Η όποια Κυβέρνηση εκλέγεται για πέντε χρόνια και δεν
παύει να λειτουργεί μέχρις ότου λήξει η θητεία της, είπε σήμερα ο
Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου, υπενθυμίζοντας ότι τόσο η
Κυβέρνηση Κληρίδη όσο και η Κυβέρνηση Τάσσου Παπαδόπουλου μέχρι και την
τελευταία μέρα της θητείας τους έκαναν συνεδρία του Υπουργικού
Συμβουλίου και έπαιρναν αποφάσεις και διερωτήθηκε αν τότε υπήρχε αυτό το
δικαίωμα ενώ τώρα δεν υπάρχει.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Στεφάνου, σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι ο ίδιος δήλωσε χθες πως υπήρξε επικοινωνία με τον Γενικό Εισαγγελέα για το θέμα του διορισμού Υποδιοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, ενώ ο Γενικός Εισαγγελέας είπε πως δεν υπήρξε διαβούλευση μαζί του, είπε: «Δεν έχω πει ότι είχαμε γνωμοδότηση από τον Γενικό Εισαγγελέα, απλώς είχα πει ότι ναι, είχαμε μιλήσει κάποια στιγμή με τον Γενικό Εισαγγελέα. Επίσης, ο Γενικός Εισαγγελέας δεν είπε ότι ήταν υποχρεωμένη η Κυβέρνηση να απευθυνθεί στον ίδιο, διότι και ο ίδιος στις δηλώσεις του θεωρεί το θέμα κατ’ εξοχήν πολιτικό και ότι δεν υπάρχει νομικό θέμα, και άρα είναι στην πολιτική κρίση της Κυβέρνησης να χειριστεί το όλο θέμα.
Άλλωστε η Κυβέρνηση χειρίστηκε το θέμα στη βάση της ανάγκης που υπάρχει σε ένα πολύ σημαντικό ανεξάρτητο θεσμό, όπως είναι η Κεντρική Τράπεζα η οποία, με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, έχει την αποκλειστική και απόλυτη ευθύνη να διαχειρίζεται θέματα εποπτείας και διαχείρισης του τραπεζικού συστήματος της Κύπρου. Και ανταποκρινόμενη προς το αίτημα και την επιθυμία του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας να καλυφθεί η θέση του Υποδιοικητή έτσι ώστε να μπορεί η Κεντρική Τράπεζα και ο ίδιος ο Διοικητής να εκτελούν με επάρκεια και ικανοποιητικά τα καθήκοντα που απορρέουν από τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες που έχει η Κεντρική Τράπεζα, η Κυβέρνηση κινήθηκε και πλήρωσε τη θέση». Ερωτηθείς τι ελέχθη όταν μίλησε η Κυβέρνηση με τον Γενικό Εισαγγελέα, ο κ. Στεφάνου είπε: «Δεν έχουμε απευθυνθεί για γνωμοδότηση αλλά μέσα από την κουβέντα που είχαμε κάνει με τον Γενικό Εισαγγελέα σε ανύποπτο χρόνο θεωρήσαμε ότι δεν υπάρχει νομικό και συνταγματικό πρόβλημα, όπως και ο ίδιος ο Γενικός Εισαγγελέας ξεκαθάρισε χθες στην τοποθέτησή του αναφορικά με την πλήρωση της θέσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα και της θέσης του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή που επίσης έχει πληρωθεί και κανείς δεν είχε πρόβλημα».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι ο Υποδιοικητής θα μπορούσε να παυθεί από τον νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο κ. Στεφάνου είπε: «Στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν μπορεί να παύσει ο Πρόεδρος τον Διοικητή ή τον Υποδιοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, μόνο το Συμβούλιο της Κεντρικής Τράπεζας μπορεί να παύσει τον Διοικητή ή τον Υποδιοικητή».
