Ομιλία
Γιαννάκη Μάτση στην
Δημοσιογραφική Διάσκεψη που διοργανώνει
το Ινστιτούτο Δημογραφικής και
μεταναστευτικής Πολιτικής Κύπρου
Τετάρτη,
11
Ιουνίου 2014, 12:οο π.μ.
Ξενοδοχείο
″ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ″
Απευθύνω σήμερα εκ
μέρους του Ινστιτούτου Δημογραφίας και
Μετανάστευσης εισήγηση στον πρόεδρο
της Δημοκρατίας να θέσει ως προτεραιότητα
την απόφαση για Καταγραφή του Πληθυσμού
σε ολόκληρη την Κύπρο – Ελεύθερες και
Κατεχόμενες περιοχές.
Η
ενέργεια αυτή μπορεί να αναληφθεί από
ανεξάρτητο Ευρωπαϊκό όργανο σύμφωνα
και με το πρώτο άρθρο στην απόφαση της
έκθεσης Cuco
τον Σεπτέμβριο του 1992 όπως ενεκρίθη
από την Κοινοβουλευτική Συνέλευση του
Συμβουλίου της Ευρώπης.
Η αποκάλυψη της
πραγματικής σύνθεσης του Πληθυσμού σε
ολόκληρη την Κύπρο είναι αναγκαία
προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της
λύσης του Κυπριακού στις ορθές Ευρωπαϊκές
του διαστάσεις.
Το
Ινστιτούτο Δημογραφικής και Μεταναστευτικής
Πολιτικής Ιδρύθηκε για να μελετά και
να συμβάλει με τις εισηγήσεις του στην
αντιμετώπιση από την εκάστοτε Κυβέρνηση
των φοβερών προβλημάτων που προκύπτουν
σε βάρος των νόμιμων κατοίκων της Κύπρου
από την μαζική εισροή Εποίκων από την
Τουρκία και την ραγδαία και εκτός
αποτελεσματικού
ελέγχου διακίνηση και εγκατάσταση ξένων
υπηκόων στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Οι
αριθμοί είναι συγκλονιστικοί.
Παρέμειναν σύμφωνα με την απογραφή του
2011 μόνο 572.000 Ελληνοκύπριοι με πτωτική
απόκλιση .
Κάποιες
σωστές αποφάσεις της Κυβέρνησης ήταν
πολύ υποβοηθητικές αλλά υστερούμε σε
ολοκληρωμένη μελέτη και συντονισμό
όλου του Κυβερνητικού
μηχανισμού και στην άμεση αντίδραση
και λειτουργία της δικαιοσύνης στα
αναφερόμενα σ’ αυτήν θέματα.
Οι
ξένοι εργάτες , οι οικιακές βοηθοί, οι
καλλιτέχνιδες, οι αιτητές ασύλου, οι
εικονικοί γάμοι, οι παρανόμως εργαζόμενοι,
η επιδοματική πολιτική και τα συνεργαζόμενα
κυκλώματα διακίνησης προσώπων στις
Κατεχόμενες αλλά και στις Ελεύθερες
περιοχές, και όλοι οι συναφείς παράγοντες
από την συνεχιζόμενη Τουρκική κατοχή
οδηγούν με την εξελισσόμενη Οικονομική
Κρίση σε ανώμαλη προσγείωση τον λαό μας
και την Ιστορία μας και προδιαγράφουν
δύσκολο το μέλλον για όλους μας.
Πρέπει
να γνωρίζουμε ότι αυτήν την στιγμή
είμαστε οι Ελληνοκύπριοι μειοψηφία
έναντι των κατοικούντων στα Κατεχόμενα
και ασφαλώς πολύ λιγότεροι έναντι των
μουσουλμάνων σε ολόκληρης την Κύπρο.
Η
θέση Ερτογάν ότι θα φέρει 1.000.000 (ένα
εκατομύριο)
Τούρκους στα Κατεχόμενα δεν απέχει πολύ
από την πραγματικότητα.
Με
την υπογεννητικότητα, την γήρανση του
πληθυσμού και την μετανάστευση της
Επιστημονικά καταρτισμένης νέας γενιάς
η Κοινωνική συνοχή και
ο Δημογραφικός χαρακτήρας της Κύπρου
αλλάζει.
Το ερώτημα προβάλλει
σκληρό προς όλους μας.
Ποια
ξένα συμφέροντα ελέγχουν και εξυπηρετούνται
με την προσπάθεια υποταγής μέχρι
εξαφάνισης του Κυπριακού Ελληνισμού
από την πατρογονική του γη;
Και
γιατί δεν ορθώνουμε το ανάστημα
συμπαραστάτες στον προσφυγικό μας κόσμο
εναντίον της πώλησης των Ελληνοκυπριακών
Περιουσιών στα Κατεχόμενα.
