15/1/13

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ



ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ


ΑΡ. 10/13                                                                                   ΗΜΕΡ.: 15.01.13

1.  Γραπτή δήλωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου για τις δηλώσεις του κ. Αναστασιάδη, χθες - 14.1.13
Οι σημερινές δηλώσεις του κ. Αναστασιάδη για μια ακόμα φορά αποδεικνύουν ότι είναι έτοιμος να παραδώσει τα πάντα στους δανειστές μας και να καταντήσει τον κυπριακό λαό αναξιοπρεπή επαίτη.

Η Κυβέρνηση απαιτεί και διεκδικεί τα δικαιώματα του λαού μας και δεν επαιτεί, όπως ο κ. Αναστασιάδης θα ήθελε να κάνουμε καθυβρίζοντας καθημερινά την Κυβέρνηση για τη διεκδικητική της στάση. Είναι γιʼ αυτό που ο κ. Αναστασιάδης εκβίαζε τον Πρόεδρο για την άρον άρον υπογραφή του Μνημονίου, όταν η Κυβέρνηση βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με την Τρόικα για να σώσει το φυσικό αέριο, τους ημικρατικούς οργανισμούς και θεσμικές κατακτήσεις των εργαζομένων. Αν εισακούετοο κ. Αναστασιάδης, τίποτα η Κύπρος δεν θα μπορούσε να διασώσει.

Οι δηλώσεις του είναι ενδεικτικές τού τι περιμένει τον κυπριακό λαό αν ο κ. Αναστασιάδης εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ό,τι αντιλαϊκό και αντιδραστικό θα έρχεται απʼ έξω, ο κ. Αναστασιάδης ασμένως θα το υιοθετεί και θα το επιβάλλει.

