Παρουσίαση
Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κ. Καδή για τη νέα
σχολική
χρονιά 2015-16, στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής
Σας
ευχαριστώ για την πρόσκληση όπως παρευρεθώ ενώπιόν σας και αναφερθώ στα ζητήματα
που εγείρονται με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ένα γεγονός
ιδιαίτερα σημαντικό για τους μαθητές, τους καθηγητές και τους γονείς. Επιθυμώ να
ξεκινήσω με τη διαβεβαίωση ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού καταβάλλει
κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει χωρίς προβλήματα
και, επιπρόσθετα, να προσφέρει σε όλους νέες προκλήσεις, νέους στόχους και νέες
προοπτικές. Σε αυτή μας την προσπάθεια, είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε, όπως και
στο παρελθόν, τη στήριξη και την αρωγή της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής.
1. Έναρξη Της Νέας Σχολικής Χρονιάς
Η
έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αναμένεται να είναι ομαλή, με διασφάλιση της
πλήρους στελέχωσης των σχολείων, με άρτια την υποδομή και έγκαιρη την αποστολή
των βιβλίων.
Οι
μαθητές των Δημοτικών και των Ειδικών Σχολείων θα παρουσιαστούν στα σχολεία τους
τη Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2015,
για να κατανεμηθούν σε τάξεις/τμήματα ή ομάδες, αντίστοιχα, να πάρουν τα βιβλία
τους και να αρχίσουν κανονικά τα
μαθήματά τους . Θα παραμείνουν στο σχολείο μέχρι τη 1:05 μ.μ. Ιδιαίτερη
προσοχή θα δοθεί στην υποδοχή και ομαλή, χωρίς άγχος, προσαρμογή των παιδιών της
Α’ τάξης. Την ίδια μέρα, θα αρχίσουν κανονικά τη φοίτησή τους και τα παιδιά
προδημοτικής ηλικίας, καθώς και τα παιδιά που φοιτούσαν και την προηγούμενη
χρονιά σε Νηπιαγωγείο.
Κατά
τη νέα σχολική χρονιά, θα λειτουργήσουν συνολικά 334 δημοτικά σχολεία, όσα δηλαδή λειτούργησαν και
πέρυσι, 271 νηπιαγωγεία, 9 σχολεία ειδικής εκπαίδευσης και 92 ειδικές
μονάδες στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της
προκαταρκτικής στελέχωσης, στα δημόσια δημοτικά σχολεία, θα φοιτήσουν συνολικά
49.472 μαθητές (σε σχέση με
48.765 που φοίτησαν πέρυσι) και θα λειτουργήσουν 2.668 τμήματα (σε σχέση με
2.670 που λειτούργησαν κατά το 2014-2015).
Σημειώνεται
ότι, κατά
τη φετινή σχολική χρονιά, θα συνεχίσει να εφαρμόζεται ο θεσμός του Προαιρετικού
Ολοήμερου Σχολείου. Προβλέπεται ότι,
ο θεσμός θα εφαρμοστεί σε 48 τμήματα νηπιαγωγείου, σε 7 ειδικά σχολεία και σε 113 δημοτικά σχολεία. Σε 24 Δημοτικά
Σχολεία θα συνεχιστεί η εφαρμογή του Ολοήμερου Σχολείου για όλες τις τάξεις.
Παράλληλα, τη φετινή σχολική χρονιά, θα συνεχιστεί ο θεσμός του Ενιαίου
Ολοήμερου Σχολείου σε 14
δημοτικά σχολεία.
Οι
μαθητές των Γυμνασίων, των Λυκείων και των Τεχνικών Σχολών θα παρουσιαστούν στα
σχολεία τους την Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου 2015, για να κατανεμηθούν σε
τάξεις/τμήματα, να πάρουν βιβλία και ωρολόγιο πρόγραμμα και στη συνέχεια να
αρχίσουν μαθήματα. Στη Μέση Γενική Εκπαίδευση, θα φοιτήσουν φέτος 40.375 περίπου
μαθητές σε συνολικά 114 σχολικές μονάδες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται 64
Γυμνάσια, 38 Λύκεια, 7 εξατάξια σχολεία (με γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο) και 5
Εσπερινά Γυμνάσια Λύκεια.
Σε ό,τι αφορά στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση,
φέτος θα λειτουργήσουν 11 Τεχνικές Σχολές παγκύπρια, 2 Εσπερινές Τεχνικές Σχολές
και 2 Τεχνικές Σχολές, οι οποίες λειτουργούν σε Λύκεια. Κατά τη φετεινή χρονιά,
θα φοιτήσουν σε αυτές πέραν των 5.000 μαθητών. Η σταθερή αύξηση που παρατηρείται
τα τελευταία χρόνια στον αριθμό των μαθητών και μαθητριών που φοιτούν στη Μέση
Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΜΤΕΕ) συνεχίζει και φέτος και ανέρχεται
στους 250 σε σχέση με τη σχολική χρονιά 2014-2015.
Α. Στελέχωση
Το
Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε πρόσφατα την αποπαγοποίηση 120 θέσεων προαγωγής ή
πρώτου διορισμού και προαγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Πρόκειται
για μια σημαντική απόφαση που αναμένεται να συμβάλει κατά ουσιαστικό τρόπο στη
σωστή στελέχωση, αλλά και στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των
σχολείων μας.
Η
στελέχωση των Δημοτικών Σχολείων έχει ήδη διεκπεραιωθεί. Όλες οι ανάγκες για τη
θέση Διευθυντή στις σχολικές μονάδες που το απαιτούν, έχουν καλυφθεί, ενώ
πληρώθηκαν και οι κενές θέσεις Επιθεωρητών. Βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη η
διαδικασία πλήρωσης θέσεων Βοηθών Διευθυντών. Μικρές εκκρεμότητες συνεχίζουν να
υπάρχουν ανά επαρχία, οι οποίες σε συνεργασία με την Επιτροπή Εκπαιδευτικής
Υπηρεσίας (ΕΕΥ) αναμένεται να διευθετηθούν πριν την έναρξη των σχολικών
μαθημάτων στις 14 Σεπτεμβρίου 2015. Οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό
υπολογίζεται να ανέλθουν σε 4.255 δασκάλους (4.015 μόνιμοι και 240 έκτακτοι).
