1/7/15

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας
κ. Νίκου Αναστασιάδη
στην 54η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΛΚ

Θέλω να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας να προσφωνήσω τη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου, ιδιαίτερα σε αυτή την τόσο σημαντική περίοδο για τον τομέα που υπηρετείτε, αλλά και για την οικονομία της χώρας μας, γενικότερα.
Η συνολική προσφορά του Συνδέσμου, του Προέδρου του προσωπικά και του Διοικητικού Συμβουλίου βεβαίως, υπήρξε καθοριστική στην πορεία εξέλιξης και αναβάθμισης της κυπριακής οικονομίας.
Η συνεχής και ενεργή παρουσία του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου στα οικονομικά δρώμενα του τόπου, η στενή του συνεργασία με το κράτος, αλλά και οι παγκόσμιες διακρίσεις που έχει πάρει, τον καθιστούν ζωτικό παράγοντα της κυπριακής οικονομίας και αναπόσπαστο μέρος της λειτουργίας της.
Ειδικότερα, στις παρούσες πολύ δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, ο Σύνδεσμός σας στάθηκε άξιος συμπαραστάτης στο κράτος και θέλω να σας ευχαριστήσω για τη σημαντική και πολύπλευρη συνεισφορά σας στις προσπάθειες για έξοδο από την κρίση.
Αναγνωρίζω την πολύτιμη βοήθεια του Συνδέσμου στα θέματα φορολογικής πολιτικής του τόπου, όπως είναι οι συμφωνίες για αποφυγή διπλής φορολογίας, οι διαπραγματεύσεις με άλλες φορολογικές Αρχές, η συζήτηση των διάφορων φορολογικών νομοσχεδίων, καθώς και ο εκσυγχρονισμός διαδικασιών στον τομέα της παροχής υπηρεσιών που σας αφορούν.
Όπως γνωρίζετε εργαζόμαστε για την αναδιάρθρωση όλων των Υπουργείων, ώστε να εκσυγχρονιστούν και να ανταποκρίνονται καλύτερα στον ρόλο τους. Ήδη πολλά από τα Υπουργεία άρχισαν να αλλάζουν δομές και τρόπο λειτουργίας.
Προχωρήσαμε σε συγχωνεύσεις Τμημάτων και Υπηρεσιών, αλλά και αναδιοργανώσεις Υπουργείων, ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες πολιτών και επιχειρήσεων.
Ενδεικτικό παράδειγμα, το οποίο ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον Σύνδεσμο των Εγκεκριμένων Λογιστών, είναι η δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού φορολογικού οργανισμού, του Τμήματος Φορολογίας. Πρόκειται για μια δομική αλλαγή που θα έχει σημαντικά οφέλη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και θα βοηθήσει στην πιο αποτελεσματική πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, κάτι που δικαίως απαιτούν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις και ιδιαίτερα εσείς.
Η ενοποίηση σχεδιάστηκε με τρόπο που να βελτιώνεται η εθελούσια συμμόρφωση των φορολογουμένων και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών, για αύξηση της αποδοτικότητας της φορολογικής διοίκησης. Παράλληλα, θα βοηθήσει στην πιο ισομερή κατανομή του φορολογικού βάρους και θα αποδώσει αυξημένα έσοδα στο κράτος.
Σαφής και ξεκάθαρος στόχος μας είναι να καταστούμε η πρώτη Κυβέρνηση στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας, που παράλληλα με τη μείωση του δημόσιου χρέους, θα επιτύχει και τη μείωση φορολογικών βαρών που είχαν επιβληθεί στο παρελθόν. Οι βαριές φορολογίες, κατά τη δική μας φιλοσοφία, ακρωτηριάζουν το εισόδημα των πολιτών και των επιχειρήσεων και προκαλούν ασφυξία στην οικονομία.
Και είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω από το βήμα του ΣΕΛΚ μια σειρά σημαντικών αποφάσεων που το Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα έλαβε και οι οποίες εκσυγχρονίζουν το φορολογικό μας πλαίσιο, το καθιστούν πιο δίκαιο και πιο ανταγωνιστικό και, το σημαντικότερο, περιορίζουν με τρόπο στοχευμένο το φορολογικό βάρος προσφέροντας κίνητρα για οικονομική δραστηριότητα.