Πρόσθεσε επίσης: «Στο θέμα της ανάγκης που υπάρχει να ενισχύσουμε ένα θεσμό όπως είναι η Κεντρική Τράπεζα, η οποία ασκεί εξουσίες και αρμοδιότητες που η Κυβέρνηση, η όποια Κυβέρνηση, της όποιας ευρωπαϊκής χώρας, όχι μόνο στην Κύπρο, δεν έχει δικαίωμα να ασκήσει, και δεν έχει κανένα δικαίωμα να υπεισέλθει στα των αρμοδιοτήτων και της εξουσίας της Κεντρικής Τράπεζας.
Λέχθηκε ότι ‘δεν είναι πολιτικά ηθικό δύο βδομάδες πριν από τη λήξη της θητείας της η Κυβέρνηση να διορίζει Υποδιοικητή’. Αφού έχουμε λύσει το νομικό και το συνταγματικό θέμα, να μιλήσουμε λίγο για αυτό το θέμα. Η Κυβέρνηση ανταποκρίθηκε σε μια επιθυμία του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας και στελέχωσε τη θέση του Υποδιοικητή, όχι με άνθρωπο που προέρχεται από το ΑΚΕΛ. Το λέω αυτό όχι διότι εμείς βλέπουμε πίσω από τους ανθρώπους το τι πρεσβεύει ο καθένας, αλλά απαντώ σ΄ αυτό διότι ελέχθη και ότι θέλουμε να αλώσουμε τους θεσμούς πριν φύγουμε. Ορισμένοι, βλέπετε, κρίνουν με βάση τα δικά τους έργα και με βάση τον τρόπο που αυτοί λειτουργούσαν όταν ήταν Κυβέρνηση. Δεν μπορούν να αντιληφθούν οι άνθρωποι, και αναφέρομαι ειδικά στον ΔΗΣΥ κατά τη δεκαετία του, ότι υπάρχει και Κυβέρνηση που πίσω από τους ανθρώπους βλέπει τις ικανότητες τους να προσφέρουν στην Κύπρο και όχι τα ιδεολογικά ή πολιτικά ‘πιστεύω’. Και ο κ. Σπύρος Σταυρινάκης, ο οποίος έχει πολύχρονη υπηρεσία στην Κεντρική Τράπεζα, έχει πείσει εδώ και πάρα πολύ καιρό ότι μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην Κεντρική Τράπεζα, και να βοηθήσει τι τελικά; Την Κεντρική Τράπεζα και την Κύπρο.
Σε ό,τι αφορά το αν μια Κυβέρνηση μπορεί στις τελευταίες της μέρες να κάνει πράξεις, θα ήθελα να ενημερώσω ότι τόσο η Κυβέρνηση Κληρίδη όσο και η Κυβέρνηση Τάσσου Παπαδόπουλου, ακόμα και μετά που έγιναν οι εκλογές, μέχρι και την τελευταία μέρα της θητείας τους έκαναν συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου και έπαιρναν αποφάσεις. Και καλά έκαναν. Η όποια Κυβέρνηση εκλέγεται για πέντε χρόνια, όχι για τέσσερα χρόνια και 11 μήνες ή για τρία χρόνια και κάτι μήνες, όπως ήθελε ο ΔΗΣΥ, και συγκεκριμένα 18 μήνες πριν τις εκλογές, να μην παίρνουμε αποφάσεις για το θέμα του φυσικού αερίου διότι, λέει, ‘αυτή η Κυβέρνηση θα απέλθει και δεν πρέπει να δεσμεύει τους επόμενους’. Εάν ακούγαμε τον ΔΗΣΥ τώρα δεν θα είχαμε τον δεύτερο γύρο αδειοδότησης, τώρα δεν θα είχαμε αυτές τις αποφάσεις και τις ενέργειες που έβαλαν την Κύπρο στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη και ο κόσμος, οι Κύπριοι, που σήμερα ζουν κάτω από την πίεση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, δεν θα είχαν αυτή την ελπίδα ότι σε μερικά χρόνια η Κύπρος, ναι, θα γίνει μια από τις πλουσιότερες χώρες στην Ευρώπη, όπως η Royal Bank of Scotland είχε πει στη δική της Έκθεση.
