8/10/15

Δηλώσεις Υπουργού Άμυνας μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας


Δηλώσεις Υπουργού Άμυνας μετά τη συνεδρία της
Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας



Πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Βουλή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας. Στη συνεδρίαση παρέστη και ο Υπουργός Άμυνας κ. Χριστόφορος Φωκαΐδης, ο οποίος ενημέρωσε τα μέλη της επιτροπής για τα νέα μέτρα σχετικά με την οδική ασφάλεια των εθνοφρουρών.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της επιτροπής, ο Υπουργός Άμυνας είπε τα ακόλουθα:
«Είχαμε τη δυνατότητα να ενημερώσουμε την Επιτροπή Άμυνας της Βουλής για μια σειρά νέων μέτρων τα οποία έχουμε αποφασίσει με στόχο την ενίσχυση της πολιτικής για την αποτροπή τροχαίων δυστυχημάτων που αφορούν τους εθνοφρουρούς, οι οποίοι εντάσσονται στην πιο ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού, δηλαδή τους νέους.

Βεβαίως, πρέπει να λεχθεί ότι όποια μέτρα και να ληφθούν, αν δεν αλλάξουμε κάποιες συνήθειες, αν δε δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις από την οικογένεια, το σχολείο, ευρύτερα τους κοινωνικούς θεσμούς, την Πολιτεία, έτσι ώστε να μην τρέχουμε στους δρόμους, να μην οδηγούμε αν έχουμε πιει, να φορούμε τη ζώνη, να φορούμε κράνος, τα όποια μέτρα δεν θα είναι ικανοποιητικά και δεν θα έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Διότι κάποιος είτε στρατιώτης είναι, είτε φοιτητής, ως νέος βρίσκεται σε αυτή την ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού. Το πρόβλημα είναι κοινωνικό και δεν αφορά αποκλειστικά τους εθνοφρουρούς. Πρέπει να αντιληφθούμε συνεπώς ότι χρειάζεται συλλογική και γενική αντιμετώπιση, ούτως ώστε οι νέοι μας γενικά να αποκτήσουν οδική συνείδηση.

Πλην όμως, έχουμε αποφασίσει, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας ως Υπουργείο Άμυνας και Εθνική Φρουρά, να προωθήσουμε μια σειρά από νέα μέτρα που βασικό στόχο έχουν τη χρήση του Δωρεάν Συστήματος Διακίνησης μέσω λεωφορείων. Είναι ένα σύστημα το οποίο καλύπτει σήμερα 90% των στρατοπέδων μας με 79 δρομολόγια και ο στόχος είναι, με τις αποφάσεις που έχουμε πάρει, να καλύπτει πλέον πλήρως όλες τις ανάγκες.

Υπήρχε ένας περιορισμός στο παρελθόν. Για να δρομολογηθεί λεωφορείο, έπρεπε να υπάρχει ένας μίνιμουμ αριθμός 8 αιτούμενων εθνοφρουρών. Αυτός ο περιορισμός αίρεται. Δηλαδή, εάν υπάρχει αίτημα για τη δρομολόγηση λεωφορείου, αυτό θα ικανοποιείται. Έστω και για ένα στρατιώτη, η Διοίκηση θα φροντίζει είτε να προσθέτει διαδρομές είτε να ομαδοποιεί τους στρατιώτες, ούτως ώστε να εξυπηρετούνται όλοι όσοι αιτούνται χρήση του Συστήματος Δωρεάν Διακίνησης.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όπως έχουμε ανακοινώσει, τυγχάνει επεξεργασίας και το όλο σύστημα μεταθέσεων, ώστε να γίνεται καλύτερη ομαδοποίηση των στρατιωτών, ειδικότερα για τις μακρινές αποστάσεις, όσων εν πάση περιπτώσει τοποθετούνται μακριά από τα σπίτια τους, προκειμένου να είναι ευκολότερη η δρομολόγηση των επιπλέον λεωφορείων. Έχουμε πει ότι και με εξοικονομήσεις αλλά, αν χρειαστεί, και με επιπρόσθετες δαπάνες και σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών με αξιοποίηση και των αστικών ή υπεραστικών συγκοινωνιών να δοθεί η δυνατότητα, ούτως ώστε να υπάρχει δωρεάν διακίνηση χωρίς περιορισμούς για όλους τους στρατιώτες μας.

Αυτό που θεωρώ ότι είναι πιο σημαντικό είναι με ποια κίνητρα θα ωθήσουμε τους στρατιώτες μας να χρησιμοποιήσουν το Δωρεάν Σύστημα Διακίνησης. Έχουμε αναφέρει στην Επιτροπή τρία προκαταρτικά κίνητρα, τα οποία τυγχάνουν επεξεργασίας αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο ενός συλλογικού σχεδίου κινήτρων για χρήση των δωρεάν λεωφορείων.

