Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη
για τη Φορολογική Μεταρρύθμιση
Στο πλαίσιο της Φορολογικής
Μεταρρύθμισης που προωθείται, κατατέθηκε σήμερα από το Υπουργείο Οικονομικών
στην Βουλή των Αντιπροσώπων μια σειρά νομοσχεδίων. Σε δηλώσεις του σήμερα στο
Υπουργείο Οικονομικών, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης ανέφερε ότι η
Φορολογική Μεταρρύθμιση έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού
πλαισίου, ώστε αυτό να διατηρεί συνεχώς την ελκυστικότητα και την
ανταγωνιστικότητα του.
Στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ.
Γεωργιάδης ανέφερε: «Έχει διαβιβαστεί σήμερα στη Βουλή των Αντιπροσώπων μια
σειρά νομοσχεδίων στο πλαίσιο μιας πολύ σημαντικής Φορολογικής Μεταρρύθμισης.
Μιας Μεταρρύθμισης που στοχεύει
στον εκσυγχρονισμό του φορολογικού πλαισίου, το οποίο πρέπει συνεχώς να διατηρεί
την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητά του. Προτείνουμε μια σειρά από
φορολογικά κίνητρα για την ενθάρρυνση της οικονομικής δραστηριότητας και των
επενδύσεων. Προτείνονται επίσης ρυθμίσεις που καθιστούν το φορολογικό μας
πλαίσιο πιο δίκαιο, απλοποιημένο και αποτελεσματικό.
Οι βασικοί άξονες της φορολογικής
μεταρρύθμισης είναι οι εξής:
Στον τομέα των συναλλαγών ακινήτων και για την
ενθάρρυνση ακριβώς των συναλλαγών και την αναθέρμανση του τομέα των ακινήτων
προτείνεται η μείωση των μεταβιβαστικών τελών στο 50% για το σύνολο των
συναλλαγών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Τα μεταβιβαστικά τέλη καταβάλλονται από
τον αγοραστή και εκτός από κίνητρο για νέες συναλλαγές, το μέτρο αυτό αναμένεται
πως θα συμβάλει στη μείωση του όγκου μη-εκδομένων τίτλων και των τίτλων που δεν
έχουν παραληφθεί.
Γίνεται, επίσης, εισήγηση όπως
εξαιρεθεί πλήρως από το φόρο κεφαλαιουχικών κερδών η μελλοντική πώληση ακίνητης
ιδιοκτησίας, η οποία θα αποκτηθεί μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2016.
Και οι δύο αυτές ρυθμίσεις, θεωρώ
ότι αποτελούν ισχυρότατα κίνητρα και θα συμβάλουν στην αναθέρμανση ενός τομέα,
των ακινήτων, ο οποίος έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλον από την οικονομική
κρίση των τελευταίων ετών.
Σε σχέση με την κατοχή ακίνητης ιδιοκτησίας, η
φορολογία απλοποιείται, καθίσταται πιο δίκαιη και το φορολογικό βάρος
περιορίζεται.
Συγκεκριμένα, προτείνεται η πλήρης
κατάργηση του δημοτικού και κοινοτικού τέλος, το οποίο μέχρι σήμερα επιβαλλόταν
στο σύνολο των ιδιοκτησιών, χωρίς καμία εξαίρεση ή φοροαπαλλαγή, από τις αρχές
Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Θα επιβάλλεται ένας μόνο Φόρος
Ακίνητης Ιδιοκτησίας στη βάση ενιαίου, χαμηλού φορολογικού συντελεστή ενός τις
χιλίοις επί των τιμών της τελευταίας γενικής εκτίμησης.
Η φορολόγηση στη βάση της
αναθεωρημένης και διευρυμένης φορολογικής βάσης θεωρείται πιο δίκαιη και πρέπει
να σημειωθεί ότι δόθηκε υπεραρκετός χρόνος για ενστάσεις και διορθώσεις λαθών. Ο
ενιαίος συντελεστής επίσης θεωρείται πιο δίκαιος και περιορίζει τις στρεβλώσεις.
