1/2/13

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ



ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ


ΑΡ. 23/13                                                                                   ΗΜΕΡ.: 01.02.13

1.  Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ολοκλήρωσετην επίσκεψη του στη Σερβία - 31.1.13
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας ολοκλήρωσε χθες βράδυ την επίσκεψη του στη Σερβία, κατά την οποία προήδρευσε της πρώτης Διακυβερνητικής Συνόδου Κύπρου – Σερβίας μαζί με τον Πρωθυπουργό της Σερβίας κ. IvicaDacic.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε, επίσης, κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Σερβίας κ. TomislavNicolic ο οποίος, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο, τον παρασημοφόρησε με το Ανώτατο Παράσημο της Δημοκρατίας της Σερβίας. Ο Πρόεδρος Χριστόφιας παρασημοφόρησε τον Πρόεδρο Nicolic με το Μέγα Περιδέραιο του Τάγματος του Μακαρίου Γ’.

Στο περιθώριο της επίσκεψης του Προέδρου Χριστόφια υπογράφηκαν διμερείς συμφωνίες Κύπρου – Σερβίας με στόχο την περαιτέρω προώθηση της συνεργασίας των δύο χωρών σε διάφορους τομείς.

Κατά την επίσκεψη του στο Βελιγράδι τον Πρόεδρο Χριστόφια συνόδευαν η Υπουργός Εξωτερικών κα Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, ο Υπουργός Άμυνας κ. Δημήτρης Ηλιάδης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης κ. Λουκάς Λουκά, ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Ευθύμιος Φλουρέντζου, η Πρέσβειρα της Δημοκρατίας στο Βελιγράδι κα Ναυσικά Κρούστη, ο Γενικός Διευθυντής του Γραφείου Προγραμματισμού κ. Γεώργιος Γεωργίου, ο Σύμβουλος Β' στο Υπουργείο Εξωτερικών κ. Μιχάλης Ιωάννου και η κα ΑντρεαΠετράνυι, μέλος του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας. 

Ο Πρόεδρος Χριστόφιας επιστρέφει στην Κύπρο σήμερα το απόγευμα.



2.  Δήλωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου αναφορικά με την υπογραφή της συμφωνίας για αναστήλωση της Μονής του Αποστόλου Ανδρέα - 31.1.13
Η Κυβέρνηση εκφράζει την ικανοποίηση της και χαιρετίζει την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNDP) και της Εκκλησίας της Κύπρου για την αναστήλωση της Μονής του Αποστόλου Ανδρέα.

Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ μεγάλης σημασίας αφού μετά από προσπάθειες πολλών ετών έχουμε πλέον ένα κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο για την υλοποίηση του έργου βάσει των προβλεπομένων διαδικασιών και τεχνικών προδιαγραφών, κάτω από την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών. Αυτό το πλαίσιο  αποτελεί τη δεσμευτική, για όλους, βάση υλοποίησης του έργου και θέτει τα πράγματα σε μια πορεία χωρίς επιστροφή.

Ο Απόστολος Ανδρέας αποτελεί ένα από τα πιο συμβολικά θρησκευτικά μνημεία της Κύπρου και σημείο αναφοράς της πολιτιστικής κληρονομιάς του συνόλου του λαού μας, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Γι’ αυτό η προσπάθεια αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στην προσπάθεια για οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο Κοινοτήτων. Υπογραμμίζει ταυτόχρονα την ανάγκη και την υποχρέωση όλων μας να συνεχίσουμε τον αγώνα για λύση που θα προβλέπει τον τερματισμό της κατοχής και την επανένωση της Κύπρου και του λαού μας.

Η συμβολή της κυβέρνησης στην όλη προσπάθεια ήταν καθοριστικής σημασίας. Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας στα μέλη της Τεχνικής Επιτροπής για την Πολιτιστική Κληρονομιά για την αφοσίωση με την οποία εργάστηκαν μέχρι την επιτυχή ευόδωση των προσπαθειών. Το έργο της αναστήλωσης θα λάβει σάρκα και οστά στο επόμενο διάστημα. Η σημερινή εξέλιξη αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό κληροδότημα της σημερινής Κυβέρνησης προς τις επόμενες Κυβερνήσεις και πρωτίστως, προς τις επόμενες γενεές.  

3.  United Nations Development Programme: Press Release
The Technical Committee on Cultural Heritage and the United Nations Development Programme Partnership for the Future (UNDP-PFF) are pleased to announce the setup of a multi-donor partnership agreement for the restoration of the Holy Monastery of Apostolos Andreas.

Two protocols were signed this morning between UNDP-PFF and respectively the Church of Cyprus and the Turkish Cypriot EVKAF Administration.

The new partnership agreement is an important milestone in the collaboration between the Greek Cypriots and Turkish Cypriots for the preservation of their cultural heritage.

4.  Γραπτή δήλωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου - 31.1.13
«Η επιτυχία έχει πολλούς πατεράδες, η αποτυχία κανένα». Ή στην περίπτωση της Κύπρου, «η αποτυχία ανήκει πάντα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας αλλά ποτέ η επιτυχία». Βγήκαν όλοι να χαιρετίσουν τη θετική ανταπόκριση της Ρωσίας στο αίτημα της Κύπρου για βοήθεια και να μοιραστούν τα εύσημα. Χαιρετίζουν ακόμη και αυτοί που, όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απευθύνθηκε στη Ρωσία για δανειοδότηση, τον κατηγόρησαν ότι δήθεν αποφεύγει τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και προτιμά τους Ρώσους.

