29/2/16

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας στη συνέντευξη Τύπου για την αξιολόγηση
των προγραμμάτων επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου


Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζουμε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου που διοργανώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και αποσκοπεί στην   ενημέρωση γύρω από την αξιολόγηση των προγραμμάτων επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τους εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης. Η διεκπεραίωση της όλης διαδικασίας διενεργήθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού από κοινοπραξία εταιρειών.

Η αξιολόγηση αυτή θα συμβάλει σημαντικά στην προσπάθειά μας για συνεχή βελτίωση των πολιτικών μας, αλλά και στην αναβάθμιση των πρακτικών επιμόρφωσης και επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών που αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την αποτελεσματική λειτουργία κάθε εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και για οποιαδήποτε προσπάθεια εφαρμογής μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση. Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, αναγνωρίζοντας τη σημασία της συνεχούς ανάπτυξης και βελτίωσης των εκπαιδευτικών μας, έθεσε πολύ ψηλά στις προτεραιότητές του το θέμα της αναβάθμισης της επιμόρφωσης. Συγκεκριμένα, η ενδυνάμωση των ανθρώπων που υπηρετούν την εκπαίδευση αποτέλεσε έναν από τους σημαντικότερους άξονες της πολιτικής μας για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Για τον σκοπό αυτό συστάθηκε ειδική επιτροπή, στην οποία συμμετείχαν πανεπιστημιακός, λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, λειτουργοί του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και εκπαιδευτικοί της έδρας. Η αρμόδια αυτή επιτροπή πρότεινε τον Μάρτιο του 2015, την αναβάθμιση και θεσμοθέτηση της επιμόρφωσης, η οποία αλλάζει όνομα, νόημα και περιεχόμενο. Πλέον ορίζεται ως επαγγελματική μάθηση, αφού αναγνωρίζει την αξία και τη χρησιμότητα της συνεχούς μάθησης στον δυναμικό ρόλο του εκπαιδευτικού και του έργου του.
   
Τον περασμένο Αύγουστο, θεσμοθετήθηκε η επαγγελματική μάθηση, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, επιτρέποντας στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τον φορέα επιμόρφωσης του Υπουργείου μας, να προχωρήσει στην αποκεντρωμένη δράση στήριξης εκπαιδευτικών και σχολείων και να επιδιώξει τη διασύνδεση και λειτουργική αλληλουχία των ποικίλων δράσεων που προσφέρει.

Η επαγγελματική μάθηση ξεκινά από την παραδοχή ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ενεργοί, κατά την επιδιωκόμενη μάθηση, μέσα από ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων στο επαγγελματικό τους περιβάλλον. Η μάθηση των εκπαιδευτικών αντιμετωπίζεται πια ως συστηματική υπό την έννοια της συνέχειας που θα πρέπει να τη διακρίνει, καθολική εφόσον απευθύνεται και αφορά στο σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και στοχευμένη, καθώς το περιεχόμενό της είναι σε άμεση συνάρτηση με τις ανάγκες των σχολικών μας μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών λειτουργών.  

Φέτος, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εφαρμόζει πιλοτικά την επαγγελματική μάθηση σε 21 σχολεία, από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η φετινή εφαρμογή, η οποία παρακολουθείται και αξιολογείται, θα δώσει σημαντικά στοιχεία και τεκμηριωμένες εισηγήσεις για την καθολική εφαρμογή του θεσμού. Η καινοτομία αυτή αναμένεται να προσφέρει ευκαιρίες στα σχολεία μας, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, να συμμετέχουν σε στοχευμένες δράσεις μάθησης εντός και εκτός σχολείου.

Η αξιολόγηση υφιστάμενων δράσεων (όπως αυτή που θα παρακολουθήσουμε) αποτελεί βασικό εργαλείο στην προσπάθεια που καταβάλλει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ειδικά το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για βελτίωση των πρακτικών στήριξης των εκπαιδευτικών.

Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω για μια ακόμα φορά ότι αναγνωρίζουμε τον καθοριστικό ρόλο που έχουν οι εκπαιδευτικοί στην επίτευξη των στόχων κάθε εκπαιδευτικού συστήματος, και γι’ αυτό βελτιώνουμε σημαντικές πολιτικές που συνδέονται με την ποιότητα των εκπαιδευτικών μας, που περιλαμβάνουν, εκτός από την επαγγελματική μάθηση, το σύστημα διορισμών και το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μας. Θέλουμε να προσλαμβάνουμε τους καλύτερους εκπαιδευτικούς και να τους δίνουμε τα κίνητρα και τα εφόδια να βελτιώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Βασικός στόχος όλων μας παραμένει η ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, η στοχευμένη στήριξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας και η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών μας.

Συγχαίρω θερμά τη Διεύθυνση και τους λειτουργούς του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την ενεργό και ουσιαστική δράση που αναλαμβάνουν και για το παραγωγικό έργο που διαχρονικά επιτελούν, στηρίζοντας έμπρακτα το ανθρώπινο δυναμικό της κυπριακής εκπαίδευσης.

___________