1/2/13

Ομιλία του Υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Νεοκλή Συλικιώτη στη συνέντευξη Τύπου με θέμα τον απολογισμό της ενεργειακής πολιτικής της Κυβέρνησης Χριστόφια 01/02/2013

Είναι αλήθεια πως αυτό το Υπουργείο, τη χρονιά που μας πέρασε, μας έδωσε πολλές και σημαντικές επιτυχίες. Κάποια τέτοια παραδείγματα που μπορώ να αναφέρω είναι τα ακόλουθα:

• Στα θέματα προστασίας των καταναλωτών, η εισαγωγή νέας μεθοδολογίας για την τιμολόγηση των καυσίμων και το πλαφόν που επιβάλαμε για συγκράτηση των τιμών στο γάλα.
• Στην τουριστική μας βιομηχανία το 2012 καταγράψαμε αριθμούς ρεκόρ και σε αφίξεις τουριστών και σε πραγματικά έσοδα και παράλληλα δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις για επανάληψη αυτών των δεδομένων και στα επόμενα χρόνια.
• Σημαντικότατες επιτυχίες ζήσαμε και κατά τη διάρκεια της εξάμηνης θητείας της Κυπριακής Προεδρίας, επιτυχίες που προσφέρονται για αξιοποίηση σε κάθε μελλοντικό μας βήμα στην ΕΕ.

Είμαι βέβαιος ότι σε κάθε τομέα με τον οποίο ασχολείται αυτό το Υπουργείο έχουμε κάτι θετικό να επιδείξουμε. Αναμφίβολα, όμως, ο τομέας της ενέργειας έχει πάρει τα σκήπτρα. Εδώ πλέον κτυπά η καρδιά της Κύπρου και εδώ έχει εναποθέσει πολλές ελπίδες ο λαός μας για το μέλλον του.

Αναλαμβάνοντας, πριν από έντεκα περίπου μήνες, τα ηνία του Υπουργείου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, γνώριζα ότι με περίμενε πολλή δουλειά. Έπρεπε στο υπόλοιπο της θητείας μου να προλάβω να ολοκληρώσω όλα αυτά που η Κυβέρνηση Χριστόφια οραματίστηκε να παραδώσει στον τόπο μας και στον λαό μας ως παρακαταθήκη στον τομέα της ενέργειας.

Οι προκάτοχοί μου τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια είχαν ήδη συμβάλει σημαντικά προς αυτήν την κατεύθυνση:
• Τον Οκτώβρη του 2008 ολοκληρώσαμε τον 1ο Γύρο Αδειοδότησης με τη χορήγηση άδειας στην Νoble.
• Το 2010 υπογράφεται η σημαντική συμφωνία μας με το Ισραήλ για την οριοθέτηση των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών των χωρών μας, εξέλιξη που διαμόρφωσε νέα δεδομένα για τις μεταξύ μας σχέσεις αλλά και ευρύτερα.
• Τον Σεπτέμβριο του 2011, ενάμιση μήνα ενωρίτερα από τον προκαθορισμένο χρόνο λόγω της επίσπευσης των διαδικασιών που επιτύχαμε, η Noble προχωρεί στην πρώτη ερευνητική γεώτρηση στο τεμάχιο 12.
• Τον Δεκέμβριο του 2011 έχουμε τα αποτελέσματα αυτής της ερευνητικής γεώτρησης. Αποτελέσματα που ενέταξαν την Κύπρο στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη, ανοίγοντας μια νέα σελίδα στην ιστορία της χώρας μας αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου.
• Τον Φεβρουάριο του 2012 ανακοινώνουμε την έναρξη του 2ου Γύρου Αδειοδότησης.
• Στο μεσοδιάστημα όλων αυτών, χωρίς χρονοτριβή, προχωρούμε με εκτεταμένες σεισμογραφικές έρευνες εντός της ΑΟΖ μας.