Η θετική στάση της Ρωσίας στο αίτημα της Κύπρου οφείλεται στις συνεχείς επαφές, διαβουλεύσεις και προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας. Οφείλεται στην πολιτική που με συνέπεια ακολούθησε ο Πρόεδρος και η Κυβέρνηση του για περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεων Κύπρου και Ρωσίας. Αυτή η πολιτική δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να ανταποκρίνεται θετικά η Ρωσία στα αιτήματα της Κύπρου για παροχή βοήθειας. Έτσι έγινε το 2011 με το δάνειο των 2.5 δις ευρώ, έτσι αναμένουμε να γίνει και τώρα.

Το πρώτιστο και το καθοριστικό για την Κυβέρνηση είναι να βοηθηθεί η χώρα μας και ο λαός μας.  



5.  Δηλώσεις  του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου για τους όρους εντολής της Pimco στο θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος  κ. Στέφανος Στεφάνου προέβη σήμερα σε δηλώσεις προς τα ΜΜΕ, στο Προεδρικό Μέγαρο, σχετικά  με τους όρους εντολής της Pimco και τον ρόλο της Blackrock στις διαπραγματεύσεις για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

«Ρωτούν  διάφοροι ποιοι είναι οι όροι εντολής, γι’ αυτό θέλω να ξεκαθαρίσω το εξής: Με πολλή λεπτομέρεια οι όροι εντολής της Pimco δόθηκαν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, όταν ζητήθηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων να συζητηθεί το θέμα και ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας όχι απλά ενημέρωσε τη Βουλή των Αντιπροσώπων  για τους όρους εντολής, αλλά τους έδωσε κιόλας. Όπως, επίσης, στη συγκεκριμένη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας με λεπτομέρεια  εξήγησε και τον ρόλο της Blackrock στις διαπραγματεύσεις. Ένας ρόλος συμβουλευτικός, ένας ρόλος τεχνοκρατικής   στήριξης, αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις που γίνονται για  το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Γι’ αυτό κατά την άποψη μας δεν δικαιολογείται  να εγείρεται το θέμα  ποιοι είναι οι όροι εντολής, γιατί είναι καλά γνωστοί.

Θέλω επίσης να επαναλάβω τη θέση της Κυβέρνησης αναφορικά με το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Η θέση της Κυβέρνησης είναι ότι στο θέμα  αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το βασικό σενάριο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και όχι τα όποια ακραία σενάρια. Αυτή τη θέση ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας  διατύπωσε ευθαρσώς στην επιστολή που ενεχείρισε στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον κ. Barroso. Αυτή η επιστολή  έχει δημοσιοποιηθεί και είναι καλά γνωστή η θέση της κυβέρνησης. Όπως, επίσης, η Κυβέρνηση έχει διατυπώσει και τρόπο με τον οποίο μπορούν να αντιμετωπιστούν από μέρους της Κύπρου τα όποια ακραία σενάρια πιθανόν συζητηθούν. Αφού, λοιπόν, ζητούμε την υιοθέτηση του βασικού σεναρίου για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ταυτόχρονα τονίζουμε ότι εάν και εφόσον τελικά  προκύψει ανάγκη για ακραίο σενάριο αυτό μπορεί να καλυφθεί  απευθείας από τον Μηχανισμό Στήριξης των Τραπεζών για τον οποίο η ΕΕ είναι στη διαδικασία σύστασης και υλοποίησης. 

Με αυτό τον τρόπο θα συνεχίσουμε  να εργαζόμαστε έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η συζήτηση για το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, να ολοκληρωθεί το θέμα  του μνημονίου, και η Κύπρος να μπορέσει να λάβει δάνειο από τον Μηχανισμό Σταθερότητας για να μπορέσει να προχωρήσει η οικονομία μας μπροστά».

Κληθείς να απαντήσει αν έχει ένδειξη η Κυβέρνηση ότι θα ακολουθηθεί το ακραίο σενάριο και όχι το βασικό, ο κ. Στεφάνου είπε: «Εμείς σε σχέση και με την έκθεση της Pimco καλούμε όλους να αναμένουμε με ψυχραιμία την τελική έκθεση. Ήδη έχει γίνει αρκετή συζήτηση αναφορικά με τα θέματα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, όπως είπα και προηγουμένως, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές μέχρι τώρα ότι έχουμε την επιχειρηματολογία μας, έχουμε εκείνα τα στοιχεία που μας δίνουν τη δυνατότητα να πείσουμε για το θέμα  των σεναρίων ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Όπως επίσης έχουμε την επιχειρηματολογία για να πείσουμε τους Ευρωπαίους εταίρους ότι η Κύπρος θα πρέπει να τύχει της βοήθειας της Ευρώπης στη βάση  της αρχής της  αλληλεγγύης που είναι βασική αρχή του ευρωπαϊκού κεκτημένου, γνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι η Κύπρος ουσιαστικά αποτελεί θύμα ευρωπαϊκής απόφασης, όπως είναι  η απόφαση για το κούρεμα του ελληνικού  χρέους που έχει κοστίσει πολλά εκατομμύρια ευρώ τόσο στο κυπριακό τραπεζικό σύστημα και κατ’ επέκταση στην κυπριακή οικονομία».    