Πέρα από μια σειρά επί μέρους ρυθμίσεων που διευκρινίζουν, εναρμονίζουν και απλοποιούν το φορολογικό μας πλαίσιο, οι βασικοί άξονες της φορολογικής μεταρρύθμισης είναι οι εξής:
Για την ενθάρρυνση των επενδύσεων, καθιερώνεται η φορολογική έκπτωση στα νέα κεφάλαια. Η φορολογική έκπτωση θα υπολογίζεται στη βάση ενός νοητού επιτοκίου, ενθαρρύνοντας με αυτόν τον τρόπο την εισαγωγή νέων κεφαλαίων σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από τη φύση και τον χώρο δραστηριοτήτων τους, δηλαδή το νοητό επιτόκιο που υποτίθεται θα δανείζονταν θα εκπίπτει του φορολογητέου εισοδήματος.
· Παρατείνεται επίσης η παραχώρηση αυξημένης κεφαλαιουχικής έκπτωσης για μηχανήματα, εγκαταστάσεις και κτίρια μέχρι το τέλος του 2016 .
· Για την προσέλκυση ξένων επιχειρηματιών και προσώπων υψηλής εισοδηματικής στάθμης, εισάγεται ο θεσμός του όρου μη-κάτοικος, Non - Domicile . Το ουσιαστικό κίνητρο που θα αποκτήσουν αυτά τα πρόσωπα, νοουμένου ότι επιλέξουν να είναι φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου, θα είναι η απαλλαγή των υποχρεώσεών τους που προκύπτουν για σκοπούς έκτακτης εισφοράς για την άμυνα. Αναμένεται ότι με αυτό τον τρόπο θα ενθαρρυνθεί η μεταφορά δραστηριοτήτων στην Κύπρο και η δημιουργία πραγματικής υποδομής στη χώρα, με σημαντικό όφελος για την οικονομία.
· Επεκτείνεται επίσης χρονικά η παραχώρηση φορολογικών κινήτρων επί της αμοιβής ατόμου, το οποίο ήταν μη κάτοικος Κύπρου πριν την έναρξη της εργοδότησης του.
· Για την ενθάρρυνση των συναλλαγών στον τομέα των ακινήτων μειώνονται τα μεταβιβαστικά τέλη για το σύνολο των πωλήσεων ακινήτων στο 50% μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016.
· Εισάγεται παράλληλα ρύθμιση, με την οποία θα εξαιρείται πλήρως από τον φόρο κεφαλαιουχικών κερδών η μελλοντική πώληση της όποιας ακίνητης ιδιοκτησίας, η οποία θα αποκτηθεί από την ημερομηνία ψήφισης του Νόμου από τη Βουλή μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Δηλαδή οποτεδήποτε και αν πωληθεί η ουσία είναι ότι, αρκεί να είχε αγοραστεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016 και δεν θα καταβάλλονται κεφαλαιουχικά κέρδη.
· Σε σχέση με την κατοχή ακίνητης ιδιοκτησίας καταργείται πλήρως το δημοτικό και κοινοτικό τέλος, το οποίο, μέχρι σήμερα, επιβαλλόταν στο σύνολο των ιδιοκτησιών.
· Και τέλος, επιβάλλεται ένας μόνο Φόρος Ακίνητης Ιδιοκτησίας στη βάση ενιαίου, χαμηλού φορολογικού συντελεστή 1 τις χιλίοις επί των τιμών της τελευταίας γενικής εκτίμησης, με έκπτωση 10% για έγκαιρη πληρωμή και με πλήρη απαλλαγή όσων φορολογιών δεν υπερβαίνουν τα 25 ευρώ ανά ιδιοκτήτη, ρύθμιση που απαλλάσσει περίπου το 12% των ιδιοκτητών.
Θεωρώ πως η φορολογική μεταρρύθμιση που προτείνουμε καθιστά ακόμη πιο ελκυστικό το φορολογικό μας καθεστώς και επιβεβαιώνει τη βασική πολιτική κατεύθυνση της δημοσιονομικής μας πολιτικής, η οποία μέσα από την εξυγίανση, τον εξορθολογισμό και τη σωστή διαχείριση αποτρέπει την όποια ανάγκη επιβολής νέων φορολογικών βαρών, αλλά αντίθετα επιτρέπει τον σταδιακό και λελογισμένο περιορισμό του φορολογικού βάρους.
Την ίδια ώρα προχωρούμε, όπως γνωρίζετε, σε μια μεγάλη και ριζική μεταρρύθμιση του δημοσίου τομέα, ο οποίος έχει από καιρό κλείσει τον κύκλο του και θα έπρεπε να είχε ήδη εκσυγχρονιστεί.
Με τον όρο «Μεταρρύθμιση του Κράτους» εννοούμε τον μετασχηματισμό και την αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής, λειτουργίας και ικανότητας του κράτους με στόχο:
· την ενίσχυση της οικονομίας,
· την καταπολέμηση της διαφθοράς,
· την αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών σε πολίτες, οργανισμούς και επιχειρήσεις,
· τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου, και
· την ανάπτυξη της συνεργασίας με την κοινωνία των πολιτών.
Ο όρος αυτός καλύπτει, επίσης, τόσο τον εκσυγχρονισμό των θεσμών όσο και τη μεταρρύθμιση του πολιτικού συστήματος, που αφορά το σύνολο της κυπριακής κοινωνίας και τους δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας μας, ευρύτερα.
Το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμά μας περιλαμβάνει την απλοποίηση των διαδικασιών για αδειοδότηση και λειτουργία των επιχειρήσεων, νέο αναπτυξιακό Νόμο που θα εμπεριέχει μια διαδικασία ταχείας αδειοδότησης των στρατηγικών επενδύσεων, νέο κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο για τον τουρισμό και άλλους ζωτικούς τομείς της οικονομίας.
Είναι σε αυτό το πλαίσιο που προέκυψε και η ανάγκη για την αναδιάρθρωση Τμημάτων του δημοσίου, αλλά και ημικρατικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένης και της αλλαγής ή μεταφοράς ρόλων και αρμοδιοτήτων. Αυτή η, κατά την άποψή μας, σημαντική μεταρρύθμιση, που πιστεύω ότι θα είναι έτοιμη σε νομοτεχνική μάλιστα μορφή για να σταλεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων, σχεδιάζεται και συντονίζεται από την ίδια την Προεδρία αποτελεί σημαντικό μέρος της προσπάθειάς μας για να δημιουργήσουμε το νέο υπόβαθρο της κυπριακής οικονομίας, μιας οικονομίας που βασίζεται στην ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία.
Πρέπει να τονίσω ότι έχουμε λάβει πολύ σοβαρά υπόψη τις διάφορες προτάσεις και εισηγήσεις που κατά καιρούς έχετε υποβάλει.
Ορισμένες μάλιστα από τις αποφάσεις της Κυβέρνησης στηρίζονται στις δικές σας προτάσεις και εισηγήσεις που πολύ έγκαιρα είχατε υποβάλει μαζί με το ΚΕΒΕ, τον Δικηγορικό Σύλλογο και το CIPA .
Όλοι γνωρίζετε ποια ήταν η κατάσταση δύο χρόνια πριν.
Το τραπεζικό σύστημα ήταν υπό κατάρρευση, τα δημόσια οικονομικά εξαντλημένα, με την οικονομία να διολισθαίνει σε μια βαθιά, χωρίς προηγούμενο οικονομική κρίση και την ανεργία να ακολουθεί ανεξέλεγκτη πορεία ανόδου. Και όλα αυτά με τη χώρα να βρίσκεται εκτός αγορών και χωρίς πρόγραμμα στήριξης.
Τα γεγονότα, καθώς και οι συνέπειές τους είναι σε όλους γνωστά. Δεν αποτρέψαμε απλώς τη χρεοκοπία. Σήμερα, είμαστε πολύ πιο μπροστά. Έχουμε αποκαταστήσει τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας μας, καθώς και το τραπεζικό μας σύστημα και έχουμε μια οικονομία που ανακάμπτει.
