17/4/19

Αναφορές του Υπουργού Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και για τον Δημόσιο Κήπο Πάφου

Αναφορές του Υπουργού Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και για τον Δημόσιο Κήπο Πάφου

Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης, μιλώντας σήμερα Τετάρτη 17 Απριλίου 2019 στο « Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος Ραδιοφώνου του ΡΙΚ,  προέβη σε δηλώσεις για την τρέχουσα εσωτερική επικαιρότητα. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στημεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και για αντιδράσεις που αφορούν τον Δημόσιο Κήπο Πάφου.
Το κείμενο των ερωτοαπαντήσεων, έχει ως ακολούθως:
«Ερώτηση: Τί έγινε χθες στη συζήτηση στην Ένωση Δήμων για  τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;
Απάντηση: Ξέρετε με πόση δυσκολία γίνονται οι μεταρρυθμίσεις στην Κύπρο ,όσες γίνονται και όποιες γίνονται. Είναι μια μεγάλη διαδικασία. Η Κυβέρνηση οφείλει να εξασφαλίσει και την κοινοβουλευιτκή πλειοψηφία. Γίνονται διαβουλεύσεις. Είναι πονοκέφαλος, αλλά θέλουμε να ελπίζουμε ότι στο τέλος της ημέρας, η κατάληξη θα είναι θετική.
Ερώτηση: Η μείωση του αριθμού των Δήμων αποτελεί προϋπόθεση για τη μεταρρύθμιση;
Απάντηση: Έχει ειπωθεί ότι χθες για 2 ώρες υπήρξε μια πολύ καλή συζήτηση και ότι όλοι συμφωνούσαν ότι πρέπει να γίνει μεταρρύθμιση. Πρέπει να πω ότι από την αρχή, ενώπιον της Ένωσης Δήμων, είχαμε θέσει την πρότασή μας για τη μεταρρύθμιση. Η πρότασή μας για τη μεταρρύθμιση αφορούσε το να κάνουμε πραγματικά «μικρές κυβερνήσεις». Η πρόταση αφορούσε 6 πυλώνες:
1. Επιπρόσθετες αρμοδιότητες: Να φύγουν από το κεντρικό κράτος (που είναι εν πολλοίς βραχυκυκλωμένο και γραφειοκρατικό) και να πάνε πιο κοντά στην τοπική κοινωνία. Έτσι, το σύστημα θα μπορεί να λειτουργεί καλύτερα και θα εξυπηρετείται καλύτερα ο πολίτης.
2. Οικονομική αυτοτέλεια: Να υπάρχουν οι οικονομικοί πόροι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ούτως ώστε αυτές τις αρμοδιότητες, και επιπλέον αναπτυξιακές αρμοδιότητες, να έχει τους πόρους να τις υλοποιήσει χωρίς να γίνεται «επαίτης της κεντρικής κυβέρνησης». Η τεχνοοικονομική μας μελέτη δείχνει ότι πέραν των πόρων που θα μεταφερθούν από το κράτος, θα υπάρξουν σημαντικές εξοικονομήσεις από τις οικονομίες κλίμακος της τάξης των 30-40 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες θα μείνουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και αυτές θα προκύψουν λόγων των συγχωνεύσεων και της δημιουργίας μεγαλύτερων οντοτήτων που θα σταματήσουν τον κατακερματισμό.
3. Διοικητική αυτοτέλεια.
4. Η δομή των νέων οντοτήτων: Τί θα είναι αυτοί οι «νέοι Δήμοι» ,που δεν θα έχουν σχέση με αυτό που εμείς σήμερα ονομάζουμε «Δήμους»; Αυτό που εμείς σήμερα ονομάζουμε «Δήμους» δεν μπορούν να ονομαστούν Δήμοι βάσει της χάρτας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή βάσει της ευρωπαϊκής πρακτικής ακριβώς λόγω της έλλειψης δομών και αρμοδιοτήτων.
5. Η δομή της Ένωσης Δήμων: Είχαμε προτείνει να μην είναι σωματείο, αλλά να μετεξελιχθεί σε οργανισμό δημοσίου δικαίου ούτως ώστε να μπορεί να έχει και ρόλο να συντονίζει και να έχει και αρμοδιότητες σε κάποια θέματα.
6. Μέγεθος: λέμε ότι θέλουμε «μικρές κυβερνήσεις». Μικρές κυβερνήσεις όμως δεν μπορούν να είναι «λιλιπούτειες οντότητες» υπό την έννοια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Άρα πρέπει να γίνουν κάποιες συγχωνεύσεις και έχουμε καθορίσει κάποια κριτήρια γι’ αυτές τις συγχωνεύσεις.
