25/5/15

Δηλώσεις Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στο Γ’ Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού
στο Γ’ Πρόγραμμα του ΡΙΚ


 Ο Υπουργός Παιδείας και Πολισμού κ. Κώστας Καδής   σε δηλώσεις του σήμερα σε πρωινή εκπομπή του Τρίτου προγράμματος του ΡΙΚ αναφέρεται στο εκπαιδευτικό σύστημα με αφορμή έρευνα που φωτογραφίζει τις απόψεις των γονέων.

Ερώτηση: Δεν ξέρω αν ξανάγιναν τέτοιες έρευνες και έχουμε σύγκριση για να δούμε και αυτή την πτυχή.

Απάντηση: Νομίζω είναι η πρώτη φορά που γίνεται με αυτή την μορφή μια τέτοια έρευνα και θεωρώ ότι   δείχνει ακριβώς πως αντιμετωπίζει η κοινωνία και ο κόσμος ευρύτερα και την κατάσταση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αλλά και τις προσπάθειες που γίνονται για αλλαγές αυτή την περίοδο.

 Ερώτηση: Είναι το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών που έκανε την έρευνα μαζί με την Rai Consultants . Η κυβέρνηση δηλαδή την έκανε.

Απάντηση: Ακριβώς. Βέβαια υπήρχε και μια συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Εμείς θέλαμε να δούμε αν οι πολιτικές που πάμε να εφαρμόσουμε τώρα, οι μεταρρυθμίσεις, βρίσκονται στον σωστό δρόμο και είναι πράγματι αυτά που θέλει η κοινωνία. Και όντως αυτό που αποδείχθηκε μέσα από την έρευνα είναι ότι οι αλλαγές που επιχειρούμε αυτή την περίοδο είναι κάτι που επιζητεί η κοινωνία. Βέβαια, επιζητεί και πολλά άλλα και ήταν πολύ χρήσιμη έρευνα για να μας τα καταδείξει, να μας τα υποδείξει για να πάρουμε τον σφυγμό της κοινωνίας και να προχωρήσουμε στις αλλαγές που πρέπει να κάνουμε.

Ερώτηση: Για να δούμε τα κύρια σημεία αυτής της έρευνας.

Απάντηση: Το κύριο σημείο είναι ότι η κοινωνία ενδιαφέρεται πάρα πολύ για τα θέματα της παιδείας. Στα πλείστα ερωτήματα το ενδιαφέρον του κόσμου ήταν πάρα πολύ υψηλό. Εννέα στα δέκα. Επίσης σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις επιχειρούμενες πολιτικές, το σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, την επιμόρφωση των καθηγητών και την ανάγκη να υιοθετούν πιο ελκυστικές μεθόδους διδασκαλίας, είναι κι αυτός μέσα στις νέες πολιτικές που πάμε να εφαρμόσουμε. Το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το θέμα του περιεχομένου της διδακτέας ύλης με τα αναλυτικά προγράμματα που κι εκεί υπάρχει δρομολογούμενη αλλαγή κι εξέλιξη και βέβαια το θέμα των ωρολογίων προγραμμάτων όπου πολύ μικρό ποσοστό των ερωτηθέντων διατύπωσε την άποψη ότι είναι καλό ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουν σήμερα οι μαθητές τα μαθήματά τους. Σε όλες αυτές τις πολιτικές φάνηκε η δυσαρέσκεια του κόσμου για τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα και φάνηκε η απαίτηση για αλλαγές. Αυτό εμάς μας ικανοποιεί γιατί μας υποδεικνύει το αποτέλεσμα ότι βρισκόμαστε όντως στον σωστό δρόμο, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της κοινωνίας.

 Ερώτηση: Σε αυτή την έρευνα πήραν μέρος πολίτες που είναι γονείς και έχουν παιδιά στο σχολείο μόνο;

Απάντηση: Όχι. Ήταν πέρα των 1000 ατόμων, αν δεν κάνω λάθος από όλο το φάσμα του πληθυσμού.

