1/12/11

Εκδόθηκε η έκθεση του προγράμματος Road Safety PIN του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών
01/12/2011
Η Κύπρος κατέχει τον δεύτερο υψηλότερο συντελεστή
θνησιμότητας των νεαρών στην ΕΕ



Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) δημοσίευσε χθες, στις 29 Νοεμβρίου, στα πλαίσια του προγράμματος Road Safety PIN (Performance Index), την 21η έκθεση (PIN Flash 21), που παρουσιάζει τα δεδομένα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις προσπάθειες για τη μείωση των νεκρών σε οδικές συγκρούσεις, ανάμεσα στους νέους από 15 μέχρι 30 ετών.

Σύμφωνα με την έκθεση, περίπου 140.000 νέοι, ηλικίας 15 μέχρι 30 ετών σκοτώθηκαν σε οδικές συγκρούσεις τα τελευταία δέκα χρόνια στα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αποτελεί το 20% του συνόλου του πληθυσμού της ΕΕ, όμως συνιστά το 30% του συνόλου των νεκρών σε οδικές συγκρούσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο συντελεστής των νεαρών νεκρών σε σχέση με τον πληθυσμό τους είναι κατά 69% μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο συντελεστή των υπολοίπων ηλικιακών ομάδων. Η έκθεση του προγράμματος PIN αποκαλύπτει επίσης ότι οι νεαροί άντρες είναι μια ιδιαίτερα ευάλωτη ομάδα, αφού αποτελούν το 81% των νεαρών που σκοτώνονται στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Με την εφαρμογή του 3ου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δράσης για την Οδική Ασφάλεια επιτεύχθηκε μείωση κατά 44% από το 2001 μέχρι το 2009, στους αριθμούς των νεαρών νεκρών στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η Κύπρος παρουσίασε μια μικρότερη μείωση στους αριθμούς των νεαρών νεκρών από τον μέσο όρο της ΕΕ, όπως φαίνεται στη γραφική παράσταση Fig. 1b της έκθεσης. Η Κύπρος συγκαταλέγεται στην ομάδα των χωρών στις οποίες το ποσοστό των νεαρών 15-30 ετών στον πληθυσμό είναι μεταξύ 8 και 11%, αλλά το ποσοστό των νεκρών νεαρών στο σύνολο των νεκρών ανέρχεται στο 20 μέχρι 24%.

Στη γραφική παράσταση Fig. 6 της έκθεσης, φαίνεται ότι η Κύπρος κατέχει τον δεύτερο υψηλότερο συντελεστή θνησιμότητας των νεαρών, ενώ ο συντελεστής θνησιμότητας της Κύπρου για τον υπόλοιπο πληθυσμό, είναι περίπου στο επίπεδο του μέσου όρου της ΕΕ. Τη δεύτερη θλιβερή θέση κατέχει η Κύπρος και στη θνησιμότητα των νεαρών ανδρών, όπως φαίνεται στη γραφική παράσταση Fig 7.

Στις γραφικές παραστάσεις Fig. 8a και 8b φαίνεται ότι το πρόβλημα στην Κύπρο, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, επικεντρώνεται ειδικά στους νεαρούς άντρες και ιδιαίτερα στους οδηγούς και επιβάτες μοτοσικλέτας ή μοτοποδηλάτου.

Η Κύπρος καταλαμβάνει επίσης την τρίτη θλιβερή θέση σε ό,τι αφορά το ποσοστό των θανάτων νέων σε οδικές συγκρούσεις σε σχέση με το σύνολο των θανάτων από όλες τις αιτίες ( γραφική παράσταση Fig.9).

Οι συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών προς τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι συνοπτικά οι ακόλουθες:

· Συνέχιση της έρευνας για τα αίτια των οδικών συγκρούσεων με νεαρούς και αρχάριους οδηγούς, με σκοπό τον σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών βελτιωτικών μέτρων.

· Επίτευξη υψηλών επίπεδων γενικής οδικής ασφάλειας.

· Επίτευξη αποτελεσματικής νομοθεσίας και αστυνόμευσης.

· Βελτίωση της εκπαίδευσης/κατάρτισης των υποψηφίων οδηγών και του συστήματος αδειοδότησης.

· Επιδίωξη βελτίωσης στις επίσημες διαδικασίες εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών.

· Εξασφάλιση υψηλού επιπέδου εμπειρίας, μέσω της οδήγησης υπό επιτήρηση, πριν την παροχή πλήρους (κανονικής) άδειας οδήγησης.

· Μείωση της έκθεσης των αρχάριων οδηγών στους κίνδυνους της οδήγησης κατά το διάστημα μετά την απόκτηση κανονικής άδειας, με την καθιέρωση περιόδου δοκιμασίας, σε συνδυασμό με αυξημένους βαθμούς ποινής, υποχρεωτική παρακολούθηση ειδικής εκπαίδευσης, μειωμένο επιτρεπτό όριο αλκοόλ και άλλα κατάλληλα περιοριστικά μέτρα.

· Παροχή κατάλληλων κινήτρων και αντικινήτρων για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

· Αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας στα οχήματα και το οδικό δίκτυο.

· Αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς και παροχή ειδικών διευκολύνσεων για τη διακίνηση των νέων.

· Εμπλοκή των γονέων και άλλων «προτύπων» για τους νέους.

· Κατανόηση και αξιοποίηση της επιρροής των δημοφιλών για τους νέους ΜΜΕ, στη διαμόρφωση αντιλήψεων και πρακτικών ασφαλούς οδικής κυκλοφορίας.

Η Κύπρος θα αξιοποιήσει πλήρως τις πιο πάνω συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών για τον σχεδιασμό αποτελεσματικών μέτρων που θα μειώσουν δραστικά τους αριθμούς των θυμάτων ανάμεσα στους νέους, στα πλαίσια της εκπόνησης του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2012-2020.