Η
τραγωδία της εκροής και μετανάστευσης
των νέων επιστημόνων μας – όχι μόνο
όσων
αποφοίτησαν των Πανεπιστημίων και δεν
βρίσκουν δουλεία – αλλά και εκείνων
που ήταν εγκατεστημένοι και εργάζονταν
στην Κύπρο και οι οποίοι μας εγκαταλείπουν
οικογενειακώς για να εγκατασταθούν
μόνιμα στο Εξωτερικό καθιστά την τραγωδία
μας απερίγραπτη.
Δεν μας επιτρέπεται
να διαθέτουμε τεράστια αποθέματα
θαλάσσιου φυσικού πλούτου και να μη
διαθέτουμε και την έγκαιρη πρόνοια
αξιοποίησης αυτού του πλούτου για να
αποτρέψουμε την επερχόμενη Πληθυσμιακή
καταστροφή.
Σύμφωνα
με τις στατιστικές,
Οι
αλλοδαποί που παραβίασαν
την
άδεια νόμιμης παραμονής τους και
κατέστησαν παράνομοι και όσοι ήσαν εξ’
αρχής παράνομοι ανέρχονται σε 39.219.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται
και 9.255 που εισήλθαν παράνομα μέσω των
Κατεχομένων είτε μέσω του αεροδρομίου
Τύμπου είτε μέσω θαλάσσης. Πολλοί από
αυτούς μόλις επισημανθούν υποβάλλουν
αίτηση παραχώρησης ασύλου.
Είναι
αξιοσημείωτο ότι οι παράνομα ευρισκόμενοι
και παράνομα εργαζόμενοι εξάγουν και
τα ανάλογα ποσά τα οποία αποστερείται
η κυπριακή Οικονομία και οι Κύπριου
εργαζόμενοι.
Οι αριθμοί που
αναφέρονται προέρχονται από τις
Στατιστικές που υπάρχουν.
Η πραγματικότητα
είναι δυστυχώς χειρότερη διότι το
μέγεθος του προβλήματος δεν αποκαλύπτεται
στην ολότητα του.
Σύμφωνα
με την Ευρωπαϊκή Ένωση οι μετανάστες
μπορούν να συμπληρώνουν αλλά όχι να
αντικαθιστούν τους εργαζόμενους της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θα
δώσω αμέσως τον λόγο στη κα Πηνελόπη
Χριστοφορίδου για να μας παρουσιάσει
την ιδιαίτερα αξιόλογη και επιστημονικήν
ανάλυση της μελέτης όλων των υπαρχόντων
δεδομένων που αναλύουν την δημογραφική
και μεταναστευτική πολιτική των
τελευταίων
Δεκαετιών και των συμπερασμάτων που
εξάγονται.
Είναι μια μελέτη που
πρέπει να τύχη ιδιαίτερης προσοχής,
κυρίως από το Κράτος και τα Πολιτικά
σχήματα, για τα μηνύματα που εκπέμπει
και τις ευθύνες που επωμίζονται όσοι
διαχειρίζονται την τύχη και το μέλλον
αυτού του τόπου.
Θέλω
να συγχαρώ την κα Χριστοφορίδου για
το έργο της.
ΚΥΠΡΟΣ
Οι
τρεις βασικοί πυλώνες της δημογραφιας
ΣΧ 6 ---
Με
τα στοιχεια που ακολουθούν, θα διαφανεί
ότι στην Κύπρο, υπάρχει μεγάλη και
ανησυχητική υπογεννητικότητα των ΕΚ,
γήρανση του πληθυσμού αλλά και μεγάλο
μεταναστευτικό πρόβλημα, τόσον εισροών
όσο και εκροών.
Ας
αρχίσουμε την μελέτη μας από το 1974.
Σύμφωνα
με την Δημογραφική μελέτη του Ευρωπαικού
Κοινοβουλίου το 1992 υπάρχουν τα ακόλουθα
συμπεράσματα.
ΣΧ
7 --- Με στοιχεία της Κυπριακής Δημοκρατίας
ο πληθυσμός στις ελεύθερες περιοχές
από το 1974 εως το 1990 μια πληθυσμιακή
αύξηση 13.7%.
ΣΧ
8 --- Σύμφωνα με στοιχεία της ΤΚ Διοίκησης,
στα κατεχόμενα η αύξηση πληθυσμού στο
ίδιο διάστημα ήταν 48.35 %.