6.  Συμμετοχή της Υπουργού Εξωτερικών στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Βρυξέλλες - 31 Ιανουαρίου 2013
Πραγματοποιήθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες η Σύνοδος του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ. Την Κύπρο εκπροσώπησε στο Συμβούλιο η Υπουργός Εξωτερικών Δρ Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή.

Στην ημερήσια διάταξη των εργασιών του Συμβουλίου βρίσκονταν, μεταξύ άλλων,  η κατάσταση στις χώρες της Αραβικής Άνοιξης, συμπεριλαμβανομένης της κατάστασης σε Συρία και Αίγυπτο, και η κατάσταση στο Μάλι και τη Σομαλία. Συζητήθηκαν, επίσης, οι σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ ενόψει της δεύτερης θητείας του Προέδρου Obama και έγινε σύντομη ανασκόπηση της συνόδου κορυφής ΕΕ-Ρωσίας το Δεκέμβριο στις Βρυξέλλες και της πρόσφατης συνόδου κορυφής ΕΕ-Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής στη Χιλή. Συζητήθηκαν, τέλος, θέματα που αφορούν την περιοχή της Αρκτικής.
Αναφορικά με τη Συρία, οι Υπουργοί Εξωτερικών συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις ιδιαίτερα σε σχέση με την ανθρωπιστική κατάσταση στη χώρα και τις προσπάθειες του Ειδικού Αντιπροσώπου για τη Συρία LakhdarBrahimi για εξεύρεση λύσης. Μια πιο ενδελεχής συζήτηση και ανασκόπηση της κατάστασης θα γίνει στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων του Φεβρουαρίου 2013, κατά το οποίο αναμένεται να υιοθετηθούν Συμπεράσματα, κατόπιν ανταλλαγής απόψεων και με τον Ειδικό Αντιπρόσωπο κ. Brahimi, ο οποίος θα προσκληθεί στο Συμβούλιο.

Σε σχέση με την Αίγυπτο, το Συμβούλιο συζήτησε τις τελευταίες εξελίξεις στη χώρα  καθώς και την προσφορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αποστολή ομάδας παρατηρητών για τις επερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις.

 Σε παρέμβασή της στη συζήτηση, η Υπουργός Εξωτερικών, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι είναι σημαντική η ανταλλαγή απόψεων για το πώς η ΕΕ μπορεί να βοηθήσει τις χώρες της Αραβικής Άνοιξης. Δεν πρέπει να επιβληθούν λύσεις, είπε, ούτε να έχουμε πατερναλιστική στάση έναντι των λαών αυτών. Τόνισε επίσης ότι η ιδιοκτησία της διαδικασίας μεταρρυθμίσεων πρέπει να παραμείνει στις ίδιες τις χώρες. Επισήμανε ότι, παρά τις γενικότητες, καμία χώρα δεν είναι ίδια με μια άλλη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι διαφορετικά, τονίζοντας ότι  η περιφερειακή προσέγγιση είναι μεν σημαντική αλλά δεν υπάρχει ένα μοναδικό μοντέλο στήριξης που να εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις. Τόνισε εμφαντικά τη σημασία της αρχής ιδιοκτησίας ενώ πρόσθεσε ότι το κέντρο βαρύτητας των πολιτικών της ΕΕ στην περιοχή θα πρέπει να είναι η προώθηση των αρχών και αξιών μας, δηλ. δημοκρατία, σεβασμός και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων των γυναικών και μειονοτήτων, σεβασμός του κράτους δικαίου. Ανέφερε ότι η ΕΕ θα πρέπει να προσφέρει μεγαλύτερη χρηματική στήριξη προς την περιοχή ενώ τόνισε τη σημασία επικέντρωσης της στήριξής μας στις ανάγκες του πληθυσμού των χωρών της περιοχής και δη των νέων.

Αναφορικά με τη Συρία, η Δρ Μαρκουλλή εξέφρασε την έντονη ανησυχία της Κύπρου για τις σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τη μεγάλη ανθρωπιστική κρίση στη χώρα. Εξέφρασε, επίσης,  την πλήρη υποστήριξη της ΚΔ προς τις προσπάθειες του Ειδικού Αντιπροσώπου L. Brahimi και κάλεσε το συνασπισμό της αντιπολίτευσης να συνεργαστεί μαζί του. Τόνισε, επίσης,  την πάγια θέση της ΚΔ για αποφυγή μιας ξένης στρατιωτικής επέμβασης στη Συρία και για προσπάθεια για επίλυση της κρίσης με ειρηνικά, πολιτικά μέσα. Τέλος, ανέφερε ότι η ΕΕ πρέπει να συνεργασθεί με τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα με στόχο την έκδοση δεσμευτικού ψηφίσματος του Συμβουλίου Ασφαλείας των ΗΕ για τη Συρία.

