Ερώτηση:
Ναι μεν έχουμε 1,6% ρυθμό ανάπτυξης, αλλά
έχουμε και 1,6% αποπληθωρισμό, άρα η
ονομαστική ανάπτυξη ουσιαστικά είναι
0% και τα προηγούμενα δύο χρόνια είχαμε
πέραν του 10% ύφεση. Υιοθετείτε τον όρο
του success story, εάν δεν τον υιοθετείτε πότε
θα ήσασταν ικανοποιημένος για να τον
υιοθετήσετε;
Απάντηση:
Το success story δεν είναι η Κυβέρνηση που το
προέβαλε, αλλά οπωσδήποτε οι δανειστές
μας, η αξιολόγηση, η Ευρωπαϊκή Κεντρική
Τράπεζα, οι θεσμοί γενικότερα της ΕΕ,
και δεν αισθάνομαι την ανάγκη να νιώθω
ντροπή γιατί κάποιοι θεωρούν ότι
επιτύχαμε παρά τις προβλέψεις τους,
αυτά που ενδεχόμενα εκείνοι να μην
πετύχαιναν στις χώρες τους. Όμως, να μην
είμαστε αυτάρεσκοι. Επαναλαμβάνω ότι,
και θα το έχετε προσέξει, ότι και στην
αναφορά μου είπα «υπαρκτά προβλήματα
μεταξύ των οποίων και ο αποπληθωρισμός».
Γι’ αυτό είπαμε ότι χρειάζεται σοβαρότητα,
συνέχιση της ίδιας νοικοκυρεμένης
πολιτικής – όχι πολιτικής λιτότητας,
αλλά νοικοκυρεμένης πολιτικής. Δηλαδή,
να μην αρχίσουμε, επειδή την 31η Μαρτίου
εξήλθαμε από το μνημόνιο, τις αξιώσεις
για επάνοδο σε καθεστώτα του παρελθόντος
με επιδόματα. Να μην τα αναφέρω εν πάση
περιπτώσει, τα έχουμε κατά καιρούς
συζητήσει και έχουν γίνει αντικείμενο
δημοσίου διαλόγου, όπως για παράδειγμα
εάν οδηγείς αυτοκίνητο παίρνεις επίδομα,
κυβερνητικό αυτοκίνητο, για να πας στη
δουλειά σου και να εκτελέσεις την
αποστολή σου, κ.ο.κ. Εάν πάμε στο παρελθόν
και επαναλάβουμε τους εαυτούς μας,
βεβαίως δεν έχουμε καμία προοπτική και
ίσως η φτωχοποίηση είναι τότε που θα
οξυνθεί και θα είναι πραγματικότητα.
Ερώτηση:
Το θεωρείτε απαραίτητο να υπάρξει
ρύθμιση απεργιών σε κρίσιμες Υπηρεσίες,
όπως είναι τα νοσοκομεία, η ΑΗΚ και θα
περάσετε νομοσχέδιο σύντομα; Δεν το
θεωρείτε κάπως αναχρονιστικό να μην
μπορεί ο Κύπριος πολίτης να ψωνίζει το
σαββατοκύριακο όποτε θέλει και οποιαδήποτε
ώρα; Δεν θα έπρεπε το κράτος να ρυθμίσει
πλέον και αυτόν τον τομέα τελείως;
Απάντηση:
Όσον αφορά τις απεργίες έχω ήδη απαντήσει
και πιστεύω ότι μια νομοθετική ρύθμιση
που θα επέκτεινε τις συμφωνίες που έχουν
επιτευχθεί, να επέκτεινε δηλαδή την
αποδοχή ή την υποχρεωτική αποδοχή και
από συντεχνίες που δεν συμμετείχαν, θα
ήταν μια επαρκής ρύθμιση, χωρίς
ποινικοποίηση δηλαδή. Διότι θα
ακολουθούνται κάποιες διαδικασίες πριν
από την άσκηση του δικαιώματος. Είναι
ρύθμιση του δικαιώματος, εν τη ουσία,
που επιτεύχθηκε μέσα από τις συμφωνίες,
το 2004, κράτους και συντεχνιών. Αυτό
υιοθετούμε και θέλω να ελπίζω ότι θα
γίνει κατορθωτό να θεσπιστεί. Θα πρέπει,
βεβαίως, και θέλω να το επαναλάβω, χωρίς
να παραγνωρίζουμε την ιερότητα του
δικαιώματος, οι συντεχνίες να τηρήσουν
την ίδια υπεύθυνη στάση που τήρησαν και
στο παρελθόν και να μην παρασύρονται
από άλλες σκοπιμότητες, πολλές φορές,
που να οδηγούν σε περιπέτειες ή να βάζουν
σε περιπέτειες την οικονομία.