Οι
Ευρωπαίοι μελετητές, σύμφωνα με όλα τα
στοιχεία που περισυνέλεξαν, αποφάνθηκαν
ότι, και στις δύο πλευρές, η φυσική
πληθυσμιακή αύξηση (η οποία βασίζεται
στον αριθμό γεννήσεων και θανάτων)
έπρεπε να ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα
και εξήγησαν αυτήν την τρομακτική
αύξηση στις κατεχόμενες περιοχές ως
εξής:
Κατά
τα έτη 1975 & 1977, μια μαζική ροή εποίκων
εγκαταστάθηκε στο νησί, οι οποίοι
αποτελούσαν το 10% του TK πληθυσμού τη
συγκεκριμένη περίοδο. Στην συνέχεια,
συνέχισε να εισρέει ένας αριθμός εποίκων
κατά διαστήματα.
Πέραν
αυτού, οι 30,000 στρατιώτες με τις οικογένειες
τους που εγκατασταθήκαν στο νησί
αποτελούσαν το 15% του ΤΚ πληθυσμού την
ίδια περίοδο.
Έτσι,
ενώ οι ΕΚ, χρειάστηκαν 5 χρόνια για να
επανέλθει ο πληθυσμός στον αριθμό που
ήταν προ της εισβολής του 1974, στα
κατεχόμενα, στο ίδιο χρονικό διάστημα,
ο πληθυσμός αυξήθηκε κατά 28%, παρ’ ότι
η φυσική πληθυσμιακή αύξηση έπρεπε να
ήταν στο 1.2 κατ’ έτος.
Επίσης
κατά το 1975 η ΤΚ Διοίκηση πέρασε ένα νόμο
όπου οιοσδήποτε αιτείτο την υπηκοότητα,
είχε δικαίωμα να την λάβει, ειδικότερα
ο στρατός και τα μέλη των οικογενειών
τους αλλά και οιοσδήποτε που η Διοίκηση
θεωρούσε απαραίτητο να την λάβει.
Σήμερα,
υπολογίζεται ότι, και με τους υψηλούς
ρυθμούς φυσικών γεννήσεων των εποίκων
στα κατεχόμενα, αλλά και τα νέα κύμματα
εισροών για τα επόμενα έτη, οι έποικοι
αριθμούν από 500-800,000.
Ας
δούμε όμως τι συνέβαινε στις ελεύθερες
περιοχές από το 1992 – 2012.
Ο
συνολικός ρυθμός γονιμότητας, ΤFR (Total
Fertility Rate) - που είναι οι ζωντανές γεννήσεις
ανά γυναίκα, (χωρίς να λαμβάνονται υπ’
όψην οι πληθυσμιακές μετακινήσεις είτε
εισροών είτε εκροών), στα κράτη μέλη της
Ευρώπης, κατά τα έτη 1990 – 2011 μειώθηκε
κατά 30%. Από το 2.41 έφθασε στο 1.57.
Την
μεγαλύτερη μείωση όμως των κρατών
μελών, την είχε η Κύπρος , με μείωση
σχεδόν κατά 44%. Η μείωση έγινε εντονότερη
από το 2002 έως το 2011, και τελικώς το 2011
έφθασε στο 1.35 ενώ ο μέσος όρος στην
Ευρώπη ήταν 1.57, (παρ’ όλη την μείωση που
υπέστησαν τα κράτη μέλη). Επίσης η μέση
ηλικία τεκνοποίησης γυναικών, τόσο στα
κράτη μέλη όσο και την Κύπρο είναι η
ηλικία των 30 ετών.
Να
σημειωθεί ότι, το TFR πρέπει να είναι 2.1
για να παραμένει το πληθυσμιακό μέγεθος
μιας χώρας σταθερό.
Παρ’
όλα αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία που
καταγράφονται στη δημογραφική έκθεση
του 2011 τα τελευταία 20 χρόνια παρατηρείται
μια σταδιακή αύξηση του συνολικού
πληθυσμού της Κύπρου.
Ας
δούμε λοιπόν γιατί?
ΣΧ
9 --- Βλέπουμε ότι από το 2006 μέχρι το 2011,
επήλθε μια πληθυσμιακή αύξηση ύψους
12.87%.
ΣΧ
10 --- ΡΟΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
ΣΧ
11 --- Αξίζει εδώ να αναφερθούμε στην
ανάλυση της Eurostat που αφορά στην
μετανάστευση κατά την περίοδο 2011, έτσι
για να κατανοηθεί γιατί αυτή η μεγάλη
αύξηση πληθυσμού στο νησί μας.
ΣΧ
12 --- Ανάλυση Μεταναστών στην Κύπρο κατά
το 2011.
δηλαδή
το 8.9% ήταν επαναπατρισθέντες υπήκοοι
και
το 91% ήταν αλλοδαποί,
εκ
των οποίων το 57,1% ήταν Ε.Υ .άλλων κρατών
μελών και το 33.9% ήταν ΥΤΧ.
