1/9/20

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς

 


Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Πρ. Προδρόμου: Στόχος μας στη νέα σχολική χρονιά να φοιτήσουν όλοι οι μαθητές/μαθήτριες και να λειτουργήσουν τα σχολεία μας μέσα σε περιβάλλον υγειονομικής ασφάλειας.

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη σήμερα, στο Υπουργείο, σε συνέντευξη Τύπου για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Η πρώτη και απόλυτη προτεραιότητα για εμάς είναι να πάνε τα παιδιά στο σχολείο, να πάνε όλα τα παιδιά στο σχολείο και αυτό να το εξασφαλίσουμε παρά το ότι η πανδημία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Αυτό, μπορούμε να το κάνουμε στην Κύπρο, διότι μας το επιτρέπουν οι μέχρι τώρα επιδόσεις μας στην αντιμετώπιση της επιδημίας του κορωνοϊού. Επειδή πήραμε έγκαιρα και σωστά μέτρα. Όμως, επειδή η επιδημία δεν έχει τελειώσει, οφείλουμε να είμαστε σε εγρήγορση· να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε τις οδηγίες, να τηρήσουμε μέτρα και Πρωτόκολλα. Αυτό θα κάνουμε στα σχολεία.

Ο στόχος μας να έχουμε κανονική φοίτηση για όλους. Όχι μόνο γιατί έτσι θα μπορέσουν οι γονείς να διεξάγουν απρόσκοπτα τις δραστηριότητές τους -να πάνε στην εργασία τους- όχι μόνο γι’ αυτό, αν και είναι πολύ σημαντικό. Το δικό μας κριτήριο είναι εκπαιδευτικό. Εάν τα παιδιά δεν φοιτήσουν κανονικά, δημιουργούνται κενά, διαταράσσεται η σχολική πορεία και η μόρφωσή τους. Ιδιαίτερα μάλιστα επηρεάζονται αρνητικά παιδιά που βρίσκονται σε λιγότερο ευνοϊκό περιβάλλον, σε απομακρυσμένες περιοχές κ.ο.κ. Και δεν το θέλουμε αυτό!

Επομένως, ο βασικός στόχος, για τον οποίο συνεργαζόμαστε όλοι, Υπουργείο, εκπαιδευτικοί και γονείς, είναι να πάνε κανονικά στα σχολεία - να πάνε όλα τα παιδιά.

Επιδιώκουμε αυτό τον στόχο, κάνουμε όλες τις προετοιμασίες και έχουμε τη συνεργασία χιλιάδων εκπαιδευτικών, οι οποίοι απέδειξαν και τον περασμένο Μάϊο την ευσυνειδησία, το φιλότιμο και την αγάπη τους για την εκπαίδευση. Μαζί με δεκάδες χιλιάδες γονέων που νοιάζονται, φυσικά, για τα παιδιά τους, τόσο για την υγεία όσο και για τη μόρφωσή τους και θέλουν να έχουν την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση.

Αυτός ο στόχος μας ενώνει. Μαζί με όλους τους συνεργάτες μας είναι για την εκπαίδευση, για τη μόρφωση και μαζί για την υγειονομική ασφάλεια των παιδιών και της κοινότητας που εργαζόμαστε. Και κάποιοι από τους συνεργάτες μας καταβάλλουν αυτές τις μέρες τεράστιες προσπάθειες. Οι διευθύνσεις των σχολείων και το βοηθητικό προσωπικό, αλλά και οι Σχολικές Εφορείες, οι οποίες έχουν αναλάβει μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να προετοιμάσουν τα σχολεία για τις ειδικές αυτές συνθήκες.

Υπάρχουν, βέβαια, και μερικοί άλλοι που επιδίδονται συστηματικά σε σχόλια και υποδείξεις. Παρακολουθώ ανακοινώσεις, συζητήσεις στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κ.ο.κ. Υπάρχουν αυτοί που είτε υπάρχει θέμα είτε όχι πάντα θα διαμαρτύρονται. Ορισμένοι που είναι παντογνώστες και εμπειρογνώμονες για τα πάντα. Που επικαλούνται ή και επινοούν προβλήματα, όχι γιατί νοιάζονται για λύσεις, αλλά γιατί προσδοκούν σε αδιέξοδα. Και κάποιοι ακόμα που διαδίδουν και ψεύτικες πληροφορίες.

Εμείς όμως μένουμε προσηλωμένοι στον στόχο: να πάνε τα παιδιά κανονικά στο σχολείο –όπως το έχουμε κερδίσει- μέσα σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας. Όπως έγινε και τον περασμένο Μάιο, παρά τις κινδυνολογίες και την αρνητική διάθεση που είχαν κάποιοι προβάλει.