Αναφορικά με την τρέχουσα κατάσταση στο Μάλι, το Συμβούλιο συζήτησε τις εξελίξεις στα διάφορα επίπεδα, ιδιαίτερα μετά το έκτακτο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της 17ης Ιανουαρίου 2013.  Το έκτακτο ΣΕΥ είχε συνέλθει αποκλειστικά για το Μάλι και υιοθέτησε σχετικά Συμπεράσματα, τα οποία καθορίζουν τα επόμενα βήματα της ΕΕ προς στήριξη της προσπάθειας της διεθνούς κοινότητας για επαναφορά της νόμιμης τάξης στη χώρα. Οι Υπουργοί Εξωτερικών συζήτησαν, μεταξύ άλλων, το θέμα της πρόσφατης υιοθέτησης του Οδικού Χάρτη Μετάβασης από την κυβέρνηση του Μάλι, ο οποίος περιλαμβάνει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκλογών, προβλέπει την έναρξη διαπραγματεύσεων με το βόρειο τμήμα της χώρας όπως επίσης και τη διεξαγωγή εκλογών μέχρι τις 31 Ιουλίου 2013 και σηματοδοτεί ένα αποφασιστικό βήμα στην πολιτική διαδικασία. Αναφέρεται ότι η κατάσταση στο Μάλι θα βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη του επικείμενου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Σε σχέση με τη Σομαλία, το Συμβούλιο υιοθέτησε Συμπεράσματα, στα οποία, μεταξύ άλλων, αναγνωρίζει την ιστορική ευκαιρία για τη χώρα να αφήσει πίσω της δύο δεκαετίες συγκρούσεων και να εγκαθιδρύσει διαρκή ειρήνη. Επίσης, οι Υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ δεσμεύονται να υποστηρίξουν τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης και τονίζουν ότι σκοπεύουν να εμπλακούν πιο άμεσα σε ενέργειες για το συμφέρον του λαού της Σομαλίας, με συνέχιση της ανθρωπιστικής βοήθειας  και ενεργό στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας. Σε γεύμα εργασίας στο πλαίσιο του Συμβουλίου, οι Υπουργοί Εξωτερικών πραγματοποίησαν συζήτηση για τη Σομαλία με επίσημο προσκεκλημένο τον Πρόεδρο της χώρας, HassanSheikhMohamud.

Αναφορικά με τις σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ, το Συμβούλιο συζήτησε τις προτεραιότητες της συνεργασίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη δεύτερη θητεία του Προέδρου BarakObama, ιδιαίτερα σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Η συζήτηση επικεντρώθηκε, κυρίως, στη συνεργασία αναφορικά με την ειρηνευτική διαδικασία της Μέσης Ανατολής, το Ιράν και τις χώρες της Αραβικής Άνοιξης.
Σε παρέμβασή της κατά τη συζήτηση, η Δρ Μαρκουλλή τόνισε τη σημασία της στρατηγικής σχέσης ΕΕ-ΗΠΑ, ιδιαίτερα όσον αφορά την αντιμετώπιση των σοβαρών διεθνών προβλημάτων και παγκόσμιων προκλήσεων. Τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη ανάπτυξης κοινών πρωτοβουλιών και προσπαθειών ΕΕ-ΗΠΑ για αντιμετώπιση των εξελίξεων στις χώρες της Αραβικής Άνοιξης, ιδιαίτερα, όμως, όσον αφορά την κατάσταση στη Συρία και την Ειρηνευτική Διαδικασία στη Μέση Ανατολή. Δεν πρέπει να χαθεί χρόνος ή ευκαιρία, τόνισε, για την προώθηση επανέναρξης των διαπραγματεύσεων για επίλυση του Μεσανατολικού, καθότι η στασιμότητα των τελευταίων δύο χρόνων ενέχει πολλούς κινδύνους για την ειρήνη και σταθερότητα στην περιοχή. Η Υπουργός τόνισε, επίσης, τη σημασία της συνεργασίας ΕΕ-ΗΠΑ και στα θέματα των Βαλκανίων, ιδιαίτερα την ενταξιακή προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, ούτως ώστε να εμπεδωθεί η ειρήνη και σταθερότητα στον ευαίσθητοαυτό χώρο της Ευρώπης.

7.  Speech by the Minister of Finance, MrVasosShiarly, at the Parliament of the Kingdom of Netherlands - 31.1.13
Honourable Members of Parliament of the Kingdom of Netherlands,

It is an honour for me, my colleagues and my country to address such a distinguished group of Members of your Parliament.  I would like to thank you for allowing us to present to you the state of play regarding our country's application for financial assistance from the European Stability Mechanism.

Also, we are here to answer any questions which you may have.  We have taken this initiative to come before you because we wish to clarify for you any issues of concern, to dispel wrong perceptions and in full transparency, to assure you, as pioneers in European values and fundamental principles, that we too share and remain committed in upholding such values and principles.

Please let me begin by saying that we are not embarrassed to recognize and to acknowledge that the international financial crisis, the Euro debt crisis, our exposure to the Greek financial crisis, our own economy's long-term outstanding structural problems, as well as successive annual budget deficits have been the cause of our financial difficulties.
As I will now proceed to explain, we are determined to take all necessary actions to overcome the crisis and at the same time ensure that the mistakes of the past are never repeated in the future. I also sincerely hope that no other European Member State ever finds itself in this difficult situation and may all Member States benefit from our own experience by avoiding our own mistakes.

It is important to highlight that the most crucial event which was the straw that   broke the camel's back took place on 26 October 2011 when it was decided at the European Heads of State Council meeting to approve a PSI haircut on the Greek Sovereign Debt.  Although it was not appreciated at that point in time, the magnitude of the loss which small Cyprus was committed to was far beyond its capabilities.

It was subsequently established that this single loss amounted to approximately €4.5 billion or roughly 25% of the country's GDP. As far as I know, no other country suffered a haircut loss of 1% or 2% of their GDP.