Το πρώτο κίνητρο είναι η ώρα. Όσοι θα χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, θα μπορούν να φτάνουν στις μονάδες τους, να έχουν δηλαδή ώρα προσέλευσης, κάπως αργότερα απ’ όλους τους υπόλοιπους. Καταρχήν, επιτρέψτε μου να ξεκαθαρίσω, ότι θεσμοθετούμε προσέλευση για όλους 7 η ώρα το πρωί, ανεξάρτητα αν είναι ΙΧ ή λεωφορείο. Αυτό αίρει και μία πρόνοια που υπήρχε στο παρελθόν ότι οι στρατιώτες έπρεπε να φτάνουν νωρίτερα των μονίμων στελεχών. Όλο το προσωπικό της Εθνικής Φρουράς, είτε στρατιώτης, είτε λοχαγός, είτε στρατηγός, 7:00 η ώρα είναι η θεσμοθετημένη πλέον ώρα προσέλευσης για τις καθημερινές, ενώ 9:30 η ώρα για τις αργίες και τα Σαββατοκύριακα.

Ο στόχος μας, επαναλαμβάνω, είναι πώς επιτυγχάνεται μέσα απ’ αυτό το σχέδιο των κινήτρων η χρήση των λεωφορείων, διότι για εμάς δεν είναι τόσο η ώρα αλλά το μέσο που έχει σημασία. Αν κάποιος, για παράδειγμα, κοιμηθεί η ώρα 5.00 το πρωί και πάει στο στρατόπεδο του κουρασμένος, είτε η ώρα 7.00 είτε η ώρα 7.30, είτε η ώρα 8.00, οι κίνδυνοι θα είναι περίπου οι ίδιοι, αν οδηγεί ΙΧ. Ο στόχος μας λοιπόν είναι να τους προτρέψουμε, να τους ωθήσουμε να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία. Γι’ αυτό για όσους τοποθετούνται σε στρατόπεδα μακριά από τις εστίες τους, αυτοί θα δικαιούνται, αν χρησιμοποιούν το λεωφορείο, να έχουν ώρα προσέλευσης τις 9:00 το πρωί αντί 7:00.

Όμως, μεριμνούμε και γι’ αυτούς που είναι σε κοντινές αποστάσεις, γιατί ο κίνδυνος είναι και γι’ αυτούς μεγάλος. Ακόμα και μισή ώρα να είναι η απόσταση, για παράδειγμα από τη Λεμεσό στον Κόρνο ή από τη Λάρνακα στην Απλάντα, και γι’ αυτούς, αν χρησιμοποιούν το λεωφορείο, η ώρα που χρειάζεται, για να φθάσουν στον προορισμό τους, θα την κερδίζουν ως καθυστέρηση στην ώρα προσέλευσης. Αν είναι μισή ώρα, για παράδειγμα, οι διαδρομές που έχω πει, η ώρα προσέλευσης θα είναι 7:30 αντί 7:00, για όσους πάρουν λεωφορείο. Αν είναι μία η ώρα, για παράδειγμα από τη Λεμεσό στη Λευκωσία (που είναι μία ώρα η διαδρομή), αυτή θα την κερδίζουν ως επιπλέον, αν χρησιμοποιήσουν λεωφορείο (δηλαδή ώρα προσέλευσης 8:00).

Πέρα όμως από την ώρα, επεξεργαζόμαστε και κάποια επιπρόσθετα κίνητρα για τη χρήση των λεωφορείων. Βρισκόμαστε σε επαφή με κάποιες εταιρίες και οργανισμούς, έτσι ώστε να δίνονται είτε σε μηνιαία βάση είτε στο τέλος του χρόνου ή στο τέλος της θητείας των στρατιωτών κάποια βραβεία ή κάποιες κληρώσεις, ώστε να έχουν κάποιο επιπλέον όφελος, αν χρησιμοποιούν τα λεωφορεία. Υπάρχουν αρκετοί οργανισμοί που είναι έτοιμοι να προσφέρουν. Είναι ένα σχέδιο, επαναλαμβάνω, που τυγχάνει επεξεργασίας αυτή τη στιγμή.

Ένα τρίτο κίνητρο είναι μια μικρή λελογισμένη, αλλά σημαντική, τιμητική άδεια που θα μπορεί κάποιος να λαμβάνει προ της απολύσεως του, δηλαδή να δικαιούται μιας άδειας κάποιων ημερών μέχρι απολύσεως, εάν χρησιμοποιεί συστηματικά το λεωφορείο. Με βάση κάποια ποσοστά, τα οποία θα τύχουν επεξεργασίας από το ΓΕΕΦ, αυτός που χρησιμοποιεί συστηματικά το λεωφορείο θα λαμβάνει μια τιμητική άδεια, ούτως ώστε να απολύεται νωρίτερα από τους υπόλοιπους.

Αυτά τα τρία κίνητρα, δηλαδή, η ώρα, τα βραβεία και οι επιπλέον τιμητικές άδειες είναι ενδεικτικά. Είναι και κάποια άλλα κίνητρα τα οποία επεξεργαζόμαστε, ούτως ώστε να είμαστε σε θέση να ενισχύσουμε το συνολικό σχέδιο κινήτρων. Ο κύριος μας στόχος, επαναλαμβάνω, ως Υπουργείο Άμυνας και Εθνική Φρουρά για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι να δώσουμε ώθηση στη χρήση των λεωφορείων και στη μη χρήση των ΙΧ οχημάτων».

Γραφείο Τύπου, 8 Οκτωβρίου 2015