17/1/13

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ



ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ


ΑΡ. 12/13                                                                                   ΗΜΕΡ.: 17.01.13

1.  Το Υπουργικό Συμβούλιο ανακήρυξε το 2013ως Έτος Μνήμης Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ - 16.1.13
Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την ανακήρυξη του 2013 ως έτους μνήμης Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη γέννηση του αείμνηστου Εθνάρχη και πρώτου Προέδρου της Δημοκρατίας, ανακοίνωσε απόψε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, μετά τη λήξη της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «με βάση την απόφαση αυτή, η μνήμη του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ θα τιμηθεί με εορτασμούς, εκδηλώσεις τιμής, πολιτιστικές εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες.

Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να ορίσει τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού ως Συντονιστή Προγραμματισμού του Έτους Μνήμης ο οποίος θα συντονίσει την υλοποίηση δράσεων και εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν εντός του έτους.

Οι στόχοι του Έτους Μνήμης Αρχιεπισκόπου ΜακαρίουΓ΄ είναι: η προβολή της ζωής και του έργου που επιτέλεσε ο Μακάριος σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, η διάδοση των πολιτικών του αρχών για την προάσπιση των οικουμενικών αξιών και πανανθρώπινων ιδανικών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών ανεξαρτήτως εθνικότητας, χρώματος, φυλής ή θρησκείας, και η καθιέρωση του Μακαρίου στη συνείδηση των Κυπρίων αλλά και της διεθνούς κοινότητας ως μια από τις πλέον εξέχουσες εθνικές αλλά και παγκόσμιες ιστορικές φυσιογνωμίες η οποία τιμά την Κύπρο, τον Ελληνισμό γενικότερα, αλλά και την παγκόσμια πολιτική ιστορία.

Η ανακοίνωση του προγράμματος των εκδηλώσεων θα γίνει αργότερα».

2.  Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπουγια το νομοσχέδιο για την ακίνητη περιουσία - 16.1.13
Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε απόψε το νομοσχέδιο για την ακίνητη περιουσία το οποίο θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, ανέφερε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, μετά τη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Στεφάνου είπε: «Το νομοσχέδιο αυτό αφορά τη φορολογία στην ακίνητη περιουσία ως μια μεταβατική φορολογία έχοντας υπόψη ότι με βάση τη δέσμευση που υπάρχει στο Μνημόνιο για το οποίο καταρχήν έχουμε έλθει σε συμφωνία με την Τρόικα, θα πρέπει ουσιαστικά μέσα στο 2014 να γίνει επαναξιολόγηση των τιμών των ακινήτων στις τιμές του σήμερα. Άρα, αυτός ο Νόμος ουσιαστικά θα αφορά τη φορολογία ακίνητης περιουσίας για το 2013.

Οι τιμές που θα αναφέρω είναι τιμές του 1980. Το ξεκαθαρίζω αυτό για να μην δημιουργηθεί η ίδια σύγχυση όπως όταν παρουσιάστηκε η πρωταρχική πρόταση για μεταβατική φορολογία για την ακίνητη περιουσία.

Με βάση το νομοσχέδιο που θα σταλεί αύριο στη Βουλή, ο υπολογισμός του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας θα γίνεται με βάση τους εξής συντελεστές:

Από 1 μέχρι 40 χιλιάδες ευρώ με αξίες του 1980 δεν θα υπάρχει φορολογία. Θα είναι μηδενική. Αυτό σημαίνει ότι ένας αριθμός ιδιοκτητών, φυσικά πρόσωπα, που ανέρχονται σε 262.491 δηλαδή ποσοστό 78,39% δεν θα πληρώνουν φόρο ακίνητης περιουσίας. Αναφερόμαστε σε φυσικά πρόσωπα. Σε ό,τι αφορά τα νομικά πρόσωπα ένας αριθμός ιδιοκτητών που ανέρχεται σε 8,546 ή ποσοστό 48,60% δεν θα πληρώνουν φορολογία. Αν τα βάλουμε και τα δύο μαζί σημαίνει ότι ένα ποσοστό 76,90% δεν θα πληρώνουν φόρο ακίνητης περιουσίας.

Η δεύτερη βαθμίδα είναι από τις 40 χιλιάδες ευρώ μέχρι τις 120 χιλιάδες ευρώ πάντοτε με αξίες του 1980. Ο φορολογικός συντελεστής θα είναι 4 τοις χιλίοις. Αυτό σημαίνει ότι ένας αριθμός ιδιοκτητών 61.791 ποσοστό 18,45% θα πληρώνει ένα μέσο φόρο 257 ευρώ και μέγιστο φόρο 480 ευρώ ετησίως.

