχώρησε το 2015 στη σύσταση του Συντονιστικού Κέντρου CLIL, με σκοπό την προώθηση και επέκταση της εν λόγω προσέγγισης. Το Κέντρο αναλαμβάνει ποικίλες δράσεις, οι οποίες αφορούν κυρίως στη στήριξη και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τη στήριξη των σχολικών μονάδων, τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού και την επιμόρφωση των γονέων και κηδεμόνων. Η χρησιμότητα του Συντονιστικού Κέντρου διαφαίνεται τόσο μέσω της θετικής ανατροφοδότησης που φθάνει κοντά μας από σχολεία, εκπαιδευτικούς και γονείς όσο και μέσω της σταθερής αύξησης που βλέπουμε στον αριθμό Δημοτικών και Νηπιαγωγείων που εγγράφονται εθελοντικά στο μητρώο του Κέντρου και συνεργάζονται μαζί του μέσα από ποικίλες δράσεις. Κατά τη σχολική χρονιά 2022- 2023, το Συντονιστικό Κέντρο CLIL συνεργάστηκε με 80 Δημοτικά Σχολεία και 135 Νηπιαγωγεία για την εφαρμογή της προσέγγισης CLIL. Μέσα από τη συνεργασία αυτή δημιουργήθηκαν κοινότητες εκπαιδευτικών, δόθηκαν ευκαιρίες για ανταλλαγή ιδεών, σχεδιάστηκε και δοκιμάστηκε εκπαιδευτικό υλικό, οργανώθηκαν συνδιδασκαλίες, υλοποιήθηκαν δράσεις για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων και γενικά ενισχύθηκαν τα σχολεία στην προσπάθειά τους για την εφαρμογή ενός καινοτόμου τρόπου διδασκαλίας και μάθησης.
Η περαιτέρω αξιοποίηση της προσέγγισης CLIL είναι ένα ακόμα βήμα προς το σύγχρονο σχολείο στο οποίο στοχεύουμε και αναμένεται να συμβάλει στην υλοποίηση του βασικού στόχου του Προγράμματος Διακυβέρνησης για τη δημιουργία δημοκρατικών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, μέσα από τη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο το κάθε παιδί, η κάθε νέα και ο κάθε νέος θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργούν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους στον μέγιστο βαθμό, µέσω ευέλικτων και καινοτόμων διαδικασιών μάθησης. Είναι για αυτόν ακριβώς τον λόγο που συγχαίρω θερμά όλα τα σχολεία που εφαρμόζουν την προσέγγιση και που είναι θετικά προς την εφαρμογή νέων, σύγχρονων τρόπων διδασκαλίας που μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.
Μία από τις δράσεις του Κέντρου είναι και η απονομή διακρίσεων σε σχολεία για την εφαρμογή της προσέγγισης. Για αυτό και σήμερα, αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις που υπάρχουν πάντα όσον αφορά στην εφαρμογή μιας καινοτομίας, είμαστε όλοι εδώ για να γιορτάσουμε τις επιτυχίες των σχολείων μας προς αυτή την κατεύθυνση. Στη σημερινή τελετή, 85 σχολεία της Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης, τα οποία αξιολογήθηκαν στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, επιβραβεύονται με την απονομή Χρυσής, Αργυρής και Χάλκινης Διάκρισης.
Συγχαίρω ξανά θερμά όλα τα σχολεία που συμμετείχαν και διακρίθηκαν στην εφαρμογή της προσέγγισης και όλους όσοι εργάστηκαν για τη διοργάνωση και την επιτυχία της σημερινής τελετής. Ευχαριστίες απευθύνω στους/στις εκπαιδευτικούς και, κυρίως, στα παιδιά και του Δημόσιου Νηπιαγωγείου Δασούπολης και του Δημοτικού Σχολείου Περνέρα που βρίσκονται σήμερα μαζί μας και ομορφαίνουν την εκδήλωση, δίνοντας μας ένα μικρό δείγμα από τα όσα μαθαίνουν μέσα από την εφαρμογή της προσέγγισης CLIL.
Λαμβάνοντας υπόψη, τις νέες απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας που διαμορφώνει η σύγχρονη εποχή, είμαι βέβαιη ότι, μέσα από την αγαστή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, αυτή η σταθερή αύξηση των σχολείων που συνεργάζονται με το Κέντρο CLIL, θα συνεχίσει ακόμη πιο δυναμικά, επιφέροντας περισσότερα θετικά αποτελέσματα.