Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, σε
συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ), διοργάνωσε το σεμινάριο
PESTALOZZI: «Critical thinking as a basis for democratic participation».
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε από τις 11 μέχρι τις 13 Οκτωβρίου 2017, στην Λευκωσία. Στο σεμινάριο έλαβαν μέρος 33 εκπαιδευτικοί Προδημοτικής, Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης από δεκαπέντε διαφορετικές χώρες, μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν 19 εκπαιδευτικοί από την Κύπρο και δεκατέσσερις εκπαιδευτικοί από διάφορες άλλες χώρες. Το σεμινάριο τίμησε με την παρουσία της και απηύθυνε χαιρετισμό η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και Liaison Officer για το πρόγραμμα PESTALOZZI στην Κύπρο κα Αίγλη Παντελάκη.
Το σεμινάριο είχε ως σκοπό οι συμμετέχοντες να κατανοήσουν στρατηγικές και πρακτικές, καθώς και να αναπτύξουν τεχνικές για την προώθηση της κριτικής σκέψης στην αίθουσα διδασκαλίας ως μιας βασικής επιδεξιότητας για την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή των πολιτών σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία του 21ου αιώνα. Το σεμινάριο αφορούσε σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος και περιελάμβανε κεντρικές ομιλίες, βιωματικά εργαστήρια, παρακολούθηση διδασκαλίας ενδεικτικών μαθημάτων και αναστοχαστικές συζητήσεις.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν μεταξύ τους θεωρητικές παιδαγωγικές αρχές, διδακτικές εμπειρίες και καλές πρακτικές όσον αφορά πρακτικές και τεχνικές για την ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης των μαθητών. Βιωματικά εργαστήρια που αφορούσαν στην αξιοποίηση της διήγησης ιστοριών, της επιχειρηματολογίας για επίμαχα κοινωνικο-επιστημονικά ζητήματα, της διερώτησης, της μοντελοποίησης και της μεταγνώσης για την προώθηση της κριτικής σκέψης, αποτέλεσαν τους βασικούς άξονες του σεμιναρίου. Εξαιρετικά σημαντικές υπήρξαν, επίσης, οι διδακτικές προτάσεις τις οποίες παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες στο Γ’ Δημοτικό Σχολείο Μακεδονίτισσας, όπου διεξήχθη και η τελετή λήξης του σεμιναρίου.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία πολυπολιτισμικής συνάντησης, δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας και προοπτικές περαιτέρω συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων. Γενικότερα, το σεμινάριο αυτό έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας δημοκρατικής, πολυπολιτισμικής παιδαγωγούσας κοινότητας, η οποία – μέσω της συνεργασίας σε επίπεδο χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και σε επίπεδο τοπικών σχολικών μονάδων– δυνητικά συνεισφέρει σημαντικά αφενός, στην επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών και αφετέρου, στη μεγιστοποίηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων προώθησης κριτικής σκέψης για τη δημοκρατική πολιτότητα στην κοινωνία του 21ου αιώνα.
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε από τις 11 μέχρι τις 13 Οκτωβρίου 2017, στην Λευκωσία. Στο σεμινάριο έλαβαν μέρος 33 εκπαιδευτικοί Προδημοτικής, Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης από δεκαπέντε διαφορετικές χώρες, μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν 19 εκπαιδευτικοί από την Κύπρο και δεκατέσσερις εκπαιδευτικοί από διάφορες άλλες χώρες. Το σεμινάριο τίμησε με την παρουσία της και απηύθυνε χαιρετισμό η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και Liaison Officer για το πρόγραμμα PESTALOZZI στην Κύπρο κα Αίγλη Παντελάκη.
Το σεμινάριο είχε ως σκοπό οι συμμετέχοντες να κατανοήσουν στρατηγικές και πρακτικές, καθώς και να αναπτύξουν τεχνικές για την προώθηση της κριτικής σκέψης στην αίθουσα διδασκαλίας ως μιας βασικής επιδεξιότητας για την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή των πολιτών σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία του 21ου αιώνα. Το σεμινάριο αφορούσε σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος και περιελάμβανε κεντρικές ομιλίες, βιωματικά εργαστήρια, παρακολούθηση διδασκαλίας ενδεικτικών μαθημάτων και αναστοχαστικές συζητήσεις.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν μεταξύ τους θεωρητικές παιδαγωγικές αρχές, διδακτικές εμπειρίες και καλές πρακτικές όσον αφορά πρακτικές και τεχνικές για την ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης των μαθητών. Βιωματικά εργαστήρια που αφορούσαν στην αξιοποίηση της διήγησης ιστοριών, της επιχειρηματολογίας για επίμαχα κοινωνικο-επιστημονικά ζητήματα, της διερώτησης, της μοντελοποίησης και της μεταγνώσης για την προώθηση της κριτικής σκέψης, αποτέλεσαν τους βασικούς άξονες του σεμιναρίου. Εξαιρετικά σημαντικές υπήρξαν, επίσης, οι διδακτικές προτάσεις τις οποίες παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες στο Γ’ Δημοτικό Σχολείο Μακεδονίτισσας, όπου διεξήχθη και η τελετή λήξης του σεμιναρίου.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία πολυπολιτισμικής συνάντησης, δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας και προοπτικές περαιτέρω συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων. Γενικότερα, το σεμινάριο αυτό έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας δημοκρατικής, πολυπολιτισμικής παιδαγωγούσας κοινότητας, η οποία – μέσω της συνεργασίας σε επίπεδο χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και σε επίπεδο τοπικών σχολικών μονάδων– δυνητικά συνεισφέρει σημαντικά αφενός, στην επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών και αφετέρου, στη μεγιστοποίηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων προώθησης κριτικής σκέψης για τη δημοκρατική πολιτότητα στην κοινωνία του 21ου αιώνα.