Μετρούμε πια θετικές, μόνο, αξιολογήσεις των διεθνών δανειστών μας και απολαμβάνουμε συνεχείς αναβαθμίσεις της οικονομίας μας από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης.
Θέλω να τονίσω, όπως πολλές φορές το έχω πει, ότι και βεβαίως υπάρχουν προβλήματα που πρέπει να ξεπεράσουμε, βεβαίως υπάρχουν ευάλωτες ομάδες οι οποίες υποφέρουν, βεβαίως υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ανέργων. Για όλα αυτά, όμως, προϋπόθεση και προαπαιτούμενο ήταν η αποκατάσταση της αξιοπιστίας τόσο του κράτους όσο και του τραπεζικού συστήματος. Με την επιτυχή έξοδο από τα προβλήματα ή από την αναξιοπιστία, στην οποίαν είχαμε οδηγηθεί ως αποτέλεσμα της κρίσης, θέλω να πιστεύω ότι, σταδιακά, έχουμε πετύχει τη σταθεροποίηση της ανεργίας με πτωτικές τάσεις και είμαι βέβαιος ότι θα πετύχουμε να ξεπεράσουμε και τα προβλήματα που αγγίζουν τον άνθρωπο και όχι μόνο τους αριθμούς. Αλλά, βεβαίως, και θα πρέπει να τονίσω ότι, για να ευημερούν οι άνθρωποι προαπαιτούμενο είναι να ευημερούν και οι αριθμοί. Έτσι θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε προσπάθειες με κάθε τρόπο, ώστε σύντομα να μπορεί να μιλούμε και για την επίτευξη του στόχου, που είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων της κοινωνίας των πολιτών.
Σε αυτό το σημείο, θεωρώ πως θα πρέπει να εκφράσω τη συμπαράστασή μας προς το δοκιμαζόμενο ελληνικό λαό και ταυτόχρονα να πω –δεν είναι μια φραστική έκφραση συμπαράστασης ή των αισθημάτων που όλοι τρέφουμε- ότι μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες, με διαβήματα προς τους Ευρωπαίους εταίρους ή στον βαθμό που μπορεί να επηρεάσουμε τις καταστάσεις, προσπαθούμε να συμβάλουμε, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει και η Ελλάδα, η Ελληνική Δημοκρατία, τα προβλήματα που σήμερα έχει ενώπιον της. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ. Θεωρώ ότι αυτό που ήταν καθήκον να πράξουμε το έχουμε πράξει σε όλο του το εύρος και μακάρι να ήμασταν σε θέση εμείς να ήμασταν εκείνοι που αποφασίζουν και εκείνοι που θα έτειναν την ουσιαστική χείρα βοηθείας προς την Ελλάδα.
Από την περσινή συνέλευσή σας μέχρι σήμερα, με συνέπεια, αλλά και ανάλογο πείσμα πολιτευτήκαμε κατά τρόπο που ανατρέψαμε τις πλέον δυσοίωνες προβλέψεις των διεθνών δανειστών μας και, όπως έχω ήδη πει, αποκαταστήσαμε την αξιοπιστία της χώρας μας στο εξωτερικό.
Η Κύπρος παραμένει και θα συνεχίσει να είναι ένας ελκυστικός προορισμός για ξένες επενδύσεις με αρκετά πλεονεκτήματα, όπως η πολύ υψηλού επιπέδου ποιότητα των παρεχομένων επαγγελματικών υπηρεσιών.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ για άλλη μια φορά τον Σύνδεσμο Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου, τον Πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τόσο για τις άοκνες προσπάθειες που καταβάλλουν για την ενίσχυση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών όσο και για την αθόρυβη και ανιδιοτελή προσφορά τους στην κοινωνία και το κράτος, σε σημαντικούς τομείς, χωρίς την οποιαδήποτε χρέωση. Αντίθετα υπάρχει μια ανιδιοτελής προσφορά που εκτιμάται και εκφράζω τις θερμές μου ευχαριστίες. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι το κράτος θα συνεχίσει να προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια προς την κατεύθυνση της περαιτέρω ενίσχυσης του Συνδέσμου σας.
Σας ευχαριστώ και εύχομαι καλή επιτυχία στη Συνέλευσή σας.