Χαιρετισμός
Γενικής Διευθύντριας Υπουργείου Παιδείας κας Αίγλης Παντελάκη στη συνέντευξη
Τύπου για την υγεία των παιδιών
Στόχος της σημερινής συνέντευξης Τύπου, καθώς και του ενημερωτικού σεμιναρίου
που θα ακολουθήσει, είναι η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων για τη φυσική
κατάσταση, τη φυσική δραστηριότητα, τις διατροφικές συνήθειες και τα επίπεδα
ψυχικής υγείας των παιδιών ηλικίας 3 έως 13 ετών στην Κύπρο, όπως αυτά
καταγράφονται από πρόσφατες έρευνες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.) και των
Ευρωπαϊκών μελετών IDEFICS
και IFamily
του Ινστιτούτου “Υγεία του Παιδιού”. Τα αποτελέσματα αυτά, τα οποία πρέπει να
μας προβληματίσουν, διαγράφουν ένα ζοφερό μέλλον για την υγεία των παιδιών.
Όπως
είναι σε όλους γνωστό, στο πλαίσιο της εφαρμογής των Αναλυτικών Προγραμμάτων, η
Αγωγή Υγείας εντάχθηκε ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο στο ωρολόγιο Πρόγραμμα
των σχολείων Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, στη Δημοτική
Εκπαίδευση εντάχθηκε στις πρώτες τάξεις το μάθημα της Αγωγής Υγείας και στις δυο
τελευταίες τάξεις το μάθημα της Αγωγής Ζωής. Στη Μέση Εκπαίδευση, η Αγωγή Υγείας
εφαρμόζεται μέσα από το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, το οποίο και
μετονομάστηκε σε Οικιακή Οικονομία – Αγωγή Υγείας, ενώ παράλληλα εφαρμόζεται και
διαθεματικά, μέσα από αλλά μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος όπως είναι η
Φυσική Αγωγή, η Βιολογία, η Χημεία, τα Νέα Ελληνικά, η Αγωγή του Πολίτη
κ.ά.
Σκοπός
των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας είναι η προάσπιση, η βελτίωση και η προαγωγή της
σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας των μαθητών/τριών, αφενός μεν με την
ενδυνάμωση της προσωπικότητάς τους, αφετέρου δε με την αναβάθμιση του κοινωνικού
και φυσικού περιβάλλοντός τους. Η ενδυνάμωση της προσωπικότητας των μαθητών και
μαθητριών πραγματοποιείται με την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως είναι η
αυτοεκτίμηση, η επικοινωνία, η διαχείριση συναισθημάτων, οι υπεύθυνες επιλογές
και η προστασία του εαυτού, μέσω σύγχρονων βιωματικών μεθοδολογικών
προσεγγίσεων. Παρόλα αυτά, φαίνεται να αποτελεί αδήριτη ανάγκη η αναβάθμιση του κοινωνικού περιβάλλοντος των
παιδιών, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και την ενδυνάμωση του ρόλου των γονέων
και κηδεμόνων. Έχει διαπιστωθεί ερευνητικά ότι αυτό συμβάλλει θετικά στη
δημιουργία ενός κατάλληλου περιβάλλοντος για την ολόπλευρη εξέλιξη των παιδιών.
Η πολιτική που έχει αναπτυχθεί σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες για την αναβάθμιση
της ποιότητας της ζωής των παιδιών υποστηρίζει την πρωταρχική σημασία που έχει η
οικογένεια και προωθεί τον θεσμό στήριξης για γονείς, με στόχο την ασφαλή και
υγιή ανάπτυξη της σχέσης γονέων και παιδιού.
Στηρίζοντας
αυτή την πολιτική, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προσφέρει σεμινάρια για γονείς.
Διεξάγονται από λειτουργούς του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, καθώς επίσης από
εξωτερικούς συνεργάτες του Π.Ι., οι οποίοι επιλέγονται από το μητρώο εκπαιδευτών
που δημιουργείται κάθε χρονικά. Επιπρόσθετα, η Παγκύπρια
Σχολή Γονέων, μέσα στο πλαίσιο της πολύπλευρης δράσης της για ενημέρωση και
καταρτισμό των γονέων, έχει αναπτύξει στενή συνεργασία με το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο Κύπρου μέσα από την οποία έχει καταστεί εφικτή η εκπαίδευση
και η ενδυνάμωση των γονέων.
