4/3/19

Δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών για το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλα θέματα τρεχούσης φύσεως

Δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών για το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλα θέματα τρεχούσης φύσεως

Ο Υπουργός  Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης, στο πλαίσιο του «Πρωινού Δρομολογίου» του Τρίτου Προγράμματος Ραδιοφώνου του ΡΙΚ, προέβη σήμερα Δευτέρα 4 Μαρτίου 2019 σε δηλώσεις αναφορικά με τονομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και έκανε αναφορά σε  άλλα θέματα τρεχούσης  φύσεως.
Το πλήρες κείμενο των ερωτοαπαντήσεων έχει ως ακολούθως:
«Ερώτηση: Τί περιλαμβάνει το σενάριο συνένωσης του Δήμου Λευκωσίας με άλλους Δήμους;
Απάντηση: Από την πρώτη στιγμή που βρεθήκαμε με την Ένωση Δήμων, είχαμε ξεκαθαρίσει κάποιες κοινές συνισταμένες για να κάνουμε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συμφωνήσαμε σε 4 πυλώνες. Ο ένας είναι ότι δεν νοείται Τοπική Αυτοδιοίκηση έτσι όπως είναι σήμερα, δηλαδή χωρίς ιδιαίτερες αρμοδιότητες που να βοηθούν τον πολίτη, χωρίς αρμοδιότητες που αφορούν την ευχέρεια για διεκπεραίωση έργων, χωρίς αρμοδιότητες που αφορούν τη δική της ευχέρεια να εκδώσει πολλές άδειες, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πολεοδομικός σχεδιασμός, χωρίς πολλά πράγματα. Ο 2ος πυλώνας ήταν η διοικητική αυτονομία. Δεν γίνεται 480 Τοπικές Αυτοδιοικήσεις στην Κύπρο κάθε φορά που χρειάζεται να προσλάβουν π.χ. μια καθαρίστρια να χρειάζονται άδεια του Υπουργού Εσωτερικών και μετά του Υπουργού Οικονομικών και να βραχυκυκλώνεται το σύστημα. Το 3ο ήταν η οικονομική αυτονομία και η οικονομική αυτοτέλεια: να υπάρχουν συγκεκριμένοι και επαρκείς πόροι ούτως ώστε να μπορεί ο καθένας να κάνει το έργο του, να κάνουν πολύ περισσότερα πράγματα και πιο φθηνές υπηρεσίες. Το 4ο είναι ότι αν τελικά θα δημιουργήσουμε αυτά τα νέα σχήματα με αυτές τις αρμοδιότητες/καθήκοντα/οφέλη δεν μπορεί να συνεχίσει πλέον αυτός ο κατακερματισμός και θα πρέπει να δημιουργηθούν μεγαλύτερες οντότητες. Βάζοντάς τα όλα αυτά κάτω, αποφασίσαμε σε συνεργασία με τον νομικό σύμβουλο να ετοιμάσουμε μια καινούρια νομοθεσία που να τα εμπεριέχει. Ετοιμάσαμε τη νομοθεσία, τη δώσαμε πίσω στην Ένωση Δήμων με πλήρη διαφάνεια για σχόλια και αναμένουμε αυτά τα σχόλια. Είναι πολυεπίπεδη μεταρρύθμιση που αφορά πολλά πράγματα: από τη διαχείριση των αποβλήτων και την έκδοση αδειών μέχρι την έκδοση αδειών, την πολεοδομία, το οδικό, τις υποδομές κ.ά. Σίγουρα πρέπει να γίνει μία ζύμωση και στην Ένωση Δήμων, να έρθουν και αυτοί με τα δικά τους τα σχόλια και να προσπαθήσουμε να υιοθετήσουμε όσο γίνεται περισσότερες από τις επισημάνσεις τους, ούτως ώστε να προχωρήσουμε. Το θέμα που αφορά τις συνενώσεις (που είναι ο τελευταίος πυλώνας) δεν είναι μέσα στο νομοσχέδιο. Υπάρχουν οι μελέτες και διαφορετικά σενάρια. Αυτό που είπε προχθές ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν η υποστήριξή του για ένα συγκεκριμένο σενάριο που είναι και πολύ λογικό για τη Λευκωσία. Αυτό το σενάριο είναι ένα από τα πολλά που είχαν τεθεί και είναι κατά τη γνώμη μου και το πιο λογικό. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μίλησε για μια πρωτεύουσα που πρέπει να έχει και τον ρόλο της διοικητικής πρωτεύουσας, να έχει επάρκεια, άρα αυτό είναι και το σενάριο που αρμόζει για τη Λευκωσία.
