30/10/15

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Ν. Αναστασιάδη

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Ν. Αναστασιάδη

στα εγκαίνια των νέων Γραφείων
του Κέντρου Εξυπηρέτησης του Πολίτη στη Λευκωσία
Εγκαινιάζοντας ένα νέο, σύγχρονο Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη, έχω την απόλυτη πεποίθηση πως ως Κυβέρνηση δεν κάνουμε τίποτε άλλο παρά να υλοποιούμε την κύρια ίσως δέσμευσή μας έναντι των πολιτών. Δέσμευση που εμπερικλείεται στη φράση Εξυπηρέτηση του Πολίτη. Και προσθέτω: η καλύτερη δυνατή, ταχεία και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη.
Είναι γεγονός πως η σχέση της Δημόσιας Υπηρεσίας – ως μηχανισμού – με τους πολίτες στον τόπο μας δεν ήταν ποτέ αυτή που θα θέλαμε. Είναι γενικευμένη, δεν γνωρίζω πόσο δικαιολογημένη, η εντύπωση πως η Δημόσια Υπηρεσία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία αχρείαστη, γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί όσους απευθύνονται σε αυτήν.
Θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι όντως κάπου πάσχουμε, κάπου υποφέρουμε είτε λόγω νομοθεσιών είτε λόγω κανονισμών είτε λόγω τυπολατρείας πολλές φορές που διακρίνει ορισμένους των δημοσίων υπαλλήλων.
Αυτήν την απογοητευτική εικόνα, αλλάζουν και βελτιώνουν καθημερινά τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη (ΚΕΠ), στα οποία ανατρέπεται η στερεότυπη αντίληψη που θέλει τον Δημόσιο Τομέα αργόσυρτο και αναποτελεσματικό.
Σχεδόν δέκα χρόνια μετά τη λειτουργία του πρώτου ΚΕΠ στη Λευκωσία, το δίκτυο των Κέντρων Εξυπηρέτησης του Πολίτη επεκτάθηκε σε όλες τις πόλεις, ενώ ήδη λειτουργούν και δύο περιφερειακά: ένα στην Πόλη Χρυσοχούς και ένα στο Πελένδρι.
Εδώ πρέπει να σημειώσω ότι ύστερα από συνεννόηση και συνεργασία και με την ΠΑΣΥΔΥ, ήδη, όπως καλά γνωρίζετε, ο θεσμός αυτός επεκτάθηκε και στα Ταχυδρομικά Γραφεία, έτσι πολλαπλασιάζονται τα Κέντρα Πληροφόρησης και Ενημέρωσης. Χθες είχαμε την ευκαιρία να εγκαινιάσουμε το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Αγρότη. Είμαι βέβαιος ότι η συνεργασία που θα υπάρξει οπωσδήποτε μεταξύ των διαφόρων Υπηρεσιών και Υπουργείων θα επιτρέψει έτσι ώστε στα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη να ενταχθεί και η νέα Υπηρεσία, ώστε να πολλαπλασιάσουμε τις δυνατότητες των πολιτών μας να λαμβάνουν τις πληροφορίες και την εξυπηρέτηση που το κράτος έχει την υποχρέωση να παρέχει προς αυτούς.
Το ΚΕΠ είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο πετυχημένους θεσμούς της Δημόσιας Υπηρεσίας τον οποίο θέλουμε να διευρύνουμε και να τον αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο προς όφελος του πολίτη. Να διευρυνθούν δηλαδή ακόμη περισσότερο οι προσφερόμενες υπηρεσίες και να καταστεί το ΚΕΠ το μοναδικό σημείο επαφής του πολίτη με τις δημόσιες Υπηρεσίες.
Το ΚΕΠ συμβάλει ενεργά και στις ενέργειες της Κυβέρνησης για προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Μέσα από την αγαστή και στενή επικοινωνία με τους λειτουργούς των ΚΕΠ, έγινε σε συνεργασία με την Προεδρία η καταγραφή, για πρώτη φορά, των 100 περίπου διαδικασιών που προσφέρονται από τις δημόσιες Υπηρεσίες στον πολίτη. Τα Κέντρα λειτουργούν για δέκα χρόνια και οφείλω να αναγνωρίσω ότι και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση εργάστηκαν. Δεν υποτιμούμε ουδενός – το υπογραμμίζω – το έργο. Η προσπάθεια της κάθε Κυβέρνησης είναι να βελτιώνει.