Θα
προσφέρεται έκπτωση 10% για έγκαιρη πληρωμή και θα απαλλάσσονται πλήρως
φορολογίες που δεν υπερβαίνουν τα €25, ρύθμιση που απαλλάσσει πλήρως το 12% των
ιδιοκτητών, περιλαμβανομένων και αυτών που πλήρωναν τουλάχιστον δημοτικό ή
κοινοτικό τέλος.
Η
συνολική μείωση των φορολογικών εσόδων από τις συναλλαγές και την κατοχή
ακίνητης ιδιοκτησίας υπολογίζεται στα 20-21 εκ. τον χρόνο, ποσό που είναι εντός
των ορίων των δημοσίων οικονομικών, χωρίς καν να υπολογίζεται η θετική επίπτωση
της ενθάρρυνσης των συναλλαγών και της οικονομικής δραστηριότητας.
Να
σημειώσω πως η απώλεια εκ μέρους των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της είσπραξης
των 14 εκ., που ήταν η ετήσια είσπραξη από το Δημοτικό και Κοινοτικό τέλος, θα
αναπληρωθεί πλήρως με την παραχώρηση πρόσθετης κρατικής χορηγίας 15 εκ., όπως το
Υπουργικό Συμβούλιο έχει αποφασίσει στη χθεσινή του συνεδρία. Περεταίρω, πρόθεσή
μας είναι η Φορολογία Ακίνητης Ιδιοκτησίας να παραχωρηθεί τελικά και ως
αρμοδιότητα αλλά και ως έσοδο εξ ολοκλήρου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως
υποκατάστατο της ετήσιας κρατικής χορηγίας προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση που
δίνεται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με την
μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη διασφάλιση αποτελεσματικού τρόπου
δυνατότητας είσπραξης εκ μέρους τους και θα απαλλάξει τις Τοπικές Αρχές από τη
διαχρονική εξάρτησή τους από την κεντρική Κυβέρνηση.
Προχωρώντας
σε μια άλλη ενότητα της φορολογικής μεταρρύθμισης που σχετίζεται με τ ην ενθάρρυνση των
επενδύσεων , προτείνεται η καθιέρωση μιας νέας πρόνοιας, αυτή της
φορολογικής έκπτωσης στα νέα κεφάλαια. Η φορολογική έκπτωση θα υπολογίζεται στη
βάση ενός νοητού επιτοκίου επί του συνολικού κεφαλαίου μιας εταιρείας, με τρόπο
που ουσιαστικά ευθυγραμμίζει τον φορολογικό χειρισμό δανεισμού με τη χρήση ιδίων
κεφαλαίων. Υπενθυμίζω πως ο τόκος πληρωτέος θεωρείται φορολογητέα δαπάνη και με
την προτεινόμενη ρύθμιση, παρόμοια θα είναι η μεταχείριση ιδίων κεφαλαίων.
Επομένως,
με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνεται η εισαγωγή νέων κεφαλαίων σε όλες τις
επιχειρήσεις ανεξάρτητα από τη φύση και τον χώρο δραστηριοτήτων τους.
Παρατείνεται,
επίσης, η παραχώρηση αυξημένης κεφαλαιουχικής έκπτωσης/απόσβεσης για μηχανήματα,
εγκαταστάσεις και κτίρια μέχρι το τέλος του 2016.
Για
την προσέλκυση στελεχών και προσώπων υψηλής εισοδηματικής στάθμης εισάγεται ο
θεσμός του όρου «μη-κάτοικος», “ Non
- Domicile
”. Το ουσιαστικό κίνητρο που θα αποκτήσουν αυτά τα πρόσωπα, νοουμένου ότι
επιλέξουν να είναι φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου, θα είναι η απαλλαγή των
υποχρεώσεών τους που προκύπτουν για σκοπούς έκτακτης εισφοράς για την άμυνα πάνω
στα ενοίκια, τους τόκους και τα μερίσματα. Αναμένεται ότι με αυτό τον τρόπο θα
ενθαρρυνθεί η μεταφορά επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Κύπρο και η
δημιουργία πραγματικής υποδομής στη χώρα μας, με σημαντικό όφελος για το σύνολο
της οικονομίας.