Of course, one could rightly say that Cyprus had the right to object. Had it been known that the ultimate loss would be so high and that potentially it could lead to the country seeking financial assistance as a result of it, things might be different. The truth is that, yes, Cyprus could have objected, but in the spirit of solitary to another Euro Area Member State, Cyprus said "Yes". The cost of solidarity proved to be very high. We accepted the cost and we took it upon ourselves to pay.  We asked for a loan with no more favourable terms than would normally be offered by the European Stability Mechanism (ESM). We are a member of the ESM, we contribute financially to the capital of the ESM, we are not asking for a gift, we are not seeking favours, we are asking for a loan.

Excluding any recapitalisation of the banking industry, the country's National Debt at the end of 2011 stood at around 70% of the GDP which was below the European average.  As for the budget deficit, the expected deficit for 2012 is about 5% of GDP, which is high, not acceptable, but still within manageable ranges, and structural measures have been introduced to correct this deficit.

Given the exposure of the Cyprus banking sector to the Greek financial crisis, Cyprus lost access to the international financial markets since mid-2011.  Since then, Cyprus managed its finances by relying on funds raised in the local market and on a bilateral loan from the Russian Federation of the order of €2.5 billion, that apparently was the only country willing to lend to us at that time. The exposure to the Greek economy caused to us the loss of ability to borrow from the international markets, as to well as secure bilateral loans.

Due to the worsening economic crisis in Greece, as well as the adverse consequences on the Cyprus economy, on the 25th of June 2012 we applied to the ESM and the International Monetary Fund (IMF) for a full support programme. By November 22, we reached an agreement with the Troika for a comprehensive Memorandum of Understanding. By December 20, 2012 all the provisions of the Memorandum, including the 2013 Budget and all fiscal and structural commitments for the period 2012-2014, have been implemented as prior actions and all necessary legislation has been passed through the Cyprus House of Representatives.

What is worth pointing out is that all these legislative measures were passed by the House of Representatives unanimously or with one, two or three abstentions or votes against. This reflects the consensus and the commitment of the country to support what we aim to achieve.

Also worth noting is that included in the enacted legislation, which I have just mentioned, were also the IMF and the Troika recommendations on Anti-Money Laundering issues as well as matters relating  to taxation and exchange of information. These recommendations came about as a result of our own request to the IMF in the summer of 2012, to carry out this independent evaluation. We wanted to remove any doubt in anybody's mind that our anti-money laundering framework was deficient in any way.

As a further indication of our country's commitment to ensure that mistakes of the past should never be repeated in the future, one of the legislative measure which was adopted, also unanimously, on December 12, 2012, was the law known as Fiscal Compact, or most commonly understood as a Balanced Budget. This very important law not only ensures budget discipline, it also ensures an automatic mechanism which corrects slippages or deviations from budgetary targets.

The debt to GDP ratio following the capitalization of the banking industry is estimated to peak at 140% of the GDP. For the purpose of the Memorandum of Understanding  an amount up to 10 billion euro had been provided.  Even at that level the debt can be made sustainable.
In all scenaria, public debt-to-GDP exhibits a downward trend.

This is the result of sustained primary surpluses achieved through the implementation of fiscal and structural measures already enacted as part of the Memorandum’s prior actions.

The sustainability of public debt is further safeguarded through the:

Extension of maturity of the Russian loan from 2016 to 2021.
The bail-in of junior debt holders.
The divestment of Government’s assets to the extent necessary.
Sale of Government’s stake in the banking industry for which the banking recapitalization loan is now being applied for.
Wealth fund which will be created from the exploration of natural gas.
Low refinancing needs in the years following the programme period.

Not certain at this point in time, but we hope that direct banking recapitalization will be available in the next few years and that Cyprus will have retroactive access to such facility. We appreciate and recognize that this is subject to future political  European decisions.

It is by now well-known that Cyprus has embarked in an exploration programme for natural gas resources in its Exclusive Economic Zone comprising of 13 plots. One of the plots is already under exploitation and significant reserves have been identified; further drilling is expected during the next few months to confirm the size of the reserve. In May 2012 a second round of tendering process was completed and indeed last week three plots have been awarded to the consortium ENI-Kogas. ENI is one of the largest explorers of gas and oil in the world, whilst Kogas is the largest purchaser of natural gas in the world.  Incidentally, the signing fees paid  to Cyprus last week amounted to euro 150 million. Another contract is expected to be finalised in the coming weeks with another multinational company.

The Memorandum of Understanding was completed in every respect and covered a programme period up to 2016 and included sections on banking and financial matters, fiscal matters and structural issues. We agreed the Memorandum. Now it is down to our partners in the Euro area to respond to our loan application.

Whilst all this work was being progressed, as you know, we had the honour but also the responsibility to manage the six month Presidency of the European Council until the 31st of December 2012.  This was a task which we were undertaking for the first time since joining the European Union in 2004.  As for the quality of the results of our Presidency, I leave it for others to judge. We believe we offered the best possible service and commitment as a strong believer in European values.

8.  UNBriefing – “TRNC” - 29.1.13
Κατά τη σημερινή (29.1.13) τακτική ενημέρωση των δημοσιογράφων από τον Αναπληρωτή Εκπρόσωπο του Γενικού-Γραμματέα EduardoDelBuey, δημοσιογράφος αναφέρθηκε στους κανόνες διαπίστευσης που ακολουθούν τα Ηνωμένα Έθνη θέτοντας παράλληλα το ερώτημα αν οι κανόνες αυτοί ισχύουν για την Παλαιστίνη, την «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» και Αμπχαζίας. Ο Αναπληρωτής Εκπρόσωπος ανάφερε ότι θα ερευνήσει το θέμα και θα τους ενημερώσει.