2.  Καθοριστικός ο ρόλος του ΥΠΕΞ στην επιτυχημένη Κυπριακή Προεδρία, σημειώνει η Μαρκουλλή- 14.1.13
Η Κυπριακή Προεδρία στέφθηκε με επιτυχία και καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία αυτή είχε το Υπουργείο Εξωτερικών, δήλωσε σήμερα η Υπουργός Εξωτερικών Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλλή σε δημοσιογραφική διάσκεψη για τον απολογισμό του έργου του Υπουργείου Εξωτερικών κατά την Προεδρία.
Το Υπουργείο Εξωτερικών, είπε αρχικά η κ. Μαρκουλλή, «επιτέλεσε τεράστιο και σημαντικό έργο κατά την Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ και συνέβαλε ουσιαστικά στην επιτυχία της Προεδρίας».
Διαχωρίζοντας την παρουσίαση του έργου της σε τέσσερις ενότητες, η κ. Μαρκουλλή ξεκίνησε με τις δράσεις της ιδίας κατά τη διάρκεια της εξάμηνης Προεδρίας. Μεταξύ άλλων, είπε ότι η Υπουργός Εξωτερικών αντικατέστησε την Ύπατη Εκπρόσωπο σε 16 συναντήσεις της ΕΕ με Τρίτες Χώρες και Διεθνείς Οργανισμούς. Συγκεκριμένα, στα Συμβούλια Σύνδεσης ΕΕ-Ισραήλ, ΕΕ-Λιβάνου, ΕΕ-Τυνησίας, ΕΕ-Αλγερίας και ΕΕ-Ιορδανίας, στα Συμβούλια Συνεργασίας ΕΕ-Αρμενίας, ΕΕ-Αζερμπαϊτζάν, και ΕΕ-Γεωργίας.
Επίσης, είπε ότι συμμετείχε ως Εκπρόσωπος της CatherineAshton στην 24η Μικτή Κοινοβουλευτική Συνέλευση της ΕΕ και των χωρών της Αφρικής, Καραϊβικής και του Ειρηνικού που έγινε στο Σουρινάμ στις 27-29 Νοεμβρίου.
Επιπλέον, η Υπουργός Εξωτερικών αντικατέστησε την Ύπατη Εκπρόσωπο ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε 4 παρουσιάσεις ενώπιον της Επιτροπής Εξωτερικών (AFET): Ιούλιο για προτεραιότητες Κυπριακής Προεδρίας και Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, για αποτελέσματα των Συμβουλίων Εξωτερικών Υποθέσεων (ΣΕΥ) και σε 2 παρουσιάσεις ενώπιον της Επιτροπής για την Ανάπτυξη (DEVE), την πρώτη για τις προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας στον τομέα της Αναπτυξιακής Συνεργασίας, και το Δεκέμβριο για τα αποτελέσματα του ΣΕΥ/Ανάπτυξη του Οκτωβρίου.
Η κ. Μαρκουλλή, όπως είπε κατά την παρουσίαση του απολογισμού, είχε συναντήσεις με όλες τις Πολιτικές Ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που επισκέφθηκαν την Κύπρο, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της Προεδρίας.
Παράλληλα, η κ. Μαρκουλλή σημείωσε πως η Κυπριακή Προεδρία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της πολιτικής της Διεύρυνσης που ήταν μια από τις προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας, με σημαντικά αποτελέσματα. «Η Υπουργός Εξωτερικών επισκέφθηκε, υπό την ιδιότητά της ως Προεδρεύουσα του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων (ΣΓΥ) σε θέματα Διεύρυνσης, όλες τις χώρες με ‘ευρωπαϊκή προοπτική’ στα Δυτικά Βαλκάνια, αλλά και την Ισλανδία», ανέφερε.
Στο θέμα της Διεύρυνσης η Κυπριακή Προεδρία πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα, καθώς στις 18 Δεκεμβρίου η Υπουργός Εξωτερικών προήδρευσε Διακυβερνητικής Διάσκεψης για το Μαυροβούνιο, στην οποία άνοιξε και έκλεισε προσωρινά το κεφ. 25 (Επιστήμη και Έρευνα) για το Μαυροβούνιο. Το γεγονός αυτό αποτελεί σημαντική επιτυχία εφόσον πρόκειται για το πρώτο κεφάλαιο που ανοίγει κατά την ενταξιακή πορεία του Μαυροβουνίου, η οποία ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Ιούνιο. Επίσης, σε Διακυβερνητική Διάσκεψη με την Ισλανδία στις 18 Δεκεμβρίου αποφασίστηκε το άνοιγμα έξι κεφαλαίων, πλέον των τριών που είχαν ανοίξει τον Οκτώβριο, καθώς και το κλείσιμο ενός κεφαλαίου. Το σύνολο του ανοίγματος 9 κεφαλαίων στα πλαίσια μιας Προεδρίας αποτελεί ρεκόρ απόδοσης, τόνισε η κ. Μαρκουλλή.