Στο Δημοτικό Σχολείο Ριζοκαρπάσου, θα
εργαστούν 3 δάσκαλοι. Το διδακτικό προσωπικό ειδικής εκπαίδευσης αναμένεται να
ανέλθει στους 640 εκπαιδευτικούς (424 μόνιμοι και 216 έκτακτοι) . Τα
Νηπιαγωγεία θα στελεχωθούν με 713
νηπιαγωγούς (522 μόνιμοι και 190 έκτακτοι).
Η στελέχωση των σχολείων της Μέσης Εκπαίδευσης θα είναι
πλήρης πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Τ ο σύνολο των εκπαιδευτικών στη Μέση
Γενική Εκπαίδευση ανέρχεται σε 5.730 εκπαιδευτικούς. Ωστόσο,
ενδέχεται να υπάρξουν πρόσθετες ανάγκες, οι οποίες οφείλονται στις κατατακτήριες
εξετάσεις (μετεγγραφή μαθητών Ιδιωτικών Σχολείων και Σχολείων του εξωτερικού)
και στην αλλαγή των επιλογών των μαθητών στην Α’ Λυκείου. Κατά τη σχολική χρονιά 2015-2016, οι
Τεχνικές Σχολές θα στελεχώνονται από περίπου 520 Εκπαιδευτές.
Βάσει
των δεδομένων της στελέχωσης, καθώς και της πλήρωσης θέσεων των τελευταίων ετών,
το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προχώρησε στην προώθηση της δημιουργίας
νέων οργανικών θέσεων στη Δημοτική, τη Μέση Γενική και τη Μέση Τεχνική
Εκπαίδευση, με σκοπό μέχρι τις 31/08/2017. να δοθούν 700 μόνιμοι διορισμοί σε
εκπαιδευτικούς δημοτικής/προδημοτικής και ειδικής εκπαίδευσης, 718 μόνιμοι
διορισμοί στη Μέση Γενική και 107 στη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση.
Β. Βιβλία – Γραφική ύλη
Η
παραλαβή και μεταφορά από την Ελλάδα των διδακτικών βιβλίων και γραφικής ύλης,
ολοκληρώθηκε. Η συντριπτική πλειονότητα των βιβλίων, όπως επίσης και η αναγκαία
γραφική ύλη, έχουν αποσταλεί στα σχολεία. Η Αποθήκη
του Υπουργείου παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) συνεχίζει εντατικά τις αποστολές,
με στόχο να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία μέχρι την έναρξη των μαθημάτων. Η
εκτύπωση και αποστολή στα σχολεία μεμονωμένων εκδόσεων της Υπηρεσίας
Αναλυτικών Προγραμμάτων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Ωστόσο, τα βιβλία αυτά βρίσκονται ήδη στη διάθεση των σχολείων σε ηλεκτρονική
μορφή.
Γ. Αναβάθμιση κτηριακών εγκαταστάσεων
Το
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες,
συνεχίζει τα έργα αναβάθμισης των κτηριακών εγκαταστάσεων των σχολικών μας
μονάδων, γεγονός που αποδεικνύει ότι η Πολιτεία δίνει προτεραιότητα στην
ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας της σχολικής ζωής. Ορισμένα από τα έργα
αναμένεται να παραδοθούν πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ σε άλλα, οι
εργασίες θα συνεχιστούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Ο
συνολικός αριθμός των έργων που εκτελούνται είναι 125 , με προϋπολογιζόμενη δαπάνη
€30.527.390. Από αυτά, τα 59 είναι μεγάλα έργα, με προϋπολογισμό €29.299.331 και τα 66 είναι μικρής κλίμακας έργα,
με προϋπολογισμό €1.228.059. Πιο συγκεκριμένα, 10 μεγάλα έργα (με συνολικό
προϋπολογισμό €3.881.329) και 36 μικρής κλίμακας έργα (με συνολικό προϋπολογισμό
€654.265) θα αποπερατωθούν πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2015-2016. Κατά
την σχολική χρονιά 2015-2016, θα συνεχιστούν 49 μεγάλα έργα (με συνολικό
προϋπολογισμό €25.418.001) και 30 μικρής κλίμακας έργα (με συνολικό
προϋπολογισμό €573.794).
Σε
όλες τις περιπτώσεις εκτέλεσης εργασιών κατά τη διάρκεια λειτουργίας των
σχολικών μονάδων, θα λαμβάνεται πρόνοια από τις Διευθύνσεις, σε συνεργασία με
τις Τεχνικές Υπηρεσίες και τις Σχολικές Εφορείες, τόσο για την ασφάλεια των
μαθητών όσο και για τον περιορισμό της οχληρίας, ώστε οι σχολικές εργασίες να
γίνονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Συνεπώς, δεν θα πρέπει να δημιουργείται
οποιαδήποτε ανησυχία από τη συνέχιση των εργασιών σε ορισμένα σχολεία, καθώς
πρόκειται για αναπτυξιακά έργα που αποτελούν εγγύηση για την ανάπτυξη και τη
βιωσιμότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Δ. Τεχνολογική αναβάθμιση των σχολικών μονάδων
Στοχεύοντας
στον εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος, προχωρούμε κατά τη φετινή
χρονιά στην εξασφάλιση πέραν των 6.000 Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και 700
προβολέων για τα σχολεία όλων των βαθμίδων, στο πλαίσιο της σταδιακής
αντικατάστασης του υφιστάμενου μηχανογραφικού εξοπλισμού. Η δράση αυτή
ευθυγραμμίζεται με τον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό για την ηλεκτρονική
διακυβέρνηση και αποσκοπεί στην αξιοποίηση σύγχρονων Τεχνολογιών Πληροφορίας και
Επικοινωνίας στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς και στη βελτίωση των μαθησιακών
αποτελεσμάτων.
