18/1/13

Δηλώσεις του Υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Νεοκλή Συλικιώτη για θέματα φυσικού αερίου 18/01/2013


Έχω κατ’ επανάληψη εκφράσει και δημόσια την κατανόησή μου σε θέσεις και προθέσεις της αντιπολίτευσης εν όψει του γεγονότος ότι διανύουμε προεκλογική περίοδο. Όπως επίσης και σε πολλά που λέγονται και γράφονται σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ταυτόχρονα, όμως, άπειρες φορές έχω απευθύνει έκκληση σε όλους για αυτοσυγκράτηση και να αφήσουν έξω από αυτή τη μάχη τα θέματα του φυσικού αερίου, γιατί αυτά είναι εθνικής σημασίας θέματα, θέματα που αφορούν όχι μόνο τις παρούσες αλλά και τις μελλοντικές γενιές των Κυπρίων πολιτών.

Λυπούμαι να παρατηρήσω ότι το ζητούμενο, η ανάγκη για αυτοσυγκράτηση δεν έχει επιδειχθεί. Προκειμένου να ξεκαθαρίσει αυτή η θολούρα που επιχειρείται τις τελευταίες ημέρες επισημαίνω τα ακόλουθα:

Σήμερα στις 3.30 το απόγευμα Λειτουργοί του Υπουργείου Εμπορίου, σε τηλεδιάσκεψη που θα έχουν με τους εκπροσώπους της Τρόικας, θα μεταφέρουν τη θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας έναντι των νέων απαιτήσεων που προβάλλει η Τρόικα στα θέματα διαχείρισης του φυσικού αερίου. Συνάμα έχω ετοιμάσει επιστολή που εντός της ημέρας θα αποστείλω στους εκπροσώπους της Τρόικας και στην οποία με πλήρη σαφήνεια και μέσα στο γράμμα και το πνεύμα των συμφωνηθέντων στο προσχέδιο του μνημονίου θα παραθέσουμε τις θέσεις μας, που είναι οι ακόλουθες:

1. Στο μνημόνιο, και μετά από σκληρή μάχη που δώσαμε με τους εκπροσώπους της Τρόικας, έχουμε καταλήξει ότι η Κυβέρνηση έχει υποχρέωση να αποστείλει το προσχέδιο του νομικού πλαισίου για την ίδρυση Ταμείου Υδρογονανθράκων, καθώς και του σχεδίου δράσης που αφορά στην αξιοποίηση των υδρογονανθράκων μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2013, για σκοπούς κριτικής ανασκόπησής τους (review) από την Τρόικα. Δεν απαιτείται η συμφωνία της Τρόικας επί αυτών των προσχεδίων.

2. Μέρος του σχεδίου δράσης για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων των υδρογονανθράκων έχει ήδη γνωστοποιηθεί στην Τρόικα κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του Υπουργείου στην Τρόικα στις 12 Νοεμβρίου 2012, καθώς και με σχετική επιστολή που απέστειλα στην κα. Βελκουλέσκου στις 31 Ιουλίου 2012. Το λεπτομερέστερο σχέδιο δράσης θα παρουσιαστεί στην Τρόικα εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν συμφωνηθεί.

3. Διαφωνούμε ότι θα πρέπει να προηγηθεί η παρουσίαση στην Τρόικα του λεπτομερέστερου αυτού σχεδίου δράσης της δημιουργίας του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων, εν όψει του γεγονότος ότι αυτό δεν προβλέπεται στη συμφωνία του προσχεδίου του μνημονίου.

4. Εν όψει του γεγονότος ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός και το σχέδιο δράσης για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων έχουν ήδη αποφασιστεί από την Κυβέρνηση, κρίνουμε ότι υπάρχουν οι σωστές συνθήκες και προϋποθέσεις για να προχωρήσουμε με τη δημιουργία του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων.

