27/5/16

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας στην ημερίδα «Δεδομένα και προοπτικές για τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση»

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας στην ημερίδα «Δεδομένα και προοπτικές για τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση»





Με ιδιαίτερη ικανοποίηση απευθύνω σήμερα χαιρετισμό στην εκπαιδευτική ημερίδα με θέμα: «Δεδομένα και προοπτικές για τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση», που πραγματοποιείται με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης και του Συνδέσμου Γονέων της Τεχνικής Σχολής Μακάριος Γ’.

Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση αναγνωρίζεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ως μια ισχυρή συνιστώσα του εκπαιδευτικού συστήματος που στηρίζει την ανάπτυξη και προετοιμάζει τους νέους για την είσοδό τους στην ενεργό επαγγελματική ζωή. Έρευνες έχουν δείξει ότι σε χώρες που είναι ανεπτυγμένη η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, τα ποσοστά ανεργίας είναι χαμηλά. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες μάλιστα, ο αριθμός των μαθητών που επιλέγουν την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι μεγαλύτερος του αριθμού των μαθητών που επιλέγουν τη Γενική Εκπαίδευση, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει πιο εύκολα την απασχόληση και την είσοδο στην αγορά εργασίας.

Στον τόπο μας, έρευνες έδειξαν ότι χρειαζόμαστε μεσαία στελέχη καλά καταρτισμένα και όχι ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση παρουσιάζει μια συνεχή ανοδική τάση, τόσο σε επίπεδο ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης όσο και σε επίπεδο αριθμού μαθητών που την επιλέγουν. Επίσης αυξητική τάση παρουσιάζεται και στον αριθμό των αποφοίτων της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που εισάγονται στα Δημόσια και Ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου, αλλά και του εξωτερικού.

Η συνολική αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Για τον σκοπό αυτό, τον Απρίλιο του 2015, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε τον ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχεδιασμό που ετοιμάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για το σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στον οποίο περιλαμβάνονται δράσεις που αφορούν στα προγράμματα της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (πρωινή φοίτηση), των Εσπερινών Τεχνικών Σχολών, της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, των Απογευματινών και Βραδινών Τμημάτων Τεχνικών Σχολών και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ).

Μέσα από τον Στρατηγικό Σχεδιασμό της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης δρομολογούνται σημαντικές δράσεις.

Ενδεικτικά αναφέρω τα ακόλουθα:

• Θεσμοθέτηση Συμβουλευτικού Σώματος για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, και σύσταση Συμβουλευτικών Επιτροπών,
• Εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για τις προοπτικές που προσφέρει η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Κύπρο,
• Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης,
• Αναβάθμιση και ευελιξία των Προγραμμάτων που προσφέρονται από τις Εσπερινές Τεχνικές Σχολές, οι οποίες είναι σχολές δεύτερης ευκαιρίας,
• Περαιτέρω ανάπτυξη των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και κατοχύρωσή τους ως σχολών τριτοβάθμιας διετούς εκπαίδευσης, με καθαρά επαγγελματική κατεύθυνση,
• Ανάληψη της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ετοιμασία ολοκληρωμένης πρότασης για τη λειτουργία του θεσμού,
• Ολοκλήρωση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και ετοιμασία πρότασης για δημιουργία Φορέα Πιστοποίησης Επαγγελματικών Προσόντων,
• Επίσης, το Υπουργικό Συμβούλιο, ενέκρινε τέσσερις άξονες προτεραιότητας, για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, θέτοντας έτσι νέες βάσεις για τη λειτουργία ενός πιο σύγχρονου και αποτελεσματικού θεσμού. Συγκεκριμένα, οι κλάδοι και ειδικότητες που προσφέρουν οι Τεχνικές Σχολές αναθεωρούνται σύμφωνα με τις ανάγκες και προοπτικές της κυπριακής οικονομίας, το ποσοστό της πρακτικής εξάσκησης στο χώρο εργασίας αυξάνεται, τα Ωρολόγια Προγράμματα αναδομούνται και εκσυγχρονίζονται, τα μαθήματα εξέτασης για πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιορίζονται και υιοθετούνται μέτρα για διαφώτιση του κοινού και αντιμετώπιση της αρνητικής προκατάληψης για τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Τα νέα προγράμματα σπουδών της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αναμένεται ότι θα εφαρμοστούν από την επόμενη σχολική χρονιά 2016-2017.

Θεωρούμε, επίσης, ιδιαίτερης σημασίας τη συγκρότηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, το οποίο αποτελεί μια μακροχρόνια, δημόσια και απολύτως αναγκαία διαδικασία η οποία εξελίσσεται σε συνεργασία με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους. Είναι ίσως η σημαντικότερη προϋπόθεση που θα διασφαλίσει τη σύνδεση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την παραγωγή και τον κόσμο της εργασίας.

Τέλος, μέρος της στρατηγικής μας αποτελεί και η ανάπτυξη νέων υποδομών, οι οποίες θα φιλοξενήσουν νέα προγράμματα και επιπρόσθετους μαθητές, αυξάνοντας ουσιαστικά το ποσοστό των μαθητών που επιλέγουν την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. Σύντομα το Υπουργείο θα ανακοινώσει την ολοκληρωμένη του πολιτική και για το θέμα αυτό.

Κλείνοντας, θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στη Διεύθυνση και τον Σύνδεσμο Γονέων της Τεχνικής Σχολής Μακάριος Γ’ για τη διοργάνωση της σημερινής ημερίδας, με την οποία δίνεται η δυνατότητα για καλύτερη ενημέρωση και διαφώτιση του κοινού, και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις εργασίες που θα ακολουθήσουν.
______________
ΜΑΚ/MKA /ΕΓ