Τίποτα από όσα ανέφερα δεν ήταν εύκολο. Σε κάθε μας βήμα ερχόμασταν αντιμέτωποι με τις απειλές της Τουρκίας. Η Κυβέρνηση Χριστόφια, ακολουθώντας σοβαρή και νουνεχή εξωτερική πολιτική στη βάση του διεθνούς δικαίου, κατάφερε να διασφαλίσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και οι γειτονικές μας χώρες συντάχθηκαν μαζί μας και υπερασπίστηκαν το δικαίωμά μας να προχωρήσουμε με την αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου.

Ερχόμενος, λοιπόν, εδώ, το πλέον κρίσιμο και καθοριστικό για την Κυβέρνηση ήταν να βάλουμε γερές βάσεις έτσι που η αξιοποίηση των κυπριακών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων να γίνει με τρόπο που να διασφαλίζει οφέλη τόσο για τις παρούσες όσο και τις μελλοντικές γενιές των Κυπρίων πολιτών, αλλά και να δημιουργεί πραγματικές συνθήκες για κοινωνική ισότητα, οικονομική ανάπτυξη και πολιτική αναβάθμιση του τόπου μας και του λαού μας.


Στρατηγικός σχεδιασμός

Με αυτή τη σαφή εικόνα ξεκινήσαμε πριν από έντεκα μήνες, πρώτα να αποσαφηνίσουμε τον στρατηγικό μας σχεδιασμό στον τομέα της ενέργειας για να ξέρουμε τι ακριβώς θέλουμε, πώς προχωρούμε και τι κάνουμε για να επιτύχουμε εκείνο που θέλουμε. Ως βασικούς στρατηγικούς μας στόχους ορίσαμε:

1. Τη διασφάλιση και ενίσχυση της κρατικής μας κυριαρχίας.
2. Την ανάδειξη και αξιοποίηση της γεωστρατηγικής, γεωπολιτικής και γεωοικονομικής θέσης της Κύπρου μέσα από τη μετατροπή της σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο.
3. Την ενίσχυση της ενεργειακής μας ασφάλειας.
4. Τη διαφοροποίηση του ενεργειακού μας μείγματος με την ένταξη φυσικού αερίου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για να καταστούμε σταδιακά ενεργειακά αυτάρκεις ως βασική προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη στη χώρα μας.
5. Την ορθολογική, συνετή και αειφόρο εκμετάλλευση του φυσικού μας πλούτου, έτσι που μέρος των οφελών να περάσουν στις επόμενες γενιές.

Στη βάση αυτή προχωρήσαμε στη συνέχεια, μεταξύ άλλων:

• να δημιουργήσουμε τους αναγκαίους θεσμούς για τη διαχείριση των διαφόρων πτυχών που συναποτελούν τη βιομηχανία υδρογονανθράκων,
• να προωθήσουμε τις διεργασίες για την κατασκευή των αναγκαίων υποδομών όπως το τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό,
• να προωθήσουμε τις διαδικασίες του 2ου Γύρου Αδειοδότησης,
• να μεθοδεύσουμε τον διάλογό μας με τη Noble προς αμοιβαίο όφελος,
• να δρομολογήσουμε τις διαδικασίες για έλευση φυσικού αερίου ως ενδιάμεση λύση,
• να συγκεκριμενοποιήσουμε και να ενισχύσουμε τις συνεργασίες μας με τις γειτονικές μας χώρες και
• να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και να προβληθούμε ως η ασφαλής γέφυρα σύνδεσης της νοτιοανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη στον τομέα της ενέργειας.