Όσον αφορά το δεύτερό
σας ερώτημα, ακολουθούμε πολιτικές που
ακολουθούνται και στην Ευρώπη. Είμαι
βέβαιος ότι θα υπάρξει ρύθμιση, γιατί
όπως είναι σήμερα τα πράγματα είναι
εντελώς ελεύθερα στη βούληση του καθενός,
αλλά αυτό μπορεί να γίνει και να επιτευχθεί
με την εκλογή της νέας Βουλής, οπότε θα
μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο μιας
νομοθετικής ρύθμισης που να μην
απομακρύνει από πολιτικές που μπορεί
να οδηγήσουν σε αύξηση της ανεργίας.
Ερώτηση:
Ένα μεγάλο και φιλόδοξο πλάνο
αποκρατικοποιήσεων που περιλάμβανε
την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για
τη CYTA αναβάλλεται τουλάχιστον αυτήν τη
στιγμή, την ίδια ώρα εκτός πλάνου έχει
μείνει η ΑΗΚ, ενώ ήταν και θέμα πολιτικής
για αύξηση του ανταγωνισμού στην αγορά
ενέργειας, για να έρθουν νέες τεχνολογίες
και νέες επενδύσεις και για σειρά άλλων
λόγων, που περιλαμβάνονται σε πρώτο
πλάνο στους δύο μεγάλους ημικρατικούς
οργανισμούς, ενώ και για μικρότερης
κλίμακας αποκρατικοποιήσεις όπως το
ΧΑΚ ή το Κρατικό Λαχείο ή η αποξένωση
κρατικής γης φαίνεται να έχουν μείνει
πίσω σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα
που είχαν τεθεί σε σχέση με το μνημόνιο.
Την ίδια ώρα δεν κάνατε καθόλου αναφορά
στο ενεργειακό πλάνο που έχει η Κυβέρνηση
και ποια οδό τελικά θα ακολουθήσει το
κυπριακό φυσικό αέριο και εάν συνδυάζεται
αυτή η οδός με πιθανή λύση του Κυπριακού
και για αυτό κολλούν οι σχεδιασμοί.
Απάντηση:
Όσον αφορά τα θέματα και τις πολιτικές
ενέργειας, θα γίνει αναφορά στις 14
Απριλίου. Είναι ένας ολόκληρος ξεχωριστός
τομέας και οι σχεδιασμοί, και οι συμπράξεις
και οι συνεργασίες με τρίτες χώρες, κλπ.
Επομένως, αναφορά θα γίνει την επόμενη
βδομάδα. Θέλω μόνο να επαναλάβω πως δεν
είναι θέμα που ετέθη ή μπορεί να τεθεί
στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για
επίλυση του Κυπριακού. Αποτελούν
κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής
Δημοκρατίας και το έχω πει κατ’ επανάληψη
ότι ο φυσικός πλούτος ανήκει στο σύνολο
του λαού και μετά τη λύση όλοι θα καρπωθούν
από τα προϊόντα οπωσδήποτε και τα οφέλη
που θα έχουμε από την αξιοποίηση του
φυσικού πλούτου.
Όσον
αφορά το θέμα των αποκρατικοποιήσεων,
έχουμε ήδη προχωρήσει με την κατάργηση
πέντε ημικρατικών οργανισμών, οι οποίοι
είχαν κλείσει τον κύκλο εργασιών τους
για τον σκοπό για τον οποίο έχουν
συσταθεί, ενώ την ίδια ώρα γνωρίζετε
ότι έχει διοριστεί Επίτροπος
Αποκρατικοποιήσεων, ο οποίος επεξεργάζεται
τα θέματα της διάθεσης κρατικής γης, τα
θέματα της αποξένωσης του Κρατικού
Λαχείου. Οι σχεδιασμοί υπάρχουν και θα
προχωρήσουμε πάντοτε, και θέλω να το
υπογραμμίσω αυτό, διασφαλίζοντας τα
κεκτημένα των υπηρετούντων υπαλλήλων.