Η τρίτη βαθμίδα είναι από τις 120 χιλιάδες και ένα ευρώ μέχρι τις 170 χιλιάδες ευρώ. Ο συντελεστής θα είναι 8 τοις χιλίοις που σημαίνει ότι ένα ποσοστό του 1,6% θα πληρώνει μέση φορολογία 1127 ευρώ και μέγιστη φορολογία 1360 ευρώ ετησίως.

Από 170 χιλιάδες και ένα ευρώ μέχρι 300 χιλιάδες ευρώ θα είναι 12 τοις χιλίοις ο φόρος και θα επηρεάζει ποσοστό ιδιοκτητών 1%, περίπου 3,657, με μέση φορολογία 2.592 ευρώ και μέγιστη φορολογία 3.600 ευρώ.

Από 300 χιλιάδες και ένα ευρώ μέχρι 500 χιλιάδες ευρώ που επηρεάζει 998 ιδιοκτήτες ή ποσοστό 0,2% θα πληρώνει μέσο φόρο 5.580 ευρώ και μέγιστο 7,500 ευρώ.

Από 500 χιλιάδες ευρώ μέχρι ένα εκατομμύριο που επηρεάζει περίπου 315 ιδιοκτήτες η φορολογία θα είναι 18 τοις χιλίοις που σημαίνει ότι ο μέσος φόρος θα είναι περίπου 12 χιλιάδες ευρώ και ο μέγιστος 18 χιλιάδες ευρώ.

Από ένα εκατομμύριο και πάνω ο φορολογικός συντελεστής είναι 20 τοις χιλίοις και εδώ θα υπάρχει ανάλογα με το ποσό, αν είναι μέχρι τα 3 εκατομμύρια, θα επηρεάζονται περίπου 85 ιδιοκτήτες, και ο μέσος φόρος θα είναι σχεδόν 28 χιλιάδες ευρώ και ο μέγιστος 60 χιλιάδες ευρώ.

Αυτά για τα φυσικά πρόσωπα. Υπάρχουν και οι αντιστοιχίες σε αριθμούς για τα νομικά πρόσωπα, οι συντελεστές είναι οι ίδιοι.

Πάνω από τις 40 χιλιάδες και ένα ευρώ θα φορολογούνται και οι πρώτες 40 χιλιάδες ευρώ, δεν θα εξαιρούνται, όπως ήταν μέχρι τώρα το σύστημα.

Η Κυβέρνηση υπολογίζει ότι με αυτή τη φορολογία θα έχει τη δυνατότητα το κράτος να εισπράξει περίπου 120 εκ. ευρώ. Έχουμε λάβει υπόψη ότι από αυτή τη φορολογία θα υπάρχει απόδοση στο ύψος του 75% άρα ένα ποσό 90 εκ. ευρώ θα μπορεί να εισπραχθεί από αυτή τη φορολογία που είναι και η δέσμευση που υπάρχει στο Μνημόνιο της Τρόικα».

Ερωτηθείς ο κ. Στεφάνου είπε: «Η τιμή της ακίνητης περιουσίας που σε ολόκληρη την Κύπρο έχει πολλαπλασιαστεί από το 1980 μέχρι και σήμερα, το πόσο όμως έχει πολλαπλασιαστεί εξαρτάται τόσο από την αλλαγή των πολεοδομικών ζωνών, των συντελεστών και της ανάπτυξης που έχει κάθε περιοχή. Όμως, για σκοπούς στατιστικής και παραδείγματος υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο οι αξίες στην ακίνητη περιουσία έχουν αυξηθεί κατά 7 με 8 φορές. Άρα όταν μιλούμε για κατοικία αξίας 40 χιλιάδων ευρώ το 1980 με σημερινές αξίες θα είναι αξίας 300 χιλιάδες ευρώ, ίσως και περισσότερα ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται. Είναι γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο που η πολύ μεγάλη πλειοψηφία ιδιοκτητών ακίνητης περιουσίας ουσιαστικά δεν θα πληρώσουν φορολογία.

Αυτή ήταν η προσπάθεια που κατέβαλε η Κυβέρνηση έτσι ώστε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ιδιοκτητών ακίνητης περιουσίας, ουσιαστικά μέσης οικίας να φοροαπαλλάσσεται».