Θεσμοί

Είναι γεγονός πως όλη αυτή την περίοδο χρειάστηκε να κινηθούμε ταυτόχρονα και παράλληλα σε πολλά επίπεδα για να προωθήσουμε τους στρατηγικούς στόχους που θέσαμε, και αυτό γιατί η υλοποίηση του ενός στηρίζει και εξαρτά την υλοποίηση του άλλου. Σε επίπεδο θεσμών, για παράδειγμα, προχωρήσαμε με:

• τη σύσταση της Κρατικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων, ακολουθώντας το νορβηγικό μοντέλο της Statoil,
• την ολοκλήρωση και κατάθεση στη Βουλή των Αντιπροσώπων του νομοσχεδίου για την ίδρυση του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων κατά το νορβηγικό πρότυπο,
• την επεξεργασία της πρότασής μας για την ίδρυση Συμβουλίου Ενεργειακής Πολιτικής, την οποία πολύ σύντομα θα καταθέσουμε προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο. Και αυτό ως συνέχεια της τακτικής που καθιέρωσα για ανά δίμηνο παρουσία του Υπουργού στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου αλλά και των συναντήσεων του Υπουργού με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, και
• τον εκσυγχρονισμό του νομικού μας πλαισίου, μεταξύ άλλων, και με την υιοθέτηση δύο νομοθεσιών για σκοπούς εναρμόνισής μας με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για το 3ο Ενεργειακό Πακέτο, μέσα από τις οποίες αποσαφηνίζονται οι ρόλοι και αρμοδιότητες του κάθε εμπλεκόμενου κρατικού φορέα (ΡΑΕΚ, ΚΡΕΤΥΚ, ΔΕΦΑ, Υπηρεσία Ενέργειας).

Υποδομές

Σε επίπεδο υποδομών δρομολογήσαμε τις αναγκαίες διεργασίες για τη δημιουργία του τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό, ενός έργου που θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Δημοκρατίας, αλλά και θα προσφέρει ασφαλή διέξοδο για την εξαγωγή του φυσικού μας αερίου στις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές. Η απόφασή μας για υλοποίηση αυτού του έργου είναι χωρίς επιστροφή γιατί τα πολιτικά και οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν είναι ασύγκριτα.

Ήδη έχω αναφέρει πως ένας από τους στρατηγικούς στόχους που θέσαμε είναι η μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό ενεργειακό κέντρο, μια εξέλιξη που θα προσφέρει γεωστρατηγική, γεωπολιτική και γεωοικονομική αναβάθμιση της Κύπρου. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η επιδίωξή μας στο κυπριακό τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου να φιλοξενούμε το δικό μας φυσικό αέριο, όπως και αυτό του Ισραήλ και του Λιβάνου, αλλά και άλλων χωρών της περιοχής. Προσφέρουμε, δηλαδή, ένα νέο μοντέλο συνεννόησης, συνεργασίας, προόδου και ειρήνης προς όφελος όλων των λαών της περιοχής, στο επίκεντρο του οποίου θα βρίσκεται η Κύπρος.

Πιστεύω ότι πολύ σωστά από τον περασμένο Ιούνιο ανακοινώσαμε σε διεθνές ακροατήριο την τελεσίδικη απόφαση της Κυβέρνησης να προχωρήσει με την κατασκευή του τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό. Αυτό, αναμφίβολα, δημιούργησε τετελεσμένα στην περιοχή και έδωσε προβάδισμα στο κυπριακό τερματικό. Στο χέρι μας, όμως, είναι αυτό το μομέντουμ που δημιουργήσαμε να μην αφεθεί να χαθεί. Η Κυβέρνηση έγκαιρα αποφάσισε την έναρξη όλων των αναγκαίων διεργασιών τις οποίες πλέον έχει αναλάβει η ΚΡΕΤΥΚ. Ως χρήσιμο εργαλείο για να προχωρήσουμε σε αυτό το στάδιο έχουμε τις σχετικές μελέτες που ετοίμασε η Υπηρεσία Ενέργειας και η Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων, ενώ πολύ σύντομα αναμένουμε και τα προκαταρκτικά πορίσματα της μελέτης που διεξάγει το ΜΙΤ.

