ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
1. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
απένειμε στην Πρέσβειρα της Σλοβακίας το παράσημο του Μεγαλόσταυρου του
Τάγματος Αξίας της Κυπριακής Δημοκρατίας – 6.2.13
Σε
ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε σήμερα, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο Πρόεδρος της
Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας απένειμε στην Πρέσβειρα της Σλοβακίας στην
Κύπρο κα Anna Tureničova το παράσημο του Μεγαλόσταυρου του Τάγματος Αξίας
της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Μιλώντας
κατά την τελετή, στην παρουσία Υπουργών, αρχηγών Διπλωματικών Αποστολών στην
Κύπρο, εκπροσώπων του Προέδρου της Βουλής και κοινοβουλευτικών κομμάτων, αρχηγών
ή εκπροσώπων τουρκοκυπριακών κομμάτων, αξιωματούχων της UNFICYP
και άλλων επισήμων, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε:
«Με
αυτή τη σεμνή τελετή η Πολιτεία και εγώ προσωπικά τιμούμε, με την απονομή του
παράσημου του Μεγαλόσταυρου του Τάγματος Αξίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, την
δρα Anna Tureničova, Πρέσβειρα της Σλοβακίας στην Κύπρο.
Αγαπητή
Anna,
Το
παράσημο που σας απονέμουμε σήμερα αποτελεί μια από τις κορυφαίες τιμητικές
διακρίσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας. Έχει απονεμηθεί σε εκλεκτούς φίλους της Κύπρου που
διακρίθηκαν διαχρονικά για τη στήριξη και τη φιλία που προσέφεραν στον πολύπαθο
τόπο μας και στον λαό μας.
Οι
σχέσεις συνεργασίας και φιλίας με τη Σλοβακία και τον λαό της πάνε πολλά χρόνια
πίσω. Δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις συναντήσεις που είχα ως νέος Γενικός
Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ με τον τότε Πρέσβη της
Τσεχοσλοβακίας αείμνηστο Emil Keblúšek, τέλη του 1988 -
αρχές του 1989. Είχαμε τότε συναντηθεί για να συζητήσουμε το Κυπριακό. Κατά τις
συναντήσεις μας προέκυψε το θέμα των επαφών των πολιτικών ηγετών των δύο
κοινοτήτων. Ο Emil Keblúšek προσφέρθηκε να
μεσολαβήσει για να γίνει μια συνάντηση των πολιτικών ηγετών των δύο κοινοτήτων
στην Πράγα. Έτσι μετά από πρόσκληση του Κομμουνιστικού Κόμματος και της
επίσημης τσεχοσλοβακικής πλευράς, αντιπρόσωποι των ελληνοκυπριακών και
τουρκοκυπριακών κομμάτων μετέβησαν στην Πράγα, όπου πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες
εκείνες συναντήσεις από τις 11 ως τις 16 Μαΐου 1989. Πρέπει να πω ότι εκείνες
οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν σε πολύ
φιλική ατμόσφαιρα. ‘Εσπασε
ο πάγος’.
Για την ιστορία αναφέρω ότι στις πρώτες αυτές επαφές συμμετείχαν από
ελληνοκυπριακής πλευράς ο τότε Πρόεδρος του ΔΗΣΥ κ. Γλαύκος Κληρίδης ο
υποφαινόμενος ως Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ, ο
αείμνηστος Τάσσος Παπαδόπουλος από πλευράς του Εκτελεστικού Γραφείου του ΔΗΚΟ, ο
τότε Πρόεδρος της ΕΔΕΚ κ. Βάσος
Λυσσαρίδης και ο Νίκος Ρολάνδης ως Πρόεδρος των Φιλελευθέρων.
Από πλευράς των Τουρκοκυπρίων ο αείμνηστος Οζκέρ Οζκιούρ ως Πρόεδρος του
Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος, ο Μουσταφά Ακιντζί ως Πρόεδρος του
Κόμματος Κοινοτικής Απελευθέρωσης και ο Ισμέτ Κοσάκ ως Πρόεδρος του Λαϊκού
Δημοκρατικού Κόμματος.
Μετά
την πρώτη συνάντηση στην Πράγα πραγματοποιήθηκαν δεκάδες άλλες συναντήσεις στην
Κύπρο, στο Λήδρα Πάλας και διοργανώθηκαν αρκετές κοινές εκδηλώσεις
Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων τόσο σε επίπεδο πολιτικών κομμάτων όσο και σε
επίπεδο μη κυβερνητικών οργανώσεων. Στο μεταξύ έγιναν αλλαγές στον πολιτικό
χάρτη. Κάποια κόμματα έφυγαν, κάποια νέα κόμματα εμφανίστηκαν και έχει
διευρυνθεί η συμμετοχή πολιτικών κομμάτων και ηγετών και από τις δύο κοινότητες
στις πολλές συναντήσεις οι οποίες διοργανώθηκαν στο μεταξύ.
Οι
φιλικές σχέσεις και η συνεργασία με τη Σλοβακία έχει από τότε συνεχιστεί και
αναβαθμιστεί, έχοντας πάντα ως σύνδεσμο εδώ στην Κύπρο τον εκάστοτε Πρέσβη της
Σλοβακίας. Γιατί
αναφερόμαστε στη Σλοβακία και τους Πρέσβεις της χώρας; Αυτά συνέβησαν μετά το ‘βελούδινο
διαζύγιο’ μεταξύ Τσεχίας και Σλοβακίας.
Σε
αυτό το πλαίσιο η Anna Tureničova έχει εργαστεί αρκετά χρόνια πολύ σκληρά για την
αναβάθμιση των σχέσεων των δύο χωρών. Η προσφορά της Anna Tureničova έχει διαφανεί μέσα από τις πολλές εκδηλώσεις οι
οποίες έχουν διοργανωθεί με σύνδεσμο την ίδια. Σημειώνω επίσης ότι
από το 2001 υπηρετεί στην Κύπρο απόσπασμα της Σλοβακίας στα πλαίσια της UNFICYP για το οποίο είμαστε ευγνώμονες.
Τιμώντας
σήμερα τη δρα Anna Tureničova με τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος Αξίας, τιμούμε
όλους τους Πρέσβεις και τον λαό της Σλοβακίας περιλαμβανομένων και του Πρέσβη
της Τσεχοσλοβακίας στον οποίο ήδη έχω αναφερθεί, τον Emil Keblúšek.
Ιδιαίτερη μνεία στους Jaroslav Roman, Milan Tancar, Dusan Rozbara και Jan Varso που υπηρέτησαν από το 1993 μέχρι το 2007 όταν μας
ήλθε η Anna.
Τους τιμούμε ως φίλους και στενούς συνεργάτες στον αγώνα που διεξάγει ο λαός
μας για τερματισμό της κατοχής και επανένωση της Κύπρου και του
λαού μας.
Η Anna είναι μια αφοσιωμένη
διπλωμάτης, φίλη της Κύπρου και του λαού μας, που κερδίζει τον συνομιλητή της
με την ευγένειά της, με την αγάπη της στον άνθρωπο και την ‘ανοικτή καρδιά΄
της. Την ευγνωμονούμε για τον λόγο αυτό. Της ευχόμαστε κάθε
καλό στα νέα καθήκοντα που αναλαμβάνει στο Υπουργείο Εξωτερικών στην
Μπρατισλάβα».
Από
της πλευράς της η κα Tureničova είπε, μεταξύ άλλων,
ότι η ίδια τρέφει μεγάλο σεβασμό για τη διαδικασία των συναντήσεων μεταξύ
ελληνοκυπριακών και τουρκοκυπριακών κομμάτων των οποίων προεδρεύει.
Και
πρόσθεσε: ότι «Κατά τη διάρκεια της θητείας μου διοργανώθηκαν 56 δικοινοτικές
συναντήσεις στο Λήδρα Πάλας, 49 συναντήσεις της Υποεπιτροπής στην Πρεσβεία ης
Σλοβακίας και 32 δικοινοτικές εκδηλώσεις. Το Μάιο του 2009, η Κυβέρνηση της
Σλοβακίας προσκάλεσε στην Μπρατισλάβα 42 πολιτικούς ηγέτες από τις δύο
κοινότητες με την ευκαιρία της 20ης επετείου του δικοινοτικού
διαλόγου.
Με
τα πολιτικά κόμματα διοργανώσαμε δικοινοτικές συναυλίες, εκθέσεις, δημόσιες
διαλέξεις, επισκεφθήκαμε εκκλησίες, τεμένη, νοσοκομεία, και σχολεία,
υποστηρίξαμε πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος και για την προστασία
της πολιτιστικής κληρονομιάς και πολλά άλλα.
Είμαι
πολύ περήφανη για όσα έχουμε καταφέρει και ευχαριστώ όλους τους συμμετέχοντες
σε όλα αυτά».
