15/6/15

Ομιλία Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στη συνέντευξη Τύπου για την εμπορικοποίηση του λιμένα Λεμεσού

Ομιλία Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων
στη συνέντευξη Τύπου για την εμπορικοποίηση του λιμένα Λεμεσού


Λιμάνι Λεμεσού: Πύλη ανάπτυξης για το μέλλον

Πρώτο μέλημα της κυβέρνησης είναι να διασφαλίσει ότι η χώρα θα εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης, ανεξαρτήτως καταστάσεων και συνθηκών. Είμαστε μια εξωστρεφής, ανοικτή οικονομία υπηρεσιών. Αυτός ήταν και αυτός πρέπει να παραμείνει ο στρατηγικός μας προσανατολισμός.

Ως χώρα υπό κατοχή, ως οικονομία και ως κοινωνία, έχουμε κινηθεί με αξιοθαύμαστη αντοχή, επιμονή και αξιοπρέπεια συνολικά, τις τελευταίες δεκαετίες. Ο κόσμος, όμως, γύρω μας, αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς. Ειδικά στον κλάδο των μεταφορών, σημασία δεν έχει μόνο πόσα βήματα προόδου έχεις κάνει εσύ αλλά πόσα κάνει ο ανταγωνισμός σου.

Σε μια διεθνοποιημένη οικονομία μεταφορών, με όλο και λιγότερους περιορισμούς, είναι φανερό ότι και η δική μας πλευρά πρέπει:
o    να κάνει τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές,
o    να προσαρμοστεί στο επιθετικό περιβάλλον,
o    να επιδιώξει τις κινήσεις εκείνες που θα διασφαλίσουν την ανάπτυξη για τα επόμενα χρόνια και για την επόμενη γενιά.

Και όλα αυτά με την απαραίτητη ευαισθησία σχετικά με τη δημόσια περιουσία, τις θέσεις εργασίας, αλλά και την εθνική ασφάλεια.

Για να εγγυηθούμε ότι η χώρα μας θα έχει μια ανταγωνιστική οικονομία, πρέπει να είναι ανταγωνιστική και η κύρια πύλη εισόδου των εμπορευμάτων που διακινούνται. Στην περίπτωσή μας, το λιμάνι της Λεμεσού. Οι προϋποθέσεις για να γίνει αυτό είναι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του και η βελτίωση της ποιότητας, της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας των υπηρεσιών του.

Αυτό το αποτέλεσμα σήμερα το επιτυγχάνει μόνο ένα πράγμα: ο συνδυασμός της ισχυρής θεσμικής θωράκισης του δημοσίου με τον εμπορικό δυναμισμό του ιδιωτικού τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο σχεδιάζει τις επόμενες ημέρες να προκηρύξει διαγωνισμό για την εξεύρεση διαχειριστή που θα αναπτύξει τις εμπορικές δραστηριότητες του λιμένα Λεμεσού .

Η χώρα μας οφείλει να είναι ανταγωνιστική και να επιτυγχάνει στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Εκεί μπορούμε να αιτιολογήσουμε τα κόστη μας, να διατηρήσουμε τις αμοιβές μας σε αξιοπρεπές επίπεδο, να προσελκύσουμε πελάτες κύρους και οικονομικής εμβέλειας. Χωρίς ανταγωνιστικό λιμάνι, δεν υπάρχει ανταγωνιστική οικονομία.

Αν κάποιος δει τον χάρτη της περιοχής μας πιο προσεκτικά και στο βάθος του χρόνου, δεν θα παρατηρήσει μόνο ευάλωτες ζώνες και περιοχές ρίσκου. Θα κατανοήσει ότι σε όλο το μήκος της Νότιας Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής υπάρχουν φιλόδοξα λιμάνια, στη Θεσσαλονίκη, στον Πειραιά, στη Μάλτα, στη Βηρυτό, στη Χάιφα, που προχωρούν σε επιθετικές συνεργασίες, με επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, για να καταστούν πιο ανταγωνιστικά και να διεκδικήσουν μερίδιο.

Εμείς δεν έχουμε σκοπό να λείπουμε από αυτό το ξαναμοίρασμα της πίτας. Θα είμαστε όχι απλώς παρόντες, αλλά πρωταγωνιστές: Το λιμάνι της Λεμεσού εκσυγχρονίζεται, ώστε να μετατραπεί σε μια πύλη ανάπτυξης για το μέλλον.

Η διαδικασία που επελέγη είναι ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση εμπορικών δραστηριοτήτων σε έναν ή περισσότερους εξειδικευμένους διαχειριστές λιμένων. Υποχρέωσή τους είναι να αξιοποιήσουν την υψηλή τεχνογνωσία και τις επενδύσεις τους, ώστε να διατηρήσουν και να ενισχύσουν τη θέση του λιμένα της Λεμεσού στην τοπική οικονομία και τον περιφερειακό ανταγωνισμό.

Παράλληλα, η Αρχή Λιμένων Κύπρου αναβαθμίζεται και αποκτά τον κατάλληλο θεσμικό εξοπλισμό, ώστε να επιβλέπει τον ανάδοχο αλλά και να παρεμβαίνει προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, όπου θεωρεί ότι είναι αναγκαίο.
Η εμπορικοποίηση είναι απολύτως συμβατή με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας και εγγυάται ότι το αποτέλεσμα θα έχει οφέλη για όλους:
o    Για το δημόσιο που διατηρεί τα ιδιοκτησιακά του στοιχεία και εισπράττει έσοδο παραχώρησης, μερίδιο από τα μελλοντικά εσοδα και, φυσικά, φόρους. Ιδίως, απαλλάσσεται από το επενδυτικό κόστος και ρίσκο του εκσυγχρονισμού, το οποίο βαρύνει τον διαχειριστή.
o    Για την αγορά που θα νιώσει τις ωφέλειες από την ταχύτερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, τις χαμηλότερες τιμές και τη μεγαλύτερη συνδεσιμότητα. Κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερη εξοικονόμηση και καλύτερη κυκλοφορία του χρήματος.
o    Για τους εργαζόμενους, των οποίων τα εργασιακά δικαιώματα δεν θίγονται, ενώ βελτιώνουν τους όρους ασφάλειας.
o    Για την απασχόληση, η οποία προβλέπεται να ενισχυθεί με διεύρυνση και ανάπτυξη των λειτουργιών του λιμανιού, σε χρόνο, αλλά και σε είδος.
o    Για το περιβάλλον που θα προστατευθεί πιο αποτελεσματικά.
o    Φυσικά, για την πόλη της Λεμεσού που αποκτά ακόμη ένα στοιχείο στην πολυεπίπεδη προσπάθειά της να καταστεί κορυφαίο κέντρο εμπορίου και υπηρεσιών στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Η εμπορικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού είναι ακόμη μια κίνηση, που μαζί με άλλες που σχεδιάζει και υλοποιεί η κυβέρνηση, εξασφαλίζουν την μακροπρόθεσμη ευημερία της Κυπριακής Δημοκρατίας και των κατοίκων της.

Στη συνέχεια, θα μου επιτρέψετε να σας παρουσιάσω όσο πιο αναλυτικά γίνεται τα στοιχεία του διαγωνισμού.