Μέρος της αλυσίδας των έργων που θα συμβάλουν στην μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο αποτελεί και το κρατικό τερματικό πετρελαιοειδών, αφού θα καταστήσει την Κύπρο διαμετακομιστικό σταθμό εμπορίας πετρελαιοειδών. Στα θέματα υποδομών προχωρούμε επίσης με τη μελέτη που κάνει η Υπηρεσία Ενέργειας για την έλευση του αγωγού που θα συνδέει το τεμάχιο 12 με τη στεριά και το τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό, λαμβάνοντας υπόψη και τις αναγκαίες συνέργειες που πρέπει να προκύψουν με τις νέες αδειοδοτήσεις από τον 2ο Γύρο Αδειοδότησης.

Μιλώντας για τις υποδομές, να επισημάνω πως τόσο για σκοπούς προώθησης κάποιων σημαντικών έργων αλλά και για σκοπούς χρηματοδότησής τους έχουμε ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τρείς προτάσεις για έργα κοινού ενδιαφέροντος: Το πρώτο αφορά στην πόντιση καλωδίου για την αμφίδρομη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την περιοχή στην Ευρώπη, το δεύτερο αφορά στη δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού για μεταφορά φυσικού αερίου από την Κύπρο στην Ευρώπη μέσω Κρήτης και το τρίτο το τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου.

Συνεργασία με τη Noble

Παράλληλα, όλους αυτούς τους μήνες δώσαμε ιδιαίτερη σημασία στη συνεργασία μας με τη Noble. Αρχικά ορίσαμε την Ομάδα Διαβούλευσης προκειμένου να διαπιστώσουμε πώς προχωρεί η εταιρεία με τους προγραμματισμούς της για την εξόρυξη του φυσικού αερίου από το τεμάχιο 12. Στη συνέχεια ορίσαμε την Ομάδα Διαπραγμάτευσης η οποία και είχε εμπλακεί σε διάλογο με την εταιρεία για την αποσαφήνιση ασαφειών, αβεβαιοτήτων ή και κρίσιμων θεμάτων που αναφύονται, προκειμένου να έχουμε το συντομότερο δυνατόν φυσικό αέριο για την εσωτερική αγορά όπως και για σκοπούς εξαγωγών. Σχετική προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η συμφωνία που πρέπει να συνάψουμε με την εταιρεία για το τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου. Αυτά τα ζητήματα πλέον έχουν περάσει στην ΚΡΕΤΥΚ η οποία βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με τη Noble. Σε αυτό το στάδιο τα δύο μέρη επεξεργάζονται την υπογραφή ενός Μνημονίου Συναντίληψης που θα θέτει τις βασικές αρχές/πλαίσιο στις οποίες θα κινείται η συνεργασία μας με τη Noble σε αυτό το θέμα.

Επίσης, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου έχουμε εγκρίνει σχετικό αίτημα της εταιρείας για συμμετοχή στο 30% των δικαιωμάτων της, των ισραηλινών συμφερόντων εταιρειών Delek και Avner. Τώρα αναμένουμε από τη Noble να προχωρήσει με τη δεύτερη ερευνητική γεώτρηση.

2ος Γύρος Αδειοδότησης

Ένας από τους πιο κρίσιμους στρατηγικούς στόχους που έθεσε η Κυβέρνηση ήταν η επιτυχής διεξαγωγή του 2ου Γύρου Αδειοδότησης. Τα αποτελέσματα, βέβαια, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία μας τόσο σε αριθμό αιτήσεων όσο και στην ποιότητα των αιτητών, αφού μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται και εταιρείες κολοσσοί. Σε όλα τα στάδια που διανύσαμε μέχρι σήμερα, οι διαδικασίες που ακολουθήσαμε ήταν απόλυτα διαφανείς, αμερόληπτες και δίκαιες για όλους τους ενδιαφερόμενους, και έτσι έπρεπε να είναι, γιατί κρινόταν και κρίνεται η αξιοπιστία και το κύρος της χώρας μας. Σε αυτή τη φάση έχουμε υπογράψει συμβόλαια με την κοινοπραξία ΕΝΙ/Kogas για τα τεμάχια 2, 3 και 9, ενώ πολύ σύντομα ελπίζω ότι θα προχωρήσουμε στην υπογραφή συμβολαίων και με την Total για τα τεμάχια 10 και 11. Το μέχρι τώρα άμεσο όφελος είναι η είσπραξη 150 εκατομμυρίων ευρώ ως δικαιώματα υπογραφής. Τα σημαντικότερα, όμως, οφέλη είναι αυτά που θα έρθουν. Αναφέρομαι, μεταξύ άλλων, στα κέρδη που θα καταλήγουν στο κράτος ως ποσοστά επί των εσόδων από την αξιοποίηση των υδρογονανθράκων, ποσοστά που φτάνουν ή και ξεπερνούν το 70% κατά μέσο όρο και κατατάσσονται στα υψηλότερα στον κόσμο.