Αναφερόμενη
στον Πρόεδρο Χριστόφια, η κα Πρέσβειρα είπε ότι ανέκαθεν υποστήριζε αυτές τις
πρωτοβουλίες και συμμετείχε προσωπικά σε πολλές δικοινοτικές συναντήσεις και
εκδηλώσεις.
Τέλος,
η κα Tureničova αναφέρθηκε στις εξαίρετες σχέσεις μεταξύ Κύπρου και
Σλοβακίας.
2. Γραπτή δήλωση του
Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου – 6.2.13
Η ύπαρξη διαφωνίας μεταξύ
της κυπριακής πλευράς και της PIMCO καταρρίπτει τους
ισχυρισμούς του ΔΗΣΥ και του επιτελείου του κ. Αναστασιάδη ότι τάχα δόθηκε
λευκή επιταγή στην PIMCO. Δεν θα προσπαθήσουμε, βέβαια, να πείσουμε
την ηγεσία του ΔΗΣΥ και τον κ. Αναστασιάδη περί του αντιθέτου. Αυτοί, ήδη,
έχουν αποφασίσει να υιοθετήσουν την έκθεση της PIMCO κατά τον ίδιο τρόπο που είχαν υιοθετήσει το Μνημόνιο της Τρόικα ζητώντας
την άρον άρον υπογραφή συμφωνίας, πριν καν ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση επʼ
αυτού.
Είναι φανερό ότι ΔΗΣΥ και
Αναστασιάδης επίμονα προσπαθούν να καλύψουν εκείνες τις διοικήσεις των τραπεζών
που ευθύνονται για το οικονομικό έγκλημα σε βάρος της Κύπρου. Είναι οι τράπεζες
που αγόρασαν ελληνικά ομόλογα, είναι οι τράπεζες που παραχώρησαν επισφαλή
δάνεια δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι οι τράπεζες που ξεγέλασαν τους πολίτες με τα
αξιόγραφα. Η ηγεσία του ΔΗΣΥ και ο κ. Αναστασιάδης τις καλύπτουν.
Είναι φανερό ότι ΔΗΣΥ και
Αναστασιάδης χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να ανέλθουν στην εξουσία. Φορτώνουν
στην Κύπρο ευθύνες που δεν έχει και αυτό υποσκάπτει τη δυνατότητα της χώρας μας
να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της. Έτσι έκαναν το 2004, έτσι κάνουν και τώρα.
3. Ανακοίνωση
της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου – 6.2.13
Με αφορμή σημερινές αναφορές στον εγχώριο Τύπο σε σχέση με τα σενάρια
μακροοικονομικών προβλέψεων που δόθηκαν από τη Συντονιστική Επιτροπή (Steering Committee) στην εταιρεία Pimco για σκοπούς του
ανεξάρτητου διαγνωστικού ελέγχου, όπως καθορίστηκε από το προκαταρκτικό
Μνημόνιο Συναντίληψης, η Κεντρική Τράπεζα Κύπρου (ΚΤΚ) διευκρινίζει τα
ακόλουθα:
1.
Οι Ασκήσεις
Προσομοίωσης Ακραίων Καταστάσεων (stress tests) χρησιμοποιούνται από όλους τους διεθνείς
οργανισμούς, τις ίδιες τις τράπεζες και τους ανεξάρτητους οίκους για τον
υπολογισμό των κεφαλαιακών αναγκών και τη λήψη διορθωτικών προληπτικών μέτρων.
Σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, οι ασκήσεις προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων
διεξάγονται κάτω από αυστηρά κριτήρια και υποθέσεις, οι οποίες έχουν ελάχιστη
πιθανότητα πραγματοποίησης έτσι ώστε να διασφαλίζεται η κεφαλαιακή επάρκεια και
ευρωστία των τραπεζών ακόμα και κάτω από ακραίες οικονομικές συνθήκες.
Η Pimco
βάσει των υποθέσεων του βασικού και του ακραίου μακροοικονομικού σεναρίου, το
οποίο δόθηκε σε αυτήν από τη Συντονιστική Επιτροπή (Steering Committee) και χρησιμοποιώντας τα μοντέλα της, κατέληξε
στις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών για τον χρονικό ορίζοντα της άσκησης
(30/06/2012 - 30/06/2015).
2.
Στο εν λόγω
μακροοικονομικό σενάριο περιλαμβάνονταν οι προβλέψεις για τις τιμές των
οικιστικών ακινήτων. Κατά τον χρονικό ορίζοντα της άσκησης, η σωρευτική μείωση
των οικιστικών ακινήτων – στη βάση υποθέσεων του βασικού σεναρίου – ανέρχεται
σε 14,10% ενώ στη βάση του δυσμενούς σεναρίου η σωρευτική μείωση ανέρχεται σε
25,20%.
3.
Στόχος του
ανεξάρτητου διαγνωστικού ελέγχου είναι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των
καταθετών, των επενδυτών, των αναλυτών και γενικά των αγορών προς τις τράπεζες
και το τραπεζικό σύστημα, με στόχο τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, η οποία
θέτει τις βάσεις για την ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας.
4.
Η ΚΤΚ
διατηρεί τις δικές της απόψεις επί της μεθοδολογίας και των παραδοχών που
χρησιμοποιήθηκαν από την Pimco, οι οποίες είχαν επανειλημμένα εκφραστεί τόσο στο
πλαίσιο της Συντονιστικής Επιτροπής που επιβλέπει τη διεξαγωγή του διαγνωστικού
ελέγχου όσο και στην ίδια την εταιρεία και τις οποίες έχει επίσημα καταγράψει
σε επιστολές της προς την Pimco και τη Συντονιστική Επιτροπή και με τις οποίες
συμφωνεί τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και η Υπηρεσία Εποπτείας
Συνεργατικών Εταιρειών.
5.
Υπενθυμίζεται ότι η Συντονιστική Επιτροπή, η οποία
επέλεξε την εταιρεία PIMCO, αποτελείται από εκπροσώπους:
-
της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
-
της
Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας,
-
του
Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας,
-
του
Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου,
-
της
Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών,
-
του
Υπουργείου Οικονομικών,
-
της
Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου και
-
της Υπηρεσίας Εποπτείας Συνεργατικών Εταιρειών.
4. Ομιλία του Πρόεδρου της Βουλής
των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου στη συζήτηση της Ομάδας
της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
για την ευρωπαϊκή κρίση, στο Στρασβούργο – 6.2.13
Κύριε Πρόεδρε, αγαπητέ Hannes,
Αξιότιμα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,
Είναι με ιδιαίτερη τιμή που προσφωνώ αυτή τη
συνάντηση της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, κατόπιν της
ευγενούς πρόσκλησης του Προέδρου της και καλού φίλου Hannes Swoboda. Είχα τη χαρά, πολύ πρόσφατα, να καλωσορίσω εκ
νέου τον κ. Swoboda στην Κύπρο, υπό την ιδιότητά μου ως Πρόεδρος της Βουλής των
Αντιπροσώπων και ως αρχηγός κόμματος, με την ευκαιρία εκδήλωσης που διοργάνωσε
το Κίνημα Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ για το
θέμα της σημερινής συζήτησης: Η ευρωπαϊκή κρίση και η έξοδος από αυτή.
Μια αποτελεσματική απάντηση στην παρατεινόμενη
κρίση στην Ευρώπη πρέπει να είναι εφάμιλλη του πολιτικού μεγέθους της κρίσης. Η
μεγαλύτερη παγκόσμια ύφεση από τη δεκαετία του 1930, ως αποτέλεσμα της
αχαλίνωτης απληστίας και στρέβλωσης των κανόνων της αγοράς, είχε
πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η κρίση χρέους, που έχει συγκλονίσει
την Ευρωζώνη, τονίζει την επείγουσα ανάγκη για αντιμετώπιση κρίσιμων πολιτικών
και θεσμικών θεμάτων, από τα οποία εξαρτάται ο καθ’ αυτός λόγος ύπαρξης της
Ένωσης. Οι προσπάθειες ανάκαμψης αποδεικνύονται μια μακρά και επίπονη άσκηση. Η
απόγνωση και αβεβαιότητα των πολιτών εντείνονται, ενώ η Ευρώπη γίνεται όλο και
πιο απόμακρη.