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η Υπουργός στην επιτυχή διοργάνωση του Άτυπου Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων (Gymnich) στην Πάφο, στις 7 – 8 Σεπτεμβρίου. Η διοργάνωση ήταν άψογη, όπως είπε, τόσο από πλευράς του ίδιου του Συνεδρίου όσο και από πλευράς της δημοσιογραφικής κάλυψης, ενώ τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν πολύ σημαντικά – με πρωταρχικό θέμα την κρίση στη Συρία, αλλά και οριζόντια θέματα που σχετίζονται με την εξωτερική πολιτική, όπως η διαχείριση των υδάτινων πόρων και η εκπαίδευση.
Στο δεύτερο σκέλος, η κ. Μαρκουλλή αναφέρθηκε στο νευραλγικό ρόλο του Υπουργείου Εξωτερικών, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι το Υπουργείο Εξωτερικών προήδρευσε 22 Ομάδων Εργασίας και Επιτροπών του Συμβουλίου σε σημαντικούς τομείς όπως η Διεύρυνση, Ανθρωπιστική βοήθεια, Προξενικές Υποθέσεις , Πολιτική Θεωρήσεων, Διαχείριση Κρίσεων, Διεθνές Δίκαιο και Δίκαιο της Θάλασσας, Ανθρωπιστική και Επισιτιστική Βοήθεια, σχέσεις ΕΕ με χώρες Αφρικής, Καραϊβικής και Ειρηνικού , Αντιμετώπιση της Τρομοκρατίας, καθώς και την Ομάδα Συμβούλων για Εξωτερικές Σχέσεις (Relex).
Στην πολύ σημαντική πολιτική της Διεύρυνσης, επανήλθε η κ. Μαρκουλλή λέγοντας ότι η Κυπριακή Προεδρία εργάστηκε σκληρά για να περάσει το μήνυμα ότι παρά την οικονομική κρίση η πολιτική της διεύρυνσης αποτελεί προτεραιότητα της ΕΕ. Υπογράμμισε πως για την εκπλήρωση στο έπακρο του ρόλου του έντιμου Διαμεσολαβητή, η Κυπριακή Προεδρία πήρε τα εύσημα τόσο από τον Επίτροπο Διεύρυνσης και την Ύπατη Εκπρόσωπο όσο και από όλα τα κράτη μέλη.
Για την Τουρκία, η Υπουργός Εξωτερικών τόνισε πως παρά την τουρκική προκλητική στάση και την άρνηση να συνεργαστεί ή να συνομιλήσει με την Κυπριακή Προεδρία, πετύχαμε να εξασφαλίσουμε ένα αντικειμενικό, δίκαιο και ισορροπημένο κείμενο Συμπερασμάτων τον Δεκέμβριο, για την Τουρκία, το οποίο για πρώτη φορά συμφωνήθηκε σε επίπεδο COREPER.
Επίσης, συνέχισε, στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας καταρτίστηκε εκ μέρους της ΕΕ, ο Οδικός Χάρτης για Φιλελευθεροποίηση των Θεωρήσεων για την Τουρκία, ο οποίος και αναμένεται να της δοθεί, παράλληλα με την υπογραφή της Συμφωνίας Επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας, την οποία ακολούθως θα πρέπει να εφαρμόσει πλήρως και αποτελεσματικά έναντι όλων των κρατών μελών της ΕΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, η κ. Μαρκουλλή σημείωσε ότι στον Οδικό Χάρτη έχει περιληφθεί και η υποχρέωση της Τουρκίας για αποτελεσματική συνεργασία με όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ στον τομέα της Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων.
΄Οσον αφορά στον καθοριστικό ρόλο της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Κύπρου στην ΕΕ, η κ. Μαρκουλλή είπε πως κατά την Προεδρία της Κύπρου στην Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων, επιτεύχθηκε συμφωνία επί αρκετών και σημαντικών θεμάτων, μεταξύ των οποίων ο Προϋπολογισμός της Ένωσης για το 2013 και οι νομοθετικές προτάσεις όπως ο Δημοσιονομικός Κανονισμός που ορίζει τους κανόνες που διέπουν το γενικό προϋπολογισμό της Ένωσης.