Το βέβαιο, πάντως, είναι πως, λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα συντελούνται στον τομέα αυτό - και αναφέρομαι στην υπογραφή των νέων αυτών συμβολαίων για πέντε ερευνητικά τεμάχια - σε συνδυασμό και με την πρόσφατη ανανέωση της συμφωνίας μας με την εταιρεία PGS για τη διενέργεια νέων σεισμογραφικών ερευνών στην ΑΟΖ μας, τις ενέργειες που ξεκίνησε η ΚΡΕΤΥΚ για το τερματικό υγροποίηση φυσικού αερίου, τα άλλα έργα υποδομής, τις εργασίες της Noble, ακόμη και το ενδεχόμενο κατάληξης σε συμφωνία για εισαγωγή φυσικού αερίου ως ενδιάμεση λύση για σκοπούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στα επόμενα δυο-τρία χρόνια θα εισέλθουμε σε τροχιά ανάπτυξης και, κατ’ επέκταση, τόνωσης και της εργασιακής απασχόλησης στον τόπο μας.

Στρατηγικές συνεργασίες

Βασικός πυλώνας για την επιτυχία της ενεργειακής μας πολιτικής αποτέλεσε η προώθηση των στόχων μας μέσω των εξωτερικών σχέσεων που αναπτύξαμε.
Μεταξύ άλλων:

1. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις έτσι που η Κύπρος να μπορεί να κεφαλαιοποιήσει τις παραδοσιακές έντιμες σχέσεις φιλίας και συνεργασίας που είχε με τους γείτονές της, διατηρώντας και σεβόμενη τις ευαίσθητες ισορροπίες που τις διακρίνουν. Να υπενθυμίσω τις επισκέψεις και αποτελεσματικές συνομιλίες που είχα με ομολόγους μου σε Ισραήλ, Λίβανο, Αίγυπτο, Ιορδανία, αλλά και την επίσκεψη του Παλαιστίνιου ομολόγου μου στην Κύπρο χθες.
2. Αναλάβαμε πρωτοβουλίες και διοργανώσαμε την τριμερή συνάντηση Ισραήλ, Ελλάδας και Κύπρου εδώ στη Λευκωσία, για προώθηση έργων υποδομής κοινού ενδιαφέροντος με αξιοποίηση και ευρωπαϊκών κονδυλίων. Στη συνάντηση αυτή αποφασίστηκε η σύσταση δύο ομάδων εργασίας. Ήδη η μια ομάδα, που έχει ως αντικείμενο το έργο της πόντισης καλωδίου για μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την περιοχή στην Ευρώπη μέσω Κύπρου, ξεκίνησε δουλειά πραγματοποιώντας την πρώτη της συνάντηση στο Ισραήλ στις 18/12/2012.
3. Στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας, αξιοποιήσαμε τη θέση μας και επιτύχαμε τη συμφωνία για διεξαγωγή της 24ης Διάσκεψης του Χάρτη Ενέργειας στην Κύπρο, τον ερχόμενο Νοέμβριο, ενώ παράλληλα επιτύχαμε να ανατεθεί για πρώτη φορά σε Κύπριο η Προεδρία σε μια από τις Ομάδες Εργασίας του οργανισμού, και συγκεκριμένα η Προεδρία της Ομάδας για τις Επενδύσεις.
4. Αξιοποιώντας και πάλι τη θέση μας ως Κυπριακή Προεδρία συνδιοργανώσαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Υπουργική Συνάντηση των χωρών την νοτιοανατολικής Μεσογείου και των χωρών μελών της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο στις 12 και 13 Δεκεμβρίου 2012. Μια Συνάντηση που αποτέλεσε σημαντικό βήμα για:

• Την ανάδειξη του γεωστρατηγικού και γεωπολιτικού ρόλου της Κύπρου ως γέφυρας μεταξύ της ΕΕ και της Μέσης Ανατολής.
• Την αξιοποίηση της γεωγραφικής μας θέσης για να καταστούμε περιφερειακός κόμβος ενέργειας.
• Την προώθηση της δημιουργίας του Νοτιοανατολικού Μεσογειακού Διαδρόμου Φυσικού Αερίου προς ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης με την παροχή φυσικού αερίου από την περιοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω Κύπρου. Κάτι που πριν από μερικούς μήνες ούτε καν ως ιδέα δεν κυκλοφορούσε στην Ευρώπη.
• Την ουσιαστική συμβολή της Κύπρου στην επίλυση κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν στην ασφάλεια στις υπεράκτιες δραστηριότητες.

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/Εξοικονόμηση ενέργειας

Όπως έχω αναφέρει, ένας από τους στρατηγικούς μας στόχους, που αποτελεί άλλωστε και δέσμευσή μας έναντι της ΕΕ, είναι η διαφοροποίηση του ενεργειακού μας μείγματος με την αύξηση της συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο όλο σύστημα, την ένταξη του φυσικού αερίου, αλλά και η λήψη μέτρων και πολιτικών για εξοικονόμηση ενέργειας.

Σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που αναλάβαμε έναντι της ΕΕ, μέχρι το 2020 η συνεισφορά των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας θα πρέπει να φτάσει στο 13% και η συνεισφορά τους στις μεταφορές σε 10%. Ήδη, το 2012, η συνεισφορά των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας έφτασε το 8,6%, ξεπερνώντας έτσι τον εθνικό ενδιάμεσο στόχο που είχαμε θέσει για 4,92%. Οι κύριες μορφές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που αναπτύσσουμε στην Κύπρο είναι:

Αιολική ενέργεια:

• Μέχρι σήμερα έχουν λειτουργήσει πέντε αιολικά πάρκα συνολικής δυναμικότητας 146,7ΜW.
• Υπογράφηκαν συμβάσεις επιδότησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για άλλα δύο αιολικά πάρκα επιπρόσθετης συνολικής δυναμικότητας 18,3ΜW
• Το 2012 λειτούργησε Σχέδιο για επιπρόσθετα 10MW.



Ηλιακή ενέργεια – Φωτοβολταϊκά συστήματα

• Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου του 2012 είχε ξεπεράσει τα 17 MW.
• Νέα σχέδια για εγκατάσταση επιπρόσθετων 50 MW. Η διεξαγωγή των ηλεκτρονικών δημοπρασιών και για τις τέσσερις κατηγορίες ολοκληρώθηκε πριν δύο μέρες σημειώνοντας τεράστια επιτυχία, αφού εξασφαλίσαμε το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους πολίτες. Το μέσο υφιστάμενο κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με συμβατικά καύσιμα ανέρχεται σε 15,40 €σεντ ανά KWh, ενώ η μέση τιμή που εξασφαλίστηκε με το σύνολο των ηλεκτρονικών δημοπρασιών ανέρχεται σε μόλις 8,66 €σεντ ανά KWh, το οποίο αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση ύψους 43,76%.

