Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους
στα εγκαίνια του Μουσείου Τεχνών Λουκίας και Μιχαλάκη Ζαμπέλα, προχθές
19/05/2012 |
|
Με
μεγάλη μου χαρά αποδέχθηκα την πρόσκληση για να τελέσω τα εγκαίνια του
Μουσείου Τεχνών Λουκίας και Μιχαλάκη Ζαμπέλα και ταυτόχρονα να γιορτάσω
μαζί σας μια μέρα σημαντική για την τέχνη και τον πολιτισμό της Κύπρου. Εδώ και δεκαετίες ο Μιχαλάκης Ζαμπέλας μαζί
με τη σύζυγό του Λουκία είναι παρόντες στις σημαντικότερες πολιτιστικές
στιγμές του τόπου, καθώς κτίζουν με συνέπεια και αφοσίωση την ιδιωτική
τους συλλογή έργων τέχνης με έργα σημαντικών καλλιτεχνών κυρίως από τον
κυπριακό και ελλαδικό χώρο.
Κατά τη διάρκεια της δημαρχίας της
Λευκωσίας, ο κ. Ζαμπέλας επένδυσε στην πόλη του αυτή τη μεγάλη και
ανιδιοτελή αγάπη για την τέχνη, προωθώντας μια σειρά από δράσεις και
έργα που ενδυνάμωσαν τον πολιτιστικό της παλμό και μαζί την ποιότητα
ζωής των δημοτών. Το μουσείο αυτό αποτελεί ζωντανή απόδειξη πως το
γνήσιο ενδιαφέρον και η αγωνία για τα κοινά λειτουργούν διαχρονικά και
ανεξάρτητα από οποιαδήποτε πλαίσια, έχοντας τη δυνατότητα αλλά και την
ευγενή θέληση να ανάγουν το προσωπικό και ιδιωτικό σε κοινόκτητο και
συλλογικό.
Ο χώρος δημιουργίας του μουσείου στην καρδιά του Καϊμακλιού
, που ανοίγει τις πύλες του σε όλους τους επισκέπτες, Κύπριους και ξένους, επαγγελματίες της τέχνης ή μη,
ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου και ηλικίας, δίνει μια νέα πνοή στην
ιδιαίτερη αυτή περιοχή που με τα χρόνια εξελίχθηκε σε μια από τις
ομορφότερες και πιο ανθρώπινες της Λευκωσίας. Συμβολική είναι η επιλογή της εναρκτήριας
έκθεσης του Έλληνα Παναγιώτη Τέτση σε ένα χώρο που είναι κατεξοχήν
αφιερωμένος στη ζωγραφική. Ο καλλιτέχνης, τον οποίο οι ιστορικοί της
τέχνης έχουν αποκαλέσει
«ηδονικό Ελπήνορα» της ελληνικής ζωγραφικής, και «οπαδό της ζωγραφικής του βλέμματος»,
μας δίνει με την εξαίσια αυτή σειρά έργων μια πρώτη ένδειξη της
ποιότητας του προγράμματος των περιοδικών εκθέσεων που στοχεύει να
παρουσιάσει το μουσείο, αλλά και της έμφασης που δίνει στον τομέα της
επιμόρφωσης του κοινού γύρω από θέματα ιστορίας της μοντέρνας και
σύγχρονης καλλιτεχνικής πρακτικής. Κάθε έκθεση, και ευρύτερα κάθε πρόταση οποιασδήποτε μορφής τέχνης
,
αποτελεί και μια νίκη κατά της πνευματικής αλλοτρίωσης που απειλεί τις
ευαισθησίες, τις αρχές και τις αξίες μας, την ίδια την ανθρώπινη
υπόστασή μας.