Όσον αφορά τη CYTA, δεν έπαψε να είναι
στόχος μας η διάθεση ενός ποσοστού
μετοχών, με την εξεύρεση στρατηγικού
επενδυτή. Αυτό θα συζητηθεί με τη νέα
Βουλή, αφού οι προθέσεις ήταν εμφανείς
λόγω και των εκλογών, απόρριψης του
σχετικού νομοσχεδίου. Έτσι, ενεργώντας
πολύ ορθά ο Υπουργός Οικονομικών απέσυρε
το νομοσχέδιο. Όμως ορθά επισημάνατε
ότι χωρίς στρατηγικό επενδυτή, χωρίς
αλλαγές, χωρίς εκσυγχρονισμό, ιδιαίτερα
σε έναν τομέα τεχνολογίας που κάθε μέρα
τρέχει με ρυθμούς που κανένας δεν
υπολόγιζε, είναι απολύτως αναγκαία η
εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή. Όσον
αφορά την ΑΗΚ, προχωράμε όπως έχουμε
αποφασίσει, δηλαδή με την αποφυγή
αποκρατικοποίησης, αλλά με το διοικητικό
και λειτουργικό διαχωρισμό, για να δούμε
πώς είναι δυνατόν μέσα από αυτό το
διαχωρισμό να επιτύχουμε και την
ελευθέρωση της αγοράς της ηλεκτρικής
ενέργειας. Και ανάλογα, βεβαίως, όπως
έχουμε πει και με τις συντεχνίες, μετά
δύο ή τρία χρόνια όταν αυτό δοκιμαστεί
θα επανεξεταστεί το όλο θέμα, έτσι ώστε
να επιτύχουμε το σημαντικότερο: την
απελευθέρωση της αγοράς για να
δημιουργηθούν οι συνθήκες ανταγωνισμού
κλπ, παρά το γεγονός ότι αυτήν την ώρα
και ένα μέτρο αναστολής είναι και οι
τιμές των καυσίμων που ευνοούν. Ήδη την
τελευταία τριετία παρατηρείται μια
κάθετη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού
ρεύματος περίπου 45% είτε με μέτρα που
πήραμε και λόγω της τιμής των καυσίμων.
Ερώτηση:
Πώς νιώθετε που ηγείστε ενός κράτους,
όπου ένα από τα κυρίαρχα στοιχεία,
τουλάχιστον στην επικαιρότητα των
ημερών, είναι η μίζα και η κλοπή του
δημοσίου, όπου οι πολιτικοί βρίσκονται
σε πλήρη ανυποληψία, όπου η αξιοπιστία
του κράτους βλέπουμε να είναι πεταμένη
στα ΧΥΤΥ και στα ΧΥΤΑ και όπου τη
συνεννόηση και την επικοινωνία μεταξύ
των πολιτικών δυνάμεων την ψάχνουν με
το μικροσκόπιο; Πώς νιώθετε για αυτά ως
ηγέτης του κράτους; Σκέφτεστε ή
προγραμματίζετε κάποιες πρωτοβουλίες,
ίσως μετά τις εκλογές, οι οποίες θα
μπορούσαν να λειτουργήσουν ακόμα και
ως μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης για
το εσωτερικό μέτωπο, ώστε να υπάρχει
μια συνεννόηση για να μπορέσει να υπάρξει
και μια ενιαία ανάπτυξη που να υποστηρίζεται
απ’ όλους.