Η αρνητική πλευρά της παγκοσμιοποίησης αποκάλυψε
ένα πάσχον οικονομικό σύστημα που χρήζει μεταρρύθμισης, για να διασφαλιστεί ότι
η πραγματική οικονομία θα επικρατήσει έναντι της αχαλίνωτης κερδοσκοπίας. Ότι η
δημοκρατία, το κράτος δικαίου και η χρηστή διακυβέρνηση θα εφαρμοστούν σε ένα
υγιές σύστημα ελέγχων και ισορροπιών και με περαιτέρω ρύθμιση και εποπτεία των
αγορών. Μια ισορροπημένη προσέγγιση, αυτή των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών, τηρεί
ασφαλείς αποστάσεις από νεοφιλελεύθερα μοντέλα και μοντέλα πλήρους κρατισμού
που έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδα και έχουν καταρρεύσει. Είναι μια προσέγγιση
ανθρωποκεντρική και προσαρμοσμένη στις ανάγκες της κοινωνίας. Τα αυστηρά μέτρα
λιτότητας από μόνα τους, που έχουν ως αποτέλεσμα την απότομη πτώση της ζήτησης
και την απότομη αύξηση της ανεργίας, αποδεικνύονται ισχυρά αντι-αναπτυξιακά
μέτρα. Οι άκαμπτες πολιτικές βιωσιμότητας που επιβάλλει η Τρόικα, ανεξάρτητα
από τις ανάγκες των ανθρώπων και επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής τους,
εμβαθύνουν περαιτέρω την ύφεση και ανακυκλώνουν την κρίση.
Τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει
επιδιώξει δραστικές μεταρρυθμίσεις στις προσπάθειές της για σταθεροποίηση της
Ευρωζώνης και δημιουργία ανάπτυξης. Δόθηκε έμφαση στην αυστηρότερη
δημοσιονομική πειθαρχία, στη βελτίωση της νομοθεσίας, της διακυβέρνησης και του
συντονισμού και στις προσπάθειες για περαιτέρω εμβάθυνση της Οικονομικής και
Νομισματικής Ένωσης με απώτερο στόχο την πολιτική Ένωση. Η βιωσιμότητα του
χρέους, η ανταγωνιστικότητα, η διαρθρωμένη οικονομική ανάπτυξη και η δημιουργία
θέσεων εργασίας πρέπει να συνδυάζονται με την κοινωνική συνοχή. Πρέπει να δοθεί
πλήρης ώθηση στην κοινωνική διάσταση, ώστε να αντικατοπτρίζεται οριζόντια σε
όλες τις πολιτικές ανάπτυξης.
Η κρίση κατέδειξε την οικονομική αλληλεξάρτηση των
κρατών μελών, την συνυπευθυνότητά τους και την ανάγκη για υποστήριξη των
θεμελιωδών αρχών της Ένωσης, κυρίως της αλληλεγγύης. Η αλληλεγγύη έναντι των
κρατών που δέχονται μεγαλύτερες οικονομικές πιέσεις πρέπει να μεταφραστεί σε
γενναιόδωρες πολιτικές αποφάσεις που εκτείνονται από την αποσύνδεση του
τραπεζικού χρέους από το δημόσιο χρέος και την έκδοση Ευρωομολόγων ως τη
δικαιότερη κατανομή των δημοσιονομικών πόρων της Ένωσης.
Η Κύπρος ήταν το πέμπτο κράτος μέλος της Ευρωζώνης
που υπέβαλε αίτηση στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης, λόγω κυρίως της
υπερβολικής έκθεσης του τραπεζικού της τομέα στα ελληνικά ομόλογα και σε
ιδιωτικά δάνεια. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για απομείωση του
ελληνικού χρέους επέφερε απώλειες της τάξης των €4,5 δις ή 25% του ΑΕΠ της
Κύπρου. Εν αναμονή της απόφασης για τη βιωσιμότητα του χρέους της χώρας και την
έκβαση του αιτήματός της για διάσωση, και ήδη στο αρχικό στάδιο των συνομιλιών
με την Τρόικα, η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε διαδοχικά πακέτα μεταρρυθμίσεων.
Ο κρατικός προϋπολογισμός για το έτος 2013-14 προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις της
Τρόικας. Παρόλα αυτά, δεν δίδεται στην Κύπρο χρόνος για να αποδείξει ότι
εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις και είναι σε θέση να εκπληρώσει τις υποσχέσεις
της. Το μόνο που χρειάζεται η Κύπρος είναι να της επιτραπεί να μειώσει το χρέος
της σε βιώσιμα επίπεδα.
Ακόμη πιο απογοητευτικές είναι οι αβάσιμες και
άδικες κατηγορίες που παρουσιάζουν την Κύπρο ως φορολογικό παράδεισο και χώρα
ξεπλύματος χρήματος. Η Κύπρος έχει υιοθετήσει και συμμορφώνεται πλήρως με όλες
τις διεθνείς συμβάσεις και τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά του
ξεπλύματος χρήματος. Αυτό έχει αναφερθεί σε παλαιότερες και πρόσφατες εκθέσεις
διεθνών οργανισμών, όπως του ΔΝΤ και της Moneyval. Όλα τα οφειλόμενα προληπτικά
και κατασταλτικά μέτρα εφαρμόζονται από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές του
χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες αρχές επιβολής του νόμου. Ο τραπεζικός
τομέας, ο οποίος ελέγχεται από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου και, κατ' επέκταση,
από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, υπόκειται σε πολύ αυστηρές διαδικασίες για
τον έλεγχο των κεφαλαίων που μεταφέρονται και των λογαριασμών που ανοίγονται. Η
Μονάδα Καταπολέμησης Αδικημάτων Συγκάλυψης, στην οποία είναι υποχρεωτική η
αναφορά ύποπτων συναλλαγών από όλα τα πρόσωπα που διεξάγουν χρηματοοικονομικές
εργασίες, έχει την εξουσία να εξασφαλίσει δικαστικά διατάγματα παγοποίησης, κατάσχεσης
και αποκάλυψης, περιλαμβανομένης της άρσης του τραπεζικού απορρήτου. Η Βουλή
των Αντιπροσώπων έχει υιοθετήσει όλα τα νομοσχέδια που συζητήθηκαν με την
Τρόικα σχετικά με το ξέπλυμα χρήματος.
Ως αποτέλεσμα της εξάρτησής της από τον τομέα των
υπηρεσιών, σε ποσοστό που υπερβαίνει το 40% του ΑΕΠ της, η Κύπρος διαθέτει ένα
από τα πιο ανταγωνιστικά εταιρικά φορολογικά καθεστώτα στην Ευρώπη, το οποίο
εγκρίθηκε από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ κατά την ένταξη της χώρας στην Ευρωζώνη.
Όμως αυτό, που άλλωστε ισχύει και για την Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο, δεν την
καθιστά φορολογικό παράδεισο. Λόγω του ευρέος δικτύου συνθηκών που συνήψε με
άλλα κράτη για αποφυγή διπλής φορολογίας, η Κύπρος χρησιμοποιείται από πολλούς
διεθνείς ομίλους κατά την αναδιάρθρωσή τους. Το καθεστώς ιθύνουσας εταιρίας
στην Κύπρο είναι από τα πλέον διαδεδομένα. Παρόμοια καθεστώτα υπάρχουν στη
Μάλτα, το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το
γεγονός ότι, με την προσθήκη άλλων επιβαρύνσεων και τελών, ο αποτελεσματικός
εταιρικός φόρος της Κύπρου ανέρχεται στο 28%.
Όσον αφορά τις ρωσικές καταθέσεις στην Κύπρο,
αυτές δεν ανήκουν σε φοροφυγάδες ολιγάρχες. Αφορούν ρωσικές εταιρείες που
δραστηριοποιούνται μέσω της Κύπρου. Η Κύπρος αποτελεί μια σημαντική πύλη για
επενδύσεις στην Ευρώπη, περιλαμβανομένων σημαντικών ρωσικών ομίλων που εισήξαν
τις εταιρείες τους στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. Ούτε και
οι ξένες επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Κύπρο κυριαρχούνται από τους
Ρώσους, αλλά από μεγάλες χώρες της ΕΕ και της Αμερικής. Από τις 80 περίπου
ναυτιλιακές εταιρείες που εδρεύουν στη Λεμεσό, 36 είναι γερμανικές και μόνο τρεις
είναι ρωσικές. Άλλο παράδειγμα είναι οι καναδικές ενεργειακές επενδύσεις στη
Ρωσία μέσω της Κύπρου. Παρόμοιες επενδύσεις σε ακίνητα, μέσω Κύπρου, γίνονται
από το Ισραήλ στη Ρωσία και την Ουκρανία. Επιπλέον, η Κύπρος δεν είναι η μόνη
χώρα της ΕΕ που επενδύει στη Ρωσία. Ο λόγος για τον οποίο η Κύπρος εμφανίζεται
ως η πρώτη χώρα σε επενδύσεις στη Ρωσία έγκειται στο γεγονός ότι τα κεφάλαια
που προέρχονται από τη Ρωσία αφορούν μερίσματα, ενώ εκείνα που μεταφέρονται από
την Κύπρο αφορούν επανεπενδύσεις στη ρωσική αγορά.