 Ερώτηση: Είναι ένα στοιχείο η παραπαιδεία και τα φροντιστήρια. Υπήρχαν ερωτήματα και προέκυψαν στοιχεία και είναι ενδιαφέρον ότι στα φροντιστήρια πάνε όχι μόνο παιδιά από το δημόσιο σχολείο αλλά και από το ιδιωτικό σχολείο. Ήταν τελικά μύθος ότι τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων δεν χρειάζονται φροντιστήρια και κάποιοι «σφίγγονταν» να στείλουν τα παιδιά τους στο ιδιωτικό σχολείο   γιατί θεωρούσαν ότι έπαιρναν καλύτερα εφόδια και δεν χρειάζονταν να ταλαιπωρούνται, γονείς και μαθητές, με τα ιδιαίτερα φροντιστήρια.

 Απάντηση: Αυτό αποδεικνύει ότι είναι ένας μύθος τελικά. Βέβαια δεν είναι τόσο όσο στα δημόσια σχολεία, αλλά και στα ιδιωτικά παρατηρείται αυτό το φαινόμενο, αλλά αυτό θεωρώ ότι είναι αποτέλεσμα και του έντονου ανταγωνισμού για εξασφάλιση μιας θέσης στα πανεπιστήμια, εξασφάλιση υψηλότερων επιδόσεων, είναι αποτέλεσμα των συνθηκών της σημερινής εποχής, αλλά καταρρίπτεται ο μύθος ότι στο δημόσιο σχολείο μόνο καταφεύγουν στα φροντιστήρια οι μαθητές μας.
Ερώτηση: Ένας στους τρεις γονείς με παιδιά από έξι μέχρι 18 χρονών   νιώθουν ότι τα παιδιά τους δεν είναι χαρούμενα στο σχολείο.

Απάντηση: αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να μας προβληματίσει πάρα πολύ και πρέπει να βρούμε διεξόδους και τρόπους για να αλλάξει αυτή η εικόνα. Κι αυτοί οι τρόποι έχουν να κάνουν και με το σχολικό περιβάλλον, έχουν να κάνουν όμως και με την ποιότητα των εκπαιδευτικών και του τρόπου με τον οποίον οι εκπαιδευτικοί και διδάσκουν αλλά και επικοινωνούν με τους μαθητές τους. Γι αυτό θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικό να προχωρήσουν αυτές οι πολιτικές και για την επιμόρφωση και για την αξιολόγηση και για τον διορισμό βέβαια των εκπαιδευτικών που πιστεύουμε ότι θα φέρουν μια ανατροπή και σε αυτή την εικόνα. Παράλληλα θα λάβουμε υπόψη μας αυτό το αποτέλεσμα και στη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών που παρακολουθούν οι μαθητές μας.   

Ερώτηση: Πολλά από τα ερωτήματα παραπέμπουν ακριβώς στο ζήτημα της ποιότητας της διδασκαλίας, κι επομένως και της ποιότητας των εκπαιδευτικών. Ένα πολύ υψηλό ποσοστό υποστηρίζει ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι καν δεκτικοί σε αλλαγές, πέρα των άλλων, και οι πολίτες δεν είναι ικανοποιημένοι με τον τρόπο με τον οποίο επιλέγονται μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτικοί και διορίζονται στα σχολεία.

Απάντηση: Αυτό δεν χρειαζόταν   να μας το πει η έρευνα. Είναι αναμενόμενο από τη στιγμή που δεν προσλαμβάνουμε τους εκπαιδευτικούς με ποιοτικά κριτήρια, λογικό να έχουμε αυτό το παράπονο από την κοινωνία.  Για αυτό κι εμείς προχωρούμε και περιμένουμε να τα καταφέρουμε να εισαγάγουμε ένα νέο σύστημα που δεν θα έχουμε ως κριτήριο επιλογής το έτος της κατάθεσης του πτυχίου, αλλά θα έχουμε ως επιλογή την εμπειρία, τη γνώση και τα προσόντα.

Ερώτηση: Πότε θα ετοιμαστεί αυτό το νέο νομοθέτημα, γιατί αυτό πρέπει να πάει στη Βουλή.  