Απάντηση:
Θα αισθανόμουν ντροπή εάν ηγούμουν ενός
κράτους που θα κουκούλωνε το ΧΥΤΥ και
το ΧΥΤΑ και τα όσα σκάνδαλα. Αλλά να
αισθάνομαι και ενοχές γιατί πατάσσουμε
τη διαφθορά που διεπράχθη όχι επί των
ημερών μας, αλλά επί άλλων ημερών; Δεν
θέλω να αποδώσω ευθύνες αλλά διαχρονικά
δυστυχώς υπήρχε απλά μια να ανοχή και
μια συγκάλυψη. Αυτή την ώρα είναι μηδενική
η ανοχή, μηδενική η συγκάλυψη. Επομένως,
δεν βλέπω γιατί θα έπρεπε να αισθάνομαι
ντροπή. Όχι ντροπή, αλλά περηφάνια
αισθάνομαι γιατί επί των ημερών αυτής
της διακυβέρνησης, επιτέλους υπάρχει
αυτό που ζητούσε για δεκαετίες ο λαός:
πάταξη της διαφθοράς. Και αυτό θα πάει
μέχρι τέλους, από όποιον και εάν
διαπράττεται, όπου πολιτικά και ιδεολογικά
και εάν ανήκει. Και είμαι απόλυτος και
ίσως υψώνω τον τόνο της φωνής μου για
να το ακούσουν όσοι ακόμα δεν πήραν
χαμπάρι ότι αυτή η Κυβέρνηση είναι
αποφασισμένη να πατάξει τα σκάνδαλα
είτε παρόντα εάν διανοηθεί κάποιος να
τα διαπράξει, είτε παρελθόντα. Βεβαίως
έχετε απόλυτο δίκιο ότι μέσα από τις
ενέργειες και τις συμπεριφορές μας, μάς
έχει απαξιώσει ο λαός. Το είχα πει και
προηγουμένως για το ευρύτερο πολιτικό
σύστημα. Πρέπει να γίνει απ’ όλους μας,
συνείδηση ότι η κοινωνία των πολιτών,
τα ΜΜΕ, οι ιστοσελίδες σήμερα, ο τρόπος
επικοινωνίας μεταξύ τους είναι τέτοιος
που έχει αφυπνιστεί και δεν ανέχεται
πλέον αυτά που στο παρελθόν μπορούσε
κακώς πληροφορημένος να τα αγνοούσε ή
να τα άφηνε στο πλευρό.
Ερώτηση:
Θα ήθελα να αναφερθώ στις αποκαλύψεις
που έχουν γίνει στο Wikileaks στην Ελλάδα
και τις φήμες που έχουν ενταθεί για την
έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ. Πώς θα
επηρεάσει την κυπριακή οικονομία αν
γίνει αυτό το πράγμα;
Απάντηση:
Δεν βλέπω ότι με τα σημερινά δεδομένα
υπάρχει ο κίνδυνος εξόδου της Ελλάδας.
Υπάρχει ένας διάλογος και είμαι βέβαιος
ότι δεν συμφέρει ούτε την Ευρώπη ούτε
κανέναν η έξοδος της Ελλάδας. Δεύτερο,
έχουμε σταδιακά απεξαρτηθεί και συνεπώς
οι οικονομικές συνέπειες έχουν δυστυχώς
πληρωθεί ακριβά στο παρελθόν από, είτε
λέγεται, κούρεμα ομολόγων είτε αλλιώς.
Συνεπώς δεν βλέπω ότι θα ήταν δυνατόν
να επηρεάσει την κυπριακή οικονομία η
όποια περιπέτεια σε όποιαν άλλη χώρα
της ΕΕ.
Ερώτηση:
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρατε βγήκαμε
από το μνημόνιο. αλλά όχι από την κρίση.
Για τους απλούς πολίτες η καθημερινότητά
τους είναι η ίδια, αυτό φαίνεται να
βγαίνει προς τα έξω από τις αντιδράσεις
τους και επειδή μπαίνουμε σε μια
διαδικασία ανάλυσης των αριθμών, χωρίς
να δίνουμε το νόημα απλά στον πολίτη,
τί σηματοδοτεί η έξοδος από το μνημόνιο
με απλά λόγια; Ποιο μήνυμα θα θέλατε να
στείλετε στους πολίτες, αφού όπως
αναφέραμε οι επιπτώσεις της κρίσης
είναι ακόμα αισθητές στον κυπριακό λαό;
Απάντηση:
Θα πρέπει να κατανοήσετε ότι μια τόσο
βαθιά οικονομική κρίση που είχε επηρεάσει
την ευρύτερη κοινωνία σε τέτοιο βαθμό
δεν διορθώνεται από τη μια ημέρα στην
άλλη. Έχω δώσει τα στοιχεία γιατί μέσα
από τα στοιχεία συνάγεται η ορθότητα ή
το εσφαλμένο, πολιτικών που ακολουθήθηκαν.