3.  Επίσκεψη στην Κύπρο  του Υπουργού αρμόδιου επί των Εξωτερικών Σχέσεων του Σουλτανάτου του Ομάν - 16.1.13
Ο Υπουργός Αρμόδιος επί των Εξωτερικών Σχέσεων του Σουλτανάτου του Ομάν κ. YusufbinAlawibinAbdullah πραγματοποιεί αύριο μονοήμερη επίσημη επίσκεψη στην Κύπρο,ύστερα από πρόσκληση της Υπουργού Εξωτερικών δρος Ερατούς Κοζάκου-Μαρκουλλή. Η επίσκεψη του κ. binAlawi, η οποία αποτελεί και την πρώτη επίσκεψη Ομανού Υπουργού Εξωτερικών στην Κύπρο,εντάσσεται στο πλαίσιο της εμβάθυνσης των διμερών σχέσεων Κύπρου και Ομάν.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του oΥπουργός Εξωτερικών του Ομάν θα έχει κατ’ ιδίαν και εκτενείς διαβουλεύσεις με την ομόλογό του κα Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή με επίκεντρο ζητήματα διμερών σχέσεων, τις εξελίξεις στο Κυπριακό, τις τρέχουσες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, καθώς επίσης θέματα διεθνούς ενδιαφέροντος.

Μετά το πέρας της συνάντησηςοι δύο Υπουργοί θα υπογράψουν Μνημόνιο Συναντίληψης στον τομέα των Διμερών Πολιτικών Διαβουλεύσεων μεταξύ του Υπουργείου Εξωτερικών της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Σουλτανάτου του Ομάν.
Κατά τη σύντομη παραμονή του στην Κύπρο ο κ. YusufbinAlawibinAbdullahθα γίνει δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια και στη συνέχεια θα παρακαθίσει σε γεύμα εργασίας που θα παραθέσει προς τιμήν του η δρΜαρκουλλή.

Ο Υπουργός Αρμόδιος επί των Εξωτερικών Σχέσεων του Σουλτανάτου του Ομάν αναχωρεί από την Κύπρο το απόγευμα της ίδιας ημέρας.

4.  Ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών - 16.1.13
Διαγραφή της Κύπρου από τη «Μαύρη Λίστα»
του Υπουργείου Οικονομικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας

Το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει ότι ο Υπουργός Οικονομικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας με διάταγμα του που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου2013 έχει αφαιρέσει την Κύπρο από τη “μαύρη λίστα” του Υπουργείου Οικονομικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, ικανοποιώντας πλήρως τις Κυπριακές Αρχές, εφόσον με την απόφαση του αυτή, το Πρωτόκολλο που έχει υπογραφεί στις 7 Οκτωβρίου 2010, που τροποποιεί τη Συμφωνία Αποφυγής Διπλής Φορολογίας του 1998, τίθεται πλέον σε ισχύ, δίχως καμία επιφύλαξη, από την 1η Ιανουαρίου 2013.

Η αφαίρεση της Κύπρου από την εν λόγω λίστα ενισχύει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της Κύπρου στις επενδύσεις από τη Ρωσία και κατ΄επέκταση την κυπριακή οικονομία, καθώς επίσης και τη φήμη της Κύπρου ως ενός ευυπόληπτου διεθνούς επιχειρηματικού κέντρου.

5.  Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την Εθνική Στρατηγική για την Αντιμετώπιση της Εξάρτησης από Παράνομες Ουσίες και την Επιβλαβή Χρήση Αλκοόλ - 16.1.13
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου ανακοίνωσε απόψε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα την Εθνική Στρατηγική για την Αντιμετώπιση της Εξάρτησης από Παράνομες Ουσίες και την Επιβλαβή Χρήση Αλκοόλ 2013 – 2020.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Στεφάνου είπε: «Αυτή η εθνική στρατηγική διαδέχεται την εθνική στρατηγική για τα ναρκωτικά του 2009-2012 με βασικά σημεία αναφοράς τη στρατηγική για τα ναρκωτικά 2013-2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ευρωπαϊκή στρατηγική για τη μείωση των αρνητικών συνεπειών που σχετίζονται με το αλκοόλ και τις εκθέσεις και κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την περιφέρεια της Ευρώπης.

Σκοπός της εθνικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση της εξάρτησης από παράνομες ουσίες και την επιβλαβή χρήση αλκοόλ είναι να διαμορφώσει το πλαίσιο πολιτικής και να συντονίσει την υλοποίηση των προσπαθειών και των πρωτοβουλιών σε τοπικό επίπεδο για την αντιμετώπιση της χρήσης παράνομων ουσιών και της εξάρτησης από αυτές, τη διαχείριση της επιβλαβούς χρήσης αλκοόλ και τη διαχείριση της εξάρτησης από νόμιμες ουσίες, για την επόμενη οκταετία.