Όλα αυτά  τα έχουν αποδεχθεί. Υπάρχουν βέβαια και κάποιες επιμέρους εισηγήσεις, π.χ. να δούμε και κάποιες άλλες αρμοδιότητες, να διευκρινιστεί περισσότερο το τι είναι οικονομική αυτοτέλεια κ.ά. Αυτές είναι πολύ εποικοδομητικές προσεγγίσεις. Εμείς θα σχηματίσουμε την τελική μας πρόταση. Έγινε από κάποιους πρόταση για δημοψηφίσματα. Στην επόμενή μας συνάντηση και ενόψει αυτής της πρότασης θα ήθελα να θέσω κάποια ερωτήματα προς την Ένωση Δήμων. Έχουμε 30 Δήμους και κάποιες Κοινότητες με απαίτηση να ενταχθούν στους Δήμους, επομένως οι επηρεαζόμενες οντότητες μπορεί να είναι περίπου 40-50. Θα γίνουν ξεχωριστά δημοψηφίσματα σ’ αυτές τις 50 οντότητες; Θα πρέπει και οι 50 οντότητες να πουν ΝΑΙ για να γίνει η μεταρρύθμιση; Αν κάποιες οντότητες πουν ΟΧΙ; Ποιό θα είναι το ερώτημα; Το ερώτημα δεν μπορεί να είναι άλλο από το εαν αποδέχονται τη μεταρρύθμιση ή όχι. Δεν μπορείς να πεις «αποδέχομαι να μου φέρεις νέους πόρους και να μου δώσεις νέες αρμοδιότητες, τις οποίες ίσως να μην μπορεί να τις λειτουργήσω λόγω μεγέθους, αλλά δεν αποδέχομαι να προσφέρω κοινές υπηρεσίες με τη γειτονική οντότητα ούτως ώστε να γίνουμε ένας Δήμος». Όλα αυτά είναι αλληλένδετα. Ποιό λοιπόν θα είναι το ερώτημα του δημοψηφίσματος;
Ένα άλλο ερώτημα είναι το εξής: Ας υποθέσουμε υπάρχουν 2 οντότητες που μπορούν να κάνουν αυτή τη «μεγάλη οντότητα» που θα λέγεται «νέος Δήμος». Αν η μια πει ΝΑΙ και η άλλη ΟΧΙ, τι γίνεται με τη μια θετική οντότητα; Την καταδικάζει και εκείνην ότι δεν θα έχει αυτές τις αυξημένες εξουσίες; Τί γίνεται με τη συμπλεγματοποίηση των κοινοτήτων; Εκεί συμφωνήσαμε 37 συμπλέγματα που αφορούν 350 Κοινότητες. Δεν συμφωνούν όλες μεταξύ τους. Θα πρέπει με βάση αυτή την αρχή να κάνουμε και εκεί 350 διαφορετικά δημοψηφίσματα; Δηλαδή, να κάνουμε 380 δημοψηφίσματα παγκύπρια και η μεταρρύθμιση να εξαρτάται από το αν όλοι θα πουν ΝΑΙ; Είναι διατεθειμένη η Ένωση Δήμων να δεχθεί «διαφορετικών ταχυτήτων Δήμους» στην περίπτωση που κάποιοι πουν ΟΧΙ ενώ άλλοι δεχθούν να λάβουν μέρος στη μεταρρύθμιση; Όλα αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να διευκρινιστούν ούτως ώστε η Κυβέρνηση να καταλήξει και στην πρόταση που θα θέσει στη Βουλή.