Ως
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, επισημαίνουμε την ανάγκη της πρόληψης της ψυχικής υγείας του
αναπτυσσόμενου ατόμου, με κύριο στόχο να διαμορφωθεί μια προσωπικότητα θετική,
συγκροτημένη, δυνατή, ανθρώπου που πιστεύει στον εαυτό του, στις ικανότητές του,
στην αξία του, που αγαπά τη ζωή και αγωνίζεται για την κατάκτησή της,
αντιμετωπίζοντας υπεύθυνα τα μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα που παρουσιάζει.
Ενός ανθρώπου που θα έχει κριτική σκέψη, δύναμη επιλογών, δύναμη να αρνηθεί τον
δρόμο των ναρκωτικών ή άλλων επικίνδυνων συμπεριφορών.
Όσον
αφορά στη διατροφική εκπαίδευση, κρίνεται μείζονος σημασίας ήδη από τα πρώτα
στάδια της παιδικής και εφηβικής ζωής και καθορίζει τις διατροφικές συνήθειες
του ατόμου στη μετέπειτα ενήλικη ζωή του, με όποιες επιπτώσεις αυτή έχει στο
βάρος και την υγεία του. Τα αποτελέσματα από τις έρευνες του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου και των Ευρωπαϊκών μελετών του Ινστιτούτου “Υγεία του Παιδιού”,
καθώς και από επίσημα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα ολοένα
αυξανόμενα ποσοστά της παιδικής παχυσαρκίας και ακολούθως της παχυσαρκίας στην
ενήλικη ζωή, καταδεικνύουν πόσο μεγάλη σημασία έχει η έγκαιρη διατροφική
εκπαίδευση και παρέμβαση στις μικρές ηλικίες, ώστε να προληφθούν και να
αντιστραφούν οι δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία του ατόμου. Τονίζουμε επίσης τη
σημασία της άσκησης και της φυσικής δραστηριότητας, ως παραγόντων υγιούς
ανάπτυξης του παιδιού.
Λαμβάνοντας
υπόψη τα πιο πάνω, η ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών προβάλλει
επιτακτικά. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα Αγωγής Υγείας και η
αναβάθμιση του ρόλου μαθημάτων που προάγουν την Αγωγή Υγείας στο Αναλυτικό
Πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μπορούν να επιφέρουν σημαντικές
αλλαγές στον τρόπο και χρόνο φυσικής δραστηριοποίησης των παιδιών στην
καθημερινότητά τους, με άμεσα θετικά αποτελέσματα στη σωματική τους ανάπτυξη, τη
σχολική επίδοση και τη βελτίωση της ψυχικής τους διάθεσης και ευεξίας.
Ο
βασικός στόχος τόσο του σχολείου όσο και της οικογένειας είναι η ανατροφή και η
εκπαίδευση των παιδιών. Για να επιτευχθεί αυτός ο κοινός στόχος, προϋποτίθεται
στενή συνεργασία και των δύο εταίρων. Σήμερα, μέσω και αυτής της παρουσίασης
αλλά κυρίως του σεμιναρίου που θα ακολουθήσει, καλούμαστε να θέσουμε τα θεμέλια
αυτής της συνεργασίας και να στηρίξουμε τους γονείς με κάθε δυνατό τρόπο για την
αντιμετώπιση των προβλημάτων και την προαγωγή της υγείας των παιδιών.
Συνεπώς,
αναμένουμε να ακούσουμε τα αποτελέσματα των ερευνών στα πιο πάνω ζωτικής
σημασίας θέματα, ώστε να προβληματιστούμε και να αναθεωρήσουμε πρακτικές στο
πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Συγχαίρω τους
γιατρούς και τους επιστήμονες που συνεργάζονται με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς και προσωπικά τον καθηγητή του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου δρα Μιχάλη Τορναρίτη για τη δική του συμβολή στο έργο αυτό.
Ευχαριστώ επίσης εσάς προσωπικά για την εδώ παρουσία σας και τη θέλησή σας για
συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη.
--------------------