Η εθνική στρατηγική αποτελείται από πέντε βασικούς τομείς παρέμβασης:

Πρόληψη, Θεραπεία και Κοινωνική Επανένταξη, Μείωση της Βλάβης, Ρύθμιση και Έλεγχος της Προσφοράς, Διεθνής Συνεργασία».

6.  Χαιρετισμός του Διευθυντή του Γραφείου του Προέδρουτης Δημοκρατίας κ. Χρίστου Χριστοφίδη στη συνέντευξη Τύπου του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου Κύπρου - 16.1.13
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα μαζί σας στην παρουσίαση από το Αντιναρκωτικό Συμβούλιο Κύπρου του κρίσιμου για τον τόπο έργου που έχει πρόσφατα ολοκληρώσει: Της νέας Ενιαίας Εθνικής Στρατηγικής που διευρύνει το πεδίο δράσης, πέρα από τα ναρκωτικά, στην αντιμετώπιση της εξάρτησης από παράνομες ουσίες και της επιβλαβούς χρήσης του αλκοόλ. Θα παρουσιαστούν επίσης: Οι νέες ιστοσελίδες του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου που αξιοποιούν  την τεχνολογία, το πολυαναμενόμενο ηλεκτρονικό αρχείο διαχείρισης της θεραπευτικής πορείας των ατόμων που απευθύνονται για βοήθεια, το οποίο θα αναβαθμίσει την παροχή φροντίδας στα ουσιοεξαρτώμενα άτομα, και τα επιτεύγματα στα πλαίσια της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ.

Η Κυβέρνηση βρίσκεται δίπλα στο Αντιναρκωτικό Συμβούλιο και στις προσπάθειες του για αντιμετώπιση του φαινομένου και αυτό φαίνεται έμπρακτα. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τηρώντας την προεκλογική του δέσμευση και αποδεικνύοντας τις ιδιαίτερες ευαισθησίες της Κυβέρνησης και τη σημασία που αποδίδει στο ζήτημα της ουσιοεξάρτησης, διόρισε τον πρώτο ανεξάρτητο Πρόεδρο του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου. Με το διορισμό αυτό δόθηκε στο Αντιναρκωτικό Συμβούλιο ευελιξία, ανεξαρτησία και ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και παράλληλα αναβαθμίστηκε ο ρόλος του στην κοινωνία.

Με την ανάληψη καθηκόντων της νέας Διοίκησης του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου πολλά έχουν επιτευχθεί στα πλαίσια της παρούσας διακυβέρνησης:

  • Δημιουργία εξειδικευμένου θεραπευτικού προγράμματος για τις γυναίκες.
  • Παροχή υπηρεσιών θεραπείας της εξάρτησης σε κρατούμενους στις φυλακές.
  • Διευθέτηση θεσμικών εκκρεμοτήτων που αφορούν στο νομικό πλαίσιο του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου και στην κατοχύρωση του προσωπικού.
  • Ανανέωση και αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην αντιμετώπιση και τη θεραπεία των εξαρτήσεων.
  • Επέκταση της θεραπείας υποκατάστασης σε όλες τις επαρχίες της Κύπρου.
  • Βελτίωση των διαδικασιών διαχείρισης της χρηματοδότησης
  • Θεσμοθέτηση και συστηματική εφαρμογή της Αγωγής Υγείας στις σχολικές μονάδες με την εισαγωγή του νέου γνωστικού αντικειμένου της Αγωγής Υγείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Εφαρμογή μνημονίου συνεργασίας με το Υπουργείο Άμυνας, με στόχο την πρόληψη της χρήσης ουσιών εξάρτησης κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας.
  • Διαχείριση σχεδίου παροχής οικονομικής βοήθειας για επανένταξη ατόμων με ιστορικό εξάρτησης.
  • Διεύρυνση του προγράμματος επιλεκτικής πρόληψης FreDgoesnet και FreDgoestoschool.
  • Ανανέωση και αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην παραπομπή ουσιοεξαρτημένων ατόμων σε θεραπεία αντί φυλάκισης.
  • Διεύρυνση των εθνικών και διεθνών συνεργασιών.
Παρόλα αυτά, αγαπητές φίλες και φίλοι, πολλά μπορούν ακόμη να γίνουν. Η αντιμετώπιση του πολυδιάστατου και πολύπλοκου αυτού φαινομένου είναι ευθύνη του κάθε ενός από εμάς και απαιτεί συλλογική προσπάθεια. Αποτελεί ίσως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις σύγχρονες κοινωνίες, που καλούνται να διαχειρισθούν το φαινόμενο αυτό σε συνθήκες που αλλάζουν συνεχώς.

