8/5/15

Η ΟΕΛΜΕΚ αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των απαιτήσεων των μαθητών και της σύγχρονης κοινωνίας της Κύπρου

Η ΟΕΛΜΕΚ αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των απαιτήσεων των μαθητών
και της σύγχρονης κοινωνίας της Κύπρου

 
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (YΠΠ) εκφράζει την απογοήτευσή του για το περιεχόμενο, το ύφος, το ήθος και το επίπεδο της ανακοίνωσης Τύπου που εξέδωσε χθες η Οργάνωση Ελλήνων Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου (ΟΛΜΕΚ), ως απάντηση στην ανακοίνωση για εφαρμογή του Νέου Ωρολογίου Προγράμματος Μέσης Εκπαίδευσης από την επόμενη σχολική χρονιά (2015-16). Το Υπουργείο θεωρεί απαράδεκτη την ισοπεδωτική στάση της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία, πέραν της ανευθυνότητας, καταδεικνύει την αδυναμία της Οργάνωσης να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, των προκλήσεων της σύγχρονης κοινωνίας καθώς και των αναγκών των νέων μας.

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις των μαθητών, των γονιών, και της κοινωνίας γενικότερα, έλαβε την απόφαση να προβεί χωρίς άλλη χρονοτριβή στις αλλαγές εκείνες που θα διαμορφώσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα αντάξιο των υψηλών δυνατοτήτων και των προσδοκιών τους. Προς τον σκοπό αυτό τέθηκε ως βασική προτεραιότητα η αλλαγή του Ωρολογίου Προγράμματος της Μέσης Εκπαίδευσης, και ειδικότερα ο εκσυγχρονισμός του θεσμού του Ενιαίου Λυκείου, που για χρόνια λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη των νέων μας. Στόχος μας είναι οι αλλαγές να εφαρμοστούν από την ερχόμενη σχολική χρονιά, ώστε να μην εγκλωβιστούν κι άλλοι μαθητές σε ένα αναποτελεσματικό σύστημα που παρέχει υποβαθμισμένα απολυτήρια.

Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στηρίχθηκε σε πολυσέλιδη τεκμηριωμένη έκθεση που ετοίμασε ειδική επιστημονική Επιτροπή, στην οποία έλαβαν μέρος Πανεπιστημιακοί, έμπειροι τεχνοκράτες, μάχιμοι εκπαιδευτικοί, αλλά και εκπρόσωποι εκπαιδευτικών οργανώσεων, συμπεριλαμβανομένης και της ΟΕΛΜΕΚ. Η Επιτροπή εργάστηκε για πέντε σχεδόν μήνες, και παρέδωσε την πρότασή της στον Υπουργό στις 20 Μαρτίου 2015.  

Έκτοτε ξεκίνησε διάλογος του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού με την ΟΕΛΜΕΚ επί της πρότασης, αρχικά άτυπος και στη συνέχεια με οργανωμένες πολύωρες συναντήσεις (στις 22, 27 και 29 Απριλίου και στις 5 Μαΐου). Ενδεικτική είναι η παραδοχή των εκπροσώπων της ΟΕΛΜΕΚ κατά τις τελευταίες συναντήσεις με τον Υπουργό, ότι είναι η πρώτη φορά που Υπουργός συζητά ένα θέμα κατά τρόπο εκτενή και συστηματικό με την Οργάνωση. Συνεπώς, η τελική πρόταση του ΥΠΠ για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όχι μόνο δεν είναι ξένη προς την ΟΕΛΜΕΚ, αλλά, αντίθετα, ενσωματώνει προτάσεις και εισηγήσεις της Οργάνωσης, που κατατέθηκαν όλη αυτή την περίοδο. Συγκεκριμένα, περιελήφθησαν στην πρόταση πέραν των 10 θέσεων της ΟΕΛΜΕΚ – που, όμως, δεν διαφοροποιούσαν τη φιλοσοφία της πρότασης – συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των ωρών διδασκαλίας στο Γυμνάσιο, της ενοποίησης δύο Κατευθύνσεων επιλογής μαθημάτων στο Λύκειο, της δημιουργίας της Κατεύθυνσης Καλών Τεχνών, και της μείωσης του αριθμού των υποχρεωτικών μαθημάτων (από τρία σε δύο) σε τρεις από τις έξι Κατευθύνσεις.

