Ομιλία
του Υπουργού Παιδείας κατά τη συνέντευξη Τύπου για το έργο
της ΟΑΠ και του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο
Σχολείο
Με
ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του έργου
της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης και του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο. Η
ύπαρξη και λειτουργία της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης και του Παρατηρητηρίου για τη
Βία καταδεικνύουν ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει θέσει τα θέματα
πρόληψης, αποτροπής και αντιμετώπισης της σχολικής βίας ως βασική και διαχρονική
του προτεραιότητα.
Ένα
από τα μέτρα τα οποία εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, στα
πλαίσια της στήριξης των σχολικών μονάδων, ως προς την άμεση αντιμετώπιση
σοβαρών περιστατικών και φαινομένων παραβατικότητας, είναι η λειτουργία, από το
2010, Επιτελικής Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ). Η ΟΑΠ στελεχώνεται με
προσοντούχους ειδικούς, που προέρχονται από την
Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής
Ψυχολογίας και εκπαιδευτικούς των τμημάτων Μέσης και Δημοτικής Εκπαίδευσής του
Υπουργείου .
Η
δράση της ΟΑΠ είναι πολυσχιδής, εξαιρετικά αποτελεσματική και πραγματώνεται
επιτόπια, στην εκάστοτε επηρεαζόμενη σχολική μονάδα. Μετά από αίτημα του
σχολείου για βοήθεια και στήριξη, η ΟΑΠ επισκέπτεται και ενισχύει τη σχολική
μονάδα στην ανάπτυξη, υλοποίηση και παρακολούθηση Σχεδίου Δράσης. Στο πλαίσιο
του Σχεδίου Δράσης, συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εξασφαλίζει τις
αναγκαίες επιπρόσθετες υπηρεσίες, αναπτύσσει παρεμβατικά προγράμματα, στηρίζει
το προσωπικό στην υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών και παρέχει εκπαιδεύσεις σε
θέματα όπως η Αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας, η Διαχείριση Θυμού και Εντάσεων, η
Σχολική Διαμεσολάβηση, ο Σχολικός Εκφοβισμός και η Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών.
Συγκεκριμένα, η Σχολική Διαμεσολάβηση παρέχει εναλλακτικές επιλογές στην
πειθαρχική πρακτική που ισχύει στα σχολεία, βοηθώντας στην πρόληψη και μείωση
των συγκρούσεων και των πειθαρχικών παραπομπών, με την ουσιαστική εμπλοκή και
συνδιαχείριση των προβλημάτων και των συγκρούσεων από μαθητές του σχολείου.
Από
το 2010 μέχρι σήμερα, το Υπουργείο διέθεσε, μέσω της ΟΑΠ, πέραν του μισού
εκατομμυρίου ευρώ για τη διαχείριση ακραίων φαινομένων σχολικής παραβατικότητας,
παγκύπρια. Σε αυτό το διάστημα, η ΟΑΠ ανταποκρίθηκε, σε 1.051 αιτήματα σχολείων,
εφάρμοσε περισσότερα από 800 παρεμβατικά προγράμματα και πραγματοποίησε γύρω
στις 300 εκπαιδεύσεις ομάδων μαθητών, εκπαιδευτικών, διοικητικών και γονέων,
εντός και εκτός σχολικού χώρου, σε πρωινό και απογευματινό χρόνο.
Στα
ίδια πλαίσια, λειτουργεί, από το 2009, και το Παρατηρητήριο για τη Βία στο
Σχολείο. Το Παρατηρητήριο είναι ο επιστημονικός φορέας του κράτους, ο οποίος
συντονίζει δράσεις κατά της σχολικής βίας και εργάζεται καταλυτικά για τη δημιουργία και την προώθηση
της πολιτικής του Υπουργείου, στα θέματα Σχολικού Εκφοβισμού και Σεξουαλικής
Κακοποίησης Παιδιών, καθορίζοντας τα πρωτόκολλα διαχείρισης από τα σχολεία.
Συγκεκριμένα,
συλλέγει, καταγράφει και αναλύει ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην έκταση και
στις μορφές βίας στα σχολεία της Κύπρου, διοργανώνει επιστημονικές επιμορφωτικές
δράσεις και προωθεί συστηματική επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών
εταίρων, κοινωνικών φορέων και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Παράλληλα, συνεργάζεται
με Παρατηρητήρια άλλων χωρών, για την προώθηση πολιτικής και την εφαρμογή
ευρωπαϊκών οδηγιών πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου.
Αποδεδειγμένα,
η δράση της ΟΑΠ και του Παρατηρητηρίου για τη Βία έχουν επιφέρει θετικές αλλαγές
τόσο στη ζωή των μαθητών που συμμετείχαν στα διάφορα προγράμματα, όσο και στη
στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην πρόληψη και διαχείριση περιστατικών
παραβατικότητας. Οι μαθητές έκαναν στροφή από τη σχολική αποτυχία στην επιτυχία,
ανέπτυξαν θετικούς δεσμούς με το σχολείο και έβαλαν στόχους για τη μελλοντική
τους ζωή.
Βασικός
Σκοπός του Υπουργείου μας είναι η ενίσχυση προγραμμάτων αυτού του είδους και η
περαιτέρω ανάπτυξη της πολιτικής κατά της σχολικής βίας, έτσι ώστε να παρέχονται
δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες στους μαθητές που παρουσιάζουν συμπεριφορές υψηλού
κινδύνου και αυξημένη πιθανότητα σχολικής αποτυχίας, διότι πιστεύουμε ότι
κανένας μαθητής δεν πρέπει να βρίσκεται εκτός σχολείου. Παράλληλα, πρέπει να
θεωρείται δεδομένη η δέσμευσή μας, προς τις σχολικές μονάδες, για συνεχή
επιστημονική και πρακτική στήριξή τους αναφορικά με τη διαχείριση των δύσκολων
και ακραίων φαινομένων παραβατικότητας και τη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας
των σχολείων. Γνωρίζουμε ότι η ομαλή σχολική λειτουργία σχετίζεται με την αύξηση
και την ποιότητα των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Τελειώνοντας,
θα ήθελα να συγχαίρω το έργο της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης και του Παρατηρητηρίου
για τη Σχολική Βία, αυτά τα πέντε χρόνια, και σας διαβεβαιώνω ότι το Υπουργείο
Παιδείας και Πολιτισμού θα συνεχίσει να στηρίζει και να ενισχύει τις προσπάθειες
που καταβάλλονται, για προσφορά και εφαρμογή επιστημονικά τεκμηριωμένων και
αποτελεσματικών παρεμβάσεων κατά της σχολικής βίας και παραβατικότητας.
--------------------------