Μία επιπλέον πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα είναι και το γεγονός ότι διανύουμε τη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, η οποία έχει επηρεάσει όλα τα κράτη  και αναπόφευκτα και τη χώρα μας. Η οικονομική κρίση φυσικά δεν θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και την αντιμετώπιση της ουσιοεξάρτησης τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο γιατί  τα κράτη καλούνται να περιορίσουν τους πόρους τους.  Ταυτόχρονα, τα οξυμένα κοινωνικά προβλήματα λόγω της παγκόσμιας καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης επιτείνουν φαινόμενα όπως η ουσιοεξάρτηση.  Η μείωση των κονδυλίων για αντιμετώπιση του φαινομένου έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει το κόστος των συνδεόμενων αρνητικών συνεπειών όπως η εγκληματικότητα, οι επιπτώσεις στη δημόσια υγεία κ.α. Σε ένα τέτοιο διεθνές σκηνικό, η ανεργία, οι οικονομικές δυσκολίες και το αίσθημα της ανασφάλειας μπορεί να οδηγήσουν τις ευάλωτες ομάδες στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και τα ήδη εξαρτημένα άτομα σε υψηλού κινδύνου συμπεριφορές ενώ παράλληλα μειώνονται οι ευκαιρίες για επανένταξη και αυξάνεται ο κοινωνικός ρατσισμός.  Αξίζει εδώ να επισημανθεί ότι η παρούσα κυβέρνηση, έχοντας ακριβώς υπόψη τα πιο πάνω δεδομένα, σε καιρούς οικονομικής περισυλλογής όχι μόνο δεν έχει μειώσει αλλά αντίθετα έχει αυξήσει τον προϋπολογισμό του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου.

Μπροστά σε όλα αυτά,  καλούμαστε να δημιουργήσουμε ένα κοινωνικό μέτωπο έτσι που να μην υποβαθμιστούν οι δράσεις που αφορούν στην αντιμετώπιση του φαινομένου, αφού αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο για τα ουσιοεξαρτώμεναάτομα όσο και για την κοινωνία στο σύνολο της. Προς υλοποίηση του στόχου για δημιουργία κοινωνικού μετώπου παρατηρούμε για πρώτη φορά την ενεργό εμπλοκή όλων των Υπουργείων και των υπηρεσιών τους στην αντιμετώπιση του φαινομένου.

Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει παραχθεί τεράστιο έργο στην προσπάθεια για αντιμετώπιση της μάστιγας των ναρκωτικών και της ουσιοεξάρτησης.  Συγχαίρω το Αντιναρκωτικό Συμβούλιο για το έργο που έχει μέχρι σήμερα παράξει. Ευελπιστώ ότι η καλή δουλειά θα συνεχιστεί και εύχομαι κάθε επιτυχία στην εφαρμογή της νέας Στρατηγικής για την επόμενη επταετία, η οποία μπορεί να επιφέρει τα αποτελέσματα που όλοι επιδιώκουμε.

7.  Χαιρετισμός της Υπουργού Εξωτερικών δρος Ερατούς Κοζάκου-Μαρκουλλή σε ανοικτή διάλεξη του ομότιμου καθηγητή Τάσου Γιαννίτση με θέμα: «Ιδεολογικές και συστημικές ανατροπές: Τα κρίσιμα διακυβεύματα της κρίσης», στη Λευκωσία - 16.1.13

Αγαπητοί φίλοι,

Είναι με ιδιαίτερη τιμή που αποδέχθηκα την πρόσκληση του Ινστιτούτου Κύπρου και της Ομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων για να προλογίσω τη σημερινή ομιλία του ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών και διακεκριμένου πολιτικούΤάσου Γιαννίτση με θέμα: «Ιδεολογικές και συστημικές ανατροπές: Τα κρίσιμα διακυβεύματα της κρίσης».

Ο Τάσος Γιαννίτσης έχει μεγάλη εμπειρία, καθώς και ακαδημαϊκή κατάρτιση, σε θέματα οικονομίας, πολιτικής, και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Εκτός από το σημαντικό ακαδημαϊκό και συγγραφικό του έργο, υπηρέτησε το δημόσιο σε ιδιαίτερα σημαντικές θέσεις ως Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (2000-2001), Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών (2001-2004), Υπουργός Εξωτερικών (2004), καθώς και Υπουργός Εσωτερικών στην Κυβέρνηση του Λουκά Παπαδήμου (2011-2012).