Όσο σημαντικό είναι να παρέχουμε εκπαίδευση, άλλο τόσο σημαντικό είναι αυτό να γίνει και μέσα σε περιβάλλον υγειονομικής ασφάλειας. Για τον σκοπό αυτό έχουν εκπονηθεί, σε συνεργασία και κάτω από τις οδηγίες των Ιατρικών Υπηρεσιών του Κράτους, Υγειονομικά Πρωτόκολλα.

Πρέπει όλοι να τηρήσουμε τις οδηγίες και τις σχετικές συστάσεις. Ορισμένες από αυτές τις αποφάσεις κατοχυρώνονται μάλιστα με Διατάγματα, τα οποία έχουν την ισχύ νόμων. Καλό θα ήταν, επομένως, να σταματήσουμε τις συζητήσεις, τις αυτοσχέδιες γνωμοδοτήσεις και να εφαρμόσουμε αυτή τη νομοθεσία συλλογικής προστασίας από την επιδημία. Αυτό θα κάνουμε άνευ ετέρου στα σχολεία.

Υπάρχουν κανόνες αποστάσεων για την ατομική και συλλογική προστασία. Αυτοί οι κανόνες διαφοροποιούνται εκεί όπου θα χρησιμοποιείται υποχρεωτικά η προστατευτική μάσκα, όπως στη Μέση Εκπαίδευση και εκεί όπου, όπως στη Δημοτική και την Προδημοτική Εκπαίδευση, η χρήση μάσκας θα είναι προαιρετική.

Με αυτό τον τρόπο οργανώνουμε και τα σχολεία και τις αίθουσες διδασκαλίας. Η πρώτη οδηγία που δίνεται στα δημοτικά σχολεία είναι να αξιοποιηθούν όλες εκείνες οι αίθουσες, πέραν των αιθουσών διδασκαλίας, που μπορεί να έχουν μεγαλύτερο εμβαδόν και να αποσυμφορήσουμε τις αίθουσες διδασκαλίας. Θα χρησιμοποιηθούν ορθολογικά όλοι οι διαθέσιμοι χώροι.

Ακολούθως και αναλόγως των δεδομένων σε κάθε σχολείο, οι Σχολικές Εφορείες έχουν πάρει οδηγίες για να διαρρυθμίσουν αίθουσες και θρανία, ούτως ώστε να τηρηθεί το Υγειονομικό Πρωτόκολλο. Γι’ αυτό τον σκοπό υπάρχει ένας συνδυασμός διαφορετικών πρακτικών λύσεων και οι προετοιμασίες βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ταυτόχρονα, βρίσκεται σε εξέλιξη και η προμήθεια πρόσθετης επίπλωσης για τις αίθουσες διδασκαλίας, ούτως ώστε να είμαστε προσαρμοσμένοι με Υγειονομικά Πρωτόκολλα καθ’ όλη τη διάρκεια του φετινού σχολικού έτους. Πρόκειται για παραγγελία και κατασκευή ενός αριθμού μονοθέσιων θρανίων, τα οποία  δεν είναι αξιοθέατο, αλλά είναι μια πρακτική λύση.

Στη Μέση Εκπαίδευση, με τη χρήση προστατευτικής μάσκας και τη διαθεσιμότητα σημαντικού αριθμού πρόσθετων αιθουσών, τα πράγματα θα είναι απλούστερα. Και εκεί θα χρησιμοποιηθούν για τη διδασκαλία οι διαθέσιμες αίθουσες μεγαλύτερου εμβαδού, προκειμένου να εξασφαλισθεί απρόσκοπτα η φοίτηση όλων των μαθητών και των μαθητριών.

Να έχουν όλοι υπόψη πως λειτουργούμε φέτος μέσα σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης. Χρειάζεται επομένως κατανόηση και πνεύμα συνεργασίας. Οι λύσεις που θα δοθούν θα είναι προσαρμοσμένες σε τοπικό επίπεδο. Δεν είναι όλα τα σχολεία τα ίδια και δεν έχουν όλα την ίδια πυκνότητα μαθητών. Είναι λίγα τα σχολεία με μεγάλο αριθμό μαθητών και σε πολλά μπορεί να εξασφαλισθούν οι πρόνοιες υγειονομικής προστασίας χωρίς προσαρμογές.

Έχουμε, από καιρό ένα σχεδιασμό, τον οποίο και εφαρμόζουμε. Είναι καλοδεχούμενος ο δημόσιος διάλογος και παρακολουθούμε όλες τις εισηγήσεις και τις προτάσεις που γίνονται. Όμως το ΥΠΠΑΝ για να κάνει έγκαιρα τους σχεδιασμούς του δεν χρειάστηκε υποδείξεις ούτε από αρθρογράφους ούτε από αυτοσχέδιους προγραμματιστές.