Βιομάζα/Βιοαέριο

• Μέχρι σήμερα βρίσκονται σε λειτουργία δώδεκα μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα/βιοαέριο συνολικής ισχύος 8,66MW, εκ των οποίων τα 7,96MW είναι ενωμένα με το δίκτυο της ΑΗΚ.
• Εντός του 2011 δόθηκε κατ’ αρχάς έγκριση σε τρεις μονάδες συνολικής πρόσθετης δυναμικότητας 10MW, οι οποίες αναμένεται να λειτουργήσουν στις αρχές του 2013.

Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε και στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της απόδοσης κτηρίων. Σε αυτό το πλαίσιο, μεταξύ άλλων, προωθήσαμε:

• Πλήρη εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (καθορισμός νομικού πλαισίου για ρύθμιση της αγοράς ενεργειακών ελέγχων και της παροχής ενεργειακών υπηρεσιών, έκδοση πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης στα κτήρια και για επιθεώρηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης, ενεργειακή σήμανση, συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας κ.ο.κ).
• Λειτουργία σχεδίων χορηγιών για επενδύσεις στην εξοικονόμηση ενέργειας: Μέχρι το τέλος του 2012 παραχωρήθηκαν σε περίπου 70 χιλιάδες δικαιούχους άνω των 65 εκ. ευρώ υπό μορφή χορηγιών.
• Ετοιμάστηκε το 2ο Εθνικό Σχέδιο Δράσης ενεργειακής απόδοσης. Ο εθνικός ενδεικτικός στόχος για εξοικονόμηση ενέργειας 3,3% την τριετία 2008-2010 έχει ξεπεραστεί. Καθορίστηκαν πρόσθετα μέτρα για εξοικονόμηση ενέργειας μέχρι το 2020.
• Μέχρι στιγμής έχουν εκδοθεί 15.460 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης τόσο για καινούργια όσο και για υφιστάμενα κτήρια.

Καταληκτικά σχόλια

Σε όλα αυτά θα μπορούσα ακόμη να προσθέσω την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου πριν μερικούς μήνες για εισαγωγή του υγραερίου στην αυτοκίνηση. Μια εξέλιξη που θα αποτελέσει τον προπομπό για την έλευση και χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές.

Αναφερόμενος σε όσα έχουμε υλοποιήσει θα ήθελα να σταθώ σε κάτι που παραμένει σε εκκρεμότητα. Έχω αναφερθεί στη νευραλγική σημασία που αποκτά αυτό το Υπουργείο στα χρόνια που έρχονται. Για να μπορέσει, όμως, να αντεπεξέλθει θα πρέπει να προχωρήσουμε σε ουσιαστικές δομικές αλλαγές. Μέρος αυτής της αλλαγής είναι η μετατροπή της Υπηρεσίας Ενέργειας σε ξεχωριστή Διεύθυνση που θα λειτουργεί αυτόνομα, με εντελώς νέα διάρθρωση, και θα υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εμπορίου. Αυτό, όμως, το αφήνω για την επόμενη Κυβέρνηση.

Καταλήγοντας, όλη αυτή την περίοδο εργαστήκαμε με απόλυτη διαφάνεια και με διάθεση να υπάρξει συνεργασία και συναίνεση με όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Είμαι πεπεισμένος πως επί της ουσίας και στους στρατηγικούς στόχους όλες οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου συμφωνούμε. Επιμέρους διαφωνίες μπορεί να υπάρχουν, και είναι θεμιτό να υπάρχουν σε μια δημοκρατία, έστω και αν υπερπροβάλλονται χάριν προεκλογικών σκοπιμοτήτων. Παρόλα αυτά, δεν έχω καμία αμφιβολία πως η Κυβέρνηση Χριστόφια θα παραμείνει στην ιστορία ως η Κυβέρνηση που ενήργησε με σοφία και σύνεση και έθεσε τις βάσεις για την αναγέννηση του τόπου μας και του λαού μας μέσα από την ανακάλυψη και την αξιοποίηση των κυπριακών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Η Κυβέρνηση Χριστόφια θα παραμείνει στην ιστορία ως η Κυβέρνηση που έφερε την ελπίδα ξανά στην Κύπρο.