Οι προσπάθειες της Κύπρου για αναδιάρθρωση,
βιωσιμότητα και ανάπτυξη θα απαιτήσουν μεγάλες θυσίες από τον κυπριακό λαό, ο οποίος
υφίσταται, για σχεδόν τέσσερεις δεκαετίες, τις ολέθριες συνέπειες της τουρκικής
στρατιωτικής κατοχής. Παρά τις δυσκολίες, και με σκληρή δουλειά, η Κύπρος είναι
εδώ και 30 χρόνια ένα επιτυχημένο διεθνές επιχειρηματικό κέντρο. Επιπλέον, με
την ανακάλυψη σημαντικών αποθεμάτων φυσικού αερίου αναμένουμε ότι η οικονομία
μας θα έχει σημαντική ώθηση. Την ίδια στιγμή η Κύπρος υπήρξε ανέκαθεν ένα
δημοκρατικό κράτος, με την πλήρη σημασία του όρου, όπου το κράτος δικαίου και
οι έλεγχοι και ισορροπίες μεταξύ των θεσμών εφαρμόζονται πλήρως. Είναι επομένως
πολύ σημαντικό οι όποιοι ισχυρισμοί να είναι βάσιμοι, να στοιχειοθετούνται και
να αναφέρονται στην Κυπριακή Κυβέρνηση η οποία ήταν ανέκαθεν δεσμευμένη να
αντιμετωπίζει τέτοιες περιπτώσεις με τον πιο αποφασιστικό τρόπο. Σε αυτό το
σημείο, επιτρέψτε μου να εκφράσω την ειλικρινή μου εκτίμηση στον Hannes Swoboda
για τη σταθερή υποστήριξή του προς την Κύπρο και τον λαό της και ιδιαίτερα για
τις ενθαρρυντικές του δηλώσεις κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο νησί.
Παρουσιάζεται στην Ένωση μια μοναδική ευκαιρία να
εξέλθει πολιτικά και θεσμικά ισχυρότερη από την κρίση, με ενισχυμένη
δημοκρατική νομιμότητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ο αναβαθμισμένος ρόλος που
προσδίδει στα εθνικά κοινοβούλια και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η Συνθήκη της
Λισαβόνας πρέπει να αποκτήσει πλήρες νόημα και να αντανακλάται σε όλες τις
πολιτικές και δράσεις της Ένωσης. Ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι
θεμελιώδους σημασίας για την επίτευξη της αναγκαίας συναίνεσης σε μια
συμβιβαστική απόφαση για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, μετά την ουσιαστική
πρόοδο που επετεύχθη στη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας. Η συμβολή του
κοινοβουλευτισμού στο νέο σύστημα οικονομικής διακυβέρνησης είναι υψίστης
σημασίας, όσον αφορά στην ενίσχυση του δημοκρατικού ελέγχου και της
νομιμότητας, όπως τονίστηκε κατά την πρώτη Ευρωπαϊκή Κοινοβουλευτική Εβδομάδα,
πριν από λίγες ημέρες.
Η «Καλύτερη Ευρώπη» είναι μια πιο ανθρώπινη,
δημοκρατική, υπεύθυνη και προσιτή Ευρώπη. Αυτή ακριβώς είναι η προστιθέμενη
αξία που η Κυπριακή Προεδρία και η κοινοβουλευτική της διάσταση ειδικότερα
στόχευσαν να προσδώσουν στις προσπάθειες για ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Αυτό υπήρξε ανέκαθεν
και το κοινό μας όραμα ως Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές.
5. Ο
Υπουργός Άμυνας κ. Ηλιάδης συναντήθηκε με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας –
6.2.13
Ο Υπουργός Άμυνας κ. Δημήτρης Ηλιάδης, ολοκληρώνοντας την επίσημη επίσκεψη
του στην Αθήνα, συναντήθηκε σήμερα με
τον Υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο. Κατά τη συνάντηση
τον κ. Ηλιάδη συνόδευε ο Πρέσβης της Κύπρου στην Αθήνα κ. Ιωσήφ Ιωσήφ.
Μετά τη συνάντηση ο κ. Αβραμόπουλος
προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Ήταν ιδιαίτερη η χαρά μου σήμερα
που συναντήθηκα και πάλι με τον πολύ καλό φίλο Υπουργό Αμύνης της Κύπρου, στο
Υπουργείο Εξωτερικών αυτή τη φορά, μιας και οι προηγούμενες συναντήσεις μας
είχαν γίνει αντίστοιχα στα Υπουργεία Αμύνης της Ελλάδας και της Κύπρου. Δεν
ήταν απλώς μια φιλική συνάντηση. Είχαμε την ευκαιρία να εμβαθύνουμε σε όλες τις
πτυχές του εθνικού μας θέματος. Η Ελλάδα βρίσκεται στο πλευρό της Κύπρου σε
αυτή τη συνεχή της προσπάθεια για την επίλυση του κυπριακού ζητήματος. Θέλω να
πιστεύω ότι δεν θα αργήσει η ημέρα που θα μας οδηγήσει στο επιθυμητό, για όλους
μας, αποτέλεσμα.
Είχα την ευκαιρία να ενημερώσω,
επίσης, τον κ. Υπουργό για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ελληνικό
Υπουργείο Εξωτερικών, σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, δίδοντας κατευθύνσεις
που αφορούν στη συλλογική εθνική προσπάθεια, με σκοπό την ανάταξη της διεθνούς
εικόνας της χώρας μας. Διαμορφώνουμε ένα περιβάλλον ασφάλειας και σιγουριάς για
την άσκηση της εξωτερικής μας πολιτικής, όπου κεντρική θέση είχε, έχει και θα
έχει το κυπριακό ζήτημα.
Ενημέρωσα, επίσης, για το πρόγραμμα
της Ελληνικής Προεδρίας, που θα ξεκινήσει από την 1η Ιανουαρίου του
2014 και σημείωσα, για μία ακόμη φορά, τη μεγάλη επιτυχία που είχε η Κυπριακή
Προεδρία κατά το τελευταίο εξάμηνο.
Σε αυτό το πνεύμα εγκαρδιότητας και
φιλίας συναντηθήκαμε σήμερα με τον κ. Ηλιάδη, στον οποίο εύχομαι καλό κατευόδιο
τώρα που επιστρέφει στην Κύπρο.
Του θυμίζω, τέλος, ότι η Κύπρος θα
έχει από την Αθήνα συνεχή συμπαράσταση στον αγώνα της».
Στη δήλωση του ο κ. Ηλιάδης ανέφερε:
«Θέλω να ευχαριστήσω τον
φίλτατο Υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας, τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, για την εγκάρδια
υποδοχή και τη φιλοξενία.
Ανταλλάξαμε απόψεις γύρω από τις εξελίξεις του
κυπριακού προβλήματος, γύρω από τα θέματα των υδρογονανθράκων, συζητήσαμε τις
εξελίξεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και διαπιστώσαμε όχι μόνο την
ταύτιση των απόψεων και την κοινή μας πολιτική, αλλά και την κοινή προσπάθεια
και τον αγώνα για την ελευθερία και την επανένωση της Κύπρου, για να την
κάνουμε ένα νησί της ειρήνης, της σταθερότητας και της ανάπτυξης για όλους τους
νόμιμους πολίτες της.
Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε
απόψεις για την ευρύτερη περιοχή όπου Ελλάδα και Κύπρος λειτουργούν ως
παράγοντες ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας, στη βάση πάντοτε του διεθνούς
δικαίου και προβάλλουν ως παράγοντες αξιοπιστίας και σύνεσης στην περιοχή μας.
Η Ελλάδα, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, παραμένει πάντοτε ο σταθερός και
ανιδιοτελής συμπαραστάτης στη μεγάλη προσπάθεια για την ελευθερία της Κυπριακής
Δημοκρατίας και την επιβίωση του κυπριακού Ελληνισμού».
6. Δήλωση
του Υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Νεοκλή Συλικιώτη στην
τελετή υπογραφής συμβολαίων με την εταιρεία TOTAL για χορήγηση αδειών εξερεύνησης
υδρογονανθράκων στα ερευνητικά τεμάχια 10 και 11 στην Αποκλειστική Οικονομική
Ζώνη της Κύπρου – 6.2.13
Καλωσορίζω στην Κύπρο τους εκπροσώπους της εταιρείας
Total, τον
Αντιπρόεδρο Νέων Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων κ. Ερβέ
Σιανού και τον Ανώτερο Αντιπρόεδρο Εξερεύνησης και Παραγωγής Μέσης Ανατολής κ.
