Ομιλία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκου Νικολαΐδη στη συνέντευξη Τύπου για επίδοση άδειας Τεχνίτη Οχημάτων, στη Λευκωσία
28/01/2010 Μόνιμη έγνοια και φροντίδα, καθώς και πρώτιστο μέλημα κάθε σύγχρονου κράτους, είναι η προσφορά προς τον πολίτη υψηλού επιπέδου ποιότητας ζωής. Βασικά στοιχεία της προσπάθειας αυτής είναι η συνεχής βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών και υπηρεσιών που ισχύουν στον κρατικό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Στο πλαίσιο του στόχου αυτού, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, μαζί με τα διάφορα Τμήματα του που συμμετέχουν, ανάλογα με τις αρμοδιότητές τους, προγραμματίζουν, σχεδιάζουν, υλοποιούν μεθόδους και εφαρμόζουν μέτρα για την αναβάθμιση και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ώστε να διασφαλιστεί ασφαλής διακίνηση του πολίτη για τις καθημερινές του δραστηριότητες ανεξάρτητα από το μέσο που χρησιμοποιεί.
Το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, αξιοποιώντας τις εμπειρίες δεκαετιών στα θέματα συντήρησης και επιδιόρθωσης οχημάτων και εκτιμώντας τις ανάγκες για αναβάθμιση των υπηρεσιών συντήρησης και επιδιόρθωσης οχημάτων που προσφέρονται στους πολίτες, προχώρησε στη θέσπιση νομοθεσίας με την οποία εξασφαλίζεται ότι κάθε τεχνίτης οχημάτων θα πρέπει να κατέχει τεκμηριωμένα την ικανότητα να εκτελεί εργασίες συντήρησης και επιδιόρθωσης οχημάτων με σωστό και αξιόπιστο τρόπο, κάτι που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την οδική ασφάλεια.
Σκοπός της σημερινής συνέντευξης Τύπου είναι να ενημερωθούν οι πολίτες για την έναρξη εφαρμογής της νομοθεσίας που είναι γνωστή ως ο περί των Τεχνιτών Οχημάτων Νόμος. Ο Νόμος αυτός προνοεί ότι η συντήρηση και η επιδιόρθωση οχήματος και εξαρτήματος αναλαμβάνονται και διεκπεραιώνονται μόνο από αδειούχο τεχνίτη οχημάτων, της σχετικής ειδικότητας. Σημειώνεται ότι υπάρχουν συνολικά 12 ειδικότητες (μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι, τεχνίτες κλιματισμού, βαφής, ελαστικών κ.ά.). Με το Νόμο αυτό τίθεται τάξη σε έναν τομέα στον οποίο δεν επικρατούσαν οι βέλτιστες συνθήκες ώστε να διασφαλίζεται και η επάρκεια των υπηρεσιών αυτών, αλλά και να προστατεύεται ο πολίτης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Απρίλιο του 2006 μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί πέραν των 3.200 αιτήσεων για τις 12 ειδικότητες. Η αξιολόγηση ήταν ενδελεχής και εκτεταμένη.
Η διαδικασία αξιολόγησης περιελάμβανε, επίσης, επισκέψεις παγκύπρια από Λειτουργούς του Τμήματος σε περίπου 1.000 ενδιαφερόμενους για να διαπιστωθεί αν πράγματι ασκούσαν το επάγγελμα της ειδικότητας που είχαν δηλώσει.
Το Τμήμα, αφού ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των αιτήσεων, εξέδωσε 3.996 άδειες σε δικαιούχους διαφόρων ειδικοτήτων, ως ακολούθως:
Μηχανικοί Αυτοκινήτων – 1.759
Ηλεκτρολόγοι Αυτοκινήτων – 442
Μηχανικοί Μοτοποδηλάτων και Μοτοσικλετών – 65
Τεχνίτες Αμαξωμάτων (Φανοποιοί) – 485
Τεχνίτες Αντλιών Πετρελαιοκινητήρων – 20
Τεχνίτες Ελαστικών – 300
Τεχνίτες Βαφής – 408
Τεχνίτες Ευθυγράμμισης Συστήματος Διεύθυνσης – 127
Τεχνίτες Κλιματισμού – 267
Τεχνίτες Συστημάτων Εξαγωγής Καυσαερίων – 68
Τεχνίτες Οργάνων – 34
Τεχνίτες Ψυγείων (Ραδιατέρ) – 21
Σημειώνεται ότι ένα πρόσωπο μπορεί να κατέχει άδειες για περισσότερες από μία ειδικότητα.
Με βάση σχετική διάταξη του Νόμου, ο αδειούχος Τεχνίτης Οχημάτων είναι υποχρεωμένος
- να αναρτά σε περίοπτη θέση στο χώρο εργασίας του την άδεια Τεχνίτη Οχημάτων που κατέχει,
- μετά από κάθε συντήρηση ή επιδιόρθωση οχήματος να παραδίδει βεβαίωση στην οποία να φαίνονται όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος και να περιγράφονται λεπτομερώς όλες οι εργασίες που έχουν γίνει στο όχημα,
- να διατηρεί αρχείο με όλα τα στοιχεία των οχημάτων που συντηρεί ή επιδιορθώνει, καθώς και με τις εργασίες που εκτελέστηκαν,
- να εφαρμόζει και να ακολουθεί την καλή μηχανική πρακτική με τρόπο ώστε η συντήρηση ή η επιδιόρθωση που διεκπεραιώνει να αποκλείει, κατά το δυνατόν, κινδύνους που προέρχονται από τη χρήση του οχήματος σε σχέση με την ασφάλεια του οδηγού, των συνεπιβατών και γενικά όσων χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο,
- να εφαρμόζει και να ακολουθεί τεχνικά πρότυπα, κώδικες πρακτικής, σχετικές νομοθεσίες και να φροντίζει να ενημερώνεται σχετικά με τεχνολογίες που εφαρμόζονται σε οχήματα που συντηρεί ή επιδιορθώνει,
- να κατέχει ή να έχει πρόσβαση στον εξοπλισμό που απαιτείται, ώστε να είναι σε θέση να τηρεί τις υποχρεώσεις του που προκύπτουν από τη νομοθεσία ή, σε αντίθετη περίπτωση, να ενημερώνει σχετικά τον ιδιοκτήτη.
Το Υπουργείο, μέσω του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών θα επιτηρεί με αυστηρότητα την εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για τους οποίους έχει θεσπιστεί.
Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως το ΚΕΒΕ, την ΟΕΒ, την ΠΟΒΕΚ, όλους τους Συνδέσμους της ΠΟΒΕΚ που σχετίζονται με την επιδιόρθωση οχημάτων και όλους τους άλλους φορείς του ιδιωτικού τομέα με τη συμβολή και τη συνδρομή των οποίων η προσπάθεια αυτή κατέστη πραγματικότητα. Ευχαριστίες, φυσικά, οφείλονται και σε όλους τους κρατικούς Λειτουργούς που εργάστηκαν για τη θέσπιση και την έναρξη εφαρμογής αυτής της νομοθεσίας.
Τέλος, θα ήθελα να διαβεβαιώσω και πάλι ότι για την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Συγκοινωνιών η συνεχής βελτίωση της οδικής ασφάλειας αποτελεί πρώτιστο στόχο. Κάθε μέτρο που συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου αυτού, όπως είναι η εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής, είναι πρωταρχικής σημασίας για την Κυβέρνηση.