Αυτό που σηματοδοτεί η έξοδος από το
μνημόνιο είναι ότι για να αποδεχτούν
εκείνοι που σου δάνεισαν την έξοδό σου
από το μνημόνιο σημαίνει ότι πληροίς
τις προϋποθέσεις. Δηλαδή ότι έχεις
επιτύχει στους συγκεκριμένους όρους
της δανειακής σύβασης, ότι έχεις
υλοποιήσει τομές που επιτρέπουν πλέον
τη βιωσιμότητα της οικονομίας και του
κράτους. Το γεγονός ότι παρουσιάζεται
ανάπτυξη έστω λόγω αποπληθωρισμού όπου
πιθανόν να υπάρχει μια αλληλοεπίδραση,
όμως τα σημάδια της θετικής πορείας
έχουν καταγραφεί. Τα πιο σημαντικά όμως
από την έξοδο στο μνημόνιο από τη μη
ανάγκη διεθνών δανειστών, από την
κηδεμονία, αν θέλετε, αποδεικνύονται
και από την τελευταία σύνοδο του
Ευρωπαϊκού Συμβουλίου όταν απαλλαγμένοι
πια από όποιες τυχόν πιέσεις ή εκβιασμούς,
αν ήταν ποτέ δυνατόν να ασκηθούν, δώσαμε
την απάντηση ως κυρίαρχο κράτος, ως
πλήρες μέλος με πλήρη δικαιώματα χωρίς
να βρισκόμαστε στη δύσκολη θέση που
βρεθήκαμε το Μάρτη του 2013. Είναι πολλαπλές
οι θετικές συνέπειες από τον τερματισμό.
Τώρα για τον απλό πολίτη, επαναλαμβάνω,
ότι με τη συνέχιση της ανάπτυξης θα
υπάρξει και ανακούφιση των χαμηλότερων
στρωμάτων με τις στοχευμένες κοινωνικές
πολιτικές που χαράσσει το κράτος θα
υπάρξει ανακούφιση μέχρις ότου επανέλθουμε
μέσα από μια περίοδο χρόνου που απαιτείται
σε ρυθμούς, όπως και στο παρελθόν πριν
από τη διεθνή οικονομική κρίση.
Ερώτηση:
Οι αριθμοί είναι ενθαρρυντικοί και
υποθέτω και για επικοινωνιακούς λόγους
και επειδή είστε αισιόδοξος άνθρωπος
μάς παρουσιάσατε τη θετική πλευρά των
όσων έγιναν αυτά τα τελευταία τρία
χρόνια. Θέλω όμως να ρωτήσω ποιες
αποφάσεις που πήρατε για την οικονομία
θα αναθεωρούσατε γιατί στην πράξη
αποδείχτηκαν ότι δεν ήταν τόσο επιτυχημένες
και τι σκοπεύετε να κάνετε για να τις
αποκαταστήσετε, με μια δόση αυτοκριτικής
δηλαδή.
Απάντηση:
Επανορθώνεις πράξεις που παίρνεις όταν
διαπιστώνεις ότι οδηγούν σε εσφαλμένα
αποτελέσματα. Όταν έχεις επιτυχή
αποτελέσματα προς τι να αλλοιώσεις
πολιτικές αποφάσεις που πήρες. Διότι
αν εννοείται να κάνω αυτοκριτική για
το θέμα του Eurogroup ή την απόφαση τότε,
είναι εντελώς διαφορετικό διότι δεν
πήραμε την απόφαση, μάς επεβλήθη, λόγω
της στενότητας της κρίσης της οικονομικής
που διερχόμασταν. Όπως έχω αναφέρει τα
ρευστά διαθέσιμα του κράτους αρκούσαν
για ένα μήνα, όταν οι ανάγκες του κράτους
ανέρχονταν στα 3,3 δισεκατομμύρια, για
το 2013 μιλώ, για τους αμέσως των επομένων
μηνών. Χωρίς να υπολογίζεται το 1,88
δισεκατομμυρίων που απαιτείτο για τη
διάσωση του Συνεργατισμού, το ομόλογο
για το Συνεργατισμό. Να μην ξεχνούμε το
ότι η μια μετά την άλλη οι επιχειρήσεις
έκλειναν. Δηλαδή βρεθήκαμε σε ένα στάδιο,
αν μιλάμε για την απόφαση εκείνη, που
το κράτος ήταν έτοιμο να καταρρεύσει,
να οδηγηθεί σε άτακτη χρεοκοπία. Και αν
αναλογιστεί κανένας την πρώτη απόφαση,
αν δηλαδή υιοθετείτο από την Βουλή η
πρώτη απόφαση, το κόστος είτε στους
καταθέτες είτε στους όποιους άλλους
δεν θα υπερέβαινε τους τόκους, τα επιτόκια
δύο χρόνων. Συνεπώς αν μιλάμε για
αποφάσεις που με ελευθέρα βούληση
λαμβάνονται θέλω να επαναλάβω πως τα
αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους. Αλλά
και πάλι θέλω να πω κάτι. Δεν πιστώνω
την Κυβέρνηση μόνο. Εάν δεν υπήρχαν οι
πολιτικές δυνάμεις που να στήριζαν τις
πολιτικές της Κυβέρνησης δηλαδή να μας
ενισχύσουν να ψηφιστούν νομοθετήματα,
ενδεχόμενα ναι, να είχαμε αντί πρόοδο
οπισθοδρόμηση. Γι’ αυτό και ευχαρίστησα
και θέλω να επαναλάβω τις θερμές μου
ευχαριστίες στη συνδρομή που είχαμε
από τις πολιτικές δυνάμεις, την
υπευθυνότητα των συντεχνιών, την υπομονή
και την αντοχή του κυπριακού λαού ο
οποίος μας βοήθησε να υλοποιήσουμε το
πρόγραμμα και να τιμήσουμε τις υποχρεώσεις
μας, όπως προέκυπταν από το μνημόνιο.