Σε
σχέση με το μέγεθος του Μόνιμου Πληθυσμού,
η Κύπρος κατά το 2011 ήταν η δεύτερη χώρα
κράτος μέλος με τον μεγαλύτερο αριθμό
μεταναστών ανά κάτοικο. Όπως υπολογίζεται
από τη Euro stat, αναλογούσαν 26 μετανάστες
ανά 1000 κατοίκους. Επίσης, η Κύπρος ήταν
η πρώτη από τα 27 τότε κράτη μέλη σε
ποσοστό γυναικών μεταναστών που
αριθμούσε σε 55.2% του συνόλου των
μεταναστών.
ΣΧ
13 --- Έτσι, κατά το 2011 , το 20% του συνολικού
πληθυσμού ήταν αλλοδαποί, εκ των οποίων
το 12.5% ήταν Ε.Υ, συνήθως διαμένοντες σε
άλλα κράτη μέλη και το 7.4% ΥΤΧ.
ΣΧ
14 --- Περεταίρω, κατά το ίδιο έτος, το
συνολικό ποσοστό κατοίκων που είχαν
ξένη χώρα γέννησης ήταν 23.1% του συνολικού
πληθυσμού της Κύπρου. (δηλαδή, είτε ο
χώρος γέννησης των ιδίων είτε η χώρα
σύνηθους διαμονής της μητέρας κατά τον
χρόνο γέννησης ήταν άλλη από την Κύπρο).
Έτσι
λοιπόν, ενώ το ετήσιο ποσοστό αύξησης
του πληθυσμού κατά το 2001 ήταν 1.5%, το 2011
ανέβηκε στο 2.0% δηλαδή επήλθε μια αύξηση
του ρυθμού αύξησης του πληθυσμού κατά
33% μέσα σε 10 χρόνια, ΠΑΡ’ΟΤΙ ΤΟ TFR
ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΣΤΟ 1.35 και για να διατηρηθεί
σταθερός ο πληθυσμός απαιτείται να
είναι στο 2.1 !!!!!!!!
ΣΧ
18 --- Ας δούμε τώρα τις πολιτογραφήσεις
στο νησί από το 1998 μέχρι και το 2012.
Στα
14 χρόνια, πολιτογραφήθηκαν 28,820 άτομα.
Από τις πολιτογραφήσεις για παράδειγμα
το 2010, το 41.7% ήταν άνδρες και το 58.3%
γυναίκες, με μέση ηλικία τα 31 χρόνια.
ΣΧ
19 --- Ο αριθμός μεταναστών μεγάλης
διάρκειας στη χώρα (ανεξάρτητα από το
είδος της άδειας παραμονής τους), για
τα έτη 2008 – 2012 έχει ως εξής:
ΣΧ
20 --- Ο αριθμός Κυπρίων μεταναστών μεγάλης
διάρκειας, σε άλλες χώρες για τα έτη
2008 – 2012 έχει ως εξής:
Υπολογίζεται
ότι από το 2013 και έπειτα, οι αριθμοί
Κυπριων μεταναστων σε άλλες χωρες θα
είναι ακόμη μεγαλύτεροι.
ΣΧ
21 --- Συνολικός αριθμός αλλοδαπών στη
Κύπρο, περιλαμβανομένων ΕΕ υπηκόων
άλλων κρατών μελών.
ΣΧ
22 --- Αριθμός ατόμων που γεννηθήκαν στο
το εξωτερικό και που έχουν σύνηθη διαμονή
την Κύπρο.
ΣΧ
23 --- Crude Marriage Rate (Είναι ο αριθμός γάμων
ανά 1000 κατοίκους).
Όλοι
οι γάμοι είχαν συναφθεί στη Κύπρο,
περιλαμβανομένων γάμων μη μονίμων
κατοίκων.
Όμως
οι πληροφορίες από το 2009 μέχρι το 2011
αφορούν γάμους όπου τουλάχιστον ένας
εκ των δυο συζύγων ήταν κάτοικος της
χώρας.
ΣΧ
24 --- ΟΙ ΜΕΙΚΤΟΙ ΓΑΜΟΙ
Σε
σχέση με σύνολο του έγγαμου πληθυσμού
της Κύπρου 12.4%
Σε
σχέση με τον ανδρικό τοπικό έγγαμο
πληθυσμό 10%
Σε
σχέση με τον γυναικείο τοπικό έγγαμο
πληθυσμό 4.7%
Σε
σχέση με τον ανδρικό αλλοδαπό (foreign-born)
έγγαμο πληθυσμό 28%
Σε
σχέση με τον γυναικείο αλλοδαπό (
foreign-born ) έγγαμο πληθυσμό 44.5%
ΣΧ
25 --- Συνολικές Πληθυσμιακές Αλλαγές
ανά 1000 Κατοίκους για τα έτη 2009-2012.-----
Σύγκριση ΕΕ & Κ.
