3/10/12

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους στο σεμινάριο «Η ηθική στην παιδεία ως προϋπόθεση για τη διαπαιδαγώγηση των νέων» 03/10/2012

Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα μαζί σας για να απευθύνω χαιρετισμό και να κηρύξω την έναρξη του πρώτου από μια σειρά ολοήμερων σεμιναρίων που διοργανώνει η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης με θέμα «Η ηθική στην παιδεία ως προϋπόθεση για τη διαπαιδαγώγηση των νέων».

Ο 21ος αιώνας, από τις πρώτες κιόλας δεκαετίες του, μας έχει αποδείξει ότι θα είναι ακόμα πιο απαιτητικός για όλους μας. Η οικονομική κρίση, που οδηγεί αναπόφευκτα και στην κοινωνική κρίση, η οικολογική κρίση αλλά και η αξιακή κρίση είναι μόνο μερικά από τα οικουμενικά ζητήματα που ο άνθρωπος του 21ου αιώνα καλείται όχι μόνο να διαχειριστεί
, αλλά και να υπερβεί, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο για τη δική μας γενιά αλλά και για τις επόμενες, την ευημερία και την κοινωνική πρόοδο.

Οι περισσότεροι από εμάς όταν μιλάνε για κρίση
αναφέρονται κυρίως στην οικονομική κρίση, ενώ δεν φαίνεται να αποδίδουν την ίδια έμφαση στην κρίση αξιών. Αξίζει, όμως, να αναρωτηθούμε και να προβληματιστούμε για την αξιακή κρίση και να αναζητήσουμε τα βαθύτερα αίτια της, όπως επίσης και να εξετάσουμε κατά πόσον η κρίση αυτή έχει και παιδαγωγικές διαστάσεις. Και αν το ερώτημα λάβει θετικές απαντήσεις τότε, ως υπεύθυνοι για την αγωγή των νέων, θα πρέπει να αναλάβουμε την ευθύνη της διορθωτικής πορείας της διαπαιδαγώγησης των παιδιών προς αξίες διαχρονικές και σταθερές.

Ο ρόλος του σχολείου και των εκπαιδευτικών στην πιο πάνω διαδικασία είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Γιατί σήμερα, στην κοινωνία του 21ου αιώνα, ο ρόλος του σχολείου δεν πρέπει να περιορίζεται απλώς στη μετάδοση των απαραίτητων γνώσεων ή στην ανάπτυξη κάποιων βασικών ικανοτήτων ή δεξιοτήτων. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, ο ρόλος του σχολείου, πέρα από τα πιο πάνω θα πρέπει να αφορά και τη διαμόρφωση τέτοιων στάσεων ή συμπεριφορών που χαρακτηρίζουν τον
δημοκρατικό πολίτη.

Είμαστε τυχεροί γιατί στις παρακαταθήκες της αρχαίας ελληνικής γραμματείας
, που είναι η πνευματική μας κληρονομιά, και ταυτόχρονα στα χριστιανικά κείμενα περιλαμβάνεται ανεκτίμητος πλούτος απ’ όπου μπορούμε να αντλήσουμε αξίες και αρχές που έχουν σφυρηλατηθεί στο πέρασμα αιώνων και έχουν αποδειχθεί σταθερές ώστε να τις μεταλαμπαδεύσουμε στους νέους μας.

Αντιλαμβανόμενοι τις απαιτήσεις των καιρών
, εδώ και πέντε σχεδόν χρόνια, έχουμε εισέλθει, ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, σε μια συνεχή προσπάθεια για συγγραφή και στη συνέχεια για εφαρμογή, στα σχολεία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, νέων, σύγχρονων αναλυτικών προγραμμάτων τα οποία θα προσφέρουν σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές όλα όσα απαιτούνται ώστε να θεωρούνται πετυχημένες και πετυχημένοι στον 21ο αιώνα.

Με βάση
, λοιπόν, τα νέα αναλυτικά προγράμματα, η αποστολή και ο σκοπός της εκπαίδευσης στην Κύπρο, πέρα από τη διαμόρφωση ανθρώπων που θα κατέχουν ένα συνεκτικό και επαρκές σώμα γνώσεων από όλες τις επιστήμες και πέρα από τη διαμόρφωση ανθρώπων που θα διαθέτουν στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο τις κομβικές ιδιότητες, ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται στην κοινωνία του 21ου αιώνα, είναι να συμβάλει και στη διαμόρφωση ανθρώπων που μέσα από τις συμπεριφορές και στάσεις ζωής τους:

·
χαρακτηρίζονται από δημοκρατικότητα, αγωνιστικότητα, παρρησία και κοινωνική υπευθυνότητα και εμφορούνται από τις αξίες της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης,

·
διαμορφώνουν και βιώνουν συνθήκες ισότητας ανάμεσα στα δύο φύλα και διαχειρίζονται με γνώση και ευαισθησία τα φαινόμενα ετερότητας των σημερινών πολυπολιτισμικών κοινωνιών,

·
σέβονται και προστατεύουν το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον και προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη, και

·
θεμελιώνουν την προσωπική ψυχική και σωματική ευεξία στην αυτογνωσία, στην έλλογη διαβίωση, στην ικανότητα διεκδίκησης κατάλληλων συνθηκών υγείας και στην ικανότητα αντιμετώπισης των πολυποίκιλων μηχανισμών επηρεασμού και χειραγώγησης.

Άνθρωποι, δηλαδή
, που θα εμφορούνται από τις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της αλληλοκατανόησης, του αλληλοσεβασμού και της αγάπης για τον συνάνθρωπο και οι οποίοι θα υιοθετούν στον υψηλότερο δυνατό βαθμό τέτοιες στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες θα υπηρετούν την πατρίδα και τον λαό μας.

Στην ευγενή αυτή προσπάθεια καλούμε ως συνεργάτες όλες τις οργανώσεις, όλους τους θεσμούς και όλους τους ανθρώπους που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία ή που ενδιαφέρονται να έχουν λόγο για την παιδεία
. Διότι όλοι εμείς οφείλουμε να δώσουμε το παράδειγμα στις νέες γενιές.

Με αυτές τις σκέψεις και εκφράζοντας τα θερμά μου συγχαρητήρια προς τους διοργανωτές της σημερινής εκδήλωσης κηρύσσω την έναρξη των εργασιών του σεμιναρίου της
Διεύθυνσης Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα «Η ηθική στην παιδεία ως προϋπόθεση για τη διαπαιδαγώγηση των νέων».