Ερώτηση:
Πίσω στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Είναι
το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα της κυπριακής
οικονομίας αυτή τη στιγμή. Έχετε περάσει
νόμο για εκποιήσεις και για αφερεγγυότητα,
έχετε περάσει νόμο και για πώληση και
πακετοποίηση, δεν περάσατε νόμο για
τιτλοποίηση, δηλαδή για έκδοση
τιτλοποιημένων ομολόγων που να βασίζονται
σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια, όμως έχετε
καλέσει σε διάλογο τις εμπορικές τράπεζες
και την Κεντρική Τράπεζα, έχτε κάνει
έκκληση για να βρεθεί μια λύση. Περιμένουμε
να βρεθεί μια λύση; Άρα, η παρεμβατικότητα
της Κυβέρνησης σε αυτό το θέμα έχει
εξαντληθεί;
Απάντηση:
Όπως ξέρετε είναι ανεξάρτητοι οι θεσμοί
έτσι και οι παρεμβάσεις γίνονται λόγω
εκτάκτων καταστάσεων. Όμως θα παρακαλούσε
επειδή είναι πάρα πολύ εξειδικευμένο
το θέμα και δεν φημίζομαι για τη δεινότητα
των οικονομικών μου γνώσεων, η αυτογνωσία
είναι καλό ξέρετε, παντογνώστες σήμερα
δεν υπάρχουν, θα παρακαλούσα τον Υπουργό
Οικονομικών που επιτυχώς έχει διαχειριστεί
με τη βοήθεια και του Υπουργικού
Συμβουλίου, τη συνδρομή δηλαδή στην
υιοθέτηση των αποφάσεων που λαμβάνονταν,
να μας απαντήσει στην εξειδικευμένη
ερώτηση.
Υπουργός
Οικονομικών:
Ο ρόλος του κράτους ή το τι η Κυβέρνηση
θα μπορούσε να πράξει έχει σε ένα μεγάλο
βαθμό ολοκληρωθεί και είναι το πλαίσιο
αφερεγγυότητας, είναι οι νομοθεσίες
των εκποιήσεων, είναι η πώληση των
δανείων, είναι η ενεργοποίηση του ρόλου
του τραπεζικού διαμεσολαβητή, είναι η
ρύθμιση του πολύ σοβαρού προβλήματος
με τους τίτλους ιδιοκτησίας που δεν
είχαν εκδοθεί, συνεπώς, ναι, η εργαλειοθήκη
είναι ουσιαστικά συμπληρωμένη. Και αν
υπάρχουν κάποιες επιμέρους ακόμα
ρυθμίσεις, όπως το ενδεχόμενο της
τιτλοποίησης, που είναι ένα ζήτημα που
η Κεντρική Τράπεζα χειρίζεται, βεβαίως
θα το εξετάσουμε. Αλλά μπορώ να σας πω
ότι αναμένουμε ως Υπουργείο Οικονομικών
πως θα φανεί, θα καταγραφεί σημαντική
μείωση στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια,
λόγω ακριβώς της περιόδου αναφοράς της
δωδεκάμηνης, στην οποία ο Πρόεδρος έχει
ήδη αναφερθεί, αν όμως κάποιος εξετάσει
τον ψηλό ρυθμό βιώσιμων αναδιαρθρώσεων
που ήδη πραγματοποιούνται αυτό μας
επιτρέπει να είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι
ότι και η εργαλειοθήκη έχει αρχίσει να
αποδίδει και οι αναδιαρθρώσεις το ίδιο
και ότι αυτό θα φανεί στους επόμενους
μήνες.