Ε. Σίτιση – Παροχή προγεύματος
Το
πρόγραμμα συνεχίζεται και για τη φετινή σχολική χρονιά, με κονδύλια του
προϋπολογισμού και με χορηγίες ιδιωτικών φορέων. Αυξάνεται το ποσό που
διατίθεται για το πρόγευμα κάθε μαθητή Μέσης Εκπαίδευσης από 1 Ευρώ σε 1 Ευρώ
και 20 σεντ και παρέχεται δυνατότητα παροχής εναλλακτικών ειδών προγεύματος από
τα κυλικεία. Επίσης, καταβάλλεται προσπάθεια πιο ορθολογικής έγκρισης των
δικαιούχων μαθητών που θα μετέχουν στο πρόγραμμα. Στο πλαίσιο αυτό, η παροχή
προγεύματος θα αρχίσει φέτος στις 2 Οκτωβρίου 2015.
2. Δομή Και Περιεχόμενο Της Εκπαίδευσης
Το
φετινό ξεκίνημα σηματοδοτείται με νέα δεδομένα και πολλές προκλήσεις για την
εκπαίδευση του τόπου μας, που εμπίπτουν στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων και των
πολιτικών που ανέπτυξε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού την τελευταία
περίοδο, με ουσιαστικό στόχο τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού
μας συστήματος. Με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και κυρίως με μεθοδική και
συστηματική δουλειά, θέσαμε προτεραιότητες και διαμορφώσαμε ένα ολοκληρωμένο
στρατηγικό σχεδιασμό, τον οποίο υλοποιούμε σταδιακά.
Οι
μεταρρυθμίσεις που αφορούν κρίσιμες αλλαγές και αρχίζουν να υλοποιούνται από τη
φετινή σχολική χρονιά 2015-2016, σχετίζονται, πρώτον, με τη δομή και το
περιεχόμενο της εκπαίδευσης, και αναφέρομαι κυρίως στα Νέα Ωρολόγια και στα Νέα
Αναλυτικά Προγράμματα και, δεύτερον, με τις Πολιτικές που ενισχύουν τους
εκπαιδευτικούς μας και το εκπαιδευτικό έργο, όπως το Νέο Σύστημα Διορισμών και η
Ενιαία Πολιτική για την Επαγγελματική Μάθηση του Εκπαιδευτικού.
Με
την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, μετά από έγκριση του Υπουργικού
Συμβουλίου, εφαρμόζονται στη Δημοτική και Μέση Γενική Εκπαίδευση τα Νέα Ωρολόγια
Προγράμματα, τα οποία είναι αποτέλεσμα πρότασης από Ειδική Επιστημονική Επιτροπή
και συμφωνίας με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και άλλους εμπλεκομένους φορείς.
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν περιλαμβάνουν:
-
Αλλαγές
στη Δημοτική Εκπαίδευση που στοχεύουν στην αναβάθμιση συγκεκριμένων μαθημάτων
που κατά γενική ομολογία χρειάζονται ενίσχυση, όπως είναι τα Ελληνικά, τα
Μαθηματικά, τα Αγγλικά και η Φυσική Αγωγή.
-
Αύξηση
των ωρών διδασκαλίας στα Γυμνάσια και μερική ανακατανομή του διδακτικού χρόνου.
-
Σταδιακή
κατάργηση του Ενιαίου Λυκείου.
-
Η
Α’ Λυκείου παύει να είναι εξ ολοκλήρου κοινού κορμού, καθώς ενισχύεται με ομάδες
μαθημάτων προσανατολισμού που θα οδηγήσουν, στη συνέχεια, στην κατεύθυνση που θα
ακολουθήσουν οι μαθητές.
-
Δημιουργία
ενός νέου συστήματος επιλογής μαθημάτων, με έξι σαφείς κατευθύνσεις σπουδών, στο
πλαίσιο του οποίου δημιουργούνται νέα δεδομένα πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΑΕΙ) που θα ισχύσουν για τους τελειόφοιτους μαθητές της
σχολικής χρονιάς 2017-2018.
-
Ενίσχυση
του θεσμού σχολείων ειδικού ενδιαφέροντος με τα Μουσικά και τα Αθλητικά Λύκεια,
τα οποία θα λειτουργούν πλέον σε όλες τις πόλεις.
-
Δημιουργία
και λειτουργία για πρώτη φορά, με καθορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων, Μουσικών
και Αθλητικών Γυμνασίων σε τρεις και δύο επαρχίες αντίστοιχα.
Β. Αναδόμηση νέων αναλυτικών προγραμμάτων: Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
Με
επικεφαλής την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κύπρου κα Μαίρη Κουτσελίνη και στη
βάση των ευρημάτων της αξιολόγησης των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΝΑΠ) από
Ειδική Επιστημονική Επιτροπή, οι Ομάδες Εργασίας για τα Αναλυτικά Προγράμματα
όλων των βαθμίδων, προέβησαν σε αναδόμηση των ΝΑΠ στη βάση Δεικτών Επιτυχίας και
Δεικτών Επάρκειας, η αξιοποίηση των οποίων θα αρχίσει σταδιακά, χωρίς
βεβιασμένες κινήσεις και με προγραμματισμένη επιμόρφωση, μέσω του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου.
Πρόκειται
για μια ιδιαίτερα σημαντική καινοτομία που στοχεύει στην ουσιαστική βελτίωση του
περιεχομένου των μαθημάτων που διδάσκονται σε όλες τις βαθμίδες και εστιάζει
στην προσπάθεια βελτίωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων, που αποτελεί πλέον
πρωταρχική στόχευσή μας.