Παράλληλα, η πρόταση του ΥΠΠ συζητήθηκε, με απόλυτα διαφανείς και δημοκρατικές διαδικασίες, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ενώ παρουσιάστηκε και στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, στο οποίο, εκτός από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, συμμετέχουν εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων, μαθητών, φοιτητών, οργανωμένων γονέων και Πανεπιστημίων.

Σε αντίθεση με τον υπεύθυνο και δομημένο χειρισμό του θέματος από το Υπουργείο, η ΟΕΛΜΕΚ παρουσίασε ανακολουθία και ασυνέπεια, τόσο ως προς τη στάση της όσο και ως προς τις συγκεκριμένες προτάσεις που υπέβαλε. Μέσα σε διάστημα 10 ημερών η ΟΕΛΜΕΚ παρουσίασε τρεις διαφορετικές μεταξύ τους προτάσεις, με διαφορετική φιλοσοφία και παιδαγωγικές αρχές, και χωρίς καθόλου επιστημονική τεκμηρίωση. Αναφέρεται ότι, ενώ στη συνάντηση της 29 ης Απριλίου, στην οποία ο ΥΠΠ παρουσίασε στην Οργάνωση την πρόταση που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, ο ΥΠΠ έκανε δεκτές συγκεκριμένες εισηγήσεις της Οργάνωσης επί της πρότασης αυτής, στην επόμενη συνάντηση (5 Μαΐου) η ΟΕΛΜΕΚ, αντί να παρουσιάσει τις τελικές της εισηγήσεις, έφερε νέα δική της πρόταση, και απαιτούσε να γίνει αυτή δεκτή από τον Υπουργό!
Η χθεσινή ανακοίνωση της ΟΕΛΜΕΚ, στην προσπάθειά της να ενσπείρει στους κόλπους των καθηγητών και της κοινωνίας αμφισβήτηση για το πρόσωπο του Υπουργού και την υπευθυνότητα με την οποία το ΥΠΠ χειρίζεται τα ζητήματα της Παιδείας, παραβλέπει όλα τα πιο πάνω και κατηγορεί το ΥΠΠ για μονομέρεια και ετσιθελισμό. Παράλληλα, παραπληροφορεί για συγκεκριμένα θέματα. Αρκεί μόνο να αναφερθεί ότι κατηγορεί το ΥΠΠ ότι η εξειδίκευση των μαθητών στην Α Λυκείου είναι πρώιμη, ενώ αυτή όχι μόνο είχε γίνει αποδεκτή από όλες τις προτάσεις της ΟΕΛΜΕΚ, αλλά αποτελούσε και θέση της ίδιας της Οργάνωσης.
     
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού είναι αποφασισμένο να εφαρμόσει το Νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, το οποίο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 28 Απριλίου 2015, και δεν πρόκειται να εγκλωβιστεί στον αδιέξοδο διάλογο που επιδιώκει η ευκαιριακή πλειοψηφία της ΟΕΛΜΕΚ, που ανέτρεψε άρδην τις προηγούμενές της αποφάσεις. Είμαστε σίγουροι ότι, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών – τόσο των καθηγητών όσο και των διευθύνσεων των σχολείων – καθώς και η κοινωνία γενικότερα, αντιλαμβάνονται την ανάγκη μεταρρυθμίσεων και θα συμπαρασταθούν στο εγχείρημα του Υπουργείου για ένα νέο εκσυγχρονισμένο ωρολόγιο πρόγραμμα. Οι μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητες, προκειμένου να βελτιωθεί το δημόσιο σχολείο και να πετύχουμε τις καλύτερες συνθήκες για την εκπαίδευση των παιδιών μας και για το καλό της κοινωνίας και του τόπου μας.