Ερώτηση: Πιστεύετε ότι θα ξεπεραστούν οι διαφωνίες;
Απάντηση: Αν ρωτήσεις 100 άτομα τί σημαίνει «τοπική αυτοδιοίκηση», θα σου πουν 100 διαφορετικά πράγματα. Αυτή η προσπάθεια είναι πολυσύνθετη, διότι αφορά όλες τις πολιτικές του κράτους. Αφορά τον επανακαθορισμό των ορίων μεταξύ του κεντρικού κράτους και του τοπικού κράτους (το οποίο σήμερα δεν υπάρχει). Όλα αυτά ,λοιπόν, σε συνεργασία με την Ένωση Δήμων προσπαθούμε να τα βάλουμε σε ένα νομοσχέδιο. Θα χρειαστεί κάποιος χρόνος να μπουν οι λεπτομέρειες αλλά αυτός ο χρόνος οδεύει προς το τέλος του. Τέλη Μαρτίου θα έχουμε και τις απόψεις της Ένωσης Δήμων. Το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει δεν είναι τελικό. Τους λέμε τι συζητήσαμε και αναμένουμε να μας πουν πώς το συμπληρώνουμε.
Ερώτηση: Υπάρχει όμως και μια πιθανότητα να τροποποιηθεί από τα κόμματα στη Βουλή.
Απάντηση: Πράγματι, σε μια συντεταγμένη πολιτεία όλοι οι θεσμοί του κράτους πρέπει ν’ αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Με αυτό τον τρόπο προχωρούμε εμείς, θα κατατεθεί το τελικό νομοσχέδιο στη Βουλή. Από τις επαφές που είχαμε με τα κόμματα μπορώ να πω ότι υπήρχε συμφωνία όσον αφορά τις αρχές και τους πυλώνες με τους οποίους είπα ότι θα προχωρήσουμε. Ελπίζουμε να εξασφαλιστεί πλειοψηφία, διότι χωρίς την πλειοψηφία δεν γίνεται τίποτε. Το νομοσχέδιο ενδέχεται να προωθηθεί στη Βουλή μετά τις Ευρωεκλογές.
Ερώτηση: Τί ακριβώς προβλέπει ο νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα για τα ξενοδοχεία;
Απάντηση: Είναι ένας πολύ σημαντικός νόμος που προέκυψε από το 2014 όταν συζητούσαμε και σε επίπεδο προεδρίας την ανάγκη μιας συνολικής μεταρρύθμισης, η οποία θα βασιζόταν σε 4 πυλώνες. Ο 1ος ήταν η τακτοποίηση του θεσμικού πλαισίου. Δεν γίνεται ένας ημικρατικός οργανισμός αποκομμένος από όλα τα Υπουργεία να κάνει αυτό το πράγμα μόνο με marketing. Έτσι, έγινε το Υφυπουργείο. Είπαμε ότι θα γινόταν και μια οριζόντια στρατηγική για τον τουρισμό. Έγινε και αυτή η οριζόντια στρατηγική για τον τουρισμό με μεγάλους οίκους από το εξωτερικό που αφορά τα πάντα. Αυτή τη στιγμή το Υφυπουργείο καλείται να προχωρήσει στην υλοποίησή της. Προωθήθηκαν νέες μορφές τουρισμού που θα έφερναν περισσότερο και πιο ποιοτικό τουρίστα, όπως π.χ. η δημιουργία του καζίνο και άλλες τουριστικές υποδομές που δεν υπήρχαν πριν. Ο 4ος και πολύ σημαντικός πυλώνας ήταν αυτό το κανονιστικό πλαίσιο για τα ξενοδοχεία. Αρχίσαμε τότε μια δουλειά στην προεδρία από τον Μάιο 2015. Θέλαμε αρχικά να τακτοποιήσουμε τις διαδικασίες, τις καθυστερήσεις και τις αλληλοεπικαλύψεις. Αυτό το έχουμε πράξει. Π.