Με
την εισαγωγή των Δεικτών Επιτυχίας
(οι οποίοι αναφέρονται στον μαθητή
και τα επιτεύγματά του) και των Δεικτών Επάρκειας (οι οποίοι
αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα), η διδασκαλία τίθεται σε έναν νέο
προσανατολισμό, αυτόν που περνά από τη διδασκαλία της ύλης και των σελίδων του
βιβλίου, στη διδασκαλία του μαθητή και στην ικανοποίηση των μαθησιακών και
ευρύτερα αναπτυξιακών του αναγκών. Ταυτόχρονα, η οργάνωση με βάση τους Δείκτες
διευκολύνει την άσκηση εκ μέρους των εκπαιδευτικών της παιδαγωγικής τους
ελευθερίας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να διαγνώσουν τόσο τις αδυναμίες των
μαθητών όσο και τις ιδιαίτερες ικανότητές τους και να οργανώσουν για όλους ένα
επιτυχές μαθησιακό πλαίσιο.
3. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Α. Φορέας Διασφάλισης Πιστοποίησης και Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση
Σημαντικές
και πολυδιάστατες μεταρρυθμίσεις προωθήθηκαν και τίθενται σε εφαρμογή και στην
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με ιδιαίτερα σημαντική την ψήφιση Νόμου από τη Βουλή,
για την ίδρυση και λειτουργία του Φορέα Διασφάλισης Πιστοποίησης και Ποιότητας
στην Ανώτερη Εκπαίδευση, γεγονός που θα συμβάλει στην αναβάθμιση της παρεχόμενης
εκπαίδευσης και στην ανάδειξη της Κύπρου σε διεθνές και περιφερειακό
εκπαιδευτικό κέντρο. Προχωρούμε άμεσα στη σύσταση του Φορέα αυτού και
επεξεργαζόμαστε τις όποιες επιμέρους ρυθμίσεις απαιτούνται να γίνουν.
Β. Κρατική Φοιτητική Μέριμνα
Στο
πλαίσιο βελτίωσης και εκσυγχρονισμού της κρατικής πολιτικής που αφορά στην
παραχώρηση φοιτητικών επιδομάτων από την Πολιτεία (φοιτητική χορηγία, φοιτητικό
πακέτο για φοιτητές εσωτερικού και φοιτητικό πακέτο για φοιτητές εξωτερικού), το
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ετοιμάζει νομοσχέδιο που θα κατατεθεί σύντομα
στη Βουλή. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εισαγωγή νέων διαδικασιών που θα
μειώνουν τη γραφειοκρατία και θα καθιστούν στοχευμένη την παροχή χορηγιών, ώστε
οι διαθέσιμοι πόροι να στηρίζουν τους φοιτητές που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
Γ. Δέσμη προγραμμάτων σπουδών εξ αποστάσεως
Στο
πλαίσιο της αξιοποίησης της διεθνούς τάσης για προσφορά προγραμμάτων σπουδών εξ
αποστάσεως, διαμορφώθηκε και θα προσφέρεται από τον Σεπτέμβριο του 2015, δέσμη
προγραμμάτων σπουδών υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, η
οποία θα προσφέρεται από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με τη συνεργασία όλων
των δημόσιων και ιδιωτικών Πανεπιστημίων της Κύπρου. Τα προγράμματα αυτά ήδη
προσελκύουν σημαντικούς αριθμούς φοιτητών από το εξωτερικό.
Δ. Εξ αποστάσεως πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στους εθνοφρουρούς
Σε
συνεργασία με το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Υπουργείο Άμυνας,
εφαρμόστηκε για πρώτη φορά εξ αποστάσεως πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης
στους εθνοφρουρούς με πολυδιάστατα οφέλη. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά με
επιτυχία το εαρινό εξάμηνο της ακαδημαϊκής χρονιάς 2014/2015 και από αυτόν τον
Σεπτέμβριο εφαρμόζεται καθολικά.
4. Πολιτικές
Α. Νέο σύστημα διορισμών
Μετά
από συζητήσεις 26 χρόνων, ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, ο Νόμος που
εισάγει ένα νέο, αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, το
οποίο ανοίγει παράθυρο ευκαιρίας στη βάση ποιοτικών κριτηρίων όπως είναι οι
γνώσεις, τα προσόντα και οι συναφείς εμπειρίες. Στη σημείο αυτό, θα ήθελα να
υπογραμμίσω τον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε η δική σας Επιτροπή Παιδείας
της Βουλής, για την επιτυχή κατάληξη αυτής της προσπάθειας, και συνάμα να
χαιρετίσω εκ νέου το γεγονός ότι, παρά την ύπαρξη διαφορετικών προσεγγίσεων, δεν
υπήρξε καμία αρνητική ψήφος στο προταθέν νομοσχέδιο. Βασική μας έγνοια κατά την
τρέχουσα σχολική χρονιά είναι η υλοποίηση του συνόλου των παραμέτρων που
απορρέουν από το Νέο Σύστημα Διορισμών, όπως είναι για παράδειγμα η θέσπιση
επιμέρους Κανονισμών.
Β. Νέο σύστημα επαγγελματικής μάθησης
Με
απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, τίθεται φέτος σε πιλοτική εφαρμογή η πρόταση
του Υπουργείου για την οργάνωση και θεσμοθέτηση της Επαγγελματικής Μάθησης των
εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Η απόφαση αυτή αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό
σταθμό στην ευρύτερη προσπάθεια για την επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη των
εκπαιδευτικών, καθώς καθιερώνεται για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο
πολιτικής που θα διέπει τα θέματα Επαγγελματικής Μάθησης των εκπαιδευτικών, με
φορέα επιμόρφωσης το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Η
Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών θα χαρακτηρίζεται από τρεις βασικές
αρχές:
- πρώτον, θα είναι συστηματική και συνεχής, δηλαδή θα πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας τους στη δημόσια εκπαίδευση.