Ερώτηση:
Πριν τρία χρόνια από τον ίδιο χώρο που
βρισκόμαστε σήμερα είχατε πει ότι θα
άλλαζε το δημόσιο, είχατε τονίσει ότι
θα είχατε αναδιαρθρώσει τους ημικρατικούς
οργανισμούς. Θα λειτουργούσε ένα Γενικό
Σχέδιο Υγείας, ότι δηλαδή ο μέσος πολίτης
θα τύγχανε καλύτερων δημόσιων υπηρεσιών
για τους φόρους που πληρώνει. Τι έχει
αλλάξει μέχρι σήμερα; Τι έχει αλλάξει
από αυτό το οποίο έχετε παραλάβει; Τόσο
στο δημόσιο όσο και στους ημικρατικούς;
Απάντηση:
Αυτή είναι απάντηση που θα δοθεί στις
14. Να σας πω τι έχει αλλάξει και τι θα
αλλάξει, αλλά και πόσο εύκολα μπορούν
να αλλάξουν παθογένειες δεκαετιών. Όμως
ορθότερο είναι να μιλήσουμε στις 14
Απριλίου.
Ερώτηση:
Πήραμε τα εύσημα για την έξοδο από το
μνημόνιο, καλώς. Παίρνουμε εύσημα για
τη βελτίωση των δημοσιονομικών, καλώς.
Χάρη στο συνδικαλιστικό κίνημα και τις
εργοδοτικές οργανώσεις αποφεύχθηκαν
οι ακρότητες, επικράτησε εργατική
ειρήνη, οι θυσίες του κυπριακού λαού.
Όμως κ. Πρόεδρε η κοινωνία σας καλεί να
κερδίσετε το δεύτερο στοίχημα που είναι
το πιο καίριο, το πιο σοβαρό, την ανάπτυξη.
Ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας.
Ξέρετε ότι η κοινωνία, τα νοικοκυριά
δεν έχουν ανεξάντλητες αντοχές. Έχετε
ακόμα 24 μήνες για να εξαντλήσετε τη
θητεία σας. Πέστε μας τί θα πράξετε για
να κερδίσετε το μεγάλο στοίχημα και να
λάβετε τα εύσημα από τον κυπριακό λαό
που είναι πιο σημαντικά από τα διεθνή
εύσημα. Αν μου επιτρέπετε δεν θα αφήσω
απαρατήρητη μια παρέμβασή σας. Έχετε
αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να
ικανοποιηθεί το αίτημα, ενδεχομένως,
των κουρεμένων καταθετών. Σας εύχομαι
να το πετύχετε, άραγε με ποια λεφτά;
Απάντηση:
Φαίνεται δεν έγινα απόλυτα κατανοητός.
Υπεβλήθη η ερώτηση και είπα αν και εφόσον
τα οικονομικά του κράτους το επιτρέπουν
θα δούμε, εάν μπορεί να επανεξεταστεί,
τι ποσοστό μπορεί να αποδοθεί, εάν και
πότε μπορεί να υλοποιηθεί. Είναι μια,
είπα, σκέψη που μας απασχολεί. Δεν έδωσα
ούτε υποσχέσεις ούτε ανέλαβα δεσμεύσεις.