Απάντηση: Είμαστε σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Μένει ένα τελικός κύκλος διαβούλευσης και με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και ελπίζουμε ότι θα πάμε πριν το κλείσιμο της Βουλής για να συζητηθεί αυτό το θέμα και ελπίζουμε εκεί να καταλήξουμε και να περάσει αυτή η νέα πολιτική.
Ερώτηση: Εσείς επιδιώκετε να συζητηθεί και να κλείσει στη Βουλή πριν από το καλοκαίρι και τις καλοκαιρινές διακοπές;

Απάντηση: Ακριβώς. Αυτή είναι η επιδίωξη διότι μετά μπαίνουν κι άλλοι παράγοντες   όταν ανοίξει η Βουλή τον Οκτώβριο και μπαίνουμε σε προεκλογικές διαδικασίες και εκστρατείες. Εκεί όμως είναι που θα κριθούμε όλοι μας, όταν φτάσει στη Βουλή αυτό το νομοσχέδιο και το Υπουργείο, και οι κοινωνικοί φορείς, αλλά κυρίως και τα πολιτικά κόμματα που θα έχουν ενώπιόν τους ένα νομοσχέδιο που θα διαφοροποιεί αυτή την, κατά γενική ομολογία, αναχρονιστική κατάσταση και θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους όλοι και να προχωρήσουμε πάρα κάτω.

Ερωτήσεις: Αφού καταλήξει η Πολιτεία στο νέο σύστημα διορισμού θα πρέπει να δει κι άλλα πράγματα γιατί αυτό μόνο δεν αρκεί. Αν δεν επιμορφώσεις κατάλληλα τον εκπαιδευτικό κι αν δεν έχεις ένα σύστημα σωστής αξιολόγησης τότε δεν κάνεις κάτι.

Απάντηση: Συμφωνώ απόλυτα. Για αυτό βάλαμε παράλληλα εμείς αυτές τις πολιτικές. Να πούμε ότι στο θέμα της επιμόρφωσης οι διαβουλεύσεις είναι σε πάρα πολύ προχωρημένο στάδιο και ευελπιστούμε ότι κι αυτό το θέμα θα λήξει μέχρι το καλοκαίρι. Βάζουμε ένα νέο πλαίσιο όπου η επιμόρφωση χαρακτηρίζεται από τρία στοιχεία, την καθολικότητα, την συστηματικότητα, και την στόχευση. Όλοι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να επιμορφώνονται συστηματικά σε τακτά χρονικά διαστήματα με βάση και τις προσωπικές τους ανάγκες, αλλά και τις ανάγκες της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετούν. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά της νέας πολιτικής. Δεν υπήρχε μέχρι σήμερα, συγκεκριμένη πολιτική, συγκεκριμένο πλαίσιο για τα θέματα της επιμόρφωσης και πάμε να βάλουμε τάξη σε αυτό το θέμα. Είναι και το θέμα της αξιολόγησης κι εκεί ξεκίνησαν οι συζητήσεις και εκεί θα έλεγα ότι χρειάζεται περισσότερη δουλειά. Δεν βλέπω να ολοκληρώνεται η συζήτηση μέχρι το καλοκαίρι, θα επεκταθεί και πάρα πέρα, όμως κάποιες αποφάσεις που θα αποτελούν μέρος του νέου συστήματος μπορούν να ληφθούν και πιο νωρίς.

 Ερώτηση: Μπορεί κάποιος να περάσει τις εξετάσεις αλλά να μην είναι κατάλληλος και να μην κάνει για δάσκαλος.

Απάντηση: Αυτό αντιμετωπίζεται γιατί δεν δίνεις μόνιμο διορισμό μόλις κάποιος περάσει τις εξετάσεις. Είναι μια διετής δοκιμασία, με αξιολόγηση σε συστηματική βάση και θα πρέπει κάποιος μέσα στα δυο αυτά χρονιά να αποδείξει ότι είναι καλός δάσκαλος πριν του δοθεί μόνιμος διορισμός.           

