13/6/14

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστα Καδή

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστα Καδή
στη δημοσιογραφική διάσκεψη για παρουσίαση του
«Κώδικα Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού»
και του «Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών»


Με ιδιαίτερη ικανοποίηση χαιρετίζω τη σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη, η οποία στοχεύει στην παρουσίαση του «Κώδικα Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού» και του «Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών». Ο Κώδικας και ο Οδηγός αποτελούν έγγραφα πολιτικής του Υπουργείου που στοχεύουν στην πρόληψη, αναγνώριση, διαχείριση και αντιμετώπιση ρατσιστικών περιστατικών στα σχολεία Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Κύπρο.

Το σχολικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από πολλαπλές μορφές ετερότητας, ως προς την εθνικότητα, την εμφάνιση, την κοινότητα, το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό κτλ. Είναι σημαντικό να διασφαλίζεται για όλους τους μαθητές και μαθήτριες ένα περιβάλλον ασφάλειας, ανεκτικότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας, μη διάκρισης και ισότητας, στο οποίο να μπορούν να απολαμβάνουν στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που τους προσφέρονται.

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, στο πλαίσιο των μέτρων πρόληψης και καταπολέμησης των διακρίσεων, και συστηματοποιώντας ήδη υπάρχουσες πολιτικές και πρακτικές για προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού, προέβη στην ετοιμασία «Κώδικα Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού» και «Οδηγού διαχείρισης και καταγραφής ρατσιστικών περιστατικών». Σκοπός τους είναι η αναγνώριση οποιωνδήποτε λόγων, πράξεων και διαδικασιών οδηγούν σε αρνητικές διακρίσεις σε βάρος συγκεκριμένων ατόμων με βάση τη διαφορετικότητά τους, και η ανάληψη ενεργού δράσης για πρόληψη και αντιμετώπισή τους, καθώς και για ανάπτυξη αντιρατσιστικής κουλτούρας. Με αυτή την προοπτική, αναμένεται να αποτελέσουν ένα χρήσιμο υποστηρικτικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων μας.

Οποιαδήποτε εκδήλωση ρατσιστικής συμπεριφοράς πρέπει να εντοπίζεται, να αναγνωρίζεται και να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και αποφασιστικά. Σε αντίθετη περίπτωση, πληγώνονται τα θύματα, όχι μόνο ως άτομα, αλλά και ως μέλη της ομάδας στην οποία ανήκουν, ενώ επέρχονται σοβαρές επιπτώσεις και σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα. Για τον σκοπό αυτό, τα σχολεία οφείλουν να αναφέρουν οποιαδήποτε τέτοια περιστατικά σημειώνονται σε αυτά. Αυτό, όχι μόνο δεν αποτελεί ένδειξη αδυναμίας τους, αλλά, αντίθετα, δηλώνει έμπρακτα την αποφασιστικότητά τους για προστασία της σχολικής κοινότητας και των δικαιωμάτων των μελών της. Εξάλλου, ο χειρισμός των ρατσιστικών περιστατικών γίνεται πρωτίστως με παιδαγωγικούς όρους και αποσκοπεί στην αλλαγή συμπεριφορών, χωρίς αυτόματη προσφυγή σε τιμωρητικά μέτρα. Όπου χρειάζεται, παρέχεται η κατάλληλη στήριξη και προστασία προς όλους τους εμπλεκομένους.

Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω τον επικεφαλής της Αρχής κατά των Διακρίσεων στο Γραφείο Επιτρόπου Διοικήσεως, κο Άριστο Τσιάρτα, καθώς και τους συνεργάτες του, για τη στενή συνεργασία τους με τους συγγραφείς του Κώδικα και του Οδηγού.

Η προώθηση και εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών που στοχεύουν στην αντιμετώπιση προβλημάτων της κοινωνίας των πολιτών, είναι και πρέπει να αποτελεί κοινό μας όραμα. Η δημιουργία ενός απαλλαγμένου από τον ρατσισμό σχολικού περιβάλλοντος συμβάλλει ουσιαστικά προς την κατεύθυνση αυτή.

______________