Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας μετά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών
30/10/2014
|
|
«Η
Παιδεία, ο Πολιτισμός, η Νεολαία και ο Αθλητισμός αποτελούν, κατά
γενική ομολογία, το βασικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο στηρίζονται οι
προσπάθειες και οι οραματισμοί του λαού μας για ένα δημιουργικό και
ελπιδοφόρο μέλλον», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Παιδείας και
Πολιτισμού, κ. Κώστας Καδής, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής
Οικονομικών κατά την παρουσίαση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου
Παιδείας και Πολιτισμού για το 2015.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας,
ο κ. Καδής ανέφερε τα ακόλουθα: «Τα θέματα της Παιδείας, του
Πολιτισμού, της Νεολαίας και του Αθλητισμού είναι υψηλά στις
προτεραιότητες της Κυβέρνησης και αυτό καταδεικνύεται και μέσα από τον
προϋπολογισμό. Φέτος, παρά την οικονομική κρίση, ο προϋπολογισμός του
Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, παρουσιάζει αύξηση κατά 2 εκ. ευρώ.
Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι οι αναπτυξιακές δαπάνες
παρουσιάζονται αυξημένες κατά 8 εκ. ευρώ, γεγονός που δείχνει την τάση
και την επιδίωξη της Κυβέρνησης να κινηθεί προς κατευθύνσεις ανάπτυξης.
Παρουσίασα σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών
τις προτεραιότητες και το πώς θα πορευτεί το Υπουργείο Παιδείας και
Πολιτισμού κατά την επόμενη περίοδο, τόσο σε σχέση με την αναδιάρθρωση
της δομής του ίδιου του Υπουργείου, έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργεί
πιο αποκεντρωμένα, πιο ευέλικτα και πιο αποτελεσματικά, όσο και σε σχέση
με τις πολιτικές που αφορούν στην ποιότητα των εκπαιδευτικών μας, τη
στήριξη του εκπαιδευτικού τους έργου, τη δομή των προγραμμάτων μας - τα
αναλυτικά προγράμματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα- και την ανάγκη
αναθεώρησης του θεσμού του ενιαίου Λυκείου.
Σε ό,τι αφορά τα θέματα της τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης, παρουσίασα μια σειρά από πρωτοβουλίες που λαμβάνουμε, όπως
είναι η εισαγωγή προγραμμάτων στην αγγλική γλώσσα, η φοίτηση των
στρατιωτών κατά τη διάρκεια της θητείας τους και η προσφορά και η
ενίσχυση των προγραμμάτων της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη
συνεργασία και τη συμβολή όλων των πανεπιστημίων της Κύπρου, κάτω από
την ομπρέλα του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και του Υπουργείου Παιδείας και
Πολιτισμού.
Παρουσίασα, επίσης, μια σειρά θεμάτων που
αφορούν τον Πολιτισμό, τη Νεολαία και τον Αθλητισμό. Αυτό που
επισημάναμε, όμως, στην Επιτροπή Οικονομικών είναι ότι το Υπουργείο θα
κινηθεί με μια φιλοσοφία η οποία θα διέπεται από διαδικασίες διαφάνειας,
συλλογικότητας, συναίνεσης και λήψης αποφάσεων με τη συμμετοχή, αν
είναι δυνατόν, όλων των εμπλεκομένων φορέων γύρω από το χώρο της
Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού. Θεωρώ ότι αν πορευτούμε με αυτό τον
τρόπο, μπορούμε να δώσουμε λύσεις σε προβλήματα που χρονίζουν και να
επιφέρουμε τις τομές που όλοι αναμένουμε, ιδιαίτερα η κοινωνία μας, για
να αναβαθμίσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα και να προσφέρουμε το
καλύτερο δυνατό έργο στην κοινωνία».
Απαντώντας σε ερώτηση κατά πόσο λαμβάνονται
υπόψη οι απόψεις της Τρόικας σε σχέση με τη μεταρρύθμιση του
εκπαιδευτικού συστήματος, ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, τόνισε ότι
αυτές λαμβάνονται υπόψη, όπως και οι απόψεις άλλων εμπειρογνωμόνων και
μελετητών γύρω από τα ζητήματα που έχουν σχέση με το Υπουργείο Παιδείας
και Πολιτισμού. Ο Υπουργός, ωστόσο, ξεκαθάρισε εκ νέου ότι οι απόψεις
της Παγκόσμιας Τράπεζας σε σχέση με τη λειτουργία του Υπουργείου και τις
πολιτικές του δεν είναι δεσμευτικές. Αυτό θα αποδειχτεί, υπογράμμισε,
και μέσα από τις προτάσεις πολιτικής που θα καταθέσει σύντομα το
Υπουργείο στα πλαίσια ενός δομημένου διαλόγου με τις εκπαιδευτικές
οργανώσεις για θέματα που τις απασχολούν, όπως το σύστημα διορισμών, το
σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μας και του εκπαιδευτικού έργου
καθώς και το σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. «Μέσα από αυτές τις
προτάσεις φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο στόχος μας είναι η ποιοτική αναβάθμιση
της εκπαίδευσης στη βάση προτάσεων που έχουμε λάβει τόσο από την
Παγκόσμια Τράπεζα όσο και από άλλους εμπειρογνώμονες. Δεν αντιγράφουμε
και δεν υιοθετούμε κατά γράμμα αυτά που μας υπέβαλε η Παγκόσμια Τράπεζα
αλλά τα λαμβάνουμε υπόψη, όπως λαμβάνουμε υπόψη και την κυπριακή
πραγματικότητα, καθώς και τα ισχύοντα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Προχωρούμε με καθαρά τεχνοκρατική προσέγγιση και στην βάση ενός
δομημένου διαλόγου προκειμένου να κάνουμε τις τομές που πρέπει να
επέλθουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα».
Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Καδής πρόσθεσε ότι
στις 7 Νοεμβρίου σε συνάντηση που θα έχει με τις εκπαιδευτικές
οργανώσεις, θα τους παρουσιάσει τις προτάσεις του Υπουργείου για το νέο
σύστημα διορισμών, το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του
εκπαιδευτικού έργου και το νέο σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Έτσι, συμπλήρωσε ο κ. Καδής, εγκαινιάζεται ο διάλογος με συγκεκριμένα
πλέον χρονοδιαγράμματα ούτως ώστε να περάσουμε στην εφαρμογή αυτών των
νέων σχεδίων. Θέτουμε μια καθαρά τεχνοκρατική αντιμετώπιση αυτών των
θεμάτων, στη βάση του τι είναι πιο ωφέλιμο για την εκπαίδευση και για τα
παιδιά μας. Ως Υπουργείο, διευκρίνισε, δεν βάζουμε στο τραπέζι προς
συζήτηση θέματα ωρών διδασκαλίας ή αριθμού μαθητών ανά τάξη.
Σε ερώτηση αναφορικά με τα αποτελέσματα των
διεθνών ερευνών για τα μαθησιακά αποτελέσματα στην Κύπρο, ο Υπουργός
Παιδείας και Πολιτισμού σημείωσε: «Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε με
τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τα κονδύλια που μας εμπιστεύεται η
πολιτεία. Για το λόγο αυτό έχουμε θέσει ως κεντρικό στόχο της τρέχουσας
σχολικής χρονιάς τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Βέβαια η
βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων δεν πρέπει να αναμένεται από τη
μία μέρα στην άλλη. Συνδέεται με πάρα πολλές παραμέτρους όπως είναι η
ποιότητα των εκπαιδευτικών, η ποιότητα των αναλυτικών προγραμμάτων, όπως
είναι και η διάρθρωση του ωρολογίου προγράμματος. Σε όλα αυτά τα
επίπεδα, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού εργάζεται συστηματικά και
είμαι αισιόδοξος ότι μέσα στην επόμενη περίοδο, μέσα στην επόμενη
σχολική χρονιά, θα δούμε βελτιώσεις στα πλείστα από αυτά τα θέματα».
Καταλήγοντας, ο κ. Καδής τόνισε τα εξής: «Η
νέα μας πρόταση για το σύστημα διορισμών λαμβάνει υπόψη τις ανησυχίες
των εκπαιδευτικών όπως αυτές είχαν εκφραστεί στα πλαίσια του διαλόγου
που έγινε στο παρελθόν, αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς μας που θέλουν
να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα με καθαρά αξιοκρατικό και διάφανο
τρόπο». Η έναρξη της μεταβατικής περιόδου για την εφαρμογή του νέου
συστήματος, συμπλήρωσε ο Υπουργός, αναμένεται τον Σεπτέμβρη του 2015. |
|