Ηερωτοαπάντησηακολουθεί:

Question: One more question, can I ask you, if you don’t mind? Okay. And this one may be, this is a media question, so, I think you can do it. The, the UN’s media accreditation rules say the following: that, a, a person to be accredited has to be with the media registered as a media organization in a country recognized by the General Assembly. So — and I have asked, actually, DPI (Department of Public Information) this, so I’m, it’s not — and what I am asking you is, does this apply for, did it apply to Palestine before 29 November, does it apply to Turkish Republic of Northern Cyprus, Abkhazia? How can it be that the UN does not allow for under its rules of accreditation by, by journalists simply based on where they come from?

Deputy Spokesperson: Well, I’ll have to find out; I don’t have that at my finger tips right now. But, we’ll try and find out for you. Thank you very much, ladies and gentlemen. Have a good afternoon.

9.  Ο Υπουργός Εμπορίου συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Αρχής Ενέργειας του κράτους της Παλαιστίνης - 31.1.13
Ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. ΝεοκλήςΣυλικιώτης συναντήθηκε σήμερα, στο γραφείο του, με τον Πρόεδρο της Αρχής Ενέργειας του κράτους της Παλαιστίνης δρα Ομάρ Κεττάνα. Στη συνάντηση παρέστησαν ο Αντιπρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) κ. Ντίνος Ηλιόπουλος και ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Ενέργειας του Υπουργείου Εμπορίου κ. Σόλωνας Κασίνης.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους αναφορικά με τη συνάντηση, ο κ. Συλικιώτης είπε ότι κατά την ιδιαίτερα εγκάρδια και φιλική συνάντηση συζητήθηκαν οι τρόποι ενίσχυσης των σχέσεων Κύπρου και Παλαιστίνης στον ενεργειακό τομέα. Όπως εξήγησε, ενημέρωσε τον δρα Κεττάνα τόσο για τις προσπάθειες της Κύπρου για αξιοποίηση του φυσικού αερίου στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) όσο και για τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν κατά την Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ για ενίσχυση των σχέσεων της Ένωσης με τις χώρες της περιοχής. «Η Κύπρος, λόγω των στενών δεσμών που έχει με τις χώρες της περιοχής, μπορεί ακριβώς να λειτουργήσει ως ένας σημαντικός παράγοντας για να υπάρξει ευρύτερη συνεργασία στα θέματα ενέργειας στην περιοχή και, μέσω αυτού του πλούτου που βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, να συμβάλουμε για να υπάρξει ειρήνη, πρόοδος και ευημερία για τους λαούς μας», πρόσθεσε.

Ο Υπουργός Εμπορίου σημείωσε, επίσης, ότι στη συνάντηση αναφέρθηκε και στην ετοιμότητά μας να βοηθήσουμε και να στηρίξουμε την Παλαιστίνη σε όλες τις προσπάθειες που καταβάλλει για αξιοποίηση του φυσικού πλούτου που βρίσκεται στη δική τους ΑΟΖ. Παράλληλα, είπε, συζητήθηκαν τα θέματα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όπου η Κύπρος τον τελευταίο καιρό και ιδιαίτερα στα φωτοβολταϊκά συστήματα, έχει κάνει σημαντικά βήματα και έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία και τεχνογνωσία. Αυτές τις γνώσεις και εμπειρία στον τομέα των ΑΠΕ, τόνισε, είμαστε έτοιμοι να τις μοιραστούμε με την Παλαιστίνη, φιλοξενώντας μάλιστα στη χώρα μας και ομάδα τεχνοκρατών από την Παλαιστίνη.

Κλείνοντας την αρχική του δήλωση, ο κ. Συλικιώτης ανέφερε ότι στη συνάντηση ανταλλάγηκαν, επίσης, απόψεις για τη συνεργασία Κύπρου και Παλαιστίνης στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με τον δρα Κεττάνα να θέτει και τα θέματα της συνεργασίας στο επίπεδο των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας. Για το τελευταίο, είπε, η ΡΑΕΚ είναι έτοιμη να παράσχει όλη την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για να βοηθήσει την Παλαιστίνη στις προσπάθειές της για δημιουργία ρυθμιστικών αρχών ενέργειας.

Από της πλευράς του, ο Πρόεδρος της Αρχής Ενέργειας του κράτους της Παλαιστίνης σημείωσε τις παραδοσιακές σχέσεις Κύπρου και Παλαιστίνης και εξέφρασε την εκτίμηση του λαού του για τη σταθερή στήριξη της Κύπρου στον αγώνα τους, όπως και για την πρόσφατη υποστήριξη του αιτήματός τους από την Κύπρο για αναβάθμιση του στάτους του Κράτους της Παλαιστίνης σε Κράτος – παρατηρητή από τα Ηνωμένα Έθνη. Τόνισε ότι αυτό που αποκόμισε από τη συζήτηση του με τον κ. Συλικιώτη είναι την επιθυμία του Υπουργού να βοηθήσει την Παλαιστίνη σε όλους τους τομείς και ιδιαίτερα με την εμπειρία που έχει αποκτήσει η Κύπρος στον τομέα των υδρογονανθράκων.