Επεκτείνεται,
επίσης, χρονικά η παραχώρηση φορολογικής ελάφρυνσης που φτάνει το 50%, επί της
αμοιβής ατόμων, τα οποία ήταν μη-κάτοικοι Κύπρου πριν την έναρξη της εργοδότησής
τους στην Κύπρο.
Σε
μια σειρά άλλων προνοιών στα πέντε
φορολογικά νομοσχέδια που έχουμε καταθέσει σήμερα στη Βουλή περιλαμβάνονται
αρκετές ρυθμίσεις που εναρμονίζουν το φορολογικό μας πλαίσιο με εναρμονιστικές
Οδηγίες της ΕΕ, με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, προωθείται η
αυτοφορολογία εταιρειών και προσδιορίζονται ρυθμίσεις και διευκρινίσεις για μια
σειρά από φορολογικές παραμέτρους και ρυθμίζεται, τέλος, αποτελεσματικά και με
σαφήνεια η επιβολή φορολογίας στις δραστηριότητες στην ΑΟΖ της Κυπριακής
Δημοκρατίας.
Συνοψίζοντας,
θέλω να πω πως η φορολογική μεταρρύθμιση που προτείνουμε, καθιστά ακόμη πιο
ελκυστικό το φορολογικό μας καθεστώς και ταυτόχρονα πιο δίκαιο και
αποτελεσματικό και επιβεβαιώνει την βασική πολιτική κατεύθυνση της
δημοσιονομικής μας πολιτικής, η οποία μέσα από την εξυγίανση, τον εξορθολογισμό
και τη σωστή διαχείριση αποτρέπει την όποια ανάγκη επιβολής νέων φορολογικών
βαρών, αλλά αντίθετα επιτρέπει τον σταδιακό και λελογισμένο περιορισμό του
φορολογικού βάρους».
Ακολούθως,
απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Γεωργιάδης είπε: «Ενιαία φορολογία για την
ώρα, για παράδειγμα για το 2015, που δεν θα εισπράξουν οι Τοπικές Αρχές,
καταργείται πλήρως το δημοτικό και κοινοτικό τέλος. Για την ώρα, το ποσό που
εισέπρατταν των 14 εκ. θα καλυφθεί με πρόσθετη κρατική χορηγία, ενώ τελικά, ίσως
με την επόμενη χρονιά, παράλληλα με την μεταρρύθμιση της Τοπικής Μεταρρύθμισης,
αυτή η μεγάλη φορολογία που θα επιφέρει έσοδα γύρω στα 110-115 εκ. θα
παραχωρηθεί εξ ολοκλήρου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, να εισπράττεται από την
Τοπική Αυτοδιοίκηση, να ανήκουν τα έσοδα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και να
καταργηθεί πλήρως το σύνολο της κρατικής χορηγίας ή των κρατικών χορηγιών που
παραχωρούνται από το κράτος, μέσω του προϋπολογισμού, στις Αρχές της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Κι έτσι θα έχουμε Τοπικές Αρχές που θα είναι πράγματι
αυτοδιοικούμενες».
Πρόσθεσε
δε ότι «ο φορολογικός συντελεστής θα είναι δια νόμου καθορισμένος, θα είναι το
ένα τοις χιλίοις, άρα δεν θα υπάρχει αυθαιρεσία ή δικαίωμα για διόγκωση του
φορολογικού βάρους, αλλά για αυτό έχουμε πει και περιλαμβάνεται στην απόφαση του
Υπουργικού Συμβουλίου πως θα πρέπει αυτή η τελική ρύθμιση πρέπει να συνδυαστεί
με την ευρύτερη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».