Αξιοποιήθηκαν τα ΚΕΠ για να μπορέσουμε να θέσουμε σε λειτουργία – ελπίζουμε στα μέσα του επόμενου χρόνου – και ένα σύγχρονο Κέντρο Τηλεπληροφόρησης των πολιτών και των επιχειρήσεων. Είναι καλά γνωστό ότι υπάρχουν μόνιμα και παράπονα και κριτικές από τους πολίτες και θα πρέπει να τείνουμε ευήκοων ους, εξού και η προσπάθεια που καταβάλλεται, έτσι ώστε μέχρι τα μέσα του επόμενου χρόνου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για να υπάρχει ένα σύγχρονο Κέντρο Τηλεπληροφόρησης των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Σε αυτά τα εκσυγχρονισμένα Κέντρα οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να έχουν τις πληροφορίες που θα αναζητούν για περίπου 500 διαδικασίες που αφορούν τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Μέσω του Κέντρου Τηλεπληροφόρησης θα επιλύσουμε ταυτόχρονα και το πρόβλημα των αναπάντητων κλήσεων που αναγνωρίζουμε ότι ταλαιπωρεί τους πολίτες.
Ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση αποτελεί και η λειτουργία του παγκύπριου αριθμού 1434.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να συγχαρώ τους Λειτουργούς των ΚΕΠ, που τους αξίζουν πραγματικά και ευχαριστίες και η ευαρέσκεια της Πολιτείας και οι οποίοι έχουν εξασφαλίσει μέσα από τις δράσεις και τη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών, το διεθνές πιστοποιητικό πιστοποίησης ISO για το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρονται από τα ΚΕΠ.
Με το Κέντρο που εγκαινιάζουμε σήμερα, φιλοδοξούμε να βελτιώσουμε σημαντικά τις δυνατότητες εξυπηρέτησης των πολιτών. Αξιοποιούμε ένα κρατικό κτήριο 670 τετραγωνικών μέτρων στο οποίο προσφέρουν υπηρεσίες 21 εκπαιδευμένοι λειτουργοί. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να τελέσουμε τα εγκαίνια και ενός δεύτερου ΚΕΠ στη Λευκωσία, στο κέντρο της πόλης επί της οδού Μακαρίου Γ´.
Αυξάνοντας τα ΚΕΠ και βελτιώνοντας καθημερινά τις δυνατότητες και τη λειτουργικότητά τους, δίνουμε απάντηση με σύγχρονο τρόπο στο πρόβλημα της γραφειοκρατίας και της αποκέντρωσης, καθώς αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία στηρίζεται η αναβαθμισμένη σχέση του πολίτη με το κράτος μας. Σχέση στηριγμένη σε σύγχρονες αρχές διοίκησης, όπως η συνέπεια, η ταχύτητα και ιδιαίτερα ο σεβασμός προς τον πολίτη. Βεβαίως και άλλες αρχές όπως είναι η εχεμύθεια κ.ο.κ. Οικοδομούμε δηλαδή στα ΚΕΠ μία νέα σχέση κράτους-πολίτη την οποία διαρκώς αναβαθμίζουμε.
Δεν περιοριζόμαστε στη βελτίωση της υποδομής των ΚΕΠ και της εξυπηρέτησης που παρέχουν. Μετά από την εξαγγελία σχετικά με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που αφορούν τους Τουρκοκύπριους, το ΚΕΠ Λευκωσίας είναι στελεχωμένο με προσωπικό που κατέχει την τουρκική γλώσσα. Σκοπός του μέτρου αυτού είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση των συμπατριωτών μας Τουρκοκυπρίων εφόσον δημιουργεί τη δυνατότητα της άμεσης εξυπηρέτησης τους στη μητρική τους γλώσσα.
Οφείλω όμως να επισημάνω και το εξής: Τα ΚΕΠ δεν μπορεί να είναι μία νησίδα αποτελεσματικής Υπηρεσίας, σε μία θάλασσα δημόσιου τομέα που λειτουργεί γραφειοκρατικά.
Αυτή η διαπίστωση και αυτή η αρχή είναι που μας επέβαλε να υλοποιήσουμε ένα ευρύτατο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που αλλάζει οριζόντια ολόκληρη τη Δημόσια Υπηρεσία.
Ήδη η Βουλή έχει ενώπιόν της πέντε νομοσχέδια με τα οποία:
1. Εκσυγχρονίζεται η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας,
2. αλλάζει το σύστημα διορισμού και προαγωγών στο δημόσιο,
3. μεταρρυθμίζεται το σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και,
4. καταργείται η προφορική εξέταση για την πλήρωση κάποιων χαμηλόβαθμων θέσεων.
