O
Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας
Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου, συμμετείχε
στις εργασίες της δεύτερης ημέρας του
Συμβουλίου Υπουργών Δικαιοσύνης και
Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε σήμερα
στο Λουξεμβούργο.
Στo
πλαίσιο των εργασιών του Συμβουλίου
συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, η Πρόταση
Κανονισμού για τις διαδικασίες
αφερεγγυότητας, η Πρόταση Οδηγίας για
τις δικονομικές
εγγυήσεις παιδιών που είναι ύποπτοι ή
κατηγορούμενοι στο πλαίσιο ποινικών
διαδικασιών, η Πρόταση Κανονισμού για
τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
και η Πρόταση Κανονισμού για την προστασία
των προσωπικών δεδομένων.
Στη
διάρκεια συζήτησης για την Πρόταση
Κανονισμού για τις διαδικασίες
αφερεγγυότητας, ο Υπουργός Δικαιοσύνης,
αναγνωρίζοντας την ανάγκη παροχής
δεύτερης ευκαιρίας σε βιώσιμες
επιχειρήσεις και επιχειρηματίες που
έχουν περιπέσει σε οικονομικές δυσκολίες
τόσο σε εθνικό όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο,
υποστήριξε την Πρόταση Κανονισμού για
αναθεώρηση των διαδικασιών αφερεγγυότητας,
οι οποίες ευνοούν τη διάσωση οικονομικά
βιώσιμων οφειλετών, εταιρειών ή φυσικών
προσώπων. Η δεύτερη ευκαιρία θα επιτρέψει
σε επιχειρήσεις, που σήμερα κινδυνεύουν
να οδηγηθούν σε διαδικασίες πτώχευσης,
αντί να διαλυθούν, να επιδιώξουν την
αναδιάρθρωση του χρέους και την εξυγίανσή
τους, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν την
επιχειρηματική δραστηριότητά τους υπό
νέα δεδομένα και κανόνες λειτουργίας,
υπογράμμισε ο κ. Νικολάου. Τόνισε,
παράλληλα, ότι η Πρόταση Κανονισμού
διανοίγει νέες προοπτικές για τη στήριξη
των επιχειρήσεων σε μία περίοδο έντονης
οικονομικής ύφεσης, τόσο σε ευρωπαϊκό
όσο και εθνικό επίπεδο.
Ο
Υπουργός Δικαιοσύνης υποστήριξε, στη
συνέχεια, τη δημιουργία
μητρώων αφερεγγυότητας και τη διασύνδεσή
τους μέσω της πύλης της ευρωπαϊκής
ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-Justice),
επισημαίνοντας ότι τα εν λόγω μητρώα
θα ενισχύσουν τη διαφάνεια, την ασφάλεια
και την εμπιστοσύνη, ενώ παράλληλα θα
διευκολύνουν τους αλλοδαπούς πιστωτές
στις περιπτώσεις αφερεγγυότητας των
οφειλετών τους.
Οι
Υπουργοί συμφώνησαν, επίσης, επί του
κειμένου Πρότασης Οδηγίας η οποία
παρέχει αυξημένα δικαιώματα σε παιδιά
κάτω των δεκαοκτώ ετών όταν αυτά είναι
ύποπτα ή κατηγορούμενα, έτσι ώστε να
είναι σε θέση να παρακολουθήσουν καλύτερα
τη διαδικασία και να ασκήσουν πλήρως
το δικαίωμά τους για δίκαιη δίκη.
Αναγνωρίζοντας
ότι τα παιδιά αποτελούν ευάλωτο μέρος
του πληθυσμού οι Υπουργοί συμφώνησαν
ότι θα πρέπει να τυγχάνουν μεταχείρισης
αναλόγως της ηλικίας τους, της ωριμότητάς
τους και του επιπέδου κατανόησής τους.
Για αυτό τον λόγο, η Οδηγία επιβάλλει
την ατομική αξιολόγηση με βάση τις
ανάγκες και ιδιαιτερότητες του κάθε
παιδιού, λαμβάνοντας υπόψη την προστασία,
την εκπαίδευση,
το οικογενειακό και κοινωνικό τους
περιβάλλον. Επιπρόσθετα, η Οδηγία
κατοχυρώνει τον σεβασμό προς την ιδιωτική
τους ζωή με τη διεξαγωγή δίκης κεκλεισμένων
των θυρών, την πρόσβαση σε δικηγόρο, την
διεξαγωγή των ανακρίσεων με οπτικοακουστικά
μέσα και την ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων
αυτών. Σύμφωνα, επίσης, με την Οδηγία η
δυνατότητα κράτησης των παιδιών
περιορίζεται κατά τρόπο ώστε αυτή να
μπορεί να επιβληθεί μόνο ως έσχατο
μέτρο, για τη λιγότερη χρονική περίοδο,
και με τακτική αναθεώρηση της επιβολής
του μέτρου από το Δικαστήριο.