Γι’ αυτό και θεωρώ ότι είναι ο πλέον κατάλληλος για να μας δώσει μια ενδελεχή ανάλυση επί των διακυβευμάτων της τρέχουσας οικονομικής κρίσης που επηρεάζει όλους μας.

Νομίζω ότι αποτελεί συμπέρασμα αναντίλεκτο σήμερα ότι η κρίση δεν περιορίζεται στην περιστολή της οικονομικής δραστηριότητας και την αποσταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Στην Κύπρο, όπως και στην Ελλάδα, η κρίση έχει πολλαπλές οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές παραμέτρους. Ταυτόχρονα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρείται όχι μόνο αβεβαιότητα για τον τρόπο αντιμετώπισής της, αλλά και ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης στους θεσμούς, αποκαλύπτοντας τα τρωτά σημεία του οικοδομήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα μπορούσε εν προκειμένω να ισχυριστεί κάποιος ότι η Ένωση βρίσκεται ενώπιον της μεγαλύτερης πρόκλησης της ιστορίας της, ταυτόχρονα όμως και της προοπτικής της.

Η κρίση είναι σήμερα, περισσότερο από οικονομική και δημοσιονομική, κρίση του συστήματος των θεσμών και των αξιών που συγκροτήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Η αλληλεγγύη, η ισονομία, η κοινωνική συνοχή και ευημερία υποχώρησαν στα συνεχή κτυπήματα της κρίσης και υπονομεύθηκαν από την έντονη αμφισβήτηση των βασικών αρχών της Ένωσης καθώς και της δημοκρατικής νομιμοποίησης των διαδικασιών λήψης αποφάσεων. Τα φαινόμενα αυτά επέτειναν οι νέες κοινωνικές ανισότητες, η φτώχεια, η αυξανόμενη ανεργία, αλλά και το γεωγραφικό χάσμα μεταξύ Βορρά και Νότου, όπως παραδέχθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ο Επίτροπος Απασχόλησης κ. LaszloAndor, σχολιάζοντας τα πιο πρόσφατα στοιχεία για την ανεργία στην Ευρωζώνη.

Η κρίση απέδειξε αφενός ότι οι δομές του συστήματος είχαν εγγενείς αδυναμίες, αφετέρου ότι οι πολιτικές ηγεσίες αδυνατούσαν να απεγκλωβιστούν από την αδράνεια. Αποδυνάμωσε ως εκ τούτου, εμφανώς, και τη θέση της Ένωσης διεθνώς.

Δεν αφορά η κρίση, βέβαια, μόνο αδυναμίες του συστήματος. Η κρίση βιώνεται παντού. Οι πολίτες της Ένωσης, ιδιαίτερα δε του ευρωπαϊκού νότου, εκτιθέμενοι σε συνθήκες πρωτόγνωρες γι’ αυτούς, αισθάνονται ευάλωτοι και απαιτούν από τις πολιτικές ηγεσίες να διαμορφώσουν ένα νέο όραμα για το μέλλον της Ένωσης.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, θα έλεγα ότι επιβάλλεται άμεσα μια αξιολόγηση των αιτιών της κρίσης, και βέβαια με αυτοκριτική διάθεση, καθότι οι δομές, οι θεσμοί και οι μηχανισμοί που δημιουργήσαμε ως δίκτυ προστασίας έχουν εμφανώς αποτύχει στην αποστολή τους. Παράδειγμα μια τέτοιας περίπτωσης υπήρξε η Νομισματική Ένωση χωρίς Οικονομική Ένωση, όπως πρόσφατα ο πρώην Πρόεδρος της Επιτροπής κ. JacqueDelors ορθά επισήμανε. Η περίοδος αυτή καθίσταται εξ ανάγκης μεταβατική στην πορεία επανάκαμψης.

Στην πορεία αυτή δεν θα παραλείψω, βεβαίως, να αναφέρω ότι συμβάλαμε κι εμείς, στο πλαίσιο άσκησης της Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, το προηγούμενο εξάμηνο. Κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας προωθήσαμε αποτελεσματικά τις διαπραγματεύσεις υιοθέτησης σημαντικών προτάσεων για δημιουργία μιας Τραπεζικής Ένωσης και προς τούτο, σημειώνω ότι πετύχαμε την πολιτική συμφωνία εντός του Συμβουλίου για τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό για τις Τράπεζες, το πρώτο βήμα προς την επίτευξή της.