Σε όλο αυτό το διάστημα είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους εταίρους μας. Σχεδόν κάθε εβδομάδα έχω συναντήσεις και διαβουλεύσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τακτικές συναντήσεις με τους οργανωμένους γονείς. Αμέσως μετά, σήμερα, έχουμε συνάντηση με την ηγεσία των εκπαιδευτικών οργανώσεων και με τις συνομοσπονδίες γονέων.

Την Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου θα βρίσκονται στα σχολεία οι εκπαιδευτικοί και θα πρέπει να γίνουν όλες εκείνες οι απαραίτητες εργασίες για την υποδοχή των μαθητών και την έναρξη των μαθημάτων τη Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου.

Τα βιβλία είναι έτοιμα στα σχολεία και η στελέχωση έχει γίνει φέτος νωρίτερα από κάθε άλλη φορά. Σε αυτό είχαμε και την πολύτιμη στήριξη της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας. Η οποία μέσα στις θερινές διακοπές συνεδρίασε και διεκπεραίωσε και τις απαραίτητες θέσεις διευθυντών στα σχολεία.

Στη Δημοτική Εκπαίδευση προγραμματίστηκε το Διήμερο του Εκπαιδευτικού, επιμορφωτικά σεμινάρια επικεντρωμένα στη λειτουργία των σχολείων υπό συνθήκες επιδημίας και στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Κατ’ αναλογία, θα γίνουν εξ αποστάσεως και τα επιμορφωτικά σεμινάρια των διαφόρων ειδικοτήτων στη Μέση Εκπαίδευση από τις επιθεωρήσεις.

Τις πρώτες μέρες, προτού έρθουν οι μαθητές και μαθήτριες, οι σχολικές μονάδες θα συζητήσουν τα Υγειονομικά Πρωτόκολλα και τον τρόπο καθημερινής εφαρμογής τους.

Στην πρώτη περίοδο, από τις 7 Σεπτεμβρίου και για 5-10 εργάσιμες μέρες, μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου, οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν ενισχυτική διδασκαλία στα παιδιά, στη βάση των όσων προέβλεπαν τα Αναλυτικά Προγράμματα για το δεύτερο μισό του δεύτερου τετραμήνου κατά το προηγούμενο σχολικό έτος. Ούτως ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουμε κανονικά και να κατακτήσουμε τους φετινούς στόχους και δείκτες επάρκειας στη γνώση.

Ανά πάσα στιγμή όμως είμαστε προετοιμασμένοι, αν τυχόν προκύψουν δυσμενείς υγειονομικές εξελίξεις και αλλάξουν τα δεδομένα. Υπάρχει σχεδιασμός για να καλύψουμε, αν χρειαστεί, είτε στο επίπεδο ενός σχολείου είτε σε τοπικό επίπεδο ή και γενικότερα τους μαθητές, αν σε κάποια στιγμή επιβάλλεται αναστολή της φοίτησης, μερική ή ολική, με διαδικασίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και παιδαγωγικής στήριξης.

Για τον σκοπό αυτό, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής ένα στρατηγικό σχέδιο για τον πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό των σχολείων μας. Αναβάθμιση της σύνδεσης των σχολείων στο Διαδίκτυο και των εσωτερικών ασύρματων δικτύων, με συνολικές πάγιες δαπάνες περίπου 300 χιλ. ευρώ και πρόσθετη ετήσια δαπάνη περίπου 100 χιλ. ευρώ.

Η Κυβέρνηση μεριμνά και θα κάνει και τις δαπάνες που χρειάζονται. Εκτός εκείνων που απαιτούνται για αναβάθμιση της σύνδεσης στο Διαδίκτυο, προγραμματίζεται και συμπλήρωση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού όλων των σχολείων, προκειμένου να μπορούν να λειτουργήσουν εξ ολοκλήρου στο ηλεκτρονικό πεδίο. Ένα σχέδιο με δαπάνη πέραν των δυο εκατομμυρίων ετησίως.

Ταυτόχρονα, ως γνωστόν, έχει κατατεθεί στη Βουλή και αναμένουμε να εγκριθεί τροποποίηση των Κανονισμών, ούτως ώστε σε ένα γενικό επίπεδο, προς το παρόν, να κατοχυρωθεί θεσμικά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Παράλληλα, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και πάντα με το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, όσον αφορά στα ζητήματα ασφάλειας και προστασίας των προσώπων, εκπονείται αυτή τη στιγμή ένα Γενικό Σχέδιο Πολιτικής για την Ψηφιακή Τεχνολογία στην Εκπαίδευση».