5. Στη συμφωνία του προσχεδίου του μνημονίου δεν προβλέπεται η υποχρέωσή μας για στενή εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την προετοιμασία αυτών των κειμένων. Ωστόσο, αν κρίνουμε ότι χρειαζόμαστε τη δική τους συμβολή, θα το πράξουμε. Το βέβαιο είναι ότι θα ακούσουμε με ιδιαίτερη προσοχή και θα λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τις όποιες παρατηρήσεις τους επί των προσχεδίων που θα τους αποστείλουμε. Ανάλογα είμαστε έτοιμοι και θα ακούσουμε με ιδιαίτερη προσοχή τις όποιες συγκεκριμένες παρατηρήσεις έχουν επί του Νομοσχεδίου για την ίδρυση του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων που τους αποστείλαμε.

6. Αναφορικά με το Νομοσχέδιο για την ίδρυση Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων που τους αποστείλαμε οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι:

• Στην επιστολή που απέστειλαν στο Υπουργείο Οικονομικών, ημερομηνίας 14 Ιανουαρίου, πέρα από μια γενικόλογη και αόριστη πρόταση δύο μόλις γραμμών δεν παραθέτουν οποιεσδήποτε συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου.

• Είναι σαφές ότι η διαφωνία τους επί του νομοσχεδίου είναι προσχηματική επειδή επιδιώκουν να ακολουθηθεί ο δικός τους σχεδιασμός, που προϋποθέτει τη δική τους άμεση εμπλοκή, συνεπώς ρόλο και λόγο στον όλο προγραμματισμό και κυρίως στον τρόπο διάθεσης των εσόδων από την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

7. Το νομοσχέδιο αυτό που καταθέσαμε στη Βουλή των Αντιπροσώπων προς ψήφιση διασφαλίζει απόλυτα τους κανόνες διαφάνειας, λογοδοσίας, αποτελεσματικού συστήματος διακυβέρνησης, ηθικής και δεοντολογίας που πρέπει να διακρίνουν ένα τέτοιο εγχείρημα, αποτελεί μια στέρεη νομική βάση που στηρίζεται στις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και τηρεί σε όλες τις παραμέτρους του τα συμφωνηθέντα με την Τρόικα, ακόμη και για τους τρόπους διάθεσης των εσόδων του, ότι δηλαδή τα έσοδα του Ταμείου θα διατίθενται αποκλειστικά:

• για τη στήριξη της βιομηχανίας των υδρογονανθράκων, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων για τη δημιουργία των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών,

• την ενίσχυση του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού,

• για επενδύσεις με μακροπρόθεσμες αποδόσεις προς όφελος των μελλοντικών γενεών των Κυπρίων πολιτών.

8. Κάνοντας αναφορά σε καλύτερες διεθνείς πρακτικές, διευκρινίζω ότι το νομοσχέδιο που καταθέσαμε στη Βουλή δεν είναι τίποτε άλλο από σχεδόν αντιγραφή του νορβηγικού μοντέλου το οποίο όχι απλώς αποτελεί καλή διεθνή πρακτική, αλλά την καλύτερη στον κόσμο.

Αυτή είναι η θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας και αυτή θα υπερασπιστούμε έναντι της Τρόικας, υπερασπιζόμενοι έτσι το κυριαρχικό μας δικαίωμα να διαχειριστούμε τον φυσικό μας πλούτο με τρόπο ορθολογικό και στηριζόμενοι στην καλύτερη διεθνή πρακτική που υπάρχει μέχρι σήμερα, προς το συμφέρον τόσο των παρόντων όσο και των μελλοντικών γενεών των Κυπρίων πολιτών.