Σε σχέση με τις διοργανώσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εξωτερικών που πραγματοποιήθηκαν στην Κύπρο, η κ. Μαρκουλλή είπε πως έγιναν 21 τέτοιες συναντήσεις, μεταξύ των οποίων δύο Ατυπα Συμβούλια, επισκέψεις στην Κύπρο της Επιτροπής Μονίμων Αντιπροσώπων Ι και ΙΙ, καθώς και της Επιτροπής Πολιτικής και Ασφάλειας. «Η πραγματοποίηση των συναντήσεων έγινε με μεγάλη επιτυχία, τόσο από πλευράς οργανωτικής, όσο και από πλευράς ουσίας», είπε.
Καταλήγοντας, η κ. Μαρκουλλή τόνισε πως με σκληρή δουλειά, επαγγελματισμό και συλλογικότητα, το Υπουργείο Εξωτερικών διαχειρίστηκε δύσκολα θέματα και έφερε αποτελέσματα. «Με σοβαρότητα και ρεαλισμό, αλλά και με όραμα και όρεξη για δουλειά, αναβαθμίσαμε την εικόνα της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κάναμε τη μετάβαση από ‘νέο’ σε ‘παλιό’ και έμπειρο κράτος μέλος. Παρά τις δύσκολες συγκυρίες και τις συνθήκες που επικρατούν παγκόσμια και στην Ευρώπη, επιτύχαμε το στόχο μας: να συνεισφέρουμε στην ευρωπαϊκή ενοποίηση και στην ενίσχυση του ρόλου της Ένωσης στον κόσμο», είπε.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον Οδικό Χάρτη για Φιλελευθεροποίηση των Θεωρήσεων για την Τουρκία και την παράλληλη υπογραφή της Συμφωνίας Επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας, η κ. Μαρκουλλή είπε πως η Επιτροπή και ιδιαίτερα ο Επίτροπος Διεύρυνσης βρίσκονται σε επαφή με την Τουρκία, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι η διαδικασία έχει καθυστερήσει καθώς θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία τον περασμένο Δεκέμβριο και μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη.
Οσον αφορά γενικότερα την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας, η κ. Μαρκουλλή είπε πως η προσπάθεια της Ιρλανδίας είναι το άνοιγμα έστω και ενός κεφαλαίου. «Θα εξαρτηθεί βέβαια από πολλούς παράγοντες», είπε, προσθέτοντας πως υπάρχουν τρία κεφάλαια που δεν είναι μπλοκαρισμένα και μπορούν να ανοίξουν, για τα οποία, όμως, η ίδια η Τουρκία αρνήθηκε εδώ και τέσσερις Προεδρίες αρνήθηκε να προχωρήσει με εκείνες όλες τις διεργασίες για το άνοιγμά τους.
Η κ. Μαρκουλλή είπε πως υπάρχουν επίσης τα πέντε κεφάλαια που είναι μπλοκαρισμένα από τη Γαλλία, με το ένα εξ αυτών, το κεφάλαιο της Γεωργίας είναι μπλοκαρισμένο και από τις αποφάσεις του Συμβουλίου του Δεκεμβρίου του 2006, και άρα δεν μπορεί να ανοίξει αν η Τουρκία δεν εφαρμόσει το Πρωτόκολλο. Για τα υπόλοιπα τέσσερα κεφάλαια που είναι μπλοκαρισμένα από τη Γαλλία (τα κεφ. 17, 22, 33 και 34), υπάρχει μια πληροφορία ότι η Γαλλία μπορεί να προχωρήσει στο ξεμπλοκάρισμα ενός ή δύο κεφαλαίων από αυτά, είπε η ΥΠΕΞ σημειώνοντας πως θα πρέπει να αναμένουμε τις αποφάσεις τις γαλλικής Κυβέρνησης.
«Οσον αφορά τις δικές μας θέσεις, δεν υπάρχει πιθανότητα να αλλάξουν αυτές σχετικά με τα έξι κεφάλαια και το κεφάλαιο της ενέργειας», τόνισε τέλος η κ. Μαρκουλλή.(ΚΥΠΕ 14.1.13)
3.  Δηλώσεις της Υπ. Εξωτερικών στο περιθώριο της παρουσίασης του απολογισμού του Υπουργείου κατά την Κυπριακή Προεδρία της Ε.Ε. - 14.1.13

