5/5/16

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπρόσωπου κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπρόσωπου κ. Νίκου Χριστοδουλίδη
στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

 
Ο ΚυβερνητικόςΕκπρόσωπος κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, σε δηλώσεις του σήμερα κατά τη διάρκεια της εκπομπής «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ, αναφέρθηκε στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη φιλελευθεροποίηση θεωρήσεων εισόδου σε Τούρκους υπηκόους.
Στις δηλώσειςτου ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε τα εξής:
«Κατ’ αρχάς νααναφέρω ότι η απόφαση για τη φιλελευθεροποίηση θεωρήσεων εισόδου δεν θα ληφθεί πριν τις 22 Μαΐου (που θα είναι οι βουλευτικές εκλογές στην Κύπρο) και επομένως το θέμα δεν προσφέρεται για προεκλογική εκστρατεία. Πρόκειται για πολύ σοβαρό θέμα και απαιτείται σοβαρότητα απ’ όλους μας. Πολύς κόσμος ασκεί κριτική στην Κυβέρνηση γι’ αυτό το θέμα χωρίς καν το θέμα να έχει συζητηθεί. Γίνεται κριτική για ένα έγγραφο της Επιτροπής που δε δεσμεύει την Κυπριακή Δημοκρατία ή το Συμβούλιο. Θέλω να πιστεύω ότι η κριτική που ασκείται οφείλεται στη μη επαρκή γνώση των διαδικασιών λειτουργίας της ΕΕ ή σε κάτι άλλο. Δεν μπορεί, δηλαδή, ν’ ασκείται κριτική στην Κυβέρνηση για ένα έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αξιολογούμε τοέγγραφο της Επιτροπής, και τονίζω ότι είναι της Επιτροπής και όχι του Συμβουλίου ή της Κυπριακής Δημοκρατίας. Θεωρούμε ότι υπάρχουν διάφορα κενά, επεξεργαζόμαστε διάφορες επιλογές και σενάρια και δεν πρέπει να προτρέχουμε. Πρώτα, πρέπει να δούμε αν το Συμβούλιο (τα κράτη μέλη) έχουν την ίδια ανάγνωση με την Επιτροπή. Και εμείς πρέπει να επεξεργαστούμε αυτό το έγγραφο. Εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες της Κυπριακής Δημοκρατίας: Υπουργείο Εξωτερικών, Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Δικαιοσύνης, Αστυνομία, Νομική Υπηρεσία κλπ. Θα δούμε προσεκτικά όλα τα δεδομένα και θα τοποθετηθούμε επί του συγκεκριμένου κειμένου στις 11 Μαΐου που θα γίνει η συζήτηση για το θέμα αυτό. Δεν είναι δυνατό, όμως, να γίνεται δημόσια κριτική στην Κυπριακή Δημοκρατία για ένα έγγραφο της Επιτροπής.
Ακούω να λένεγιατί δεν τέθηκαν όροι για μη αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, για τους Ε/κ πρόσφυγες κλπ. Είναι εύλογα αυτά τα ερωτήματα. Γιατί όμως δεν τέθηκαν από το 2005 όταν δώσαμε τη συγκατάθεσή μας ως Κυπριακή Δημοκρατία να ξεκινήσει η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας και το θέτουμε τώρα στο θέμα του Οδικού Χάρτη των φιλελευθεροποιήσεων εισόδου; Μπήκε κανείς στον κόπο να διαβάσει τι σημαίνει γενικότερα - για όλα τα κράτη - «χάρτης φιλελευθεροποιήσεων εισόδου» και τι περιλαμβάνει;
Το 2012επιτεύχθηκε στον Οδικό Χάρτη που περιλαμβάνει τεχνικής φύσεως κριτήρια (βιομετρικά διαβατήρια, τρόπος διεξαγωγής ελέγχου στα σύνορα κλπ.) να συμπεριληφθούν και πολιτικής φύσεως κριτήρια, όπως π.χ. αποτελεσματική συνεργασία σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων. Αυτό σημαίνει ότι το αρμόδιο Υπουργείο Δικαιοσύνης της Τουρκίας θα πρέπει να συνεργάζεται αποτελεσματικά με το Υπουργείο Δικαιοσύνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπως συμβαίνει και με άλλες χώρες. Αυτό είναι πολιτικής φύσεως κριτήριο. Το ίδιο και η συμφωνία επανεισδοχής με όλα τα κράτη μέλη. Και δεν έχει τελειώσει αυτή η συμφωνία, τώρα ξεκινούμε. Η πρώτη συζήτηση, της Επιτροπής, όχι του Συμβουλίου, θα γίνει στις 11 Μαΐου με συμμετοχή ομάδων εργασίας από διάφορες θεματικές ενότητες της ΕΕ και ακολούθως στην Επιτροπή Μόνιμων Αντιπροσώπων, στους Υπουργούς Εσωτερικών και, αν χρειαστεί, σε επίπεδο αρχηγών κρατών.