Που
αποτελειταί από:
Φυσική
αύξηση + καθαρή μετανάστευση ΜΕ στατιστικές
αναπροσαρμογές που θα τα δούμε και
αναλυτικά στην συνέχεια.
(Crude
Rates of Population Change per 1000 personς)
ΣΧ
27 --- Ας δούμε της Κύπρου σε σχεδιάγραμμα
(τις
Συνολικές Πληθυσμιακές Αλλαγές ανά
1000 Κατοίκους Κύπρου από το 2009-2012 ).
Crude
Rates of Population Change
per 1000 persons
1ΟΝ
ΜΕΡΟΣ
ΣΧ
28 --- Ας δούμε την ανάλυση των πιο πάνω
κατηγοριών:
Συνολικές
Αλλαγές Πληθυσμού 2008-2012
(Crude
population change)
Είναι
το ποσοστό της διαφοροποίησης του
πληθυσμού κατά ένα συγκεκριμένο έτος,
συγκρινόμενο με τον μέσο όρο πληθυσμού
κατά το ίδιο έτος.
Η
διαφοροποίηση του πληθυσμού είναι η
διαφορά μεταξύ του αριθμού πληθυσμών
την 1η Ιανουαρίου δύο συνεχόμενων ετών.
Η
τιμή αυτή εκφράζεται ανά 1000 κατοίκους.
2ον
ΜΕΡΟΣ
ΣΧ
29 ---
Natural
Population
Change
– Φυσική αλλαγή πληθυσμού
Είναι
η φυσική αλλαγή πληθυσμού κατά συγκεκριμένο
έτος (ζωντανές γεννήσεις μείον θάνατοι)
συγκρινόμενες με τον μέσο πληθυσμό κατά
το έτος αυτό.
Η
τιμή εκφράζεται ανά 1000 κατοίκους.
Στην
Ε.Ε. ο ρυθμός γεννήσεων κατά την 1η
Ιανουαρίου 2013 αυξήθηκε κατά 2.2 ‰
κατοίκους, εκ των οποίων το 0.4 ‰ προήρχετο
από φυσικές αυξήσεις -naturalgrowth) και το
1.7 ‰ από καθαρή (net) μετανάστευση (δηλ.
εισροές μείον εκροές).
Στη
Κύπρο οι φυσικές αυξήσεις (που είναι η
διαφορά μεταξύ ζωντανών γεννήσεων μείον
θάνατοι ανά 1000 κατοίκους), κατά την
περίοδο αυτή, δηλαδή το 2012 ήταν μόνο +
5.2 ‰ ( η Ιρλανδία ήταν πρώτη με φυσικές
αυξήσεις +9.5 ‰. ) και κατείχε την δεύτερη
μεγαλύτερη αύξηση από όλα τα κράτη μέλη,
των όποιων ο μέσος όρος ήταν 2.6 ‰.!!!!!!!!!
Στη
Ιρλανδία, που είχε τις ψηλότερες τιμές
φυσικής αύξησης πληθυσμού στο στην
Ευρώπη, κατά το 2011, ήταν 10 ‰ κατοίκους
ενώ στην Κύπρο κατά το ίδιο έτος ήταν
4.8 ‰ κατοίκους, αλλά της Κύπρου οφειλόταν
σχεδόν εξ’ ολοκλήρου από την μετανάστευση
(netmigration).
Στη
Κύπρο την ίδια περίοδο δηλ. την 1η
Ιανουαρίου 2013, ο ρυθμός γεννήσεων ήταν
11.8 ‰ κατοίκους.
3ον
ΜΕΡΟΣ
ΣΧ
30
---
Καθαροί
Μεταναστευτικοί
Ρυθμοί
- Crude rate of net migration plus adjustments.
Είναι
η καθαρή μετανάστευση (εισροές μείον
εκροές) εξεφραζόμενη ανά 1000 κατοίκους
ΣΧ
31 --- Ας δούμε τώρα την κατηγοριοποίηση
του πληθυσμού της Κύπρου.
Οι
ΤΚ αποτελούν το 15.75% των ΕΚ
Οι
Ε. Υ. αποτελούν το 20.6% των ΕΚ
Οι
ΥΤΧ αποτελούν το 13.6% των ΕΚ.
ΟΛΟΙ
ΟΙ ΜΗ ΕΚ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΝΑ ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΩΝ ΕΚ
ΔΗΛ.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΗ ΕΛΛΗΝΟΚΥΠΡΙΟΙ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΟ
50%ΤΩΝ ΕΚ.