- δεύτερον, θα είναι καθολική, αφού θα αφορά το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, και
- τρίτον, θα είναι στοχευμένη, καθώς θα είναι σε άμεση συνάρτηση µε τις ανάγκες των σχολικών µας μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών λειτουργών.
Κατά
την πιλοτική του εφαρμογή, το Πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε σχολεία που δεν θα
υπερβαίνουν τα 15 στη Δημοτική
και τα 10 στη Μέση Εκπαίδευση.
Όλα τα πιλοτικά σχολεία θα έχουν τη στήριξη και την καθοδήγηση του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου, το οποίο και θα αξιολογήσει το πρόγραμμα, με στόχο την
οριστικοποίησή και καθολική εφαρμογή του από τη σχολική χρονιά 2016-2017.
5.
Καινοτομίες
Α. Σχολικός Οδηγός
Φέτος,
θα εκδώσουμε για πρώτη φορά τον Σχολικό Οδηγό 2015-2016, ο οποίος θα περιέχει
χρήσιμες πληροφορίες για την τρέχουσα σχολική χρονιά, με στόχο να αποτελέσει ένα
χρήσιμο εργαλείο οικογενειακού προγραμματισμού. Βασική ιδέα για τη δημιουργία
του Σχολικού Οδηγού, ήταν η συγκέντρωση σε ένα μόνο εγχειρίδιο όλων των
διάσπαρτων πληροφοριών που χρειάζονται οι γονείς, για τη διαχείριση των σχολικών
υποχρεώσεων τόσο των παιδιών τους, όσο και των δικών τους. Θα περιλαμβάνει λόγου
χάριν, το ημερολόγιο της σχολικής χρονιάς, τις ημερομηνίες εγγραφών, εξετάσεων
κτλ. Ο Σχολικός Οδηγός θα διανέμεται
στους μαθητές της Δημοτικής, της Μέσης και της Τεχνικής Εκπαίδευσης, με το
άνοιγμα των σχολείων. Ειδικά για φέτος, αναμένεται να διανεμηθεί τον
Οκτώβρη.
Β. Ανοιχτός Διάλογος με γονείς και μαθητές
Συμπληρώνονται
φέτος 50 χρόνια από την ίδρυση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και το
εκπαιδευτικό μας σύστημα εισέρχεται σε μια νέα εποχή, την οποία θα πρέπει να
διακρίνει η αμεσότητα στην επικοινωνία ανάμεσα στους γονείς, τους μαθητές και το
Υπουργείο. Η Δημόσια Διαβούλευση δεν θα περιοριστεί στην ετήσια θεσμοθετημένη
διαδικασία, αλλά θα αξιοποιηθεί, ως μια ουσιαστική ευκαιρία, για εντοπισμό
προβλημάτων και άντληση ιδεών. Έτσι, φέτος θα εντατικοποιήσουμε και θα
εξειδικεύσουμε τις Δημόσιες Διαβουλεύσεις, δημιουργώντας έναν «Ανοιχτό Διάλογο με γονείς και
μαθητές» , στο πλαίσιο του οποίου θα διοργανωθούν
συναντήσεις με γονείς και μαθητές σε όλες τις επαρχίες. Με τους γονείς , θέλουμε να αναπτύξουμε ένα
κανάλι αλληλοενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων για την καλύτερη αντιμετώπιση των
προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι νέοι. Θεωρούμε ότι μαζί
διαπλάθουμε τους πολίτες του αύριο και, συνεπώς, η μεταξύ μας συνεργασία είναι
απαραίτητη. Στις συναντήσεις με
τους μαθητές ,
περιμένουμε να ακούσουμε τα ζητήματα που απασχολούν τους νέους μας και συνάμα
τις καινούργιες και καινοτόμες ιδέες και προτάσεις τους.
Γ. Νέα Διαδικασία Έγκαιρης Παρέμβασης στα Σχολεία
Η
Νέα Διαδικασία Έγκαιρης Παρέμβασης στο Σχολείο για χειρισμό παιδιών με πιθανές
μαθησιακές, συναισθηματικές ή άλλες δυσκολίες που θα αρχίσει να εφαρμόζεται
φέτος, στη Δημοτική, Μέση και Μέση-Τεχνική Εκπαίδευση προνοεί τη δημιουργία
μηχανισμού για έγκαιρο εντοπισμό παιδιών που πιθανόν να εμπίπτουν στον όρο «Παιδί με ειδικές ικανότητες». Στόχος
της νέας διαδικασίας είναι ο έγκαιρος εντοπισμός των μαθητών που χρειάζονται
περαιτέρω στήριξη στη μαθησιακή διαδικασία. Η εν λόγω διαδικασία λειτούργησε με
θετικά αποτελέσματα σε πιλοτική βάση σε όλες τις επαρχίες τη σχολική χρονιά
2014-15, μετά από έγκριση του Συμβουλίου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Δ. Οδηγός Νηπιαγωγού για την Ολόπλευρη Ανάπτυξη Παιδιού Προσχολικής Ηλικίας
Στο
πλαίσιο της προαναφερόμενης Νέας Διαδικασίας, δημιουργήθηκε η ανάγκη σύνταξης
ενός Οδηγού που θα αποτελεί Εγχειρίδιο προς τους Νηπιαγωγούς για την ομαλή
ανάπτυξη και τη Σχολική Επιτυχία ενός παιδιού, σύμφωνα πάντοτε με τους στόχους
των Αναλυτικών Προγραμμάτων, και τα στάδια Ανάπτυξης κατά την Νηπιακή-Προσχολική
ηλικία. Ο Οδηγός αυτός θα έχει ως στόχο να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να
κρίνουν την ωριμότητα ενός παιδιού, καθώς και την ετοιμότητα του να φοιτήσει στο
Δημοτικό Σχολείο. Ο Οδηγός θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου στις 7
Σεπτεμβρίου και θα διανεμηθεί σε έντυπη μορφή στους Νηπιαγωγούς, στα τέλη
Σεπτεμβρίου.