Αρνώ Μπρογιάκ, καθώς και τους συνεργάτες τους, με τους οποίους μόλις έχουμε
υπογράψει δύο Συμβόλαια Αναλογικού Καταμερισμού για τη χορήγηση άδειας
εξερεύνησης υδρογονανθράκων στα ερευνητικά τεμάχια 10 και 11, εντός της
Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Λίγες ημέρες πριν, υπογράψαμε συμφωνία με την κοινοπραξία
ENI/Kogas για τρία τεμάχια και
σήμερα υπογράφουμε με την Total. Με τη σημερινή μας πράξη ολοκληρώνουμε έναν από
τους πιο κρίσιμους στρατηγικούς στόχους που έθεσε η Κυβέρνηση στην ενεργειακή
της πολιτική, αυτόν της επιτυχούς διεξαγωγής του 2ου Γύρου Αδειοδότησης. Μια επιτυχία που
σφραγίζεται τόσο από τις απόλυτα διαφανείς, αμερόληπτες και δίκαιες για όλους
τους ενδιαφερόμενους διαδικασίες που ακολουθήσαμε σε όλα τα στάδια του 2ου
Γύρου Αδειοδότησης όσο και από τις στρατηγικής σημασίας συμφωνίες που
υπογράψαμε με τις τρεις αυτές εταιρείες κολοσσούς.
Τα οφέλη που θα προκύψουν για τη χώρα μας από την
αδειοδότηση των πέντε νέων τεμαχίων είναι, αφενός, οικονομικά. Η Κύπρος,
οριστικά και αμετάκλητα, γυρνά την πλάτη στις αδιέξοδες και στείρες πολιτικές
της λιτότητας που κατά κόρον επέβαλε το διεθνές και ευρωπαϊκό νεοφιλελεύθερο
κατεστημένο στις χώρες του νότου. Η Κύπρος βγαίνει μπροστά και απαντά με
ανάπτυξη. Η ανάπτυξη είναι εδώ, κατά συνέπεια και η τόνωση της εργασιακής
απασχόλησης. Τις αμέσως επόμενες ημέρες οι τρείς αυτές εταιρείες κολοσσοί
μετακομίζουν στην Κύπρο.
Στα επόμενα τρία χρόνια, λόγω και των «επιθετικών»
προτάσεων αυτών των εταιρειών, στην κυπριακή ΑΟΖ θα πραγματοποιηθούν ως και
δέκα ερευνητικές γεωτρήσεις, ενώ θα πρέπει να αρχίσουν και τα έργα υποδομής για
την εμπορική εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων. Όλα αυτά σημαίνουν ανάπτυξη και
σημαίνουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας τόσο στον τομέα της ενέργειας όσο και
σε άλλους κλάδους οικονομικής απασχόλησης.
Αφετέρου, τα οφέλη που θα προκύψουν για τη χώρα
μας από τις νέες αδειοδοτήσεις είναι εξόχως πολιτικά. Εδραιώνουμε στρατηγικές
συμμαχίες με φίλες χώρες όπως είναι η Γαλλία, η Ιταλία, η Νότιος Κορέα. Αν,
μάλιστα, λάβουμε υπόψη και το τεμάχιο 12, τότε προσθέτουμε τις Ηνωμένες
Πολιτείες και το Ισραήλ. Συμμαχίες που είναι αναγκαίες τόσο για την προστασία
και διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας όσο και για την
απρόσκοπτη εμπορική εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων μας με τρόπο που να
μετατρέπουν την Κύπρο σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο.
Δηλώνω ικανοποιημένος γιατί τους τελευταίους 11
μήνες μπόρεσα να εργαστώ και να συμβάλω στη θεμελίωση της ενεργειακής
στρατηγικής της Κυβέρνησης. Μια στρατηγική που στοχεύει στην αξιοποίηση των
κυπριακών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων με τρόπο που να διασφαλίζει οφέλη τόσο
για τις παρούσες όσο και τις μελλοντικές γενιές των Kυπρίων πολιτών, αλλά και να δημιουργεί πραγματικές
συνθήκες για κοινωνική ισότητα, οικονομική ανάπτυξη και πολιτική αναβάθμιση του
τόπου μας και του λαού μας. Στη διαμόρφωση, δηλαδή, όλων εκείνων των
προϋποθέσεων που θα επιτρέψουν στον λαό μας να πραγματώσει την ελπίδα που
γεννήθηκε για μια νέα πορεία ευημερίας, προόδου και ειρήνης στον τόπο μας και
στη γύρω περιοχή.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εκπροσώπους της
εταιρείας TOTAL για τις
εποικοδομητικές διαπραγματεύσεις που είχαμε και το πνεύμα συναίνεσης και
συνεργασίας που επέδειξαν όλη αυτήν την περίοδο, προκειμένου να φτάσουμε στο
σημερινό αποτέλεσμα που διασφαλίζει κατά δίκαιο τρόπο τα συμφέροντα και των δύο
μερών.
Ιδιαίτερα, όμως, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους ανθρώπους που όλη αυτή την
περίοδο ήταν δίπλα μου, ως σύμβουλοί μου, για τη διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων
με την κοινοπραξία ΕΝΙ/Kogas και την εταιρεία Total.
Αναφέρομαι στον φίλο Υπουργό Γεωργίας κ. Σοφοκλή Αλετράρη, τον Βοηθό
Γενικό Λογιστή κ. Ανδρέα Ζαχαριάδη, τον Διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας κ.
Σόλωνα Κασίνη, τον Νομικό Σύμβουλο του Υπουργείου Εμπορίου Βιομηχανίας και Τουρισμού
στην έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων κ. Ανδρέα Δημητρίου και τη
συνεργάτιδα του κα Έλενα Μιχαήλ, τον Λογιστικό μας Σύμβουλο κ. Ανδρέα Φιλίππου
από το Γραφείο Μπέϊκερ & Τίλλυ, τον Α’ Αντιπρόεδρο της Κρατικής Εταιρείας
Υδρογονανθράκων κ. Σταύρο Σταύρου, από την Ομάδα των Εμπειρογνωμόνων τον κ.
Μάικ Χατζηττοφή και την πολιτικό μου σύμβουλο κα Μέλανη Αντωνίου.
Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι
εργάστηκαν για την επιτυχή διεξαγωγή του 2ου Γύρου Αδειοδότησης:
·
την Ομάδα των
Εμπειρογνωμόνων,
·
τη Νομική
Υπηρεσία και τον νορβηγικό οίκο που συνεργάστηκαν μαζί τους για την προετοιμασία
των εγγράφων,
·
τον γαλλικό
Οίκο Beicip
που για χρόνια μας παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες,
·
τους
τεχνοκράτες του Υπουργείου Εμπορίου, όπως και άλλων Υπουργείων,
·
τη
Συμβουλευτική Επιτροπή η οποία με βάση τον νόμο είχε την ευθύνη της αξιολόγησης
των αιτήσεων που υποβλήθηκαν,
·
τους
συναδέλφους μου τα μέλη της Υπουργικής Επιτροπής για τα θέματα υδρογονανθράκων,
και, φυσικά,
·
τα μέλη του
Υπουργικού Συμβουλίου.
Καταλήγοντας, θα ήθελα να επαναλάβω κάτι που αρκετές φορές έχω επισημάνει.
Είμαστε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα ως αποτέλεσμα των προσπαθειών τριών
διαδοχικών Κυβερνήσεων: της Κυβέρνησης του Γλαύκου Κληρίδη, του αείμνηστου
Τάσσου Παπαδόπουλου και της σημερινής, του Δημήτρη Χριστόφια. Σε αυτή τη νέα
προοπτική και ελπίδα που τρεις Κυβερνήσεις εργαστήκαμε για να προσφέρουμε στον
τόπο μας και τον λαό μας, είμαστε σίγουροι ότι θα δοθεί συνέχεια.
Αυτό, άλλωστε, επιτάσσει το χρέος μας για τη διασφάλιση του κύρους και της
αξιοπιστίας της χώρας μας στο εξωτερικό, αλλά και για να μην διαψευστούν οι
ελπίδες του κυπριακού λαού.
7. Χαιρετισμός της
Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κας Σωτηρούλας Χαραλάμπους στην Ημερίδα της ΕΠΟΛ με θέμα «Ανεργία και επαγγελματικός προσανατολισμός» - 6.2.13
Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω τη σημερινή ημερίδα
και ταυτόχρονα σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία σας να συμβάλετε στην ενημέρωση
των νέων σχετικά με την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που
ταλανίζει περισσότερο από όλους την
ηλικιακή αυτή ομάδα. Διαχρονικά, ακόμα
και πριν από την εμφάνιση της οικονομικής ύφεσης, η ανεργία μεταξύ των νέων
ήταν υψηλότερη από τη γενική ανεργία. Η οικονομική κρίση επιδείνωσε κατά πολύ
την κατάσταση, αφού έπληξε υπερβολικά
δυσανάλογα τους νέους σε σχέση με τις άλλες ομάδες του πληθυσμού.
Σήμερα, σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, πάνω από
5 εκατομμύρια νέοι είναι άνεργοι ενώ πάνω από 7,5 εκατομμύρια νέοι ηλικίας
15-24 ετών βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης.