Καταλήγοντας, ο δρΚεττάνα σημείωσε, επίσης, τη θετική ανταπόκριση του Υπουργού στο αίτημα του για δημιουργία εκπαιδευτικού προγράμματος για Παλαιστίνιους μηχανικούς και τεχνικούς και εξέφρασε την ελπίδα ότι τη σημερινή του επίσκεψη θα ακολουθήσουν και άλλες εξειδικευμένες και σε τεχνικό επίπεδο συναντήσεις. Τόνισε, τέλος, ότι τα θέματα των υδρογονανθράκων στην Κύπρο βρίσκονται σήμερα στα ικανά χέρια των εμπειρογνωμόνων και τεχνοκρατών του Υπουργείου Εμπορίου και ευχήθηκε όπως η αξιοποίηση τους συμβάλει στην ειρήνη και ευημερία στη Μέση Ανατολή, με την Κύπρο, ως ουδέτερος εταίρος, να μπορεί να διαδραματίσει ρόλο μεσολαβητή στην περιοχή.
10.  Δηλώσεις του Υπουργού Εμπορίου για τα θέματα υδρογονανθράκων - 31.1.13
Ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. ΝεοκλήςΣυλικιώτης απάντησε σήμερα σε ερωτήσεις δημοσιογράφων αναφορικά με τα θέματα υδρογονανθράκων. Οι δηλώσεις του κ. Συλικιώτη πραγματοποιήθηκαν στο Υπουργείο, μετά το πέρας της συνάντησης που είχε με τον Πρόεδρο της Αρχής Ενέργειας του κράτους της Παλαιστίνης δρα Ομάρ Κεττάνα.

Κληθείς να σχολιάσει τις δηλώσεις του Τούρκου Πρωθυπουργού ΤayyipErdogan για «παράλογα όνειρα» των Ελληνοκυπρίων στη Μεσόγειο, ο Υπουργός Εμπορίου ξεκαθάρισε ότι η Κύπρος ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα, όπως προβλέπονται μέσα από τις διεθνείς συμβάσεις και τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας και εξέφρασε ικανοποίηση για το γεγονός ότι τα κράτη μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας και της ΕΕ στηρίζουν την άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου. Επισήμανε δε ότι η Κύπρος προχώρησε πρόσφατα στην υπογραφή συμβολαίων με την κοινοπραξία ENI/KOGAS για ερευνητικές γεωτρήσεις στα τεμάχια 2, 3 και 9 της ΑΟΖ της Κύπρου και ότι σε λίγες μέρες θα υπογραφούν συμβόλαια και με τη γαλλική TOTAL για τα τεμάχια 10 και 11. Παράλληλα, τόνισε, προχωρούν και οι διεργασίες για τη δημιουργία των υποδομών, και συγκεκριμένα του τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου.

Ο κ. Υπουργός εξήγησε: «Όλες αυτές οι ενέργειες προωθούνται έχοντας τη στήριξη και της ΕΕ. Μάλιστα για πολλά από αυτά τα έργα έχουμε καταθέσει και προτάσεις στην ΕΕ για συγχρηματοδότηση. Άρα θεωρώ ότι εμείς θα συνεχίσουμε να ασκούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και να αξιοποιούμε τον πλούτο και τους φυσικούς μας πόρους για την πρόοδο και την ευημερία του κυπριακού λαού, με την Κύπρο, όμως, να διεκδικεί να διαδραματίζει και έναν ευρύτερο περιφερειακό ρόλο ως μια χώρα που μπορεί να προωθήσει τη συνεργασία με τις χώρες της περιοχής στα θέματα ενέργειας».

Κληθείς, επίσης, να αναφέρει τη σημασία για την Κύπρο της υπογραφής των συμβολαίων με τη γαλλική TOTAL, ο κ. Συλικιώτης επανέλαβε τη θέση που εξέφρασε και κατά τις υπογραφές με την κοινοπραξία ENI/KOGAS. Όπως τόνισε, το γεγονός της υπογραφής συμβολαίων εν μέσω οικονομικής κρίσης με πετρελαϊκούς κολοσσούς οι οποίοι θα προχωρήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα σε σημαντικές επενδύσεις στην Κύπρο, αναμφίβολα θα οδηγήσει σε επιστροφή της οικονομίας μας σε πορεία ανάπτυξης. Παράλληλα, εξήγησε ότι η υπογραφή αυτών των συμβολαίων έχει και μεγάλη πολιτική σημασία αφού θωρακίζει πολιτικά την Κύπρο και την άσκηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

Σε ερώτηση αναφορικά με το ποσό που θα εισρεύσει στα κρατικά ταμεία από την υπογραφή των συμβολαίων με την TOTAL, ο Υπουργός Εμπορίου τόνισε ότι αυτό που έχει σημασία δεν είναι το ποσό καθεαυτό, αλλά το γεγονός ότι με αυτές τις συμφωνίες θα προχωρήσουν σημαντικά έργα δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπρόσθετα, εξήγησε, «η Κύπρος με αυτά τα συμβόλαια θα έχει σημαντικό μερίδιο, με ποσοστά που θα κυμαίνονται σε επίπεδα από τα καλύτερα στον κόσμο, όταν θα έχουμε τα μεγάλα έσοδα».

Κατέληξε δε επισημαίνοντας ότι τα δικαιώματα υπογραφής που θα εισπραχθούν από την TOTAL αναμένεται να είναι κατά πολύ λιγότερα από τα €150 εκατομμύρια που θα εισπραχθούν από τις ENI/KOGAS, δεδομένου ότι γενικά τα δικαιώματα αυτά διαφέρουν από τεμάχιο σε τεμάχιο και εξαρτώνται από τις προτάσεις και το πόσο σημαντικό είναι το κάθε τεμάχιο.