Ε. Δημιουργία Τηλεφωνικής Γραμμής για Στήριξη Παιδιών και Εφήβων
Ο
ενδοσχολικός εκφοβισμός μας προβληματίζει και μας ανησυχεί όλους, και ιδιαίτερα
τους γονείς, όπως αναδείχτηκε και από την έρευνα κοινής γνώμης που διενεργήθηκε
για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού τον περασμένο Μάρτιο. Στο
Υπουργείο Παιδείας έχουμε θέσει την αντιμετώπιση του προβλήματος πολύ ψηλά στις
προτεραιότητές μας, γι’ αυτό μελετούμε τη λειτουργία Συμβουλευτικής Τηλεφωνικής
Γραμμής για Παιδιά και Εφήβους. Η λειτουργία της Τηλεφωνικής Γραμμής θα
διασφαλίζει το δικαίωμα του παιδιού στην απευθείας πρόσβαση Υπηρεσιών Στήριξης
και Προστασίας. Θα λειτουργεί κυρίως για παιδιά και εφήβους που, ανώνυμα, θα
μπορούν να απευθυνθούν σε Ψυχολόγο, ο οποίος άμεσα θα συμβουλεύει και θα βοηθά
στην αντιμετώπιση των προβλημάτων τους.
Πιστεύουμε
ότι η Γραμμή αυτή θα αποτελέσει ουσιαστικό στήριγμα και προστασία για όλα τα
παιδιά, και ιδιαίτερα για εκείνα που ντρέπονται ή φοβούνται να μιλήσουν σε άτομα
του σχολικού ή του οικογενειακού περιβάλλοντος.
Στ. Προώθηση του εθελοντισμού στα σχολεία
Ο
εθελοντισμός, ως πανανθρώπινη αξία, καλλιεργείται από τη σχολική ηλικία. Στην
υλοποίηση του στόχου αυτού αναμένεται να συμβάλει η αξιοποίηση του εγχειριδίου
με τίτλο «Καλλιέργεια Εθελοντισμού και
Ενεργού Πολίτη στα Σχολεία» που ετοιμάστηκε σε συνεργασία του Υπουργείου
Παιδείας και του Γραφείου Επιτρόπου Εθελοντισμού και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.
Το εγχειρίδιο που θα διανεμηθεί σύντομα στα σχολεία, απευθύνεται τόσο στους
εκπαιδευτικούς, όσο και στους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης και προωθεί τη δημιουργία εθελοντικής συνείδηση, μέσω της
διασύνδεσης της μη τυπικής μάθησης με την τυπική εκπαίδευση και τη διά βίου
μάθηση.
6. Στόχοι Της Χρονιάς
Αναφορικά
με τους υπό έμφαση στόχους για τη σχολική χρονιά 2015-2016, το Υπουργείο
Παιδείας και Πολιτισμού, λαμβάνοντας τα μηνύματα της εκπαιδευτικής βάσης, αλλά
και της ευρύτερης κοινωνίας, αποφάσισε όπως διατηρήσει τους δύο περσινούς υπό
έμφαση στόχους, δηλαδή τη «βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων
» και τα «διαχρονικά
διδάγματα των Κυπρίων για ελευθερία ». Ως νέος υπό έμφαση στόχος, σε συνέχεια και
σχετικής εισήγησης της δικής σας Επιτροπής, τέθηκε ο ακόλουθος: «Ευαισθητοποίηση
των μαθητών κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας και προώθηση της ισότητας
και του σεβασμού », στο πλαίσιο της εκστρατείας κατά της
ρητορικής του μίσους, του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Ως
προς τους πρώτους δύο στόχους, αναμένεται ότι τα σχολεία θα έχουν την ευκαιρία
να προχωρήσουν σε μια πιο στοχευμένη εμβάθυνση, στη βάση και των εμπειριών που
συσσώρευσαν κατά τη χρονιά που μας πέρασε. Συνάμα, δίνεται η ευκαιρία στις
σχολικές μονάδες, στη βάση των ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών τους, να
καθορίσουν οι ίδιες το σύνολο των δραστηριοτήτων τους, κάτι που προφανώς συνάδει
και με το πλαίσιο πολιτικής που έχουμε υιοθετήσει για την Επαγγελματική Μάθηση
των Εκπαιδευτικών.
Ως
προς τον στόχο που τίθεται για πρώτη φορά φέτος, σημειώνω ότι η υιοθέτησή του
απαντά σε μία ευρύτερη έγνοια της κυπριακής κοινωνίας σε σχέση με φαινόμενα
αντικοινωνικής συμπεριφοράς και διακρίσεων που παρατηρούνται σε κάποιο βαθμό και
στα δικά μας σχολεία. Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, μέσα από τη
συγκεκριμένη στόχευση, δηλώνει την ετοιμότητά του να εφαρμόσει συγκεκριμένες
δράσεις και να υποστηρίξει τις σχολικές μας μονάδες μέσα από συγκεκριμένα
προγράμματα, έτσι ώστε τέτοια φαινόμενα να περιοριστούν στον ελάχιστο δυνατό
βαθμό.
7. Ενίσχυση Υφιστάμενων Δράσεων Και Πολιτικών
Α. Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση
Η
φετινή χρονιά βρίσκει τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΜΤΕΕ)
ενώπιον της μεγαλύτερης, ίσως, πρόκλησης των τελευταίων χρόνων. Τα ακαδημαϊκά
και άλλα επιτεύγματα των μαθητών δείχνουν ότι η προσπάθεια που γίνεται στις
Τεχνικές Σχολές, φέρνει τα αποτελέσματα που όλοι αναμέναμε για πολλά χρόνια. Η
σχολική χρονιά 2015-2016 αποτελεί την αφετηρία για νέες μεγαλύτερες επιτυχίες.