Ακόμα και για τους νέους που εργάζονται η
κατάσταση δεν είναι χωρίς προβλήματα. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν αύξηση
του αριθμού των νέων που εργάζονται σε
μη μόνιμες θέσεις εργασίας, που εργάζονται
σε προσωρινές θέσεις, αλλά και επιδείνωση των συνθηκών εργασίας. Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Αρχηγοί Κρατών
και Κυβερνήσεων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης χαρακτήρισαν την ανεργία
των νέων ως απαράδεκτα υψηλή και δεσμεύθηκαν να κάνουν ό,τι είναι δυνατό για
την αντιμετώπισή της. Ο κίνδυνος να
χάσουμε μια ολόκληρη γενιά νέων στην Ευρώπη είναι ορατός, γι’ αυτό χρειάζονται
αποφασιστικά βήματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο προς την ανάπτυξη.
Δυστυχώς, έχουμε εισέλθει στον πέμπτο χρόνο από
την εμφάνιση της οικονομικής ύφεσης. Παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν και
τα μέτρα που λήφθηκαν, το πρόβλημα της ανεργίας των νέων, λόγω πρωτίστως της
όξυνσης των οικονομικών προβλημάτων, έχει μεγαλώσει, ενώ οι προβλέψεις για το
άμεσο μέλλον δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικές. Το γεγονός αυτό παραπέμπει
στο συμπέρασμα ότι η πολιτική της
λιτότητας που ακολουθήθηκε δεν μπορεί από μόνη της να δώσει λύσεις στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Αυτή ήταν
και η διαπίστωση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κατά τη σύνοδο
που διεξήχθη στα πλαίσια της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής
Ένωσης τον περασμένο Οκτώβριο, επικυρώνοντας σχετικά συμπεράσματα για την
ανεργία των νέων που ετοιμάστηκαν από την Κυπριακή Προεδρία.
Όσον αφορά στα δικά μας δεδομένα, με βάση τα
στατιστικά στοιχεία του Τμήματος Εργασίας και της Στατιστικής Υπηρεσίας για το
2012, ο αριθμός των άνεργων νέων ανήλθε στα 14.110 άτομα, αριθμός που
αντιπροσωπεύει το 26,4% του συνόλου των ανέργων. Αναλύοντας περαιτέρω τα
στοιχεία της ανεργίας των νέων
διαπιστώνεται ότι ο κίνδυνος ένας νέος να παραμείνει άνεργος και να περάσει στην
ανεργία αυξάνεται αντιστρόφως ανάλογα
των προσόντων, γνώσεων και δεξιοτήτων που κατέχει.
Παράλληλα, το σύνολο των κενών θέσεων που
γνωστοποιήθηκαν στα Επαρχιακά Γραφεία Εργασίας τη χρονιά που πέρασε μειώθηκε
κατά 23,5%, πράγμα που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την απασχόληση των νέων.
Μπροστά σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση
που έχει δημιουργηθεί στην αγορά εργασίας, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών
Ασφαλίσεων εφάρμοσε μια σειρά από δράσεις και προγράμματα με στόχο την
ενθάρρυνση της απασχόλησης των νέων, τη βελτίωση των προσόντων και την
κατάρτιση των νέων.
Συγκεκριμένα, από το 2009, με μια σειρά από
σχέδια που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου,
εφαρμόζονται προγράμματα για στήριξη της απασχόλησης των νέων, και γενικότερα
των ανέργων, τα οποία έχουν αποφέρει μέχρι στιγμής τα πιο κάτω αποτελέσματα:
Σχέδια Στήριξης της Απασχόλησης και
Καταρτίσεις 2009 – 2012
Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ)
Καταρτίσεις: 24.664 άτομα
Τοποθετήσεις σε θέσεις εργασίας που έγιναν μέσα από τα προγράμματα: 4.995
άτομα, εκ των οποίων οι 4.000
είναι νέοι.
Τμήμα Εργασίας
Συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από το 2009:
·
Έκτακτο σχέδιο παροχής κινήτρων για απασχόληση ανέργων à€6.000.000
·
Έκτακτο σχέδιο παροχής κινήτρων για πρόσληψη ατόμων που
ανήκουν στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες à € 9.000.000
·
Σχέδιο παροχής κινήτρων για πρόσληψη ατόμων με αναπηρία à € 1.000.000
·
Έκτακτο σχέδιο παροχής κινήτρων για την εργοδότηση των
μακροχρόνια ανέργων και των νέων à €8.000.000
Σύνολο προϋπολογισμού για όλα τα σχέδια : €24.000.000
Από τα σχέδια του Τμήματος Εργασίας 3.626 άτομα
έχουν τοποθετηθεί σε θέσεις εργασίας, εκ των οποίων 1.211 είναι νέοι.
Σύνολο τοποθετήσεων σε θέσεις εργασίας από τα
προγράμματα της ΑνΑΔ και του Τμήματος Εργασίας: 8.621 άτομα, εκ των οποίων
5.211 είναι νέοι.
Σύνολο
Καταρτίσεων: 25.648 άτομα.
Έχουν επίσης
εγκριθεί νέα σχέδια όπως είναι το «Σχέδιο παροχής κινήτρων σε
επιχειρήσεις για απασχόληση νέων μέχρι 29 ετών και των μακροχρόνια άνεργων», το
οποίο εφαρμόζεται από το Τμήμα Εργασίας
(και για το οποίο έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα 269 αιτήσεις), αλλά και το «Έκτακτο σχέδιο παροχής κινήτρων για την πρόσληψη
νέων άνεργων πτυχιούχων από δικαιούχους
των Σχεδίων νεανικής / γυναικείας επιχειρηματικότητας και επιχειρηματικής
καινοτομίας» του Υπουργείου Εμπορίου
Βιομηχανίας και Τουρισμού. Το τελευταίο εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο και προνοεί την παροχή ενισχύσεων, υπό τη μορφή
χορηγιών, σε επιχειρήσεις που έχουν
ήδη ενταχθεί στα Σχέδια νεανικής / γυναικείας επιχειρηματικότητας και
επιχειρηματικής καινοτομίας του Υπουργείου Εμπορίου Βιομηχανίας και Τουρισμού προς διευκόλυνση της πρόσληψης ατόμων
που ανήκουν στην ομάδα - στόχο, όπως αυτή ορίζεται στο Σχέδιο, που είναι άτομα
ηλικίας μέχρι 29 ετών, εγγεγραμμένοι άνεργοι πτυχιούχοι για πάνω από έξι συνεχόμενους μήνες στα Γραφεία της
Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΑ). Με
βάση αυτό το σχέδιο, θα παρέχεται κάλυψη μέχρι 80% του μισθολογικού κόστους για
περίοδο ενός έτους.
Το Σχέδιο κατάρτισης ανέργων σε επαγγέλματα για
τα οποία εντοπίζεται ότι υπάρχει ζήτηση και απαιτούνται ειδικές
δεξιότητες,εφαρμόζεται από το Κέντρο Παραγωγικότητας (ΚΕΠΑ) σε συνεργασία με
την ΔΥΑ και την ΑνΑΔ. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική
Υπηρεσία Eurostat (βάση δεδομένων LMP), η Κύπρος είχε
τα υψηλότερα ποσοστά δαπάνης για την παροχή κινήτρων για απασχόληση(71%).
Μια νέα καινοτόμος πολιτική που πολλαπλασιάζει τη
δυνατότητα των νέων στην κατάρτιση και εκπαίδευση είναι η λειτουργία των
Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ), τα
οποία είναι Δημόσιες Σχολές οι οποίες προσφέρουν εξειδικευμένη και καινοτόμο
επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σε μεταλυκειακό επίπεδο.
Τα ΜΙΕΕΚ προσφέρουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών
τα οποία παρέχουν επιστημονικές, τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και
δεξιότητες και ταυτόχρονα χαρακτηρίζονται από ευελιξία και προσαρμοστικότητα ως
προς τις ραγδαία επιτελούμενες αλλαγές στην οικονομία. Κύριος γνώμονας για την
εφαρμογή των προγραμμάτων είναι η άμεση επαγγελματική αποκατάσταση των
σπουδαστών σε θέσεις ανώτερου τεχνικού.
Προϋπόθεση για συμμετοχή σε προγράμματα των ΜΙΕΕΚ
είναι η κατοχή απολυτηρίου Μέσης Εκπαίδευσης. Η φοίτηση είναι δωρεάν και μέρος
αυτής θα γίνεται υπό μορφή πρακτικής εξάσκησης στη βιομηχανία, σε επιχειρήσεις
και σε άλλους οργανισμούς.