Πρωτοβουλία ΥΠΕΞ για το θέμα του Απ. Ανδρέα
Η Υπουργός Εξωτερικών Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλλή δήλωσε σήμερα πως τις προσεχείς ημέρες θα αναλάβει πρωτοβουλία για να βρεθεί διέξοδος στο θέμα με την αναστήλωση του Μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα.
Σε δηλώσεις της στο περιθώριο της παρουσίασης του απολογισμού του Υπουργείου κατά την Προεδρία, και ερωτηθείσα σχετικά με το θέμα, η κ. Μαρκουλλή είπε ότι σίγουρα υπάρχουν κάποιες επιπλοκές τις τελευταίες μέρες. «Εγώ δεν θα σπεύσω να κατηγορήσω οποιονδήποτε, η δική μας προσπάθεια είναι να συνεχιστεί η συνεργασία του Υπουργείου και με την Εκκλησία και με την Τεχνική Επιτροπή και με το UNDP. Και θα συνεργαστούμε επίσης με τον Επίτροπο Προεδρίας, ο οποίος ανέλαβε τον τελευταίο καιρό τις συνομιλίες για αυτό το θέμα. Θα αναλάβω κάποιες πρωτοβουλίες τις προσεχείς μέρες για να βρούμε μια διέξοδο σε αυτό το θέμα, γιατί όσο περνάει ο καιρός, τόσο αυξάνονται και οι κίνδυνοι για το μοναστήρι», είπε.
Η Υπουργός Εξωτερικών σημείωσε πως θα πρέπει να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό οι εργασίες στο μοναστήρι και το Υπουργείο Εξωτερικών θα αναλάβει πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση.
«Πιστεύουμε και θα συνεχίσουμε να πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία, μέσω της Τεχνικής Επιτροπής για την Πολιτιστική Κληρονομιά και με τη συνεργασία και συμβολή του UNDP αλλά και των κονδυλίων που υπάρχουν από την ΕΕ και από άλλες χώρες, θα μπορούσε να προχωρήσει η αναστήλωση του Μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα», ανέφερε, στις δηλώσεις της που έγιναν στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου για τον απολογισμό του έργου του Υπουργείου Εξωτερικών κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ.
ΥΠΕΞ: Η παρούσα τ/κ ηγεσία βαίνει συνεχώς προς την κατεύθυνση των δύο κρατών
Η παρούσα τ/κ ηγεσία βαίνει συνεχώς προς την κατεύθυνση των δύο κρατών, δήλωσε σήμερα η Υπουργός Εξωτερικών Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλλή.
Σε δηλώσεις της στο περιθώριο της παρουσίασης του απολογισμού του Υπουργείου κατά την Προεδρία, και κληθείσα να σχολιάσει τις δηλώσεις του Τ/κ καθηγητή του Πανεπιστημίου Πόρτλαντ Στέιτ, ΜπιρόλΓιεσιλάντα ότι το κυβερνών κόμμα της Τουρκίας AKP υποστηρίζει ότι η μη λύση είναι λύση στο Κυπριακό, η κ. Μαρκουλλή είπε πως δεν έχει διαβάσει το άρθρο και πως θα ήθελε να σχολιάσει μόνο σχετικά με τη στάση της τ/κ ηγεσίας.
«Η παρούσα τ/κ ηγεσία βαίνει συνεχώς προς την κατεύθυνση των δύο κρατών αυτό είναι κάτι ξεκάθαρο τόσο μέσα από τις διάφορες προτάσεις που είχε υποβάλει ο κ. Ερογλου κατά τη διάρκεια των συνομιλιών, αλλά και ιδιαίτερα μετά το πάγωμα των διαπραγματεύσεων τον περασμένο Μάρτιο, αλλά και από όλες τις δηλώσεις που ακούμε τόσο από Τ/κ πολιτικούς και από την Τουρκία», είπε.
Σημείωσε πως η κατεύθυνση και ο στόχος είναι η εμπέδωση του αδιεξόδου και η προώθηση της πολιτικής των δύο κρατών. Πρόσθεσε πως αυτό είναι ξεκάθαρο και από τις προσπάθειες της Τουρκίας για αναβάθμιση του ψευδοκράτους μέσα από τον Οργανισμό Ισλαμικής Συνεργασίας.(ΚΥΠΕ - 14.1.13)