Στις
862,000, περιλαμβάνονται και 90,100 Τ/Κ οι
πλείστοι των οποίων διαμένουν στα
κατεχόμενα με εξαίρεση μερικών εκατοντάδων
που διαμένουν στις ελεύθερες περιοχές.
Δεν περιλαμβάνεται όμως οποιοσδήποτε
αριθμός εποίκων, που υπολογίζονται γύρω
στις 500.000 - 800.000.
Επιπλέον
υπολογίζεται ότι στις ελεύθερες περιοχές
διαμένουν 25.000 - 30.000 ΥΤΧ παράνομα.
Δηλαδή,
ένας στους τέσσερεις κατοίκους στις
ελεύθερες περιοχές είναι μη Κύπριος.
Ας
δούμε όμως τις αναλυτικές διαφοροποιήσεις
που επηλθαν διαχρονικα στον πληθυσμό
της Κύπρου.
ΣΧ
34 --- Οι γεννήσεις μειώθηκαν κατά 7.3% -
τάσεις γήρανσης πληθυσμού.
ΣΧ
35 --- Οι ηλικίες (0-14) αποτελούν τώρα το
16.5 % του συνολικού πληθυσμού. Τάσεις
γήρανσης πληθυσμού.
ΣΧ
36 --- Το ποσοστό ηλικιών ( 15-64) αυξήθηκε
στο 70.4%
ΣΧ
37 --- Το ποσοστό ηλικιών ( 45-64 ) αυξήθηκε
στο 24.4%. Τάσεις γήρανσης και στον
εργαζόμενο πληθυσμό, καθ’ ότι συνιστά
το ¼ του συνολικού πληθυσμού.
ΣΧ
38 --- Το ποσοστό ηλικιων 65+ αυξήθηκε σε
13.2%. Η μέση διάρκεια ζωής στην Κύπρο,
είναι μεγαλυτερη του μέσου όρου των
ΕΕ28.
Αυτό
δείχνει τις τάσεις γήρανσης του πληθυσμού.
Ας
δούμε όμως τώρα τις διαφοροποιήσεις
στον πληθυσμό της Κύπρου ανά εθνική
προέλευση.
Α)
Ελληνοκύπριοι
ΣΧ
39 --- Οι γεννήσεις Ε/Κ μείωθηκαν κατά
33,9%
ΣΧ
40 --- Οι θάνατοι Ε/Κ αύξηθηκαν κατά 540%.
Β)
Τουρκοκύπριοι
ΣΧ
41 --- Οι γεννήσεις Τ/Κ μειώθηκαν κατά 78%
ΣΧ
42 --- Οι θάνατοι Τ/Κ αυξήθηκαν κατά 454%
Γ)
Μη Κύπριοι
ΣΧ
43 --- Οι μη Κύπριοι που γεννήθηκαν στην
Κύπρο
ΣΧ
44 --- Οι θάνατοι μη Κυπρίων
Είναι
λοιπόν ξεκάθαρο ότι η αύξηση του πληθυσμού
οφείλεται αποκλειστικά στην μετανάστευση.
ΣΧ
45 --- Αυτό άλλωστε είναι και το συμπέρασμα
της δημογραφικής έκθεσης της Στατιστικής
Υπηρεσίας (2010-2011) όπου αναφέρεται ρητά
ότι η καθαρή μετανάστευση το 2011 αυξήθηκε
σε σχέση το 2010 κατά 14%.
ΣΧ
46 --- Ο αριθμός των μεταναστών προς την
Κύπρο, στον οποίον περιλαμβάνεται και
μικρός αριθμός επαναπατριζόμενων
Κυπρίων, (που έρχονται για εγκατάσταση
ή προσωρινή απασχόληση πέραν του ενός
χρόνου) αυξήθηκαν κατά 14% σε ένα χρονο.
ΣΧ
47 & ΣΧ 48 --- Αριθμός μεταναστών για
απασχόληση.
ΣΧ
49 --- Κατηγοριοποίηση Πληθυσμού ΕΕ και
Κύπρου ανά Ηλικιακή Ομάδα.
MΕΤΑΞΥ
ΤΟΥ 1992-2012, ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΟΙ ΗΛΙΚΙΕΣ
15-64
ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ 0.5%
65
+ ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ 3.7%
ΑΛΛΑ
ΟΙ ΗΛΙΚΙΕΣ 0 – 14 ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ 3.5%
Έτσι,
βλέπουμε την γήρανση του πληθυσμού στην
βάση της πληθυσμιακής πυραμίδας της
ΕΕ, αλλά και την αύξηση στο προσδόκιμο
όριο ηλικίας.
Τον
Ιανουάριο του 2012 η μέση ηλικία του
πληθυσμού των κρατών μελών ήταν 41.5
χρόνια, δηλ. περίπου ο μισός πληθυσμός
της Ευρώπης ήταν 41.5 ετών και άνω, ενώ
στη Κύπρο 35.8 ετών.