Οι εκπαιδευόμενοι που θα ολοκληρώνουν επιτυχώς τη
φοίτησή τους σε μονοετή ή διετή προγράμματα θα λαμβάνουν Δίπλωμα Μεταλυκειακής
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και θα είναι σε θέση, εάν επιθυμούν,
να συνεχίσουν τις σπουδές τους φοιτώντας σε Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά
Ιδρύματα. Στο ακαδημαϊκό έτος 2012-2013 έχουν ενταχθεί στα ΜΙΕΕΚ 196
σπουδαστές.
Οι εμπειρίες των τελευταίων χρόνων υποδεικνύουν
την ανάγκη πολυεπίπεδων ενεργειών για στήριξη της απασχόλησης των νέων που να
επικεντρώνονται σε δύο βασικούς άξονες: τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την
αξιοποίησή τους για απασχόληση των νέων, με ταυτόχρονη θεσμοθέτηση μηχανισμών
προσαρμογής των γνώσεων και δεξιοτήτων των νέων στις ανάγκες της
οικονομίας και των νέων θέσεων εργασίας.
Όπως διαπιστώνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
στο Πακέτο Απασχόλησης, το οποίο δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλιο,
οι τομείς της Υγείας, της Παιδείας, της Κοινωνικής Οικονομίας, των Νέων
Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας και της Πράσινης Οικονομίας
παρουσιάζουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και κατ’ επέκταση δημιουργίας θέσεων
εργασίας, οι οποίες παρέχουν ευκαιρίες για απασχόληση των νέων και ανταποκρίνονται
στις προσδοκίες τους.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στον τομέα της Πράσινης
Οικονομίας, στο ίδιο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκτιμάται ότι μέχρι το
2020 θα δημιουργηθούν τρία εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας στον τομέα των
ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ στην Κύπρο με βάση σχετική μελέτη της ΑνΑΔ –
της οποίας βασική επιδίωξη ήταν η παροχή εκτιμήσεων των άμεσων αναγκών
απασχόλησης σε ανθρώπινο δυναμικό – εκτιμάται ότι μέχρι το 2020, στον τομέα του
φυσικού αερίου θα προκύψουν 5.000 νέες θέσεις εργασίας στους τομείς
εξερεύνησης, εξόρυξης και μεταφοράς στη στεριά, επεξεργασίας και παραγωγής, και
διανομής και εξαγωγής.
Θα ήθελα παράλληλα να επισημάνω ότι τώρα είναι η
ώρα που κάθε νέος θα πρέπει να επιστρατεύσει τις οποιεσδήποτε γνώσεις και
εμπειρίες έχει, αλλά κυρίως την εφευρετικότητά του για καλύτερη αξιοποίηση των
ευκαιριών που παρέχονται με στόχο την εξασφάλιση απασχόλησης. Η απόκτηση όσο περισσότερων δεξιοτήτων και η
διά βίου μάθηση είναι πλέον απαραίτητη για όλους. Το νέο οικονομικό-κοινωνικό
και εργασιακό περιβάλλον και η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας δεν αφήνουν
περιθώρια εφησυχασμού σε κανένα. Η επιλογή επαγγέλματος σήμερα δεν είναι μια στατική
απόφαση, αλλά αποτελεί διαδικασία που αναμένεται να επαναλαμβάνεται συχνότερα
στον εργασιακό βίο του ατόμου, λόγω των ραγδαίων οικονομικών, τεχνολογικών και
κοινωνικών αλλαγών. Οι αλλαγές στο
εργασιακό περιβάλλον επιβάλλουν μια πιο μελετημένη επιλογή στην αρχή της
σταδιοδρομίας του ατόμου, ενώ δεν πρέπει να αποκλείεται η επαγγελματική
αναπροσαρμογή κατά διαστήματα. Είναι, λοιπόν, φανερό ότι οφείλουμε να
στηρίξουμε τους νέους μας με σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό και με την
απαραίτητη πληροφόρηση και καθοδήγηση.
Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Εργασίας
και Κοινωνικών Ασφαλίσεων αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στον συνεχή εκσυγχρονισμό
των υπηρεσιών του με τη χρησιμοποίηση σύγχρονων μεθόδων εξυπηρέτησης. Η
Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, που είναι αρμόδια για την παροχή δωρεάν βοήθειας
και καθοδήγησης στους ανέργους για εξεύρεση εργασίας, προσφέρει στα κατά τόπους
Γραφεία Εργασίας εξειδικευμένη συμβουλευτική και στήριξη. Σύμβουλοι
Απασχόλησης, κατάλληλα καταρτισμένοι, συμβουλεύουν και καθοδηγούν τους
ενδιαφερόμενους, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως την εκτίμηση δεξιοτήτων,
ικανοτήτων και προσόντων των ατόμων και την εξεύρεση μεθόδων ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων
τους (κατάρτιση, εργασιακή πείρα), με τελικό στόχο την τοποθέτησή τους σε
κατάλληλη θέση εργασίας.
Πρόσθετα, τα Τμήματα και Ινστιτούτα του
Υπουργείου έχουν θέσει στη διάθεση των νέων δίκτυα μέσω των οποίων μπορούν να
ενημερωθούν για ευκαιρίες μάθησης και κατάρτισης στην Ευρώπη, όπως είναι η πύλη
ΠΛΩΤΕΑΣ, το Εθνικό Κέντρο EUROPASS Κύπρου και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Καθοδήγησης EUROGUIDANCE.
Τέλος, το Δίκτυο EURES προσφέρει πληροφόρηση για εκατοντάδες χιλιάδες κενές θέσεις που υπάρχουν
σε όλη την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προωθεί την κινητικότητα των
εργαζομένων με στόχο την καλύτερη αποκατάστασή τους. Είναι σημαντικό να
επισημάνουμε ότι οι νέοι είναι πολύ πιο εύκολο να διακινηθούν από μια χώρα σε
κάποια άλλη για εργοδότηση παρά άτομα μεγαλύτερης ηλικίας με μεγαλύτερες
υποχρεώσεις. Πληροφορίες για όλα τα πιο πάνω θα βρείτε στην ιστοσελίδα του
Τμήματος Εργασίας. Είμαι σίγουρη ότι η ημερίδα αυτή θα συμβάλει στις
προσπάθειες όλων μας για σωστή ενημέρωση των νέων μας, γι’ αυτό εκφράζω ξανά
θερμά συγχαρητήρια στους διοργανωτές και σε όλους όσοι συνέβαλαν στη διεξαγωγή
της. Κλείνοντας, εύχομαι κάθε προσωπική και επαγγελματική πρόοδο σε όλους.
8. Δηλώσεις της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κας
Σωτηρούλας Χαραλάμπους – 6.2.13
Παρά τις δυσκολίες το
Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα συνεχίσει εντατικά τις
προσπάθειες για να βρεθεί λύση στο πρόβλημα που υπάρχει στην οικοδομική
βιομηχανία και στον συνεχιζόμενο διάλογο για επίλυση του ζητήματος, είπε σήμερα
η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κα Σωτηρούλα Χαραλάμπους.
Σε δηλώσεις της στους
δημοσιογράφους, στο περιθώριο της τελετής παρασημοφόρησης της Πρέσβειρας της
Σλοβακίας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στο Προεδρικό Μέγαρο, η κα
Χαραλάμπους ερωτηθείσα για τις απεργίες στην οικοδομική βιομηχανία και κατά
πόσον θα υπάρξει μεσολαβητική προσπάθεια του Υπουργείου, είπε ότι «παρά τις
δυσκολίες συνεχίζουμε τις προσπάθειες στη βάση της πρότασης που είχαμε υποβάλει
πριν την έναρξη της απεργίας στις 23 του Γενάρη.
Σαφέστατα τα πράγματα είναι
δύσκολα και είναι δύσκολα διότι κατά τη διάρκεια των συναντήσεων με την
εργοδοτική πλευρά μπαίνουν κάποια καινούργια ζητήματα που δεν είχαν συζητηθεί
προηγουμένως. Παρά τις δυσκολίες το Υπουργείο συνεχίζει εντατικά τις
προσπάθειες και ελπίζω ότι αυτές οι προσπάθειες θα δώσουν αποτέλεσμα».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου
ότι έχουμε φθάσει σε ακραίες καταστάσεις, πρωτόγνωρες για την Κύπρο και σε
ερώτηση αν υπάρχει επιστροφή, η κα Χαραλάμπους είπε: «Πιστεύω πως με θέληση και
με προσήλωση στις διαδικασίες και κατανοώντας ότι η λύση που θα βρεθεί θα είναι
μια λύση που να είναι συμβιβασμός στη βάση αυτών που έχουμε υποβάλει στις δύο
πλευρές, εάν λοιπόν αυτές οι αρχές πρυτανεύσουν όπως και ο σεβασμός στη
διαδικασία και στον ρόλο του Υπουργείου ως διαμεσολαβητή, μπορούμε να βρούμε
λύση».