4.Ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους

στη συνέντευξη Τύπου για παρουσίαση των αποτελεσμάτων της κυπριακής  Προεδρίας στα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου - 14.1.13

(απόσπασμα)

(…) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στον τομέα της Εκπαίδευσης επιτύχαμε να καταλήξουμε σε μια πολύ σημαντική πολιτική συμφωνία που αφορά τη Σύσταση για την Επικύρωση της Μη Τυπικής και της Άτυπης μάθησης, θέμα που απασχολεί τα κράτη μέλη εδώ και πολλά χρόνια. Η Σύσταση αυτή επιτρέπει την αναγνώριση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων που αποκτούν οι πολίτες εκτός της τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τα άτομα μαθαίνουν και αποκτούν νέες δεξιότητες και ικανότητες καθ’ όλην τη διάρκεια της ζωής τους, όχι μόνο στον παραδοσιακό χώρο μιας αίθουσας διδασκαλίας, αλλά ολοένα και πιο συχνά έξω απ’ αυτόν: στο χώρο εργασίας, στον ελεύθερό τους χρόνο μέσω της συμμετοχής σε συνέδρια και σεμινάρια, μέσα σε διάφορες κοινωνικές ομάδες και από το διαδίκτυο, το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί την πλέον προωθημένη διαδικασία άτυπης μάθησης. Αναβαθμίζουν με τον τρόπο αυτό τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους εκτός των παραδοσιακών διαδικασιών μάθησης με πληθώρα διαφορετικών τρόπων.

Η Σύσταση αποκτά ιδιαίτερη σημασία υπό το φως των σημερινών συνθηκών της αυξανόμενης ανεργίας - που πλήττει ιδιαίτερα τους νέους - και των μειωμένων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης. Η εκμετάλλευση νέων μαθησιακών ευκαιριών και η πλήρης αξιοποίηση δεξιοτήτων και ικανοτήτων που αποκτώνται εκτός της τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προσωπική ανάπτυξη, την ενεργό πολιτότητα, την κοινωνική ενσωμάτωση αλλά και την απασχολησιμότητα.(…)

(…) Κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας υιοθετήσαμε, επίσης, συμπεράσματα Συμβουλίουαναφορικά με τον καθοριστικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η εκπαίδευση και η κατάρτιση στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» για την οικονομική ανάκαμψη, την ανάπτυξη,  την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.

Κοινή πεποίθησηόλων τωνΥπουργώνείναιότιη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι η πιο βασική μας επιδίωξη.Η επένδυση στην εκπαίδευσησε μιαπερίοδο κρίσηςμέσα από έξυπνεςκαικαινοτόμες δράσεις θα έχει θετικήεπίδρασημακροπρόθεσμακαιπρέπεινα δεσμευτούμεγιαμια καλύτερη Ευρώπηκαιένα καλύτερο μέλλονγια τους πολίτεςμας.

Όπως είχε αναφέρει και ο Νομπελίστας Καθηγητής Οικονομικών Χριστόφορος Πισσαρίδης στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας στη Λευκωσία, η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην εξάλειψη των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, μειώνοντας τη μακροπρόθεσμη επίδραση της κρίσης στην ανάπτυξη και βοηθώντας στην επίτευξη μιας πιο εύρωστης ανάπτυξης ύστερα από αυτήν. Οι περικοπές στην εκπαίδευση μπορούν να αφήσουν μόνιμα τραύματα σε μια γενιά που μπορεί να διαρκέσουν για δεκαετίες.  Γι’ αυτό είναι σημαντικό να δοθεί προτεραιότητα στη διατήρηση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης με κάθε δυνατό τρόπο.Η προσπάθεια για ενίσχυση της παρεχόμενης ποιότητας της εκπαίδευσης μέσα από στοχευμένη και αποτελεσματική επένδυση στα συστήματα εκπαίδευσης θα έχει θετικές συνέπειες για τα ίδια τα άτομα, τις κοινωνίες και τις οικονομίες μας, καθώς επίσης και για την αντιμετώπιση άλλων προβλημάτων, όπως τη φτώχεια και την ανεργία.(…)