χ. ο ΚΟΤ λειτουργούσε και ως άτυπη πολεοδομική Αρχή. Έπρεπε να εγκρίνει αρχιτεκτονικά σχέδια, κάτι που ήταν παρωχημένο και δημιουργούσε στρεβλώσεις. Τώρα έχουμε ξένους επενδυτές από το εξωτερικό. Χρειάζεται να γίνει απλοποίηση και μείωση της γραφειοκρατίας. Αυτό επιτυγχάνεται. Λέγαμε ότι θέλουμε διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν. Εντούτοις, στην Κύπρο δεν επιτρεπόταν να έχεις boutique-hotel ή city-hotel ή suite-hotel. Η νομοθεσία για τα τουριστικά καταλύματα ήταν ένα χάος. Υπήρχαν 15 συγκεκριμένες κατηγοριοποιήσεις με πράγματα που ήταν παρωχημένα. Δεν υπήρχε σωστός θεσμός ελέγχου της ποιότητας. Δεν υιοθετούσαμε τον θεσμό του e-shopper. Πώς γίνεται η κατάταξη των ξενοδοχείων αυτή τη στιγμή; Παλαιότερα ταξινομούνταν με βάση το εμβαδόν, βάσει του πόσο μεγάλος είναι ο χώρος για συνεδριάσεις ή γάμους (ακόμα και αν δεν κάνεις γάμους). Έπρεπε όλα τα 5στερα να έχουν γήπεδο τένις. Εντούτοις, υπήρχαν άλλοι που δεν ήθελαν γήπεδο τένις. Π.χ. θα ήθελαν να έχουν 4 σπα, αυτό όμως απαγορευόταν. Υπήρχε απαίτηση να έχεις ένα μεγάλο εστιατόριο. Άλλοι όμως θα ήθελαν να έχουν 4 μικρά (π.χ. ένα κινέζικο, ένα ελληνικό κ.ά.). Αυτό απαγορευόταν. Ήταν υποχρέωση να έχουν πηγολουτήρα (μπιντέ). Αυτό όμως μπορεί να έπαιρνε 4m2. Κάποιος όμως μπορεί να ήθελε να είχε μια σύγχρονη μπανιέρα. Μπορώ να σας πω και άλλα τέτοια τραγελαφικά. Αυτή τη στιγμή το σύστημα κατάταξης χωρίζεται σε 24 υποχρεωτικά κριτήρια εκ των οποίων κάποια είναι βασικά και αφορούν την ασφάλεια και την υγεία και 114 μη-υποχρεωτικά που είναι σε 9 κατηγορίες. Π.χ. στην κατηγορία για λουτρό: αν έχεις υδρομασάζ ή διπλό νιπτήρα, παίρνεις επιπλέον πόντους. Στο δωμάτιο, αν οι διαστάσεις του υπερβαίνουν κάποιο συγκεκριμένο εμβαδό, παίρνεις περισσότερους πόντους. Αν έχεις τζάκι ή μηχανή εσπρέσο, παίρνεις περισσότερους πόντους. Αν πληρούνται κάποια περιβαλλοντολογικά κριτήρια, παίρνεις περισσότερους πόντους. Το ίδιο ισχύει και αν έχεις κάποιες περισσότερες υπηρεσίες (π.χ. early check-in, late check-out). Δίνουμε σημασία στην ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται. Παλιά τα πράγματα ήταν τυποποιημένα. Χτίζαμε «μεγάλα κουτιά» και μετά αναρωτιόμαστε γιατί είχαμε καλλιεργήσει ένα προϊόν που όδευε στο all-inclusive και παρά τις προσπάθειες του τομέα να διαφοροποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο, δεν τον άφηνε. Γι’ αυτό, θεωρώ ότι μετά από 3 χρόνια προσπαθειών είμαι πολύ χαρούμενος που αυτή η προσπάθεια έχει προχωρήσει διότι αν θέλουμε να δώσουμε τη δέουσα προσοχή σε έναν τόσο σημαντικό τομέα όπως ο τουρισμός τότε αυτά τα πράγματα πρέπει να γίνονται.