Σημαντική ταυτόχρονα, υπήρξε η πρόοδος, κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας, στις διαπραγματεύσεις για τη δεύτερη δέσμη νομοθετικών προτάσεων οικονομικής διακυβέρνησης, το γνωστό two-pack, η οποία αναμένεται σύντομα να υιοθετηθεί και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι προτάσεις και τα μέτρα αυτά αποτελούν μέρος της προσπάθειας δημιουργίας του πλαισίου της Οικονομικής Διακυβέρνησης στην Ένωση, η οποία ευελπιστούμε ότι θα αποτελέσει την απάντηση στις προκλήσεις της κρίσης και θα αποτρέψει επανάληψή της στο μέλλον.

Για την αναστροφή, λοιπόν, της πορείας στην οποία μας οδήγησε η κρίση και την επίτευξη εκ νέου κοινωνικής και οικονομικής σταθερότητας, ανάπτυξης, απασχόλησης και ευημερίας, χρειάζεται με αποφασιστικότητα να διαμορφώσουμε, πέρα από τα εργαλεία και τους μηχανισμούς, ένα όραμα για το μέλλον. Ένα όραμα που θα ανταποκρίνεται μεν στα δεδομένα που διαμορφώθηκαν, αλλά και στις ανάγκες των κοινωνιών μας. Ένα όραμα συνεκτικό, που μαζί με τις ηγεσίες θα συνεγείρει και τους πολίτες και θα επαναπροσδώσει εμπιστοσύνη στο θεσμικό και αξιακό πλαίσιο της Ένωσης. Ένα όραμα παράλληλα, όχι μόνο για την Ευρώπη, αλλά και για ένα κόσμο ειρήνης, συνεργασίας, ανάπτυξης και αλληλεγγύης. Ένα όραμα που θα επαναφέρει την Ένωση στην ηγετική θέση που της αρμόζει διεθνώς.Στη θέση που η πρόσφατη βράβευσή της με το Νόμπελ Ειρήνης απαιτεί να βρίσκεται.

Είναι με αυτές τις σκέψεις που καλωσορίζω τον σημερινό μας διακεκριμένο ομιλητή ο οποίος είμαι βέβαιη ότι με τη δική του ανάλυση θα επιχειρήσει να δώσει απαντήσεις στα πολλά βασανιστικά ερωτήματα που ταλανίζουν σήμερα την ΕΕ και τους θεσμούς της, τις εθνικές κυβερνήσεις, τα εθνικά κοινοβούλια, αλλά πάνω απ΄ όλα τον Ευρωπαίο πολίτη, ο οποίος έχει δυστυχώς αναλάβει το μεγαλύτερο κόστος αυτής της κρίσης.

Το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο και πολύπλοκο και είναι γι΄ αυτό που μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί η μαγική φόρμουλα που θα έθετε ένα τέρμα σε αυτό τον φαύλο κύκλο στον οποίο φαίνεται να έχουμε οδηγηθεί.Έχουν γίνει αρκετά στα πλαίσια της ΕΕ και της Ευρωζώνης.Είναι όμως επαρκή για να δώσουν οριστικές λύσεις ή για να δημιουργήσουν εκείνη την ασπίδα προστασίας ώστε να μην επαναληφθούν οι δραματικές εξελίξεις που μας οδήγησαν σε αυτή την κρίση;

Τέλος, με ποιό τρόπο θα προωθήσουμε την ανάπτυξη και θα ενισχύσουμε την πραγματική οικονομία; Πώς θα υλοποιηθεί η δέσμευση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για περισσότερη ανάπτυξη και απασχόληση, η οποία δυστυχώς δεν έχει μέχρι στιγμής πάρει σάρκα και οστά;Πώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και θα μειωθεί η ανεργία, ούτως ώστε να δώσουμε ευκαιρίες στους νέους της Ευρώπης για ένα καλύτερο μέλλον;Αυτά και πολλά άλλα βασανιστικά ερωτήματα περιμένουν απάντηση.

8.  Συνάντηση του Υπουργού Γεωργίαςμε τον Υφυπουργό Γεωργίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας - 16.1.13
Ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος κ. Σοφοκλής Αλετράρης είχε σήμερα,στη Λευκωσία, συνάντηση με τον Υφυπουργό Γεωργίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κ. NiuDun στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του Κινέζου Υφυπουργού στην Κύπρο.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπογράφηκε μεταξύ των δύο Υπουργείων τον Νοέμβριο του 2007 και αποφασίστηκε η ενίσχυση της συνεργασίας. Αναφερόμενος στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων των δύο Υπουργείων, ο κ. Αλετράρης είπε, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω συνεργασίας στους τομείς της γεωργίας και της αλιείας.