Είναι, λοιπόν, κατανοητή η ευαισθησία που
έχουμε ως Υπουργείο προς την τέχνη και τον πολιτισμό. Είναι στη διακριτή
φιλοσοφία μας η έγνοια για την αισθητική καλλιέργεια, την οποία
θεωρούμε ως το κοινωνικό εκείνο αγαθό το οποίο διαστέλλει και ξεχωρίζει
τις κοινωνίες που μεριμνούν για την ποιότητα ζωής του κάθε ανθρώπου από
τις κοινωνίες που έχουν διαβρωθεί από την ατομικότητα. Με βάση τη δική μας αντίληψη, ο πολιτισμός
δεν είναι προνόμιο για τους λίγους αλλά αγαθό για τους πολλούς. Είναι δημόσιο αγαθό και,
όπως η υγεία, η παιδεία, έτσι και ο πολιτισμός θα πρέπει και αποτελεί
προτεραιότητα. Συνεπώς, είναι βασικός μας στόχος να εργαστούμε σκληρά
έτσι ώστε με αποτελεσματικότητα να εξασφαλίσουμε σε όλους τους πολίτες
ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στα πολιτιστικά αγαθά. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω ότι ο
πολιτισμός δεν είναι κάτι απόμακρο από αυτό που ζούμε καθημερινά.
Αντίθετα, ταυτίζεται και κινείται παράλληλα με την ίδια την
καθημερινότητά μας. Γι
’ αυτό τον λόγο έχω ως κύριο στόχο να εμπλέξω την ευρύτερη κοινωνία των πολιτών σε ένα δημιουργικό διάλογο και,
με αφορμή την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να συνδιαμορφώσουμε μια
νέα προσέγγιση θεώρησης των πραγμάτων. Είναι βαθιά πεποίθησή μου ότι η
αξία του πολιτισμού βασίζεται στη ζωντανή του παρουσία στις δομές της
κοινωνίας. Για τον λόγο αυτό πιστεύω ακράδαντα στην ενίσχυση των
συνεργειών. Θεωρώ τις πόλεις μας ως πυρήνες πολιτισμού. Μέσα στις πόλεις
μας είναι ανάγκη να ενισχυθούν οι δεσμοί συνύπαρξης των πανεπιστημίων,
των σχολείων αλλά και των πολιτιστικών κέντρων και των άλλων φορέων
παραγωγής πολιτισμού. Ο δημιουργικός διάλογος, ο οποίος θα αναδείξει τις
συνέργειες αυτές, θα συμβάλει σε μια πιο υγιή και ολοκληρωμένη ανάπτυξη
των πολιτών μας, ιδιαίτερα μάλιστα των νέων ατόμων. Στη βάση των όσων έχουν αναφερθεί πιο πάνω
,
οι τοπικές Αρχές θα πρέπει να έχουν ενεργό ανάμειξη στην πολιτιστική
διαδικασία με την ενίσχυση των ευκαιριών πρόσβασης στα πολιτιστικά αγαθά
και την εμπλοκή της ευρύτερης κοινωνίας των πολιτών στο πολιτιστικό
γίγνεσθαι. Στα πλαίσια αυτά, η πολιτιστική διαχείριση θα πρέπει να τεθεί
σε ορθολογιστικότερη βάση σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης. Ταυτόχρονα,
μέσω της καλλιτεχνικής παιδείας και μέσω των κατάλληλων υποδομών,
επιθυμούμε να πετύχουμε την ενίσχυση της πολιτιστικής παραγωγής. Γι
’
αυτούς τους λόγους είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που το μουσείο αυτό έρχεται
να προστεθεί σε μια σειρά από σημαντικά έργα πολιτιστικής υποδομής,
κρατικά ή ιδιωτικά, που ολοκληρώθηκαν ή προωθούνται αυτό τον καιρό στη
Λευκωσία, όπως είναι η Πινακοθήκη Λεβέντη, το Θέατρο του ΘΟΚ και η
επέκταση της Κρατικής Πινακοθήκης στο κτήριο ΣΠΕΛ. Η χρονική συγκυρία
που το μουσείο εγκαινιάζει τη λειτουργία του είναι, επίσης, εύστοχη,
αφού προσδίδει στη γενικότερη πολιτιστική μας ατζέντα κατά τη διάρκεια
της Κυπριακής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία ξεκινά σε μερικές
εβδομάδες. Θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ θερμά τη
Λουκία και τον Μιχαλάκη Ζαμπέλα, καθώς και όλους τους συντελεστές του
μουσείου, για τις άοκνες προσπάθειες που καταβάλλουν εδώ και χρόνια με
στόχο την υλοποίηση αυτού του μοναδικού πολιτιστικού οράματος. Εύχομαι
ό,τι καλύτερο για τη μελλοντική πορεία του ιδρύματος και τους
πολύπλευρους στόχους που έχει θέσει.
|
|
|