Χαιρετισμός
του Υπουργού Παιδείας στη συνέντευξη Τύπου για τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Είναι
με ιδιαίτερη ικανοποίηση που παρευρίσκομαι στη σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη,
που σκοπό έχει την ενημέρωση του κοινού για την πορεία μιας σημαντικής δομής του
εκπαιδευτικού μας συστήματος, των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ). Τα ΜΙΕΕΚ αποτελούν Δημόσιες Σχολές, που
παρέχουν εξειδικευμένη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σε απόφοιτους
λυκείου, με στόχο την απόκτηση, τη βελτίωση ή την αναβάθμιση των επαγγελματικών
τους προσόντων και δεξιοτήτων, έτσι ώστε να καταστούν ικανοί για απασχόληση και
συμμετοχή στη σύγχρονη, απαιτητική αγορά εργασίας.
Τα
ΜΙΕΕΚ δέχτηκαν τους πρώτους σπουδαστές κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-2013 σε
όλες τις επαρχίες της ελεύθερης Κύπρου. Είναι απόλυτα εναρμονισμένα με τις
ευρωπαϊκές αρχές για τη δια βίου εκπαίδευση και υλοποιήθηκαν ως δράση με την
υποστήριξη των διαρθρωτικών ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το συνολικό κόστος
για την ίδρυση και τη λειτουργία τους για την περίοδο 2012-2015 ανέρχεται στα
€4.411.696, ποσό το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο
και την Κυπριακή Δημοκρατία.
Φέτος,
τα ΜΙΕΕΚ μπαίνουν κάτω από μια κοινή ομπρέλα συγχρηματοδότησης που καλύπτει
όλους τους θεσμούς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Κύπρο και
περιλαμβάνει, εκτός από τα ΜΙΕΕΚ, τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση,
τις Εσπερινές Τεχνικές Σχολές, τα Απογευματινά και Βραδινά Τμήματα Τεχνικής
Εκπαίδευσης και τη Νέα Σύγχρονη Μαθητεία. Η συγχρηματοδότηση αυτή αφορά τη
χρονική περίοδο μέχρι το 2020 και ανέρχεται στο ποσό των €13.250.000.
Μέσα
από τα ΜΙΕΕΚ, οι νέοι που δεν επιλέγουν πανεπιστημιακές σπουδές, αποκτούν την
απαραίτητη τεχνογνωσία για να υποστηρίξουν επαγγελματικούς χώρους που έχουν
άμεση σχέση με τις ανάγκες της κυπριακής αγοράς εργασίας. Συγκεκριμένα τα ΜΙΕΕΚ
παρέχουν τη δυνατότητα φοίτησης στα εξής προγράμματα σπουδών:
·
Δίκτυα
Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Επικοινωνιών,
·
Εγκατάσταση
και Συντήρηση Φωτοβολταϊκών Συστημάτων και Ανεμογεννητριών,
·
Διαχείριση
Φυσικού Αερίου Βιομηχανικών και Οικιακών Εγκαταστάσεων,
·
Συγκόλληση
Σωληνώσεων Διακίνησης Αερίων και Βιομηχανικών Κατασκευών,
·
Συντήρηση
και Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτηρίων,
·
Διαχείριση
Αγορών και Προμηθειών Πλοίων,
· Βιολογική Κηπευτική Καλλιέργεια,
· Ζαχαροπλαστική και Αρτοποιία.
·
Ηλεκτρομηχανολογικές
Ψυκτικές Εγκαταστάσεις στη Βιομηχανία, και
· Βιομηχανικοί και Οικιακοί Αυτοματισμοί .
Πέρα
από τους νέους απόφοιτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα ΜΙΕΕΚ καλύπτουν και τις
ανάγκες όσων εργάζονται και επιθυμούν να αποκτήσουν πρόσθετη επαγγελματική
εκπαίδευση και κατάρτιση σε συγκεκριμένα προγράμματα, ώστε να μπορούν να
ανταποκριθούν καλύτερα στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των επαγγελμάτων
τους.