ΣΧ
50 --- Ας δούμε τον χάρτη με την αυξομείωση
του ΕΕ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ
1992-2012.
ΑΥΤΟ
ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ
ΩΣ ΡΟΜΒΟΣ ΑΦΟΥ ΟΙ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ(0-14) ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ
Η ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ.
ΕΠΙΣΗΣ
ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΔΟΚΙΜΟΥ
ΟΡΙΟΥ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΓΗΡΑΝΣΗ ΤΟΥ
ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ.
Κύπρος
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ
ΣΧ
51 --- ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΗΛΙΚΙΩΝ (0-14) ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ
ΠΛΗΘΥΣΜΟ -ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΣΤΟ 23.3%
ΣΧ
52 --- ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΗΛΙΚΙΩΝ 65+ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ
ΠΛΗΘΥΣΜΟ - ΑΥΞΗΘΗΚΕ ΣΤΟ 18.8%
ΣΧ
53 --- ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΗΛΙΚΙΩΝ (0-14) ΚΑΙ 65+ ΣΤΟΝ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ - ΜΕΙΩΘΗΚΕ
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
EURO
STAT
ΣΧ
55 --- Πληθυσμιακές Προβλέψεις για ΕΕ 28,
ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΑ
ΠΡΟΣΕΞΤΕ
ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟ 2013 ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2080 ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ
ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΤΑ 2.54%
ΣΧ
56 --- Πληθυσμιακή πρόβλεψη για την Κύπρο
---
ΣΕ
ΑΡΙΘΜΟΥΣ
ΣΧ
57 --- ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΑ
ΠΡΟΣΕΞΤΕ
ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΑΠΟ 2013-2080 ΚΑΤΑ 44.73% !!!!!
ΣΧ
58 --- Προβλέψεις για την εξάρτηση
ηλικιωμένων στην ΕΕ, από τον εργαζομενο
πληθυσμό. Ήτοι 65+/ (15-64).
Αυτό
σημαίνει ότι αναλογούν δύο εργαζόμενοι
για κάθε ηλικιωμένο άτομο.
Το
2012 o δείκτης εξάρτησης ηλικιωμένων στη
ΕΕ ήταν 26.8%.
Δηλαδή
για κάθε τέσσερεις εργαζόμενους
αναλογούσε ένα άτομο άνω των 65, ενώ η
συνολική εξάρτηση ανηλίκων και ηλικιωμένων
ήταν 50.2% δηλ. αναλογούσαν 2 εργαζόμενοι
για κάθε εξαρτώμενο.
Τονίζεται
ότι με τη γήρανση του πληθυσμού,
επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός
για συντάξεις και εξασκείται βαριά
πίεση στα κρατικά ταμεία και ακολούθως
στις εργαζόμενες τάξεις.
ΣΧ
59 --- Προβλέψεις για εξάρτηση ηλικιωμένων
για την Κύπρο.
Το
προσδόκιμο όριο ζωής στη Κύπρο κατά τη
Euro stat είναι πάνω από τον μέσο όρο αυτού
των Κρατών Μελών, ενώ η γονιμότητα κάτω
από το μέσο όρο. Όμως, επειδή οι υπολογισμοί
βασίζονται στους μετανάστες, αναμένουν
ότι θα αυξηθεί ο πληθυσμός μέχρι το
2050.
Όμως
στη Κύπρο, μέχρι και το 2012, σε σχέση με
τα υπόλοιπα κράτη μέλη, παρατηρείτο
μεγάλη συνεισφορά σε θέσεις εργασίας
ακόμη και από μεγάλες ηλικιακές ομάδες
δηλαδή (65 – 69) και προβλεπόταν ότι
θα αυξανόταν και η συνεισφορά στην
εργασια των γυναικών ηλικίας ( 55 – 64 ).
Τα
ανωτέρω ευρήματα που περίπου είναι
κοινά και για τα λοιπά κράτη μέλη μπορεί
να μην προβληματίζουν τα ίδια ή ακόμα
και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θεωρούν
κατ΄ ακρίβεια ότι η μετανάστευση είναι
η λύση των προβλημάτων που δημιουργεί
ή γήρανση του πληθυσμού στην Ευρώπη,
αλλά για την πατρίδα μας είναι ανησυχητικά,
και μάλιστα με ογκούμενες διαστάσεις
λόγω της σημερινής οικονομικής κρίσης.
Μια
προσεκτική ανάγνωση των αριθμών οδηγεί
στο συμπέρασμα ότι σχεδόν ήδη στη
Δημοκρατία οι Ελληνοκύπριοι, (περίπου
572,000) αποτελούν μειονότητα, με ότι αυτό
συνεπάγεται.
