11/5/22

Στατιστικά στοιχεία για μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης


 

Στατιστικά στοιχεία για μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης

Σύμφωνα με πληροφόρηση που δόθηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο:

  • Το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο θα εκδικάσει:
    • Όλες τις αναθεωρητικές εφέσεις, δηλαδή εφέσεις που αφορούν διοικητικό δίκαιο, που καταχωρήθηκαν πριν την 31.12.2018, δηλαδή 292
    • Όλες τις αναθεωρητικές εφέσεις, πάλι διοικητικού δικαίου, κατά απόφασης ενός Δικαστή του Ανωτάτου Δικαστηρίου, δηλαδή 85.

Ως εκ τούτου, το ΑΣΔ θ΄ αναλάβει να εκδικάσει συνολικά 377 εφέσεις.

  • To Ανώτατο Δικαστήριο θα εκδικάσει:
    • Όλες τις πολιτικές εφέσεις που καταχωρήθηκαν μέχρι τις 31.1.2017, δηλαδή 1557
    • Όλες τις πολιτικές Εφέσεις που αφορούν σε προνομιακά εντάλματα, δηλαδή 34.

Ως εκ τούτου, το ΑΔ θ’ αναλάβει να εκδικάσει συνολικά 1591 υποθέσεις.

  • To Εφετείο θα εκδικάσει:
    • Όλες τις πολιτικές εφέσεις που καταχωρήθηκαν από την 1.1.2018, δηλαδή 2158
    • Όλες τις ποινικές εφέσεις, δηλαδή 233
    • Τις αναθεωρητικές εφέσεις που καταχωρήθηκαν από την 1.1.2019 - σύνολο 688 (εκ των οποίων οι 582 στρέφονται κατά απόφασης Δικαστή του Διοικητικού Δικαστηρίου) + 106 (κατά απόφασης Δικαστή του Διοικητικού Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας)
    • Τις πολιτικές αιτήσεις (που αφορούν σε πρωτοβάθμια  δικαιοδοσία των προνομιακών ενταλμάτων), δηλαδή 70.

Ως εκ τούτου, το Εφετείο θ’ αναλάβει να εκδικάσει συνολικά 3149 υποθέσεις.

Τα πιο πάνω στατιστικά στοιχεία αφορούν υποθέσεις καταχωρημένες μέχρι τις 18/4/2022.

  • Σε ό,τι αφορά τον προβλεπόμενο χρόνο εκδίκασης των υποθέσεων, αναμένεται η διεκπεραίωση των υποθέσεων από τα προβλεπόμενα στα νομοσχέδια Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, σε περίπου δύο χρόνια και από το Ανώτατο Δικαστήριο σε περίπου τρία χρόνια. Ενώ σήμερα, γνωρίζουμε ότι ο χρόνος εκδίκασης μιας έφεσης είναι 7 χρόνια.
  • Στο δε Εφετείο που απαρτίζεται από 16 Δικαστές, θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε περίπου την ίδια διάρκεια χρόνου εκδίκασης.
  • Δεν πρέπει, ωστόσο, να μας διαφεύγει ότι αυτό που μετρά και υποστηρίζει τα νομοσχέδια και τη δομή που προτείνουν, είναι ότι παράλληλα επιτυγχάνεται η εισαγωγή των checks and balances που δεν υπάρχει σήμερα, η ευελιξία και η ενδυνάμωση της λειτουργικότητας της ανώτατης βαθμίδας, που σήμερα συγκεντρώνει υπέρμετρες δικαιοδοσίες και καθήκοντα, ενώ μέσα από την εξειδίκευση θα επιτευχθεί η ενίσχυση της ποιότητας της δικαιοσύνης. 
  • Δεδομένου ότι τα στοιχεία όπως μας δίνονται δεν οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα, αλλά περιορίζονται σε λογικές υποθέσεις, αφού είναι με βάση την ημερομηνία και το είδος της δικαιοδοσίας και όχι με βάση τη σοβαρότητα της υπόθεσης που σχετίζεται άμεσα με τον χρόνο εκδίκασης, καταλήγω ότι πρέπει να εμπιστευθούμε το Ανώτατο Δικαστήριο ότι, όπως πράττει σήμερα με το backlog στις κατώτερες βαθμίδες, θα επέμβει με διοικητικές τομές και πολιτικές και να δημιουργήσει ένα ειδικό project, που θα τρέχει παράλληλα, προκειμένου να μην επηρεάζονται οι νέες υποθέσεις. Αυτό είναι κάτι που γίνεται στο παρόν στάδιο στα Επαρχιακά Δικαστήρια, όπου γίνεται έλεγχος και αξιολόγηση της κατάστασης και όπου παρατηρούνται προβλήματα, αναζητούνται λύσεις, για να μπορεί το όλο έργο να προχωρεί. Σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρχει πλήρης στήριξη από το Υπουργείο ΔΔΤ.