Πρόσφατα,
τα Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε τις στρατηγικές δράσεις του Υπουργείου που
αφορούν στην αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ήδη, μέσα
στο 2015, δημιουργήθηκαν νέες υποδομές και εργαστήρια, προκειμένου να
ικανοποιηθεί το αυξημένο ενδιαφέρον των μαθητών για συγκεκριμένους κλάδους.
Επιπρόσθετος
λόγος για να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον της Τεχνικής και Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης, είναι και η εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό
Κοινωνικό Ταμείο, τα οποία ανέρχονται στα 15 εκ. ευρώ για την προγραμματική
περίοδο 2014-2020, για όλο το Σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Β. ΜΙΕΕΚ
Φέτος
λειτουργούν για τέταρτη συνεχή χρονιά, με μεγάλη επιτυχία, τα Μεταλυκειακά
Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ). Κατά τη σχολική
χρονιά 2013-2014, είχαμε τους πρώτους αποφοίτους, οι οποίοι εργοδοτήθηκαν σε
ποσοστό 85%, ενώ κατά το φετινό καλοκαίρι, είχαμε τη δεύτερη σειρά αποφοίτων,
πολλοί εκ των οποίων έχουν ήδη εργοδοτηθεί.
Με
απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, Ε
ιδ ική Επιτρο
πή έχει αναλάβει τον
καταρτ ισμό
με λέτης
και υπ
οβολής ε
ισή γησ
ης για τη θεσμ
οθ έτ
ηση των ΜΙΕ
ΕΚ ως Δ ημό
σια Σχ
ολή Τριτ
οβά θμιας Επαγγελ
ματικ ής
Εκπαίδ
ευσ ης και
Κα τάρτι
σης. Μέσα
από τη θεσ
μο θέ
τηση των Μ
ΙΕΕ Κ, η Μέση Τε
χν ική
κ αι Επαγγε
λμ ατ
ική Εκπα
ίδ ευση θα
κ ατα
στεί π
ιο ελκυσ τι
κή, ώστε να πρ οσελκ
ύσει πε
ρι σσό
τερ ους
μα
θητ ές
κ αι μα
θή τρ
ιες. Παρά λληλα, θα επιτ
ευχθεί μ
εγαλύ τε
ρη πρ όσβα
ση των αποφ
οί των της
ΜΤΕΕ στην Τρ
ιτ οβά
θμ ια
Εκπ αί
δε υση,
αλλά και στην παραγωγ ική
δι
αδικ ασί
α.
Γ. Σύστημα Μαθητείας
Φέτος,
αρχίζει επίσης η αναβάθμιση και βελτίωση του θεσμού του Συστήματος Μαθητείας,
ώστε να αποτελεί μια ποιοτική και εξειδικευμένη εναλλακτική πρόταση προς τους
μαθητές που επιθυμούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, προσφέροντας παράλληλα
τις κατάλληλες δομές για διέξοδό τους ακόμη και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με
την αναβάθμισή του, το Σύστημα Μαθητείας αξιοποιεί τη θεωρία της «μάθησης μέσα από την
πράξη» και μετατρέπεται σε ένα πολύτιμο
εργαλείο, τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για την κυπριακή οικονομία και
την κοινωνία γενικότερα.
Δ. ΖΕΠ – «Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης»
Φέτος,
συνεχίζεται, αλλά επεκτείνεται και βελτιώνεται η λειτουργία του θεσμού των Ζωνών
Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, των σχολείων ΖΕΠ δηλαδή, μέσω της εφαρμογής του
προγράμματος «Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης» 2015-2020, με
συγχρηματοδότηση 12 εκ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.
Το
Πρόγραμμα θα προσφέρει ενισχυτική διδασκαλία και δημιουργική απασχόληση, καθώς
και πρόσθετη ψυχοκοινωνική στήριξη στους μαθητές από ειδικούς επιστήμονες.
Φέτος, θα συνεχίσει να λειτουργεί σε 42 σχολικές μονάδες, ενώ στο νέο έργο,
σταδιακά, θα εντάσσονται πρόσθετες σχολικές μονάδες (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά,
Γυμνάσια, Λύκεια, Τεχνικές Σχολές), με στόχο το πρόγραμμα να καλύψει συνολικά το
15% του μαθητικού πληθυσμού και να προσφέρει δράσεις σχολικής και κοινωνικής
ένταξης σταδιακά σε τουλάχιστον 80 σχολεία.
Εκτιμάται
ότι το νέο πρόγραμμα θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για να αντιμετωπιστούν
τα σοβαρά προβλήματα, αλλά και οι προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει το
εκπαιδευτικό μας σύστημα τα επόμενα χρόνια.
Συνεχίζεται
και φέτος η παροχή στήριξης στους αλλόγλωσσους μαθητές, προσφέροντας ώρες
διδασκαλίας για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, ώστε να μπορέσουν να
ενταχθούν ομαλά στην μαθητική και όχι μόνο κοινότητα.
Ε. VISC
Το
πρόγραμμα VISC ,
το προληπτικό παρεμβατικό πρόγραμμα για την πρόληψη και αντιμετώπιση του
σχολικού εκφοβισμού στις σχολικές μονάδες, το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά, φέτος
θα υλοποιηθεί υπό την αιγίδα και με επιχορήγηση του ίδιου του Υπουργείου
Παιδείας και Πολιτισμού.
Να
υπενθυμίσω, ότι παρέχεται επίσης στήριξη και διευκολύνσεις σε αριθμό σχολείων,
τα οποία αντιμετωπίζουν έντονη παραβατικότητα, με στόχο τον περιορισμό και την
αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών.