Ερωτηθείσα αν οι εργοδότες
δεν υπαναχωρούν από τις αρχικές τους θέσεις, η κα Υπουργός είπε ότι «υπάρχουν
δυσκολίες σε αυτό τον διάλογο, μπαίνουν ζητήματα που είναι καινούργια και
πρέπει να χειριστούμε αλλά σε αυτή τη διαδικασία δεν χρειάζεται να λέω πάρα
πολλά. Κάνουμε πάρα πολλά, και αυτό έχει σημασία, για να βρεθεί λύση».
Ερωτηθείσα ποιο είναι το
σημείο τριβής το οποίο διαιωνίζει την κατάσταση, η κα Χαραλάμπους είπε: «Εκείνο
που δυσκολεύει τη δική μας προσπάθεια, και δυσκολεύει και το να πω περισσότερα,
είναι το γεγονός ότι εμφανίζονται καινούργια σημεία τριβής στη διαδικασία του
διαλόγου με την Ομοσπονδία Εργολάβων Οικοδομών. Αυτό μας δυσκολεύει, αλλά
είμαστε σε μια διαδικασία να ξεπεράσουμε τις οποιεσδήποτε δυσκολίες για να
δώσουμε λύση».
Τέλος, ερωτηθείσα είπε: «Είναι
πεποίθησή μου, και δεν έχει να κάνει με πολιτικές αυτό το θέμα, ότι εάν υπάρξει
προσήλωση στο σύστημα εργασιακών σχέσεων, αν υπάρξει ένας συμβιβασμός και γίνει
αποδεκτό και κατανοητό ότι ψάχνουμε ένα συμβιβασμό που να απαντά στις ανησυχίες
και των δύο πλευρών, τότε μπορούμε να βρούμε λύση. Και το Υπουργείο έχει την
υποχρέωση να ψάξει την κάθε δυνατότητα για λύση».
9. Δηλώσεις
του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως
Ο Πρόεδρος της
Δημοκρατίας έδωσε ξεκάθαρες οδηγίες για τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με τα
χθεσινά επεισόδια στην Πάφο, είπε σήμερα ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας
Τάξεως κ. Λουκάς Λουκά.
Σε
δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο περιθώριο της τελετής παρασημοφόρησης
της Πρέσβειρας της Σλοβακίας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στο Προεδρικό
Μέγαρο, ο κ. Λουκά ερωτηθείς αν έχει διαταχθεί έρευνα με οδηγίες του
Προέδρου της Δημοκρατίας αναφορικά με τα χθεσινά επεισόδια στην Πάφο, είπε ότι
«είναι ξεκάθαρες οι οδηγίες του Προέδρου. Περιμένω την Εκθεση με τα πραγματικά
γεγονότα, από την ηγεσία της Αστυνομίας για να ενεργήσουμε ανάλογα».
Ερωτηθείς
ποιες είναι οι πληροφορίες που κατέχει ο ίδιος, ο κ. Λουκά είπε: «Να
περιοριστούμε όχι σε πληροφορίες, αλλά σε πραγματικά γεγονότα. Όταν θα είναι
κοντά μου τα πραγματικά γεγονότα τότε θα μπορέσουμε να πούμε περισσότερα».
Σε
παρατήρηση δημοσιογράφου ότι σήμερα σημειώθηκαν κάποια μικρότερης έντασης
επεισόδια στην Αγία Νάπα και ερωτηθείς αν θα ζητηθούν εξηγήσεις και γι’ αυτά τα
επεισόδια, ο κ. Υπουργός είπε: «Δεν έχω υπόψη μου αυτά τα επεισόδια που, όπως
ισχυρίζεστε, έγιναν στην Αγία Νάπα. Αλλά από ό,τι γνωρίζω η ηγεσία και ειδικά ο
Αρχηγός της Αστυνομίας έδωσαν οδηγίες για το πώς ενεργεί η Αστυνομία πλέον σε
αυτές τις περιπτώσεις. Αλλά να κάνουμε υπομονή να έχουμε τα πραγματικά
γεγονότα».
Σε
ερώτηση πότε θα έχει στα χέρια του την Εκθεση αναφορικά με τα επεισόδια στην
Πάφο, απάντησε: «ελπίζω σύντομα, ίσως σήμερα ή αύριο».
Σε
παρατήρηση δημοσιογράφου ότι τις τελευταίες μέρες βλέπουμε και ακούμε για
επεισόδια στα εργοτάξια και αλλού και ερωτηθείς κατά πόσον η Αστυνομία θα πάρει
κάποια πρόσθετα μέτρα ασφάλειας σε αυτούς τους χώρους όσο βρίσκονται σε εξέλιξη
οι απεργίες, ο κ. Υπουργός είπε ότι «έχουν δοθεί οι ανάλογες οδηγίες από την
ηγεσία της Αστυνομίας, όπως με πληροφόρησε και ο Αρχηγός. Συζητήσαμε το θέμα
αυτό για να μην δημιουργηθεί παρόμοιο περιστατικό με το χθεσινό».
Κληθείς
να αναφερθεί σε αυτά τα μέτρα, ο κ. Λουκά είπε ότι «η Αστυνομία έχει και
υποχρέωση, αλλά και δικαιώματα. Πρέπει να προστατεύονται όλα. Και τα ανθρώπινα
δικαιώματα και το δικαίωμα στην απεργία που είναι σεβαστά οπωσδήποτε. Αλλά να
περιμένουμε τα πραγματικά γεγονότα».
Ερωτηθείς
ποια είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη διερεύνηση της υπόθεσης των
χθεσινών επεισοδίων, ο κ. Λουκά είπε πως «η διαδικασία προβλέπεται από τους
Κανονισμούς της Αστυνομίας και εκείνη θα ακολουθηθεί. Αλλά για ό,τι περαιτέρω
πούμε εάν δεν έχουμε τα πραγματικά γεγονότα θα είναι εικασίες που κάνουμε και
ίσως να δώσουμε και λανθασμένα μηνύματα».
Κληθείς
να σχολιάσει το γεγονός ότι η Αστυνομία δέχεται επικρίσεις από κόμματα και
υποψήφιους για την Προεδρία της Δημοκρατίας, ο κ. Λουκά είπε ότι «δεν ενεργούμε
σύμφωνα με τις δηλώσεις οποιουδήποτε. Οι δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας
ήταν ξεκάθαρες. Είχε δώσει σαφείς οδηγίες και αυτές ακολουθούνται. Το
τι λέει ο κάθε υποψήφιος, το κάθε κόμμα είναι σεβαστό, αλλά ενεργούμε βάσει των
πραγματικών γεγονότων».
Τέλος,
σε ερώτηση ποιο είναι το μήνυμα που στέλλει στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι
υπάρχει ευθύνη από μέλη της Αστυνομίας, ο κ. Υπουργός είπε: «Το μήνυμα που θα
στείλουμε θα το στείλουμε όταν θα έχουμε τα πραγματικά
γεγονότα».
10.
Προεδρικές Εκλογές 2013 "Πού Ψηφίζω" – 6.2.13
Ο Γενικός Έφορος Εκλογών ανακοινώνει ότι από σήμερα δίνεται η δυνατότητα
στους συνδρομητές της CYTA να πληροφορηθούν το εκλογικό τους κέντρο
στέλνοντας μήνυμα μέσω κινητού τηλεφώνου στον αριθμό 1000, καταχωρώντας τη λέξη
ekloges,
αφήνοντας κενό, και τον αριθμό της ταυτότητας τους.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι οι εκλογείς μπορούν να ενημερώνονται για το
εκλογικό κέντρο στο οποίο έχουν κατανεμηθεί μέσω διαδικτύου. Η πληροφόρηση αυτή είναι διαθέσιμη από τις
ιστοσελίδες wtv.elections.moi.gov.cy, www.proedrikes2013.gov.cy, www.cyprus.gov.cy, www.moi.gov.cy και www.pio.gov.cy, καταχωρώντας τον
αριθμό ταυτότητας και την ημερομηνία γέννησης τους.
Πέραν των πιο πάνω πηγών πληροφόρησης, συνεχίζει τη λειτουργία της
καθημερινά ειδική υπηρεσία παροχής πληροφοριών μέσω του παγκύπριου αριθμού
τηλεφώνου 77772212.
Η υπηρεσία παροχής πληροφοριών λειτουργεί τις εργάσιμες μέρες από η ώρα 8
π.μ. μέχρι η ώρα 6 μ.μ. και τα Σάββατα από η ώρα 8 π.μ. μέχρι η ώρα 1 μ.μ. Η υπηρεσία αυτή θα προσφερθεί και κατά την
ημέρα των εκλογών καθ΄ όλη τη διάρκεια της ψηφοφορίας.
Η κατανομή των εκλογέων θα δημοσιευθεί επίσης στις εφημερίδες, που πληρούν
τα κριτήρια που καθόρισε ο Γενικός Έφορος Εκλογών, την Παρασκευή, 8
Φεβρουαρίου, 2013.
Διευθύντρια