Συγκεκριμένα, έγινε αναφορά στον τομέα εξαγωγών εσπεριδοειδών από την Κυπριακή Δημοκρατία προς την Κίνα, όπου διαπιστώθηκε ότι οι διαδικασίες προώθησης του θέματος είναι θετικές και μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2013 η Κύπρος θα προχωρήσει στην πρώτη δοκιμαστική εξαγωγή γκρέιπφρουτ προς την Κίνα. Επίσης, συμφωνήθηκε όπως υπάρξει στενότερη συνεργασία με στόχο την ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων όσον αφορά την πολιτική που ακολουθείται στην άρδευση και τη γεωργική ανάπτυξη. Ο κ. Αλετράρης αναφέρθηκε στο θέμα των υδατοκαλλιεργειών στην Κύπρο, καθώς και στις μεγάλες ποσότητες λαγοκέφαλου που υπάρχουν στις κυπριακές θάλασσες, όπου πρότεινε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο εξαγωγής του συγκεκριμένου ψαριού προς την Κίνα.

Τέλος, ανταλλάγηκαν απόψεις σε σχέση με το έργο των κτηνιατρικών υπηρεσιών των δύο χωρών και αποφασίστηκε ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία στον τομέα της έρευνας και εργαστηριακής διάγνωσης των διαφόρων ζωονόσων, με στόχο την πρόληψη και εξάλειψή τους.

9.  Συμμετοχή της Υπουργού Εσωτερικών στο Άτυπο Συμβούλιο Δικαιοσύνης
και Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ - 16.1.13
Η Υπουργός Εσωτερικών κα Ελένη Μαύρου αναχωρεί σήμερα για το Δουβλίνο όπου θα συμμετάσχει στο Άτυπο Συμβούλιο Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ που διοργανώνεται από την Ιρλανδική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.

Η ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου περιλαμβάνει σημαντικά θέματα που αφορούν τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εσωτερικών, με κυριότερα τα θέματα μετανάστευσης και ασύλου.





10.  To Υπουργικό Συμβούλιο διόρισε τον νέο Πρόεδροτου Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ - 16.1.13
Το Υπουργικό Συμβούλιο διόρισε σήμερα τον κ. Χαράλαμπο Τσουρή ως τον νέο Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, μετά τη λήξη της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου είπε ότι «το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε σήμερα την αντικατάσταση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου κ. Χάρη Θράσου ο οποίος, όπως είναι γνωστό, εδώ και αρκετές βδομάδες έχει δώσει την παραίτηση του στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ διορίζεται ο κ. Χαράλαμπος Τσουρής, ο οποίος μέχρι τώρα ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου».

11.  Ανακοίνωση της Διερευνητικής Επιτροπήςγια τους Αγνοούμενους στην Κύπρο - 16.1.13
Η Διερευνητική Επιτροπή για τους Αγνοούμενους στην Κύπρο (ΔΕΑ) σε σημερινή της ανακοίνωση αναφέρει:

«Η Διερευνητική Επιτροπή για τους αγνοούμενους επιθυμεί να εκφράσει ακόμη μια φορά την ειλικρινή ευγνωμοσύνη της προς την Κυβέρνηση της Τουρκίας για τη δέσμευση και τη συνεχιζόμενη υποστήριξη της μετά την εισφορά της ύψους 100.000 δολαρίων. Αυτή η όγδοη εισφορά ανεβάζει τη συνολική τουρκική οικονομική βοήθεια προς τη ΔΕΑ στα 637.000 δολάρια τα τελευταία έξι χρόνια.

Η εισφορά αυτή στο έργο της ΔΕΑ για εκταφή, ταυτοποίηση και επιστροφή λειψάνων αγνοουμένων στην Κύπρο θα συμβάλει στην επίτευξη του στόχου της Επιτροπής για ταυτοποίηση και επιστροφή όσο το δυνατόν περισσότερων λειψάνων αγνοουμένων, ώστε να δοθεί τέλος στην αβεβαιότητα που έχει επηρεάσει τόσες πολλές οικογένειες για τόσα πολλά χρόνια.

Μέχρι σήμερα έχουν εκταφεί λείψανα που αντιστοιχούν σε περισσότερα από 900 άτομα ενώ πάνω από 340 αγνοούμενοι έχουν ταυτοποιηθεί και τα λείψανα τους επιστράφηκαν στις οικογένειες για ταφή.

Η ΔΕΑ βασίζεται στην υποστήριξη δωρητών για να συνεχίσει να εκτελεί την εντολή της».



Διευθύντρια