Δεν υπάρχεικίνδυνος για την Κυπριακή Δημοκρατία. Μπορώ και εγώ να σας αναφέρω διάφορα σενάρια για να δημιουργήσω εντυπώσεις αλλά δεν θα ήταν σοβαρό εκ μέρους μου. Πριν αρχίσει η συζήτηση στο Συμβούλιο, θα αρχίσω να αναφέρω τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αντιμετωπίσει η Κυπριακή Δημοκρατία και να χειριστεί το συγκεκριμένο θέμα για να αντιμετωπίσω απλά την κάθε κριτική που ασκείται στο εσωτερικό; Αναμένουμε λοιπόν τη συζήτηση στο Συμβούλιο, θα τοποθετηθούμε και, αναλόγως των εξελίξεων, θα δούμε πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε απόλυτα τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας και τις όποιες ανησυχίες υπάρχουν.
Σχετικά με τηνκατάργηση βίζας για τους Ε/κ υπάρχει απόφαση του τούρκικου Υπουργείου Εξωτερικών. Το άρθρο 1 μιλά για κατάργηση θεώρησης εισόδου για όλα τα κράτη μέλη. Το άρθρο 2 επιδέχεται διάφορες ερμηνείες και θα τις επεξεργαστούμε. Θα πάμε στις 11 Μαΐου στο Συμβούλιο και θα θέσουμε το συγκεκριμένο θέμα. Δεν έχει νόημα να ασκείται κριτική στην Κυβέρνηση για ένα έγγραφο της Επιτροπής.
Το πιοσημαντικό είναι να δούμε την ανάγνωση του εγγράφου από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε σχέση με την έκθεση της Επιτροπής. Ας πούμε ότι η Επιτροπή λέει ότι έχουν ικανοποιηθεί 67 κριτήρια. Θα ζητήσουμε εξηγήσεις πώς έχει ικανοποιηθεί το καθένα απ’ αυτά. Τα κριτήρια έχουν συμφωνηθεί από το 2012 και μπορεί κανείς να διαβάσει στην ιστοσελίδα της ΕΕ τι περιλαμβάνει ο Οδικός Χάρτης για τη Φιλελευθεροποίηση. Σε κάθε τομέα βάζεις τα θέματα που σχετίζονται με την Κυπριακή Δημοκρατία. Αν η λογική ήταν διαφορετική, θα έπρεπε το 2005 η Κυπριακή Δημοκρατία να θέσει από τότε ότι αν η Τουρκία δεν εκπληρώσει κάποιες υποχρεώσεις (π.χ. να λύσει το Κυπριακό) δεν επιτρέπουμε την ενταξιακή της πορεία. Δεν κάναμε κάτι τέτοιο - και ορθώς δεν το κάναμε- διότι ξεκινώντας αυτή την ενταξιακή διαδικασία κάθε φορά παίρνεις κάτι και αυτό είναι που προσπαθούμε να κάνουμε.
Η κριτικήείναι ευπρόσδεκτη. Δεν γίνεται όμως να ασκείται στην Κυβέρνηση κριτική για ένα έγγραφο της Επιτροπής. Ο δε φόβος που ακούγεται δημόσια ότι η Κύπρος θα γεμίσει Τούρκους υπηκόους δεν ισχύει σε καμιά περίπτωση. Ο χειρισμός που γίνεται από πλευράς Κυπριακής Δημοκρατίας αντιμετωπίζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, δεν θα πω περισσότερα».