Σε
παρέμβασή του, ο κ. Νικολάου υποστήριξε
το διαμορφωμένο κείμενο της Οδηγίας,
επισημαίνοντας ότι η ενίσχυση των
δικαιωμάτων των παιδιών στο πλαίσιο
της ποινικής διαδικασίας, και ειδικότερα
η υιοθέτηση εναλλακτικών παιδαγωγικών
μέτρων αντί της κράτησης,
θα βοηθήσει στην κοινωνική τους επανένταξη
και θα μειώσει τις πιθανότητες εμπλοκής
τους σε νέες πράξεις παραβατικής
συμπεριφοράς.
Στο
πλαίσιο των εργασιών του Συμβουλίου
επιτεύχθηκε, επίσης, σημαντική πρόοδος
στην προώθηση της Πρότασης Κανονισμού
για τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
η οποία θα διασφαλίζει την αποτελεσματική
δίωξη προσώπων που διαπράττουν αδικήματα
κατά των οικονομικών συμφερόντων της
ΕΕ και συνεπακόλουθα των κρατών μελών.
Η πολυπλοκότητα των αδικημάτων αυτών,
οι διασυνοριακές επιπτώσεις και τα
συμφέροντα που επηρεάζονται από τη
δίωξη τους, καθώς και η πολλαπλότητα
των εφαρμοζομένων εθνικών δικαίων και
η συνδρομή ενεργειών από διάφορα κράτη
μέλη είναι από τα βασικότερα προβλήματα
που καλείται να επιλύσει ο θεσμός της
Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Η Πρόταση
Κανονισμού προβλέπει τη στενή συνεργασία
των εθνικών αρχών με την υπό σύσταση
Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έτσι ώστε οι
δράστες να οδηγούνται ενώπιον της
δικαιοσύνης σε κάθε περίπτωση, είτε από
τις εθνικές αρχές είτε απευθείας από
την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.
Τέλος,
τους ‘28’ απασχόλησε το νέο θεσμικό
πλαίσιο για την Προστασία των Προσωπικών
Δεδομένων. Το Συμβούλιο συμφώνησε στην
αναγκαιότητα για επιβολή προστατευτικών
μέτρων για τον πολίτη και ασφαλιστικών
δικλίδων στη διαδικασία διαβίβασης
προσωπικών δεδομένων σε τρίτες χώρες
ή διεθνείς οργανισμούς. Υποστηρίζοντας
την διαδικασία αυτή, ο Υπουργός
Δικαιοσύνης, σε παρέμβασή του, επεσήμανε
την ανάγκη προστασίας των προσωπικών
δεδομένων των πολιτών τα οποία
παραβιάζονται κυρίως μέσω του διαδικτύου.
Παράλληλα, τόνισε ότι με την επιβολή
των αναγκαίων μέτρων και διαδικασιών
θα προστατευτεί από την μια το υποκείμενο
των δεδομένων και από την άλλη θα μειωθεί
το διοικητικό βάρος για τις επιχειρήσεις,
απαλλάσσοντας τες από αχρείαστες
διαδικασίες. Στο πλαίσιο της συζήτησης,
ο κ. Νικολάου εξήρε τη σημασία της
λειτουργίας του μηχανισμού ενιαίας
θυρίδας, υπογραμμίζοντας ότι με την
εφαρμογή του, δίδεται η δυνατότητα
άμεσης πρόσβασης των πολιτών στη
δικαιοσύνη, δηλαδή κάθε πολίτης θα έχει
την δυνατότητα πρόσβασης στην εθνική
εποπτική αρχή για άρση και αποκατάσταση
της προσβολής προσωπικών δεδομένων.
Παράλληλα, είπε, ο Μηχανισμός Ενιαίας
Θυρίδας θα ενδυναμώσει τη σχέση του
πολίτη με τους κανόνες λειτουργίας της
εσωτερικής αγοράς.
_______________