Λέγοντας αυτά, εκφράζω τη βαθιά μου θλίψη που η Βουλή των Αντιπροσώπων, και αναφέρομαι βέβαια στα κόμματα της αντιπολίτευσης, δεν μπόρεσαν να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και να εγκρίνουν το νομοσχέδιο που βρισκόταν ενώπιον τους. Προτίμησαν να υπακούσουν στις εντολές της Τρόικας. Ποιο είναι το αποτέλεσμα από αυτή την απόφαση τους;

Σε λίγες ημέρες καταλήγουμε σε συμφωνία και υπογράφουμε συμβόλαια για την αδειοδότηση πέντε τεμαχίων της κυπριακής ΑΟΖ. Με την υπογραφή η Κυπριακή Δημοκρατία αναμένει να εισπράξει ως άμεσο όφελος γύρω στα 200 εκατομμύρια ευρώ. Τα 100 εκατομμύρια θα κατατεθούν στον ήδη εγκριμένο προϋπολογισμό για το 2013, όπως ήταν και η δέσμευση μας έναντι της Τρόικας. Το ερώτημα τώρα είναι αν και τα υπόλοιπα 100 περίπου εκατομμύρια που αναμένουμε να εισπράξουμε θα πάνε και αυτά στον προϋπολογισμό, με αποτέλεσμα να διοχετευθούν για την αποπληρωμή των χρεών αντί να διατεθούν για τις υποδομές, για το τερματικό, δηλαδή για σκοπούς ανάπτυξης, όπως ήταν η προσπάθεια μας και όπως πολύ καλά εξήγησα και πριν τρεις ημέρες με δηλώσεις μου. Και για να προλάβω, δεν θα μου προκαλέσει καμία έκπληξη αν ακούσω από την αντιπολίτευση ότι δεν θα πρέπει να προχωρήσουμε σε συμφωνία με τις εταιρείες για αδειοδότηση των πέντε τεμαχίων. Άλλωστε εργάστηκαν πολύ σκληρά, είναι αλήθεια, για να εξωθήσουν εκεί τα πράγματα.

Για όλα αυτά, όπως και για την μη αποδέσμευση του κονδυλίου για την αγορά των μετοχών της Κρατικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων, η αντιπολίτευση, πλην της ΕΔΕΚ, και φυσικά του ΑΚΕΛ, οι οποίοι κράτησαν υπεύθυνη στάση και τους ευχαριστώ θερμά γι’ αυτό, είναι υπόλογοι όχι απέναντι στην Κυβέρνηση, αλλά απέναντι στον λαό.

Κάτι τελευταίο, θα σας μοιραστεί το περιεχόμενο της συμφωνίας που έχουμε καταλήξει στο μνημόνιο σε ό,τι αφορά το επίμαχο θέμα, όπως και ένα απόσπασμα που καταγράφεται η νέα στόχευση της Τρόικας. Ο λόγος που το κάνω είναι για να καταδείξω, και είναι με απόλυτη συνείδηση που λέω ότι λέω, τη στάση της αντιπολίτευσης και όσων συνεργάστηκαν προς αυτή την κατεύθυνση, για να συμφωνήσουν παρασκηνιακά με την Τρόικα να μην εγκριθεί το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων.

Απόσπασμα από το Μνημόνιο Συναντίληψης με την Τρόικα

“… prepare and adopt legal steps enabling the establishment of a resource fund, which should receive and manage the public revenues of offshore gas exploitation. In order to ensure transparency, accountability and effectiveness, the resource fund should benefit from a solid legal base and governance structure, drawing on internationally-recognized best practices. In particular, clear rules governing inflows and outflows should be established as part of Cyprus' budgetary framework, giving due respect to the need to develop the hydrocarbon industry, including the necessary infrastructure, the importance of bringing Cyprus' public debt on a steady downward path and the need to invest for future generations. As a first step, the Cypriot authorities should submit its draft legal framework for review by the programme partners taking into account international best practices, as well as a detailed action plan [Q2-2013]”

Η πρόσφατη αξίωση της Τρόικας:

“… there is no need to rush this bill through parliament at this stage. Please make sure that this bill does not go to the parliament before proper review and agreement by the Troika partners”.