Στ. Θερινά Σχολεία
Το
Υπουργείο Παιδεία και Πολιτισμού, ανταποκρινόμενο σε ένα γενικότερο αίτημα της
κοινωνίας και θέλοντας παράλληλα να καλύψει πολλαπλές κοινωνικές και άλλες
ανάγκες, λειτούργησε, για πρώτη φορά, αυτό το καλοκαίρι, 22 Θερινά Δημόσια Δημοτικά Σχολεία, σε
ύπαιθρο και πόλη, σε όλες τις επαρχίες. Η λειτουργία των Θερινών Σχολείων
πρόσφερε δημιουργική απασχόληση στα παιδιά, κατά την περίοδο του καλοκαιριού,
αλλά αποτέλεσε και μια μεγάλη βοήθεια για τις οικογένειες εκείνες που έχουν
πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Η αξιολόγηση
που έχει γίνει, αμέσως μετά το τέλος λειτουργίας των Θερινών σχολείων, κατέδειξε
ότι ο θεσμός ήταν πολύ επιτυχημένος. Η συνέχιση της λειτουργίας, αλλά και η
επέκτασή του, θεωρείται για το Υπουργείο Παιδείας επιβεβλημένη.
8. Προκλήσεις Της Νέας Σχολικής Χρονιάς
Το
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού συνεχίζει να εργάζεται με γνώμονα το καθήκον
και την προσφορά στην Παιδεία του τόπου μας, επιδιώκοντας τη βελτίωση και
αναβάθμιση της εκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο. Σημαντικές πολιτικές που για
χρόνια παρουσίαζαν στρεβλώσεις και λειτουργούσαν αναχρονιστικά, εξορθολογίζονται
και ξεκινούν πλέον να λειτουργούν σε νέα βάση. Παραμένουν, ωστόσο, πολλά άλλα
καίρια ζητήματα που χρήζουν εκσυγχρονισμού, τα οποία επεξεργαζόμαστε και πολύ
σύντομα θα προωθήσουμε.
Α. Νέο Σύστημα Αξιολόγησης
Η
πρόταση γα ένα νέο Σύστημα Αξιολόγησης αποτελεί έναν ιδιαιτέρα σημαντικό πυλώνα
της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Έχει ήδη κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας
αναθεωρημένη η σχετική πρόταση, την οποία το Υπουργείο επεξεργάζεται σε
υπηρεσιακό επίπεδο. Θα δοθεί συνέχεια με την παρουσίαση της πρότασης προς τους
εκπαιδευτικούς εταίρους και ευελπιστούμε ότι θα ολοκληρώσουμε την προσπάθεια
εντός του έτους.
Β. Αναδόμηση του ΥΠΠ
Στο
πλαίσιο υλοποίησης της κυβερνητικής πολιτικής και με σκοπό την αποτελεσματική
αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα,
το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) έχει καταρτίσει Σχέδιο Δράσης που
αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό της δομής και των λειτουργιών του ΥΠΠ, το οποίο
έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και υλοποιείται στη βάση καθορισμένων
χρονοδιαγραμμάτων.
Ως
απόρροια της υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης, προωθούνται, μεταξύ άλλων, η
δημιουργία εξειδικευμένων μονάδων και υπηρεσιών, καθώς και η αναδόμηση άλλων, με
στόχο την αποτελεσματικότερη διοίκηση και απόδοση του ΥΠΠ.
Συγκεκριμένα,
η Μονάδα Διοίκησης και Ανθρώπινου Δυναμικού, καθώς και η Μονάδα Πολιτικής και
Στρατηγικού Σχεδιασμού, έχουν ήδη δημιουργηθεί και λειτουργήσει με επιτυχία από
την περσινή χρονιά. Επιπλέον, κατά τη φετινή χρονιά αναμένεται να δημιουργηθεί
και να λειτουργήσει η Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο
Ανάπτυξη (ΜΕΠΑΑ), αλλά και να γίνουν οι απαιτούμενες προετοιμασίες για τη
δημιουργία Τμήματος Παιδείας, Μονάδων Διά Βίου Μάθησης/Εκπαίδευσης Ενηλίκων,
Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας, καθώς και Γραφείων Ειδικής Αγωγής,
Συντονιστικής Επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας και Δημοσίων Συμβάσεων.
Όλες οι πιο πάνω δομές αναμένεται να συντελέσουν στον εκσυγχρονισμό του
Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, προάγοντας τη χρηστή διοίκηση και την
υλοποίηση των στρατηγικών επιδιώξεών του.
Γ. Κανονισμοί Λειτουργίας Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης
Οι
εργασίες της Επιτροπής Διαμόρφωσης των Κανονισμών Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης
Εκπαίδευσης συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό και αναμένεται να ολοκληρωθούν
σύντομα. Η υιοθέτηση των νέων κανονισμών αναμένεται να βελτιώσει ουσιαστικά την
καθημερινή λειτουργία των σχολείων μας.
Εκλεκτά
Μέλη της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων,
Η
ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα ήταν απαίτηση της κοινωνίας,
αλλά και σημαντικός στόχος του κυβερνητικού έργου. Παρά τις δύσκολες οικονομικές
συγκυρίες, ο προϋπολογισμός για την Παιδεία αποτέλεσε για την Πολιτεία σημαντική
προτεραιότητα.
Η
επιτυχία της υλοποίησης έγκειται στη συλλογική προσπάθεια όλων, αλλά κυρίως στο
παραγωγικό έργο των εκπαιδευτικών που ασκούν ευσυνείδητα το λειτούργημά τους,
καθοδηγώντας τα παιδιά μας με αρχές και αξίες και στοχεύοντας πάντα σε καλύτερα
μαθησιακά αποτελέσματα.
Καθοριστικός,
ωστόσο, είναι και ο ρόλος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων,
μέσα από τον έλεγχο που ασκεί, καθώς και τις εισηγήσεις και τους προβληματισμούς
που υποβάλλει. Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει αποδείξει ότι λαμβάνει
σοβαρά τις θέσεις που εκφράζονται από την Επιτροπή και σας διαβεβαιώνω ότι θα
συνεχίσουμε να λειτουργούμε με αυτό τον τρόπο.
Εύχομαι
να έχουμε όλοι μια παραγωγική και δημιουργική σχολική χρονιά.