Όσον αφορά τα θέματα του τι έχουμε πράξει
τα τρία χρόνια νομίζω ο ίδιος είπατε
ότι έχουμε πάρει τα εύσημα από τους
δανειστές μας, από τους διεθνείς Οίκους
που αξιολογούν εξίσου καλά και πολύ πιο
αυστηρά μάλιστα τις διάφορες οικονομίες,
αλλά εγώ δεν θα βασιστώ στο τι λένε οι
ξένοι. Είπα ότι δεν παραγνωρίζω το
γεγονός ότι υπάρχουν προβλήματα. Όμως
δεν παραγνωρίζω το γεγονός ότι από τον
κίνδυνο της άτακτης χρεοκοπίας έχουμε
φτάσει σε τρία χρόνια να παρουσιάζουμε,
και είναι γεγονότα που εκφράζονται σε
αριθμούς, όταν έχεις 253 εκατομμύρια
αποθέματα που σε αρκούν για ένα μήνα,
την ίδια περίοδο μετά τρία χρόνια να
έχεις ένα δισεκατομμύριο 112 εκατομμύρια
αποθέματα. Ποια ήταν η κατάσταση τότε,
ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Πού
οδηγούμασταν μέσα από το χάος που
επικρατούσε, την ανασφάλεια για τις
επενδύσεις, τη διαδρομή που ακολουθούσαν
οι επιχειρήσεις την πτωτική, που η μια
μετά την άλλη χρεοκοπούσαν, και ποια
είναι σήμερα; Σταδιακά θα υπάρξει,
βεβαίως, και η αντιμετώπιση των προβλημάτων
που υπάρχει ακόμα μια τάξη πολιτών που
τη βιώνει. Δεν το αρνήθηκα και θα ήμουν
ξένος προς τη πραγματικότητα και επειδή
η απόφασή μου είναι να υλοποιήσω και να
ικανοποιήσω αυτήν την κατάσταση που
παρέλαβα και θέλω να τη διορθώσω να
είστε απόλυτα βέβαιος ότι με την ίδια
αποφασιστικότητα θα πολιτευτώ και τα
επόμενα δυο χρόνια για να νιώθω τουλάχιστον
όταν θα απολογούμαι στη λήξη της
πενταετίας ότι υλοποίησα τις προεκλογικές
μου υποσχέσεις και υποχρεώσεις.
Απάντηση:
Μιλάμε για μερικά δισεκατομμύρια
βεβαίως, 3,8 από κάθε τράπεζα.
Ερώτηση:
Τρία χρόνια μετά από την ανάληψη εξουσίας
από την Κυβέρνησή σας, οι πολίτες ακόμα
θυμούνται το περιβόητο «δεσμεύομαι»
και αναρωτιούνται αν η απόφαση η οποία
είχε ληφθεί ήταν προειλημμένη ή όχι από
τους Ευρωπαίους εταίρους. Το δεύτερο
ερώτημα έχει να κάνει με το αν προτίθεται
η σημερινή Κυβέρνηση και έχει την
πολιτική βούληση να βρει όσους είχαν
βγάλει τα λεφτά τους έξω την περίοδο
που οι τράπεζες ήταν κλειστές.
Απάντηση:
Η απόφαση αν εννοείτε προειλημμένη από
το Eurogroup είναι κάτι το οποίο φαίνεται
να ήταν στους προβληματισμούς, και
δεδομένου του μη συστημικού χαρακτήρα
και του μικρού μεγέθους της οικονομίας
της Κύπρου θεωρήθηκε η Κύπρος, το είχα
πει κατ’ επανάληψη, ως μια περίπτωση
δοκιμασίας του συστήματος που σήμερα
έχει υιοθετηθεί για όλες τις τράπεζες
που θα απαιτούν ανακεφαλαιοποίηση.
Είναι καλά γνωστό, δεν μιλούμε μόνο για
της Κύπρου αλλά για όλες τις ευρωπαϊκές
τράπεζες.
Όσον αφορά το δεύτερο
ερώτημα έχουν δοθεί κατ’ επανάληψη και
από τη Βουλή, αλλά ιδιαίτερα και από την
Κυβέρνηση, οδηγίες, έτσι ώστε η Κεντρική
Τράπεζα να διερευνήσει και αν ήταν
δυνατόν να δίνονταν στη δημοσιότητα,
δυστυχώς υπάρχει η εμπιστευτικότητα
και δεν δίδονται. Εκεί και όπου παρατηρείται
βεβαίως, θα πρέπει να το επισημάνω αυτό,
αν είναι νόμιμη η εξαγωγή συναλλάγματος
είναι ένα, αν είναι για αποφυγή φορολογίας,
δηλαδή Panama papers, είναι εντελώς διαφορετικό
και σε αυτό δεν νομίζω να υστερήσαμε.
Μετά και από αξίωση και του Υπουργού
Οικονομικών η λίστα Λαγκάρντ βρίσκεται
υπό έλεγχο των εφοριακών έχουν ήδη
επιβληθεί κάποιες κυρώσεις, εννοώ πέραν
της επιβολή φορολογίας, και διοικητικά
πρόστιμα.
______________