Προσθέτω σε αυτά και το νομοσχέδιο που καταθέσαμε για το κρατικό μισθολόγιο, με το οποίο εισηγούμαστε ένα μηχανισμό που διασφαλίζει τη διατήρηση του κρατικού μας μισθολογίου σε λογικό και αποδεκτό δημοσιονομικό πλαίσιο.
Αποτελεί γεγονός πως έχουμε πετύχει – κάτι που δεν αμφισβητείται τουλάχιστον από τους εξειδικευμένους Οίκους αλλά και γενικότερα γίνεται κάθε μέρα αισθητό και από τους πολίτες – τη σταθεροποίηση των δημοσίων οικονομικών μας. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε μέσα από την πειθαρχία – όπως πολλές φορές έχει αναφέρει και ο Υπουργός Οικονομικών – και τη μακροχρόνια βιωσιμότητά τους, μέσα από ένα μισθολογικό σύστημα που δεν θα απειλεί να κλονίσει τις ισορροπίες που έχουμε πετύχει.
Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη και ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης των Υπουργείων με ανακατανομή αρμοδιοτήτων και Υπηρεσιών. Θέλω να ελπίζω ότι η προσπάθειά μας να δημιουργηθούν δύο τουλάχιστον Υφυπουργεία σε συνεργασία πάντοτε με τη Βουλή θα βοηθήσει έτσι ώστε να υπάρξει μια μεγαλύτερη αποκέντρωση από τα υδροκέφαλα σήμερα Υπουργεία, προκειμένου να υπάρχει και η αντιμετώπιση των δυσκολιών που αναφύονται και η μείωση ακόμη περισσότερο της γραφειοκρατίας.
Οι προσπάθειες της Κυβέρνησής μας, έχουν οδηγήσει στην εξομάλυνση των δημοσίων οικονομικών, γεγονός που επιβεβαιώνεται και με τον νέο προϋπολογισμό που καταθέσαμε πρόσφατα στη Βουλή.
Δεν αποτελεί όμως η δημοσιονομική εξυγίανση αυτοσκοπό, αλλά το μέσο για την αποκατάσταση υγειών συνθηκών οικονομικής ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Αποτελούν μαζί με τα υπόλοιπα που προανέφερα τις απτές προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας και τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της σαφούς βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς μας.
Και επειδή, δικαιολογημένα πολλές φορές, ακούω και κριτική ότι αυτή η επανεκκίνηση πότε θα αρχίσει και άλλα, θέλω να πω ότι προαπαιτούμενο της επανεκκίνησης ή των επενδύσεων που δημιουργούν τις συνθήκες αναθέρμανσης και επανεκκίνησης της οικονομίας, είναι η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του κράτους, η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του τραπεζικού συστήματος. Και αυτά προηγούνται των όποιων επενδύσεων. Ποιος πάει σήμερα, παραδείγματος χάρη, να επενδύσει στη Συρία ή σε ένα ανασφαλές περιβάλλον ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, όπου παρατηρείται αυτό το φαινόμενο της ανασφάλειας. Ανάλογη ανασφάλεια επικρατεί στους επιχειρηματικούς κύκλους και οσάκις ένα κράτος παρουσιάζεται ως αναξιόχρεο ή ένα τραπεζικό σύστημα ως αναξιόπιστο. Έτσι θέλω να πιστεύω ότι η ανάπτυξη που παρατηρείται φέτος και φαίνεται να σταθεροποιείται – και οπωσδήποτε ευελπιστώ ότι θα συνεχίσει και του χρόνου – θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να αντιμετωπίσουμε και βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, όπως είναι η ανεργία, τα κοινωνικά παντοπωλεία, η δυστυχία που καταγράφεται και κανείς δεν μπορεί να την αρνηθεί.
Την ίδια ώρα θεωρώ απαραίτητη για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας, την επένδυση στην καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, κάτι στο οποίο πρέπει να δοθεί έμφαση. Αυτήν ακριβώς τη διάσταση εξυπηρετεί και η περαιτέρω ανάπτυξη του πετυχημένου θεσμού των Κέντρων Εξυπηρέτησης του Πολίτη.
Κλείνω καταθέτοντας τη βεβαιότητά μου πως το ΚΕΠ που σήμερα εγκαινιάζουμε θα αποτελέσει σημείο αναφοράς στη σχέση του πολίτη με το κράτος. Σχέση που οφείλουμε να κρατούμε πάντοτε σε υψηλά επίπεδα και με αμοιβαίο σεβασμό.
____________