Το 2003, όταν οι εκλογές διεξήχθησαν στις 16 Φεβρουαρίου και το αποτέλεσμα τους κρίθηκε από τον πρώτο γύρο των εκλογών, είχε γίνει συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου στις 24 Φεβρουαρίου και στην ημερήσια διάταξη υπήρχαν 82 θέματα και είχαν τεθεί και άλλα 16 θέματα εκτός ημερήσιας διάταξης καθώς και άλλα πέντε επιπρόσθετα, ανάμεσα στα οποία έχουμε στελέχωση Συμβουλίων, προσλήψεις εκτάκτων σε διάφορες Υπηρεσίες και είναι γεμάτη η ημερήσια διάταξη από τέτοιες προσλήψεις. Αλλά τότε για τον ΔΗΣΥ δεν υπήρχε θέμα ότι επειδή τελειώνει η θητεία της Κυβέρνησης δεν πρέπει να λειτουργεί η Κυβέρνηση. Από τη μια μας κατηγορούν ότι η Κυβέρνηση δεν λειτουργεί και από την άλλη ότι λειτουργεί! Ας αποφασίσουν επιτέλους για ποιο πράγμα θα κατηγορούν την Κυβέρνηση. Είναι γεγονός ότι ο ΔΗΣΥ, αλλά και το ΔΗΚΟ από τον καιρό που συνεργάστηκε με τον ΔΗΣΥ, αφού καθημερινά είναι πανομοιότυπες οι ανακοινώσεις τους, μας κατηγορούν για όλα. Η Κυβέρνηση κάνει το άλφα, η αντιπολίτευση μας κατηγορεί για το βήτα. Η Κυβέρνηση κάνει το βήτα, η αντιπολίτευση κατηγορεί για το άλφα. Για κάθε υπαρκτό ή ανύπαρκτο πρόβλημα που υπάρχει στην Κύπρο φταίει ο Πρόεδρος και η Κυβέρνηση και για ό,τι θετικό έχει γίνει σε αυτόν τον τόπο – εκτός και αν πιστέψουμε ότι δεν έγιναν θετικά σε αυτό τον τόπο - δεν έχει πατέρα η επιτυχία. Αυτό είναι άδικο και αδικούμε πρώτα απ' όλα τον εαυτό μας και τη χώρα μας.
Σε ό,τι αφορά δε την Κυβέρνηση του Τάσσου Παπαδόπουλου, να υπενθυμίσω ότι ο πρώτος γύρος των εκλογών έγινε στις 17 Φεβρουαρίου και ο δεύτερος στις 24 Φεβρουαρίου, και να υπενθυμίσω ότι ο Τάσσος Παπαδόπουλος, ο οποίος δεν είχε περάσει στον δεύτερο γύρο των εκλογών, προήδρευσε συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου στις 27 Φεβρουαρίου, δηλαδή μια ημέρα πριν από τη διαβεβαίωση του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας. Το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδρίασε και υπήρχαν 71 θέματα. Τέθηκαν ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου εκτός ημερήσιας διάταξης ακόμα επτά θέματα και τέσσερα επιπρόσθετα θέματα ηγέρθησαν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, συνολικά 82 θέματα. Επαναλαμβάνω ήταν δικαίωμα τότε να γίνουν συνεδρίες και είναι δικαίωμα της κάθε Κυβέρνησης να συνεδριάζει και να λειτουργεί μέχρι την τελευταία ημέρα της θητείας της. Τότε υπήρχε αυτό το δικαίωμα, τώρα δεν έχει το δικαίωμα η Κυβέρνηση;».