(…) Όσον αφορά στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα «Έρασμος για Όλους», η Κυπριακή Προεδρία δεν είχε μεγάλα περιθώρια διαχείρισης του θέματος λόγω της καθυστέρησης με την οποία το Ευρωκοινοβούλιο έχει ψηφίσει τις τροπολογίες του πάνω στη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.  Παρόλα αυτά, πήραμε την πρωτοβουλία και προωθήσαμε προτάσεις που αφορούν στη λειτουργία του μηχανισμού εγγύησης δανείων για σπουδές επιπέδου Master, ένα μηχανισμό που η Επιτροπή για πρώτη φορά έχει προτείνει. Η κυπριακή πρωτοβουλία θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία η Ιρλανδική Προεδρία θα συνεχίσει τη συζήτηση του θέματος στο Συμβούλιο.

ΝΕΟΛΑΙΑ
Η Κυπριακή Προεδρία τοποθέτησε τη νεολαία στην καρδιά των προτεραιοτήτων της. Στην παρούσα συγκυρία της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης οι νέοι σε όλη σχεδόν την Ευρώπη έχουν επηρεαστεί αρνητικά. Tα ψηλά ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται ταλαιπωρούν πρώτα και κύρια τη νεολαία.

H προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της συμμετοχής όλων των νέων στη δημοκρατική ζωή, με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους με μεταναστευτικό υπόβαθρο, υπήρξε η προτεραιότητα της Προεδρίας μας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να τονιστεί ότι οι πολιτικές αποφάσεις που λήφθηκαν για το θέμα της συμμετοχής βασίστηκαν σε συστάσεις που προέκυψαν μέσα από τη διαδικασία ενός δομημένου διαλόγου με τουςνέους και τις οργανώσεις τους.

Εθνικές ομάδες εργασίας από όλα τα κράτη μέλη, 14 διεθνείς Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και χιλιάδες νέοι συμμετείχαν στη διαβούλευση, κάνοντας την πολιτική δέσμευση για συμμετοχή των νέων στη λήψη αποφάσεων, πράξη. Οι απόψεις των νέων συζητήθηκαν στη Σύνοδο Νεολαίας που έγινε στην Κύπρο και στην οποία συμμετείχαν πέραν των διακοσίων νέων και εκπροσώπων κυβερνήσεων. Από την Σύνοδο προέκυψαν 14 κοινές Συστάσεις, οι οποίες αποτέλεσαν τον πυρήνα των σχετικών Συμπερασμάτων που υιοθετήθηκαν από το Συμβούλιο.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ

Ο Πολιτισμός αποτελεί για την Ευρώπη δημόσιο αγαθό που επηρεάζει κάθε πτυχή της σύγχρονης κοινωνίας που ζούμε. O πολιτισμός δεν είναι μόνο μέσο έκφρασης. Είναι πηγή για  σύγχρονη δημιουργία και μέσο ανάπτυξης πολιτικής και κοινωνικής συνείδησης. Είναι κοινωνικό αγαθό και γι’ αυτό αποτέλεσε, όπως αναμενόταν, σημαντικό άξονα των προτεραιοτήτων μας.

Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση ασκεί επιπρόσθετη πίεση στην αποτελεσματική και αποδοτική χρήση των δημόσιων οικονομικών. Η συγκεκριμένη πρόκληση στη διακυβέρνηση του πολιτισμού είναι ο εξ ορισμού οριζόντιος χαρακτήρας του πολιτιστικού τομέα.  Έτσι, η πολιτιστική διακυβέρνηση πρέπει να εστιάσει όχι μόνο στην κινητικότητα των πόρων και του ανθρώπινου κεφαλαίου εντός του τομέα, αλλά και στην ένταξη του πολιτισμού στο επίκεντρο της δημόσιας πολιτικής.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια  η Κυπριακή Προεδρία επιδίωξε την περαιτέρω προώθηση της κοινωνικής διάστασης του πολιτισμού προσεγγίζοντας ολιστικά τα θέματα της πολιτιστικής διακυβέρνησης και ενισχύοντας την πολιτιστική έρευνα και τη στοιχειοθετημένη πολιτική για τον πολιτισμό.

Παράλληλα επιτυχία θεωρείται και η πρόοδος στις διαπραγματεύσεις για τη θέσπιση δράσης της Ένωσης όσον αφορά τις πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης για τα έτη 2020 έως 2033.

Όσον αφορά τα Οπτικοακουστικά έχουμε επιτύχει μια διεύρυνση και αναβάθμιση της μερικής γενικής προσέγγισης του περασμένου Μαΐου σχετικά με την πρόταση κανονισμού για τη θέσπιση του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη»για την περίοδο 2014-2020. Γενικά το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» έχει διττό στόχο: την προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του πολιτιστικού και του δημιουργικού τομέα.(…)

(…) ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Ο Αθλητισμός είναι το ισχυρότερο και μεγαλύτερο κοινωνικό κίνημα στην Ευρώπη, με το οποίο ασχολείται πολύ μεγάλος αριθμός Ευρωπαίων πολιτών. Η ανάπτυξη πιο στενής συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και απευθείας μεταξύ των κρατών, με στόχο την ανάπτυξητης ευρωπαϊκής διάστασης του αθλητισμού, αποτέλεσε κύριο μέλημα μας. Κατά την Κυπριακή Προεδρία πραγματοποιήθηκαν σημαντικά βήματα προς αυτό τον στόχο, γεγονός που χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από όλα τα κράτη μέλη.

Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε τα πιο σημαντικά θέματα για το σκοπό του απολογισμού μπορούμε να επικεντρωθούμε στην έγκριση Συμπερασμάτων Συμβουλίου σχετικά με την ενίσχυση της βάσης τεκμηρίωσης για τη χάραξη στοιχειοθετημένης πολιτικής στον τομέα του αθλητισμού, Συμπεράσματα Προεδρίας σχετικά με τη θέσπιση στρατηγικής για την καταπολέμηση της χειραγώγησης των αποτελεσμάτων των αθλητικών συναντήσεων, Συμπεράσματα Συμβουλίου σχετικά με την προώθηση της σωματικής άσκησης για τη βελτίωση της υγείας (HEPA), την ολοκλήρωση επιλογής των τριών εκπροσώπων της ΕΕ στο Ιδρυτικό Συμβούλιο του WADA και την καθιέρωση της Ετήσιας Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Αθλητισμού.(…)

(Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπ. Παιδείας είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Γ.Τ.Π.)

5.  Πρωτοβουλία του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου για προώθηση αναπτυξιακών έργων - 14.1.13
Πρωτοβουλία για ενθάρρυνση και προώθηση αναπτυξιακών έργων από Κύπριους επιχειρηματίες αναλαμβάνει ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκης Λ. Ομήρου. Για το σκοπό αυτό θα έχει συνάντηση με τις ηγεσίες της ΟΕΒ και του ΚΕΒΕ αύριο στις 11π.μ. στη Βουλή.

Κατά τη συνάντηση οι δύο οργανώσεις θα παρουσιάσουν καταλόγους ωρίμων προς εκτέλεση αναπτυξιακών έργων. Ο Πρόεδρος της Βουλής θα αναλάβει την ευθύνη να παρέμβει προς τις αρμόδιες αρχές για επιτάχυνση των διαδικασιών με στόχο την ταχύτερη δυνατή έναρξη των έργων.


Διευθύντρια