Ερωτηθείς, τέλος, τι σημαίνει για την Κύπρο η πρόθεση της TOTAL να τρυπήσει για πετρέλαιο, ο κ. Συλικιώτης εξήγησε αρχικά ότι το πετρέλαιο απαιτεί συνήθως γεωτρήσεις σε μεγαλύτερο βάθος και υπενθύμισε τα αποτελέσματα της γνωστής μελέτης του Ινστιτούτου Γεωλογικής Επισκόπησης των ΗΠΑ το 2010, σύμφωνα με τα οποία στην περιοχή της Λεβαντίνης υπολογίζεται ότι υπάρχουν πέραν των 122 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών φυσικού αερίου και 1,7 δισεκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου. Η TOTAL «είναι μια εταιρεία με μεγάλη τεχνική εμπειρία, ιδιαίτερα σε βαθιά νερά, και είναι όντως στις προθέσεις της να ερευνήσει για πετρέλαιο σε ένα από τα οικόπεδα. Αυτό θα είναι σημαντικό για την οικονομία της Κύπρου εάν και εφόσον υλοποιηθεί, αφού η μεταφορά του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές δεν χρειάζεται τις πολύπλοκες και δαπανηρές υποδομές που απαιτούνται για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου», κατέληξε ο κ. Υπουργός.


11.  Δραστηριότητες Κύπριων Ευρωβουλευτών - 30.01.2013
Aντιγόνη Παπαδοπούλου
Την άσκηση πιέσεων προς την Τουρκία για να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της απέναντι στην ΕΕ και την Κύπρο ζήτησε η Ευρωβουλευτής Αντιγόνη Παπαδοπούλου, απευθυνόμενη στον υποψήφιο Πρωθυπουργό της Ιταλίας εκ μέρους του Δημοκρατικού Κόμματος Πιέρ Λουίτζι Μπερζάνι - 30.1.13
Η Ευρωβουλευτής Αντιγόνη Παπαδοπούλου (ΔΗΚΟ, Σ&Δ), έθεσε το θέμα της αρνητικής στάσης της Τουρκίας απέναντι στην Κύπρο και την ΕΕ, στο πλαίσιο της συνεδρίας της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στην Τεργέστη της Ιταλίας, όπου προσκεκλημένος ήταν ο υποψήφιος Πρωθυπουργός της Ιταλίας και Γραμματέας του Δημοκρατικού Κόμματος της χώρας, PierLuigiBersani.

Η κα Παπαδοπούλου ανέφερε πως ενώ διανύουμε το «Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών, 2013», στην Κύπρο παραβιάζονται κατάφορα βασικά δικαιώματα που απορρέουν από την ευρωπαϊκή ιθαγένεια. Ως αποτέλεσμα της τουρκικής εισβολής το 1974 δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν τα δικαιώματα της ελεύθερης διακίνησης, διαμονής και εργασίας. Απευθυνόμενη στον υποψήφιο Πρωθυπουργό της Ιταλίας, τον κάλεσε σε συνεργασία και με άλλους ευρωπαίους ηγέτες όπως είναι ο Γάλλος Πρόεδρος FrancoisHolland, να ασκήσουν ασφυκτικές πιέσεις προς την Τουρκία για να συμμορφωθεί πλήρως με τις υποχρεώσεις της ως υποψήφια χώρα.

Η Ευρωβουλευτής εξέφρασε τη στήριξή της προς τον υποψήφιο Πρωθυπουργό PierLuigiBersani, έτσι ώστε η Ιταλία να έχει μια δυνατή προοδευτική φωνή που να στηρίζει τα δικαιώματα των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Η απάντηση είπε η κα Παπαδοπούλου στην οικονομική κρίση είναι η ανάπτυξη και οι επενδύσεις και όχι η πολιτική της λιτότητας που εφαρμόστηκε  και απέτυχε όπως για παράδειγμα στην Ελλάδα. Η διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα στον ευρωπαϊκό νότο και τον ευρωπαϊκό βορρά είναι καταστροφική, υπέδειξε η Ευρωβουλευτής.

Στο πλαίσιο της συζήτησης στη συνεδρία της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, η κα Παπαδοπούλου συμφώνησε με την άποψη που τέθηκε επί τάπητος πως σε εποχές οικονομικής κρίσης χρειάζεται κοινή στόχευση και αποτελεσματική διαχείριση. «Ως Κύπρος συμφωνούμε με αυτή τη θέση, ελπίζουμε αυτή η άποψη να επικρατήσει και σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρώπης», είπε η Ευρωβουλευτής.

12.  Προεδρικές Εκλογές  2013
Ενεργοποίηση της ιστοσελίδας «Πού  ψηφίζω» - 31.1.13
Ο Γενικός Έφορος Εκλογών ανακοινώνει ότι έχει ενεργοποιηθεί η ιστοσελίδα «Πού ψηφίζω» μέσω της οποίας ο πολίτης, καταχωρώντας τον αριθμό ταυτότητας και την ημερομηνία γέννησής του, ενημερώνεται για το εκλογικό κέντρο στο οποίο έχει κατανεμηθεί. 

Η πληροφόρηση αυτή είναι διαθέσιμη από τις ιστοσελίδες wtv.elections.moi.gov.cy, www.proedrikes2013.gov.cy, www.cyprus.gov.cy,www.moi.gov.cy, και www.pio.gov.cy.




Διευθύντρια