Ερώτηση: Πώς σχολιάζετε δημοσιεύματα σχετικά με την αποκατάσταση εκτοπισθέντων με βάση την απώλεια χρήσης των περιουσιών τους στα κατεχόμενα;
Απάντηση: Όταν μπήκε η πρόθεση πολιτικής να διασυνδέσουμε την ακίνητη περιουσία με την προσφυγική πολιτική (κάτι που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα) ξέραμε ότι θα χρειαζόταν πολλή δουλειά. Είχαμε ,επίσης, ξεκαθαρίσει και δημόσια ότι δεν είναι εφικτό να μιλούμε για απόλυτη αποζημίωση ή απώλεια χρήσης διότι είναι κάποια δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Το θέμα αυτή τη στιγμή είναι ότι δίνονται περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ για προσφυγική βοήθεια τον χρόνο (καποια μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών, κάποια μέσω του Φορέα, κάποια μέσω των Επαρχιακών Διοικήσεων). Με οδηγίες του Προέδρου της Δημοκρατίας συμπληρώθηκε αυτή τη στιγμή το μητρώο. Υπάρχει μια απόκλιση λάθους 5-10% από την πραγματική εικόνα. Στη συνέχεια πρέπει να δούμε τι πήρε ο κάθε πρόσφυγας και τι πήρε η κάθε οικογένεια ούτως ώστε αυτή η πολιτική να αναδιοργανωθεί και να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη. Κάποιοι νιώθουν ότι πήραν λίγα ενώ άλλοι πολλά. Πρόκειται για 100δες 1000δες έγγραφα που μηχανογραφήθηκαν από τον Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών. Κάποια στοιχεία χάθηκαν (από πλημύρες και καταστροφές κ.ά.). Υπάρχουν φακέλοι που είναι ανεπαρκείς (π.χ. στοιχεία που δείχνουν ότι εγκρίθηκε το να πάρεις βοήθεια, αλλά δεν ξέρω αν την πήρες) και μια άλλη ανεπάρκεια είναι το ότι δεν ξέρουμε αν μπορεί να διασυνδεθεί η κληρονομικότητα βάσει των σχεδίων. Το 3ο που δουλεύουμε αυτή τη στιγμή είναι ο καθορισμός αξιών γης στην κατεχόμενη περιοχή. Η αποζημίωση που θα αφορά το τι έχεις στην κατεχόμενη περιοχή θα πρέπει να σχετίζεται και με το τι πήρες μέχρι σήμερα.
Το επόμενο στάδιο είναι ότι ο Φορέας Ισότιμης Κατανομής Βαρών με δικούς του μελετητές και ενδεχομένως και με το Πανεπιστήμιο Κύπρου θα προσπαθήσει να συνδέσει αυτούς τους 3 πυλώνες για να εξακριβωθεί αν αυτή η πολιτική είναι εφικτή. Εκείνο όμως που είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ότι δεν πρέπει να κοροϊδεύουμε τους πρόσφυγες ότι το κράτος ελλείψει μιας συνολικής λύσης του Κυπριακού μπορεί ν’ αποζημιώσει ή να άρει όλες τις συνέπειες τις κατοχής. Αυτό είναι το θέμα. Στην προεκλογική εξαγγελία είχαμε πει ότι τα κονδύλια που θα διατεθούν για προσφυγική πολιτική θα τα δρομολογήσουμε συνδέοντας την προσφυγική πολιτική με την ακίνητη περιουσία. Προσπαθούμε πρακτικά πλέον να εφαρμόσουμε μια πολιτική που έπρεπε να εφαρμοστεί πριν 40 χρόνια. Η δε νομοθεσία του Κηδεμόνα Τ/κ Περιουσιών