12/12/17

Έκδοση του 19ου τεύχους του Δελτίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

Έκδοση του 19ου τεύχους του Δελτίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού προχώρησε στην έκδοση του 19ου τεύχους του Δελτίου του, στο πλαίσιο της αποστολής του για την συνεχή επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών και την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού του έργου, στοχεύοντας στην ενημέρωση σε ποικίλα επιστημονικά θέματα και στην ανάπτυξη γόνιμου επιστημονικού διαλόγου.

Το Δελτίο περιλαμβάνει μελέτες και άρθρα που προέρχονται από το έργο του Ινστιτούτου, του προσωπικού και των συνεργατών του, και επικεντρώνονται στην τρέχουσα εκπαιδευτική επικαιρότητα, καθώς και σε άλλα σημαντικά θέματα που απασχολούν και προβληματίζουν τον εκπαιδευτικό κόσμο.

Η θεσμοθέτηση πλαισίου Ενιαίας Πολιτικής για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών αποτελεί το έναυσμα για τη διαμόρφωση από μέρους του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ως του επίσημου φορέα επιμόρφωσης, μοντέλου επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία κουλτούρας και κοινότητας μάθησης μέσα στο σχολείο. Η έννοια του αναστοχασμού διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην πορεία προς την αλλαγή και τη μάθηση και μέσα από άρθρο που παρατίθεται στο Δελτίο, αποτυπώνονται τα χαρακτηριστικά, οι ανάγκες και οι προϋποθέσεις για προώθηση εστιασμένου αναστοχασμού στο πλαίσιο του ενεργού ρόλου του εκπαιδευτικού στη μάθησή του.

Στο επίκεντρο άλλης μελέτης είναι η σημασία και ο τρόπος καλλιέργειας δεξιοτήτων άτυπου συλλογισμού, στη βάση της θεωρίας της διττής συλλογιστικής διαδικασίας, με στόχο την αποδόμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων μέσα από ένα μάθημα Βιολογίας.

Σε άλλη μελέτη προτείνονται δραστηριότητες και έργα που αναφέρονται σε καταστάσεις καθημερινής ζωής, για τη διδασκαλία των αναλογιών και την ανάπτυξη του αναλογικού συλλογισμού, σε μια προσπάθεια πρόκλησης του ενδιαφέροντος των μαθητών για το μάθημα των Μαθηματικών, στην ανάδειξη της χρησιμότητας των Μαθηματικών και της Φυσικής στη ζωή μας και ιδιαίτερα στην εννοιολογική κατανόηση των αναλογιών και των πολλαπλασιαστικών στους σχέσεων.

Οι απόψεις των εκπαιδευτικών Δημοτικής και Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι διδάσκουν την Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα, αναφορικά με τις προτεινόμενες μεθόδους και εργαλεία επιμόρφωσης σχετικά με την ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργίας δραστηριοτήτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας, αποτελούν θέματα μιας από τις έρευνες που δημοσιεύονται στο Δελτίο. Επίσης, σε άλλη μελέτη, μέσα από ερευνητικά δεδομένα, παρουσιάζεται η αρνητική επίδραση από την ενασχόληση των εφήβων με υπολογιστές, tablets και έξυπνα κινητά τηλέφωνα.

Σε άλλο άρθρο επιχειρείται η προσέγγιση των προοπτικών ένταξης των εννοιών της απώλειας και του πένθους στις συζητήσεις με τα παιδιά μέσα από τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος της Δημοτικής Εκπαίδευσης. Η παράθεση προβληματισμού ο οποίος εστιάζει στον παιδαγωγικό έλεγχο Πληρότητας Λεκτικής Φόρμας Κριτηρίων Δόμησης Δεικτών αποτελεί θέμα πραγμάτευσης άλλης μελέτης.

Επιπρόσθετα, παρουσιάζονται στο Δελτίο οι εργασίες του Σεμιναρίου PESTALOZZI με θέμα «Critical thinking as a basis for democratic participation» το οποίο πραγματοποιήθηκε το διάστημα 11–13 Οκτωβρίου 2017 στη Λευκωσία και διοργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Στο παρόν τεύχος παρουσιάζεται και η συμμετοχή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Cultural diversity, body, gender, health in early childhood education - BODI» το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Erasmus+ και ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο 2017. Συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά στους στόχους και στις διάφορες δράσεις που έγιναν μέσα στα πλαίσια υλοποίησης του προγράμματος. Τέλος, παρουσιάζονται τα συνέδρια και οι ημερίδες που διοργανώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο κατά το διάστημα Οκτωβρίου 2017 – Απριλίου 2018.

Το Δελτίο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού (www.pi.ac.cy) στο σύνδεσμο Δελτίο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου