5/3/15

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC)



Σύνοψη στα ελληνικά της έκθεσης αρ. 28 (PIN Flash Report 28)   του προγράμματος Road Safety PIN    του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών  (ETSC)

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), δημοσίευσε στις 5 Μαρτίου 2015, στα πλαίσια του προγράμματος Road Safety PIN (Performance Index), την 28η έκθεση (PIN Flash Report 28), που παρουσιάζει τα δεδομένα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στην Ελβετία, το Ισραήλ, τη Νορβηγία και τη Σερβία, σχετικά με τις προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στους αυτοκινητοδρόμους.

Σύμφωνα με την έκθεση, κατά την περίοδο 2004-2013, καταγράφηκε στην ΕΕ, μείωση 49% στους θανάτους στους αυτοκινητοδρόμους, ενώ στους υπόλοιπους δρόμους η μείωση ήταν μικρότερη και ανήλθε στο 44%. Λόγω των μικρών αριθμών θανάτων στους αυτοκινητοδρόμους της Κύπρου, μια πιο αξιόπιστη σύγκριση για τη χώρα μας, από αυτή μεταξύ των ετών 2004 και 2013, είναι μεταξύ των συνόλων των 5ετιών 2004-2008 και 2005-2013, που παρουσιάζουν μείωση 50%. Η μείωση αυτή είναι στο επίπεδο του μέσου όρου μείωσης στην ΕΕ, που ήταν 49% όπως αναφέρεται πιο πάνω.

Το επίπεδο ασφάλειας των αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου κατά την 3ετία 2011-2013, σύμφωνα με τα στοιχεία στη γραφική παράσταση 3 (Fig.3) στην έκθεση, παρουσιάζεται στα ίδια επίπεδα με το μέσο όρο της ΕΕ, με ποσοστό νεκρών 7%, σε σχέση με το σύνολο των οδικών θανάτων σε όλους τους δρόμους. Παρενθετικά αναφέρεται ότι και ο δείκτης του συνόλου των οδικών θανάτων σε αναλογία πληθυσμού στην Κύπρο για το 2013, ισούται με τον αντίστοιχο δείκτη της ΕΕ, που ήταν 51.

Σύμφωνα με τη γραφική παράσταση 4 (Fig. 4) στην έκθεση, η Κύπρος παρουσιάζει την ιδιαιτερότητα ότι η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών σε αυτοκινητοδρόμους κατά την 3ετία 2011-2013, ήταν επιβαίνοντες αυτοκινήτων και ταξί, με ποσοστό 92% σε σύγκριση με 61% του μέσου όρου της ΕΕ. Βέβαια, αυτό πρέπει να ιδωθεί με επιφύλαξη, λόγω του μικρού αριθμού νεκρών, που εύκολα παρουσιάζουν σημαντική ποσοστιαία αυξομείωση.

Παρά τη σημαντική μείωση των θανάτων στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους, το ETSC θεωρεί ότι δεν επιτρέπεται εφησυχασμός, αφού 1.900 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους αυτούς κατά το 2013 και συνολικά 27.500 από το 2004. Το ETSC εκτιμά ότι η δραστική μείωση στις οδικές συγκρούσεις και στους θανάτους στους αυτοκινητοδρόμους, μέχρι και ο μηδενισμός τους, είναι εφικτός στόχος και παραθέτει σειρά συστάσεων προς την ΕΕ και τα κράτη μέλη, οι πιο σημαντικές από τις οποίες είναι οι ακόλουθες:

Συστάσεις προς την ΕΕ

·         Επέκταση και βελτίωση των προνοιών και του πεδίου εφαρμογής της Οδηγίας 2008/96, για την Ασφάλεια των Οδικών Υποδομών, που αφορά στις Αξιολογήσεις Επιπτώσεων στην Οδική Ασφάλεια (Impact assessments), στους Ελέγχους Οδικής Ασφάλειας ( Audits), στη Διαχείριση Ασφάλειας  Δικτύου (Network safety management) και στις Επιθεωρήσεις  Οδικής Ασφάλειας (Inspections).

·         Επέκταση και βελτίωση των προνοιών των Κανονισμών 2009/661, περί Έγκρισης Τύπου για την Γενική Ασφάλεια των Μηχανοκινήτων Οχημάτων, για να περιληφθούν πρόνοιες όπως, η υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων υπενθύμισης για τη ζώνη ασφάλειας σε όλα τα καθίσματα, η υποχρεωτική εγκατάσταση συστήματος Ευφυούς Ρύθμισης της Ταχύτητας ( ISA) στα νέα οχήματα, η υποχρεωτική εγκατάσταση κλειδώματος του οχήματος ( Alcohol Interlock) στα βαρέα φορτηγά και στα λεωφορεία και η υποχρεωτική εγκατάσταση σε όλα τα νέα οχήματα συστημάτων προειδοποίησης για την έξοδο από τη λωρίδα κυκλοφορίας.




Συστάσεις προς τα κράτη μέλη

·         Εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών για τον έλεγχο της τήρησης του ορίου ταχύτητας, με τη χρήση συστημάτων φωτοεπισήμανσης και, ειδικά, ηλεκτρονικών συστημάτων υπολογισμού της μέσης ταχύτητας ανά τμήμα δρόμου.

·         Εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών για τον έλεγχο της χρήσης ζώνης ασφάλειας και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.

·         Εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων για την αποτροπή της οδήγησης από επαγγελματίες οδηγούς σε κατάσταση κόπωσης, περιλαμβανομένου του αυστηρού ελέγχου των ταχογράφων.

·          Αφαίρεση όλων των εμποδίων στην άκρη του δρόμου ή τοποθέτηση στηθαίων ασφάλειας όπου τα εμπόδια δεν μπορούν να αφαιρεθούν.

·         Εγκατάσταση στηθαίων ασφάλειας φιλικών προς τους μοτοσικλετιστές σε σημεία/περιοχές με αυξημένο κίνδυνο για αυτούς τους ευάλωτους οδικούς χρήστες.

·         Εφαρμογή πρακτικών μέτρων μηχανικής, για την αποτροπή της διασταύρωσης των αυτοκινητοδρόμων από πεζούς.


Γιώργος Μορφάκης
Εκπρόσωπος της Κύπρου στο πρόγραμμα Road Safety PIΝ