Ερώτηση: Εσείς γιατί δεν εξηγείτε την πρόταση που έχετε ετοιμάσει για τις συνενώσεις;
Απάντηση: Όταν θέσαμε αυτούς τους 6 πυλώνες, συμφωνήσαμε με την Ένωση Δήμων ότι αυτοί είναι οι πυλώνες και πρέπει να τους μετατρέψουμε σε νομοσχέδιο. Από την αρχή η Ένωση Δήμων συμφώνησε ότι πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις, αλλά δεν ήθελαν να εμπλακούν σ’ αυτή τη συζήτηση ,κάτι που θεωρώ λογικό. Με αυτά τα δεδομένα, αποφασίσαμε ότι η συζήτηση θα επικεντρωθεί στους άλλους 5 πυλώνες και το άλλο είναι δουλειά της Κυβέρνησης. Σ’ αυτό συμφωνήσαμε και με την Ένωση Δήμων. Νομίζω ήταν και μια λογική προσέγγιση. Έχουν γίνει και μελέτες, μεταξύ των οποίων και μια μελέτη της Ένωσης Δήμων με Ιταλούς εμπειρογνώμονες που λέει παρόμοια πράγματα. Μιλά για παρόμοιους αριθμούς συγχωνεύσεων. Έχουν γίνει και τεχνο-οικονομικές μελέτες για εξοικονόμηση προς όφελος του κάθε δημότη. ΟΙ υπάλληλοι του κάθε Δήμου μπορεί να είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί όταν λειτουργούν σε μεγαλύτερες οντότητες.[….]Θέλουμε να κάνουμε πολεοδομικές Αρχές και δημοτική αστυνομία. Θα χρειαστεί επιπλέον προσωπικό, το έχουμε κοστολογήσει, έχω εξηγήσει την κοστολόγηση, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει αν δεν γίνουν και μεγάλες εξοικονομήσεις λόγω των συγχωνεύσεων. Είναι μια οριζόντια μεταρρύθμιση που επανακαθορίζει τη σχέση του πολίτη με το κεντρικό κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν είναι μικρά τοπικά θέματα που να δικαιολογούσαν το να γίνει δημοψήφισμα σε μια τοπική Αρχή για ένα τοπικό θέμα. Είναι μια τεράστια μεταρρύθμιση που αφορά πολλές αρμοδιότητες.
Ερώτηση: Συμφωνείτε με την ιδέα του δημοψηφίσματος;
Απάντηση: Έχω ήδη υποβάλει κάποια ερωτήματα γι’ αυτό το θέμα και θα τα συζητήσω και με την Ένωση Δήμων για ν’ αποφασίσουμε ως εκτελεστική εξουσία σε διαβούλευση και με τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Δεν θα ήθελα να εμπλακώ στις εσωτερικές διαδικασίες της Ένωσης Δήμων. Έχουμε εξαιρετική συνεργασία και είναι από κοινού που έχουμε θέσει τους πυλώνες και έχουμε εισέλθει και στην ουσία αυτών των πυλώνων. Συμφωνούμε ότι όντως πρόκειται για πραγματική/ουσιαστική μεταρρύθμιση, άσχετα αν ακόμη χρειάζονται διευκρινίσεις για οικονομικά θέματα και για το πώς θα λειτουργούν οι δομές.
Ερώτηση: Τι γίνεται με το θέμα της οικοδόμησης ναού στον Δημοτικό Κήπο Πάφου;
Απάντηση: Το θέμα δεν είναι πολιτική απόφαση, ούτε πρέπει να είναι θέμα πολιτικής απόφασης η έκδοση αδειών. Σε όλες τις χώρες του κόσμου οι τοπικές Αρχές συζητούν μεταξύ τους για κάποια θέματα που συχνά διαφωνούν. Τα φαινόμενα που είδαμε γίνονται και σε άλλες χώρες για αποφάσεις που άπτονται της τοπικής κοινωνίας είτε για δραστηριότητες είτε για οτιδήποτε άλλο. Η πολεοδομική Αρχή είναι ο Δήμος Πάφου. Θα χρειαστεί μια διαδικασία παρέκκλισης και το Τμήμα Πολεοδομίας πρέπει να έχει μια γνωμοδότηση, όχι όμως πολιτική. Δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή με ποιούς κανόνες διεξάγεται η τεχνική γνωμοδότηση. Η απόφαση της Πολεοδομίας θα ληφθεί υπόψη από το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων, το οποίο θα λάβει την τελική απόφαση.
Στις διαδικασίες έκδοσης πολεοδομικής άδειας πολλοί έχουν ρόλο. Μια από τις αρμοδιότητες της Πολεοδομίας είναι ο συντονισμός αυτού του ρόλου όταν η έκδοση αδειών γίνεται από τα κεντρικά γραφεία. Εδώ η πολεοδομική Αρχή είναι ο ίδιος ο Δήμος. Φαίνεται όμως ότι εδώ υπάρχει μια παρέκκλιση που περνά μέσα από μια κεντρική διαδικασία. Το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων λειτουργεί με βάση τα δεδομένα που έχει ενώπιόν του όταν χρειάζεται να παρεκκλίνει από ισχύοντες κανόνες και κανονισμούς. Και εκεί ,όμως, υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο . Είναι πολλές οι άδειες που εκδίδονται από το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων […..]»