Ερώτηση:  Θα συνδέσετε την αξιολόγηση με τις κλίμακες, τη μισθοδοσία και την ανέλιξη ή αυτό είναι κάτι που θα γίνει οριζόντια σε όλο το δημόσιο;

Απάντηση: Αυτό δεν αφορά μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν είναι μέσα στις προθέσεις μας να κάνουμε κάτι που θα αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς.

Ερώτηση: Υπάρχουν αντιδράσεις. Για παράδειγμα οι δάσκαλοι θέλουν να κατοχυρωθούν όλοι και μετά να γίνουν οι αλλαγές.

Απάντηση: Είναι η πάγια θέση των δασκάλων, νομίζω και στις συζητήσεις που κάναμε φάνηκε ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να γίνει αυτή τη στιγμή. Είναι αδύνατο και από νομικής άποψης. Δεν μπορεί κάποιος δηλαδή να απομονώσει τους συμβασιούχους, μη μόνιμους εκπαιδευτικούς και να πει ότι εγώ θα παίρνω μόνο από αυτούς μέχρι να τελειώσουν. Δεν γίνεται αυτό νομικά. Άρα είτε θα αποδεχθούμε ότι θα γίνει ένας μεγάλος αριθμός τώρα και θα αλλάξει το σύστημα και οι επόμενοι θα διεκδικήσουν κανονικά, έχοντας και την εμπειρία, με αυξημένες πιθανότητες μια θέση, είτε δεν θα το αλλάξουμε ποτέ το σύστημα. Ήρθαν και κάποιες προτάσεις από την ΠΟΕΔ οι οποίες παραπέμπουν σε αλλαγές του συστήματος το 2030. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Θα πρέπει να προχωρήσουμε. Όπως είδατε το περιμένει και η κοινωνία και το θέλουν οι γονείς εδώ και χρόνια. Πρέπει επιτέλους να ληφθούν κάποιες αποφάσεις πάνω σε αυτό το θέμα.

Ερώτηση:  Αντιδράσεις υπήρχαν και για την εφαρμογή του νέου ωρολογίου προγράμματος και είδε το φως της δημοσιότητας και μια αυστηρή εγκύκλιος προς τους εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης που ήταν και λίγο απειλητική.
Απάντηση: Αυτό που είπαμε με την εγκύκλιο ήταν το αυτονόητο. Ότι αν θέλεις να πάρεις μέτρα θα πρέπει να δεχθείς τις συνέπειες που προβλέπει και η   νομοθεσία. Δεν είπαμε κάτι άσχετο, είπαμε πως θα εφαρμοστεί η νομοθεσία που προβλέπεται σε ανάλογες περιπτώσεις. Είναι το αυτονόητο.
Ερώτηση:  Τώρα λένε [οι εκπαιδευτικοί Μέσης] πως δεν θα κάνουν γιορτές ούτε θα δώσουν βαθμολογίες.

Απάντηση: Ελπίζουμε ότι θα επικρατήσουν σοφότερες και πιο ώριμες σκέψεις.

Ερώτηση: Λέτε ότι δεν έχουν δικαίωμα για τέτοιου είδους μέτρα;

Απάντηση: Αν κάνουν απεργίες θα έχουν τις συνέπειες που έχει μια απεργία.   Δηλαδή δεν θα πληρώνονται τις μέρες που απεργούν. Αν πάρουν όμως άλλα μέτρα τα οποία ουσιαστικά αποτελούν άρνηση εκτέλεσης των καθηκόντων που τους ανατίθενται από την αρμόδια Αρχή, υπάρχει τότε μια νομοθεσία η οποία προβλέπει τι γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις. Αυτό είπαμε και με την εγκύκλιο. Αλλά εμείς δεν θέλουμε να φτάσουμε σε ακραίες καταστάσεις.   Θέλουμε και τώρα μέσα από διάλογο να βρούμε κάποιες λύσεις και ελπίζω πως θα επικρατήσουν στο τέλος ωριμότερες πρακτικές.

---------