Το
μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και
Κατάρτισης αποτυπώνεται στην αυξανόμενη ζήτηση των παρεχόμενων προγραμμάτων. Η
δε επιτυχία του εγχειρήματος της δημιουργίας και της λειτουργίας των Ινστιτούτων
καταδεικνύεται και από τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά εργοδότησης, που σε αρκετές
περιπτώσεις ξεπερνούν το 80% των αποφοίτων. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης
και αυξημένων επιπέδων ανεργίας, το δεδομένο αυτό αποκτά ακόμα μεγαλύτερη
σημασία. Είναι για αυτούς τους λόγους που το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
έχει διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αναβάθμιση και τη
θεσμοθέτηση των ΜΙΕΕΚ. Η στρατηγική αυτή περιλαμβάνει και την αναβάθμιση και
κατοχύρωση των Ινστιτούτων ως σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με καθαρά
επαγγελματική κατεύθυνση.
Τα
αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που έγινε για την αξιολόγηση του θεσμού των ΜΙΕΕΚ
είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Οι σπουδαστές διάκεινται θετικά στη συμμετοχή τους
στα προγράμματα των ΜΙΕΕΚ, την οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών, τον
χρονοπρογραμματισμό, την πληροφόρηση, τις ευκαιρίες, τα μέτρα που λαμβάνονται
και την ανταπόκριση των προσδοκιών τους. Ομοίως και οι απόφοιτοι περιέγραψαν την
ικανοποίησή τους σε ό,τι αφορά στη νέα γνώση και την κατάρτιση που αποκόμισαν
από τα προγράμματα των ΜΙΕΕΚ. Παράλληλα, η επίδραση της λειτουργίας των ΜΙΕΕΚ
στη βιομηχανία φαίνεται να έχει επίσης θετικά αποτελέσματα, αφού οι εργοδότες,
τόσο αυτοί που δέχονται σπουδαστές για πρακτική άσκηση όσο και αυτοί που
εργοδοτούν απόφοιτους, είναι ικανοποιημένοι από την ετοιμότητα των σπουδαστών
στις γνώσεις, τις δεξιότητες και την ικανότητα να ανταπεξέλθουν με
επαγγελματισμό στις εργασίες που τους ανατίθενται.
Στο
σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι ρωσικός φιλανθρωπικός οργανισμός εξέφρασε
το ενδιαφέρον του να προχωρήσει σε δωρεά προς το Υπουργείο Παιδείας και
Πολιτισμού, ύψους εννέα εκατομμυρίων ευρώ, περίπου. Ο ρωσικός φιλανθρωπικός
οργανισμός εισηγήθηκε όπως το ποσό αξιοποιηθεί για ανέγερση σύγχρονου
Μεταλυκειακού Ινστιτούτου στη Λεμεσό. Το γεγονός αυτό κρίνεται ιδιαίτερα
σημαντικό, και αποτελεί αναγνώριση της ταυτότητας και του ρόλου που καλούνται να
διαδραματίσουν τα ΜΙΕΕΚ, καθώς επίσης και των προοπτικών που μπορούν να
δημιουργήσουν στην αγορά εργασίας και γενικότερα την κυπριακή οικονομία. Με
απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε
συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο
διαβουλεύσεων με τον ρωσικό φιλανθρωπικό οργανισμό, ώστε να τηρηθούν νομότυπα
όλες οι διαδικασίες αποδοχής της δωρεάς αυτής.
Συγχαίρω
τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που είναι ο
υπεύθυνος φορέας υλοποίησης του έργου, όπως και το Γραφείο Ευρωπαϊκών και
Διεθνών Υποθέσεων και τη Μονάδα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων του Υπουργείου
Παιδείας και Πολιτισμού. Θερμές ευχαριστίες απευθύνω στο Υπουργείο Εργασίας και
Κοινωνικών Ασφαλίσεων, την Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, το Κυπριακό Εμπορικό
και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, την Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων, καθώς και
τις Συνδικαλιστικές Οργανώσεις ΣΕΚ, ΠΕΟ και ΔΕΟΚ για την αγαστή συνεργασία που
ανέπτυξαν με το Υπουργείο μας, αλλά και για τη συμβολή τους στην επιτυχία του
θεσμού.
Τέλος
ευχαριστώ όλους εσάς, τους εκπροσώπους των ΜΜΕ, για την εδώ παρουσία σας αλλά
και για τον σημαντικό ρόλο που επιτελείτε στην ενημέρωση του κοινού.