18/6/13

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας κ. Κ. Κενεβέζου στη βράβευση του Στ΄ Παγκύπριου Διαγωνισμού Μαθητικών Εφημερίδων 18/06/2013

Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχθηκα την πρόσκληση να παρευρεθώ και να απευθύνω χαιρετισμό στην τελετή βράβευσης των μαθητικών εφημερίδων των σχολείων που έλαβαν μέρος στον παγκύπριο διαγωνισμό.

Ο διαγωνισμός αυτός διεξάγεται για έκτη χρονιά από την εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και φέτος σε συνεργασία και με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο το οποίο αθλοθετεί τον διαγωνισμό. Αξίζει να σημειωθεί πως παρά την οικονομική κρίση, στον διαγωνισμό φέτος συμμετέχουν 27 σχολεία, Γυμνάσια, Λύκεια, Εσπερινά και Τεχνικές Σχολές.

Διαβάζοντας τις μαθητικές εφημερίδες εντυπωσιάστηκα από τον πλούτο και την ποικιλία των θεμάτων τους. Θέματα εμπνευσμένα από το περιβάλλον των μαθητών, τον σχολικό χώρο, την τοπική τους κοινότητα, όλη την Κύπρο, την Ευρώπη και όλο τον κόσμο. Θέματα σχολικά, όπως είναι οι σχολικές εκδηλώσεις, οι διακρίσεις των σχολείων, οι συμμετοχές σε ευρωπαϊκά και παγκόσμια προγράμματα, θέματα εμπνευσμένα από τη ζωή στην τάξη, δοσμένα άλλα με σοβαρότητα και άλλα με χιούμορ. Θέματα παιδείας (π.χ. η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και η σχολική αποτυχία), θέματα κοινωνικά (η ανεργία, ο ρατσισμός, η ξενοφοβία), θέματα οικονομικά, όπως είναι η οικονομική κρίση. Η ευαισθησία των μαθητών μας αγγίζει και θέματα ιατρικής, οικολογίας, διατροφής, αθλητισμού, πολιτιστικών δράσεων (κινηματογράφος, κριτική βιβλίου, εικαστικές τέχνες, μουσική). Άρθρα, έρευνες, συνεντεύξεις, σχόλια, φωτογραφίες, γελοιογραφίες, αποτυπώνουν τη σκέψη των μαθητών σε σωστό νεοελληνικό λόγο, αποπνέουν τη ζωντάνια, τη δροσιά και τη φρεσκάδα της νιότης. Καταδεικνύουν επίσης την ωριμότητα, την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία, την παρατηρητικότητα, την οργάνωση και τον προγραμματισμό, την ομαδικότητα, τη συνεργασία και την υπευθυνότητα των μαθητών, χαρακτηριστικά του «ενεργού μαθητή» που θα δώσει τη θέση του στον «ενεργό πολίτη» του 21ου αιώνα, τον οποίο η εκπαίδευση της Κύπρου αποσκοπεί να πλάσει.

Συγχαίρω λοιπόν όλα τα σχολεία που έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό, τους μαθητές και τις μαθήτριες που εργάστηκαν με ζήλο, τους εκπαιδευτικούς τους που τους καθοδήγησαν και τους βοήθησαν να κατανοήσουν τη σημασία και το δημοκρατικό δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης. Καλωσορίζω, επίσης, με πολλή χαρά τα σχολεία που λαμβάνουν μέρος σε αυτό τον διαγωνισμό για πρώτη φορά. Επιθυμία και ευχή μας είναι όχι μόνο να συνεχιστεί αυτός ο διαγωνισμός (κάτι που είναι βέβαιο), αλλά όλο και περισσότερα σχολεία να συμμετέχουν, όλο και περισσότεροι μαθητές να αποκτούν τα οφέλη που έχει μια τέτοια συμμετοχή, όπως καλλιέργεια του λόγου, ελεύθερη έκφραση, ανάπτυξη αυτοπεποίθησης, άμιλλα.

Συγχαίρω ιδιαίτερα τα βραβευθέντα σχολεία. Οι κόποι τους αμείφθηκαν. Ωστόσο, όπως προηγουμένως λέχθηκε, το βραβείο δεν είναι αυτοσκοπός, σημασία έχει ο δρόμος, το ταξίδι του Καβάφη, με τις δυσκολίες, τα ανεβοκατεβάσματα, αλλά και τις χαρές. Ένας δρόμος που οδηγεί στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας. Η κάθε εφημερίδα είναι το δημιούργημα, το απόκτημα, η ευόδωση της προσπάθειας, το αριστείο.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω την εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» για την πρωτοβουλία να καθιερώσει αυτό τον θεσμό, καθώς επίσης και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο που χορηγεί τα βραβεία.