Σ΄
αυτά λοιπόν τα δεδομένα των δημογραφικών
αλλαγών η Κύπρος καλείται να αντιμετωπίσει
μια σειρά προκλήσεων. Τα μέτρα δημογραφικής
και οικογενειακής πολιτικής καλύπτουν
ένα ευρύ φάσμα τομέων και πεδίων
παρέμβασης. Τούτο προκύπτει διότι η
δημογραφική και οικογενειακή πολιτική
αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της οικονομικής
και κοινωνικής πολιτικής που καλύπτουν
μεταξύ άλλων, τους τομείς της οικονομίας,
κοινωνικής πρόνοιας, κοινωνικής
ασφάλειας, εκπαίδευσης, υγείας κ.α.
Έτσι,
πρέπει να σχεδιαστεί και υλοποιηθεί
μία δημογραφική και μεταναστευτική
πολιτική με στοχευμένα μέτρα για την
προάσπιση και διαφύλαξη της εθνικής
μας ταυτότητας και κουλτούρας καθώς
και της διαφύλαξης της πληθυσμιακής
αναλογίας στην Κύπρο. Η πολιτική αυτή
θα πρέπει κατ΄ εξοχήν να στοχεύει στην
ελαχιστοποίηση της μετανάστευσης
Κυπρίων πολιτών και ιδιαίτερα των νέων
μας που δεδομένης της οικονομικής κρίσης
άρχισαν να μεταναστεύουν σε άλλες χώρες
για εξεύρεση εργασίας και παράλληλα
στον περιορισμό της μετανάστευσης μη
Κυπρίων προς την Κύπρο.
Δεν
είναι τυχαίο το γεγονός ότι κράτη μέλη,
και όχι μόνο, με μακράν πείρα σε
μεταναστευτικά θέματα, έχουν καταφέρει
να ελέγξουν τις μεταναστευτικές ροές
προς αυτά με επιτυχία ως προς τον στόχο
της επιλεκτικής εισροής ξένου εργατικού
δυναμικού με ειδικά προσόντα σε τομείς
που χρειάζεται η οικονομία τους για
σκοπούς ανάπτυξης.
Δυστυχώς
αυτό δεν κατέστη μέχρι σήμερα δυνατόν
εδώ για διάφορους λόγους. Από τους 1500
αλλοδαπούς στους οποίους επιτράπηκε
για πρώτη φορά είσοδος στη Δημοκρατία
το Μάρτιο του 1990, φθάσαμε σήμερα στους
200,000 μη Κύπριους.
Η
πορεία προς την ΕΕ και στη συνέχεια η
ένταξη μας σ΄αυτήν το 2004 υπήρξε καθοριστική
για τις μεταναστευτικές εισροές στη
χώρα μας γιατί μας κατέστησε ελκυστικό
προορισμό για χιλιάδες οικονομικούς
μετανάστες οι οποίοι εισέρχονται με
τον μανδύα είτε του φοιτητή είτε του
τουρίστα είτε του αιτητή ασύλου χωρίς
δηλαδή το Κράτος να έχει την ευκαιρία
να ασκήσει τον απαραίτητο έλεγχο της
αγοράς εργασίας και παραμένουν εδώ
εργαζόμενοι παράνομα. Και φυσικά οι
Ευρωπαίοι πολίτες και τα μέλη των
οικογενειών τους ανεξαρτήτως ιθαγένειας
έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά
εργασίας εκτός από την Κροατία, το
τελευταίο κράτος μέλος για το οποίο η
Δημοκρατία άσκησε το δικαίωμα επιβολής
περιορισμού στην διακίνηση των υπηκόων
της προς την Κύπρο για σκοπούς απασχόλησης
για συγκεκριμένη περίοδο.
Αυτό
ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση
όπως επίσης και ο καθορισμός μηδενικού
όγκου εισδοχής αλλοδαπών πτυχιούχων
όταν ενσωματώσαμε την Οδηγία για την
μπλε κάρτα το 2012, δεδομένου του μεγάλου
αριθμού των Κυπρίων ανέργων πτυχιούχων.
Ο
ορθός έλεγχος των μεταναστευτικών ροών
με στόχο την εισδοχή των προσώπων που
πραγματικά έχει ανάγκη η οικονομία και
η ταχεία απομάκρυνση όσων δεν πληρούν
πλέον τις προϋποθέσεις παραμονής θα
έχει θετική επίδραση στο δημογραφικό
πρόβλημα της χώρας μας γιατί έτσι θα
εξοικονομηθούν σημαντικοί πόροι για
διάθεση σε μια στοχευμένη πολιτική
ενίσχυσης του εγχώριου πληθυσμού, ακόμα
και υπό τις σημερινές οικονομικές
συνθήκες.